Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:25

gohya, met die gele plant hebben wij vandaag nog in onze handen gestaan, maar laten staan omdat de verkoopster inderdaad aangaf dat ze zo extreem vermeerderen :D

Bij de Intratuin hebben ze t/m morgen 25% korting op alle tuinplanten (excl. de aanbiedingen) (ook bomen e.d.)
We bleven maar pakken en het vervoer naar huis zullen we het maar niet over hebben........ :')
Nu maar kijken of het ook net zo leuk in de grond komt als dat we met de verkoopster bedacht hebben :+

gohya

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:35

Maar je kan dat vermeerderen makkelijk in toom houden hoor,dat doe ik ook.Ik trek in het najaar veel uitlopers uit de grond,dat gaat heel makkelijk.
Als iemand nog een hele goed sproeikop zoekt om de tuin te sproeien,bij de Lidl hebben ze nu echt een hele goede.Er zitten 9 standen op en is van zeer goede kwaliteit en kost maar 6,-.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:20

die sproei kop hebben ze bij ons op stal ook op de paarden douche staan. zijn heel fijn ja.

zijn er in de buurt geen landelijke tekendagen? hier was afgelopen zaterdag een tekendag. kon je een plattegrond mee nemen en gaven ze vrijwillig een tekening / advies :)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:50

Ik had in eerste instantie een heel ander idee bij tekendagen. Ik dacht: brengen ze dan in kaart waar er veel teken zitten ofzo _O-
Ik moest echt even 2x lezen :o?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:17

Laurabram schreef:
Ik had in eerste instantie een heel ander idee bij tekendagen. Ik dacht: brengen ze dan in kaart waar er veel teken zitten ofzo _O-
Ik moest echt even 2x lezen :o?

Ik had hetzelfde. :D

Die gele plant staat hier ook in de tuin, zaait zichzelf op de meest onverwachte plekken voort, maar is ook makkelijk te verwijderen. In tegenstelling tot die irritante bodembedekker, men wat heb ik al gevloekt dat we die geplaatst hebben. Onkruid is het ja.

Ons gras staat vol klaver. :=

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:28

Jokari die gele plant zaait zich niet uit hoor,die vermeerderd zich net als frambozen struiken d.m.v. uitlopers.Das wel fijn want die kan je heel makkelijk eruit halen,en zo kan de plant niet woekeren.
Mijn gazon staat ook vol met klaver,ik vind dat wel leuk.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:31

Gras hebben wij allang niet meer. Ooit braaf begonnen, maar ondanks een tuin op het zuiden krijgt het in een wijk omringd door huizen te weinig zon en had ik op die vette klei hier meer mos dan gras.

Ik ben er al achter dat die herfstaster ook flink woekert, daar heb ik al heel veel uitgetrokken dit voorjaar anders heb ik een tuin vol met asters.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:06

gohya schreef:
Jokari die gele plant zaait zich niet uit hoor,die vermeerderd zich net als frambozen struiken d.m.v. uitlopers.

ha nee ? :D Hoe komt het dan dat ik dat ding letterlijk overal in mijn tuin tegenkom zonder dat ik ook maar iets heb gedaan ? :D
zaad verspreid door de vogels ? Maar het woekert gelukkig niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:24

Oke ik zie n.l. nooit zaadjes aan die planten,vandaar.
Geen uitlopers die via je buren in je tuin komen?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:10

meiden, zit toch een beetje te twijfelen over mn frambozen. Krijg morgen 2 bakken van 1.30 lang, 30diep en 50 hoog. Daar wilde ik de frambozen in doen. Maar nu ik dat hoekje bij de schutting leeg heb, is dat ook een ideaal hoekje! Daar kan ik ook makkelijk een anti vogel net erover heen doen, dat stoort mn uitzicht niet zeg maar... En daar kan t uitgroeien tot een volle struik, heeeerlijk!
En dan hier vooraan gewoon de klimop laten groeien met bijvoorbeeld wat tomatenplantjes, kiwi en paprika, en clematis (in de bakken dus)
Dus hier de frambozen (en op de voorgrond de wilde aardbeitjes bij de rotsen en de vlinderstruik in wording... hopelijk)
Afbeelding

En dan in de steigerhouten bakken (die morgen met de tafel worden afgeleverd *\o/* ) klimplanten en fruit/groente... Waar nu de grijze lage bakken staan komen dus de steigerhouten bakken. Schutting is ondertussen antraciet gebeitst :D
Afbeelding

Zou dat wat zijn?

edit even 2 foto's toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Michelle77 op 02-07-13 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:17

ik ben voor :D

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:25

Sonja_vR schreef:
ik ben voor :D

_O-

Hoeveel planten zou ik kwijt kunnen in die bakken? Denk 3 ofzo? In beide 2 klimop en een bloeiende klimplant? En dan paar kleine plantjes (1 jarig spul, of fruitplantjes erbij)
Of die klimop lekker wegdonderen _O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:49

Ik woon in het bos en heb 2 borders naast de voordeur, op het westen.
Nu wonen we hier 1,5 jaar en in deze 2e zomer begin ik me toch te ergeren aan de saaiheid van de borders naast de voordeur.
Voor het idee even 2 foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Er staat nu azalea, hortensia, hosta, een grote struik die vroeg bloeit met trosjes met heel kleine roze geurende bloemetjes en een onbekende plant.
Ik wil er graag wat meer kleur en bloemen in (heldere kleuren) en wat hoogteverschil of verschil in blad zou ook niet verkeerd zijn denk ik.
Het ligt volledig in de schaduw, max 2 uurtjes zon per dag in hoogzomer.
Hebben jullie suggestie's?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:52

Ik mocht er zelf geen topic voor maken dus stel ik mijn vraag hier.
Er waren ook al wat suggestie's gekomen en ik heb zelf al wat opgezocht:
Citaat:
Ik wil graag Astilbe gebruiken, kruipend zenegroen heb ik elders al in de tuin en is makkelijk te stekken dus dat ligt wel voor de hand. Witte bosanemoon en dalkruid blijven laag en dicentra kan ergens tussen of achteraan. Heuchera vind ik erg mooi dus die zou ik er ook graag bij willen.
Clematis integrifolia en clematis recta purpurea zijn ook erg mooi.

Misschien hebben jullie nog wat praktische tips wat er naast wat moet voor mooi contrast of heeft iemand ervaring met genoemde planten?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:54

Zooo ben goed geslaagd bij Intratuin! Heb me ernstig in moeten houden, dat wel... Maar voor de eerste ronde helemaal blij. Heb nog wat wintergroen/wintergroen bloeiend op mijn lijstje staan, maar die haal ik later wel. :D

Voor nu, heb ik mijn favoriete campanula blue star x2 (lila, bloeit mei/juni en september), daarachter 2x ooievaarsbek, geranium Rozanne (diep paars/blauw, juni tm oktober, 30 tot 40 cm) en daarachter staat dan, hopelijk mijn vlinderstuik, als die het gaat doen _O- anders komt er een kant en klare in over een maandje ofzo.

Dan een stom struikje laten staan, vond vriendje leuk, maar 1 ervan moet hij eruit halen, vind ik teveel. (staat een vrij grote ernaast)
Heel veel stom sprieterig spul eruit getrokken. Daar heb ik 2x de Phlox paniculata Van Gogh gezet (paars roze, juli/september, zo'n 80 cm)

Dan op het hoekje waar de hortensia moet gaan komen, 3 x een Hebe (wintergroen, worden zo'n 40 cm hoog/breed, 2x de purple Paradise en 1x een iets rozigere variant.

Dan heb ik voor mijn bakken (komen volgende week) een clematis erbij (diep paars, Mr N Thompson, ik heb al een Nelly Moser, roze/wit)
Ook een paprika plantje en een cherry tomaatplantje. In die bakken komen ook denk ik mijn klim op erbij. Voor de kleur heb ik 6 lila petunia's gekocht.

Dan is ook nog eens mijn tafel gebracht, die gaan we t weekend schuren en beitsen. Dus helemaal top!

Voor het hoekje aan het water heb ik dan nu een nieuwe framboos (zomer) en de 2 die ik bij Formido had gekocht.

Zoals het was (vriendje heeft helaas met tegelen die leuke druifjes etc eruit getrokken... )
Afbeelding

Campanula, Ooievaarsbek en vlinderstruik. Misschien dat er nog 1 naast kan links, maar dat kan pas als het tegelen verder is. Het loopt nu schuin af nog richting het trappetje. Links bovenin komen de frambozen.

Links de 2 Phlox plantjes en rechts een stom struikje dat vriendje wel leuk vond. (gaat er tzt dus gewoon uit, blijft ook niet groen nl)
Afbeelding

De 3 Hebe plantjes
Afbeelding

Onze nieuwe tafel, moet dus nog gebeitst worden. Erop even de Petunia's die in de bakken gaan volgende week.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:55

anneliesdj schreef:
Ik mocht er zelf geen topic voor maken dus stel ik mijn vraag hier.
Er waren ook al wat suggestie's gekomen en ik heb zelf al wat opgezocht:
Citaat:
Ik wil graag Astilbe gebruiken, kruipend zenegroen heb ik elders al in de tuin en is makkelijk te stekken dus dat ligt wel voor de hand. Witte bosanemoon en dalkruid blijven laag en dicentra kan ergens tussen of achteraan. Heuchera vind ik erg mooi dus die zou ik er ook graag bij willen.
Clematis integrifolia en clematis recta purpurea zijn ook erg mooi.

Misschien hebben jullie nog wat praktische tips wat er naast wat moet voor mooi contrast of heeft iemand ervaring met genoemde planten?

Astilbe is inderdaad een plant die tegen schaduw kan. Soms wel wat somber van kleur.
Mooi voor het najaar, als kleurbrenger.

Wat dacht je van herfst/japanse anemonen?
http://www.tuinen.nl/artikel/562/
Echt een geweldige plant in rose en wit.

Clematissen zou je ook op een soort pyramide vorm in je border kunnen laten groeien.
Zoiets als dit, maar dan niet zo enorm natuurlijk!
http://www.hgtv.com/landscaping/make-an ... index.html

Heucheras zijn ook altijd mooie kleur brengers.
Akelei zou het ook goed doen in de schaduw en zorg eerder in het jaar voor wat kleur.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:04

Goed geslaagd Michelle!

Variëren met bladkleur kan geen kwaad om de boel op te frissen. We zijn genoeg schaduw minnende planten. Ik zag idd de Heuchera's in hele gave kleuren van dieprood tot heel fel geel.

Hier hangt alles plat en dubbelgevouwen door de regen.
Ik heb m'n vrouwmantel al opgebonden aan de schutting. M'n roos hangt ook uit het lood en de mooie witte bloemen krijgen roze vlekken van de regen -O-

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:44

Mooie stevige tuintafel Michelle!
Wat jammer Laurabram dat die planten plat liggen door de regen.
Mijn roos gaat ook wel hangen,maar dan doordat ze zo zwaar zijn door zoveel bloemen.
Afbeelding
De vijver in volle bloei.
Afbeelding
Ook de Campanula bloeit volop.
Afbeelding

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:40

Michelle mooie tafel!

Gohya wauw wat zitten er veel bloemen aan! Mooi!

We zijn hier ook weer hard aan het werk in de tuin. Lekker de borders aan het vullen. Het stenen muurtje moet nog afgewerkt worden, cement nog wat weggepoetst met een staalborstel. En het wordt nog opgehoogd dus de onderste rij stenen zie je dadelijk niet meer.

de kamperfoelie stond ergens in de tuin in de weg, hopelijk krijgt hij het daar naar zn zin.
Afbeelding

Passie, de sierannanassen zijn slakkenvoer :(
Afbeelding

De oppot tafel heeft een nieuwe functie
Afbeelding

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:16

Ziet er goed uit die oppottafel hahaha Lekker slaapplekje _O-

Dames, heb weer wat tips/ideeën nodig. Mijn bakken staan, ene is gevuld, andere niet. Ga morgenavond naar Intratuin, 20% korting op (bijna) alles in Rhoon.

In de ene bak heb ik een paarse Clematis Mr N Thompson staan, dan een paprikaplant, een cherrytomaatje en 2 petunia's.
In de andere bak komt iig ook iets eetbaars, wat weet ik nog niet. Misschien een gele paprika, of een grote paprika (dit is mini) en ook 2 petunia's.

Ik wil iig in de ene bak er iets bij, liefst wel een hoge en evt wintergroen, klimmer mag, kan ook een Clematis zijn (dezelfde of een andere?)
De andere bak, wat daarmee. Maak ik 'm hetzelfde? Dus dezelfde Clematis en 2e hoge plant? Doe ik over beide bakken 4 verschillende (roze/paarstinten) clematis? Of iets anders?

Voor een idee:
[img]Maar ik wil er nog een plant bij in deze bak, liefst wel een hoge en evt wintergroen, klimmer mag, kan ook een Clematis zijn (dezelfde of een andere?)
[/img]

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:47

Als de bakken naar het zuiden gericht staan, is een passiebloem misschien een leuk idee ?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:56

Ik vind de suzanne met de oranje ogen ook een hele leuke, alleen die is 1 jarig en ik weet niet of dat is wat je wilt?!

(ik ga vanavond ook naar de zomeravond bij intratuin! Alleen dan een andere plaats :+ )

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:21

@jokari, staan vanaf een uur of 11 in de volle zon.
Passiebloem idd aan gedacht, maar die is niet winterhard. Dus die is "reserve" haha

@kentaro, wat is dat voor iets? Bloeit ie ook oranje? Daar houd ik niet van haha

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:28

Echt, is die niet winterhard ? Ons mama heeft al járen dezelfde passiebloem. Wordt in de winter afgedekt onder een hoopje stro, maar dat is het dan ook.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:33

Op de juiste plek kunnen ze het jaaaren doen,.die van mijn schoonmoeder is afgelopen winter overleden. Maar heeft daarvoor zeker een jaar of 8 gestaan! Met vruchten en al. Hoop dat die van ons het ook zo goed gaat doen.