[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:49

We hebben dan ook echt geen 2 ton op 1 salaris gekregen hoor!! Het is een stuk eigen vermogen wat we bijelkaar gespaard hebben (10.000) en we krijgen dan 30.000 starterslening en we krijgen 178.000 op 1 salaris. Daarnaast ben ik werkzoekende dus als ik dan er nog bij verdien moet het ruim kunnen. Ja de tuin is niet vreselijk groot maar ach we kijken tegen het water aan en we zijn maar met z'n tweetjes. Het huis is nog niet zo oud, net een jaar bewoond geweest, ook nog eens door kennissen van mijn vriend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:59

Fjordjes, komt het dan wel op jullie beider naam te staan als het alleen op basis van het contract van je vriend is?

Noukie, is er kans dat de prijs van het appartement waar je nu naar kijkt ook echt flink zakt?

Zat net even te denken, ik geloof dat onze hypotheeklasten ook iets van 30% van ons gezamenlijk inkomen bedragen. Maar ja, gas/water/elektriciteit e.d. gaat nog los.

Mootje, geef jij 800 euro per maand uit aan je paard? :oo is je paard van goud? :+ Hihihihihi. Nee hoor grapje, volgens mij geef je snel meer uit aan je paard dan je denkt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:04

fjordjes, leuk huis!!! En als je dat gekke halfronde hutje in de tuin eruit haalt heb je weer een veel breder zicht, ziet er direct groter uit dan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:09

Inderdaad een leuk huisje, fjordjes!
Ffortuna, als je alles bij elkaar optelt is het inderdaad een hoop :j Moet zeggen dat ik twee keer in de week les heb en eigenlijk ieder weekend op pad ga (max. 300km)

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:17

ginger18 schreef:
@issachar Ik had ongeveer hetzelfde budget als jou.
Zonder kosten koper mee gerekend. Ik heb vind ik zelf een erg leuke studio gevonden van 40 m2 wel een stuk kleiner dan ik eigelijk wou, maar ik heb nou eenmaal niet meer. Maar goed zoeken dan kom je vast wel iets tegen. Ik was ook erg over de zeik want ik had ook wel meer verwacht, maar nu dan toch iets gevonden naar mijn zin.

Nou, dan houden we de hoop erin!
Is alleen zo balen. het appartementje wat ik heb gezien vond ik gewoon perfect: Goed verzorgd, leuke omgeving. Ik zag me er al wonen!
Het lijkt mij alleen dat veel starters het nu toch moeilijker hebben? Zonder de extra voordelige regels.

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:21

@ Manjafiek: Ik ben inderdaad 18, 1,5 week van de 19 af.
Een goede baan hoef ik niet meer te zoeken, die heb ik al gevonden.
Vast werk voor zeker de komende járen waar ik wel nog in zal groeien natuurlijk (leeftijd en werkjaren).

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:53

Ja het huis staat ook op mijn naam ondanks dat mijn vriend het geld heeft/geld verdient.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:55

GamblersCup schreef:
fjordjes, leuk huis!!! En als je dat gekke halfronde hutje in de tuin eruit haalt heb je weer een veel breder zicht, ziet er direct groter uit dan.

Ja die gaat er sowieso uit, die vinden we te klein maar er komt een groter schuurtje voor in de plaats haha!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:10

Marjolein schreef:
Ik ben wel een starter, maar niet aleen. Vriendinnetjes van mij konden nog gebruik maken van de starterssubsidie.

Hoe zit het precies met deze subsidie? Bij ons is het bij de gemeente nog wel beschikbaar, maar heb al een aanvraagformulier ingevuld, maar kom volgens mij niet in aanmerking.. Moet je daar meteen rekening mee houden voor je hypotheek enzo?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:13

Dat wordt idd wel meengenomen in de hypotheek of je het wel of niet krijgt. Het scheelt namelijk behoorlijk in je woonlasten per maand.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:19

Ja, moet ik daarvoor de gemeente bellen? Bij de bank zeiden ze er namelijk niks over, maar als ik zoek op mijn gemeente is het daar nog wel beschikbaar volgens mij?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:21

Ik heb het hier toen met een hypotheekadviseur over gehad en die heeft toen voor de desbetreffende mensen contact op genomen met de gemeente. Omdat zij nl moest weten of de aanvraag goedgekeurd werd of niet. Maar wat ik begreep is dat de mensen zelf de aanvraag hebben ingestuurd naar de gemeente.

Of het nog beschikbaar is ligt aan de gemeente. Omdat het potje van VROM op is is het voor veel gemeenten niet meer op te brengen om de Starterslening te verstrekken. Zoals mijn gemeente heeft nog maar 2 leningen verstrekt en heeft dus nog geld voor ik meen 9 leningen ipv de 17 die het had als VROM nog geld had gehad. Gewoon even navragen.

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:45

Wow wat een leuk huisje Fjordjes! Mooie omgeving.
Ik heb vanochtend nog gewerkt en ben nu eindelijk vrij. Ben ik de vriezer aan het ontdooien...bah wat een stom klusje.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:36

ginger18 schreef:
Wauw wat een ontzettend leuk huisje heb je te koop.
@Minka jij hebt ook een leuk huis gekocht.

Dankje! En ook nog leuke buren! :) Zitten hier ook nog maar een jaar! Maar zijn daarvoor ook 2 jaar aan het klussen geweest. :+

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:59

Ik heb getekend vandaag. En 25 augustus naar de notaris. Ik heb er zin in, morgen weer naar de ikea om inkopen te doen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:14

Ffortuna schreef:
Noukie, is er kans dat de prijs van het appartement waar je nu naar kijkt ook echt flink zakt?

ja, of ze genoeg willen zakken weet ik niet (1 manier om achter te komen natuurlijk :D) maar verkopende makelaar gaf al aan dat er zeer zeker ruimte in de vraagprijs zit...
Ik ga morgen weer kijken, zien of t dan nog steeds leuk lijkt!

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:38

Even tussendoor, starterslening is toch wat anders dan koopsubsidie? Subsidie krijg je echt, maar de starterslening niet toch, meer dat je dan in het begin minder maandlasten hebt, maar later juist weer meer.

Wij zijn ook nog druk bezig met verbouwing, trap naar zolder is nu bijna klaar en hopelijk morgen de keuken ook. Ben nu zelf boven kastjes aan het in elkaar zetten :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:57

Volgens mij is het met starters lening inderdaad zo dat dat aangepast word, naarmate je salaris hoger word.
Helaas viel ik buiten de boot. In goirle zijn de huizen te duur ook met starterslening en in tilburg moest ik een jaar ingeschreven staan.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:32

Ik kom er helaas ook niet voor in aanmerking. In Utrecht moet je een huurwoning sociale woningbouw achterlaten. In Voorburg kan ik m wel krijgen, maar daar zijn de appartementen zoveel goedkoper dat ik t niet nodig zou hebben :')

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:36

Hoort dat bij dezelfde gemeente dan? Kun je daar wel voor iets groters kijken.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:07

Klopt het dat het onderzoek nav de overlijdingsrisicoverzekering voor de nhg 4 tot 6 weken duurt? Ik heb over 2 weken sleuteloverdracht en daar loopt het nu al op vast.. En dat terwijl ik nog nooit iets heb gehad :\

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:10

Volgens mij niet Minka :n
Bij ons werd dat gelijk tijdens ons gesprek bij de Hypotheker voor ons uitgezocht en afgesloten (wij hebben behalve de overlijdingsrisicoverzekering voor NHG ook nog een extra overlijdingsrisicoverzekering, er komt dan zo'n 50.000.- extra vrij die vrij besteed kan worden)
Het enige wat bij ons wat langer duurde (omdat het nagekeken en uitgezocht moet worden) is de gezondheidsverklaring, want die moet door de verzekering worden beoordeeld :)

Oeee nog maar 1 week en 6 dagen en dan hebben we de sleutel :):)

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:17

Hmmm ik kan me niet zoveel herinneren over de oevrlijdingsrisicoverzekering. Bij ons gingen die dingen erg vlotjes. Wij hebben bij de hypotheekverstrekker dat ter plekke in kunnen vullen. Nu zijn wij beide tot nu toe gelukkig vrij van ernstige gezondheidsklachten geweest.

Wij krijgen maandag de sleutel... Ik werk zowat naast ons nieuwe huis, dus rij nu al geregeld langs.

Wij hebben besloten een sleutelborrel te houden voor vriendjes en vriendinnetjes. Veel zijn er op vakantie, maar dan hebben we gelukkig de grootste meute gehad. Naaste familie komt allemaal al op maandag en de mensen die het nog willen zien, mogen komen helpen klussen als ze komen kijken :-)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:19

denz schreef:
Even tussendoor, starterslening is toch wat anders dan koopsubsidie? Subsidie krijg je echt, maar de starterslening niet toch, meer dat je dan in het begin minder maandlasten hebt, maar later juist weer meer.

Wij zijn ook nog druk bezig met verbouwing, trap naar zolder is nu bijna klaar en hopelijk morgen de keuken ook. Ben nu zelf boven kastjes aan het in elkaar zetten :)

De 1e drie jaar betaal je geen aflossing of rente, daarna wordt een inkomenstoets gedaan om te kijken wat je kunt betalen. Met Koopsubsidie ontvang je idd een gedeelte van je woonlasten. Scheelt soms tot wel 130euro per maand. Helaas is dat niet meer.

Starterslening/regeling
http://www.svn.nl/site/nl-nl/GPR/Starte ... geling.htm

@ patriciavt: wat spannend zeg! Heb je alles al rond wat betreft meubels etc en al ideeen hoe je het gaat inrichten?

Dat van al die overlijdensrisico verzekeringen etc snap ik echt nog geen drol van. :o

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:24

rowo, al het noodzakelijke (en ook veel niet-noodzakelijk :P ) is in huis :D Meubels en bed hebben we nieuw gekocht, dus dat wordt vrijdag de 13e gebracht. We hebben een heel schema gemaakt :')

Donderdag 12 aug: 10.00 uur Notaris (tekenen, sleuteloverdracht enzo) en de rest van de dag schoonmaken en schilderen.
Vrijdag 13 aug: Ochtend afschilderen en laatste dingen netjes maken. Tussen 1 en 4 komen dan de meubels en ik hóóp ook ons bed, dat hoor ik nog. Slaapkamer moet iig af vandaag :j (die moet of geschilderd, of behangen zijn we nog niet uit :o
Zaterdag 14 augustus: In de ochtend met vriendin en trailer eetkamerstoelen ophalen in Apeldoorn, die heb ik 2e hands gekocht. Daarna met zijn allen lunchen en dan in de middag met de trailer al onze spullen verhuizen van mij en vriendje thuis. Zijn vooral dozen en bij mij thuis een kast en bureau en nog wat meuk.
Zondag 15 aug: Lekker uitpakken en inrichten. Rond het avondeten gooien we iedereen eruit, dan hebben we nog een avondje samen in ons nieuwe huis :+:

Moet lukken toch? :D Zoveel hoeft er niet te worden gedaan :n

Wat betreft de overlijdingsrisico.. het is puur en alleen dat als een van jullie overlijd, er een potje geld vrij komt (als je een hypotheek hebt met NHG) zodat de hypotheek op 1 salaris en het nabestaandenpensioen wat overblijft als je overlijd, te doen is.
Laatst bijgewerkt door Patriciavt op 30-07-10 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt