Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:20

DuoPenotti schreef:
Dat zou je zeggen he dat nu met personeelstekort. Dacht ik ook.
Maar is dus niet is mijn ervaring.
En solliciteer genoeg.
Maar een "halve" willen ze niet.

Precies hun uren zoals 8 per dag.
Terwijl ik denk 2 van 4 kan ook. Niet dus.

En ja dagen met migraine bok ik wel.
Maar met concentratie werk verrichten... Jaren gedaan maar dat resulteerde telkens in uitval.

Dus snap een werkgever wel.

Ja, dit viel mij ook al op! Werkgevers zijn zo flexibel niet. Ik zag het ook al bij vacatures van de NS. Geen personeel te krijgen, maar uit de vacature bleek al dat jij ultra flexibel inzetbaar moet zijn en minder dan 40 uur werken vrijwel onbespreekbaar is. En dat dan allemaal voor een hongerloontje. Mensen willen heus wel werken, maar niet ten koste van alles en voor dit soort stugge bedrijven. Terecht.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:36

fokfanaat schreef:
wie de schoen past trekke hem aan. er zullen ook zeker meer mensen zijn voor wie dit niet geldt, maar ook zeker wel een paar die misbruik maken.

Er zijn nog altijd meer mensen die het écht nodig hebben dan mensen die er misbruik van maken. Ik lees in jouw posts vooral veel jaloezie op het “niks doen”. Wat maakt dat je zo reageert? Wat zorgt ervoor dat je zo jaloers reageert op deze doelgroep? Ben je zelf niet gelukkig met je baan?

On topic: ons contract loopt per 1 januari af en ik houd mijn hart vast. We zitten nu op een maandbedrag van €130 per maand en krijgen flink wat terug. Houd mijn hart vast voor het nieuwe maandbedrag…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:45

BaileyMix schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat zou je zeggen he dat nu met personeelstekort. Dacht ik ook.
Maar is dus niet is mijn ervaring.
En solliciteer genoeg.
Maar een "halve" willen ze niet.

Precies hun uren zoals 8 per dag.
Terwijl ik denk 2 van 4 kan ook. Niet dus.

En ja dagen met migraine bok ik wel.
Maar met concentratie werk verrichten... Jaren gedaan maar dat resulteerde telkens in uitval.

Dus snap een werkgever wel.

Ja, dit viel mij ook al op! Werkgevers zijn zo flexibel niet. Ik zag het ook al bij vacatures van de NS. Geen personeel te krijgen, maar uit de vacature bleek al dat jij ultra flexibel inzetbaar moet zijn en minder dan 40 uur werken vrijwel onbespreekbaar is. En dat dan allemaal voor een hongerloontje. Mensen willen heus wel werken, maar niet ten koste van alles en voor dit soort stugge bedrijven. Terecht.

Ggd is een mooi voorbeeld.
Mensen voor een testafspraak inplannen.
Iedereen stond minsten een uur in de wacht.
Nee 8 uur kan ik niet.
4 uur met moeite maar wil ik wel proberen.
Of als dat het Ggd beter uitkwam bijvoorbeeld 2 uur in de ochtend op een piek moment en 2 uur in de avond. En piekmomenten zullen ze daar ook kennen lijkt mij. Tenminste toen ik in het ziekenhuis bij de telefooncentrale zat was dat ook.
Elke "halve" die dan de wachttijd mee verkort is toch welkom?
Nee... Star vasthouden aan hele volletijds dagen.

Overigens ontvang ik geen uitkering dus fokfanaat kan weer fijn slapen vannacht....
Wij moeten maar zien hoe we de rekeningen betalen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:02

Het is nog niet eens officieel EU beleid en kijk eens wat er nu al met de gasprijs gebeurt.

https://www.nu.nl/kostencrisis/6222748/ ... redirect=1

Laat weer eens zien dat de hele prijs van gas beinvloed wordt door speculanten dan door die hele oorlog.
Alleen maar het bericht dat Europa misschien iets aan de hoge gasprijs gaat doen zorgt al voor een fikse daling.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 08-09-22 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:03

Jammer dat het nu zo over arbeidsongeschikten gaat, die al dan niet een uitkering ontvangen. Iemand die wel een uitkering ontvangt durft dat niet eens meer te zeggen. Alsof het iets is waarvoor je je zou moeten schamen.
Als je fraudeert mag je je schamen, maar dat geldt ook voor andere criminaliteit, en dat begint eigenlijk al met zwart werken. Je hoeft je niet te schamen als je een uitkering ontvangt omdat je dat nodig hebt of als je niet werkt omdat je dat niet kan.

Cer

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:14

ALs ik speculeren begreep had ik een andere carriere gehad.. ik snap daar echt helemaal niks van..
Ben benieuwd hoe lang de prijs lager blijft, en of we bijgestelde termijnbedragen krijgen (maar zo zal t wel niet werken.. :+ )

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:26

Cer schreef:
ALs ik speculeren begreep had ik een andere carriere gehad.. ik snap daar echt helemaal niks van..
Ben benieuwd hoe lang de prijs lager blijft, en of we bijgestelde termijnbedragen krijgen (maar zo zal t wel niet werken.. :+ )

Ik begrijp ook te weinig van speculeren om er mijn vak van te maken.
MaarDit was te vverwachten. Alhoewel de daling wel heel extreem is. Maar valt ook te verwachten dat de prijs wel weer gaat stijgen. Zeker als de energieministers morgen laf zijn en de plannen niet tekenen.

De prijs van veel zaken wordt door de waan van de dag bepaald. Het is van de zotte dat het mogelijk is dat er met essentiele gromdstoffen wordt gespeculeerd. Het westerse model van vrije marktwerking is ziek.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:43

Was de motie over het speculeren met energieprijzen nu wel of niet goedgekeurd? Ik vind die moties de hele tijd zo snel gaan en het is niet blijven hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:23

BaileyMix schreef:
Afgekeurd worden gebeurt natuurlijk niet zomaar, dat zal een arts vast beter kunnen inschatten dan wij hier aan de hand van Bokt activiteit ;)

Nou precies.
Sterker nog uwv-artsen hebben een quota van minimaal aantal mensen die ze goed moeten keuren := afgekeurd word je idd niet zomaar.

Maar idd er is een grijs gebied en die flexibiliteit valt heel erg tegen. Ook vanuit het UWV. Ziektewet is ook wel een erg zwart/wit regeling. Heb in de ziektewet gezeten en toen 16 uur gewerkt, en dat raad ik echt niemand aan. Is niet te doen qua administratie, veel fouten gemaakt van beide kanten. Teveel geld gehad en ben dat nu al jaren aan het terugbetalen. Terwijl ik er nog geen 100 eu per maand op vooruit ging. Daar moet wel echt wat aangedaan worden natuurlijk. Mensen helpen naar een passende baan en dat goed organiseren. Nu kwam alle initiatief van mij, en het UWV was bijna in paniek omdat ze niet wisten hoe ze het moesten organiseren. En de berekeningen van wat ik aan salaris moest afstaan klopten consequent niet met allerlei problemen tot gevolg. Voeg daar een arts bij die op eigen initiatief een oud adres van een oud document had gepakt. En alle aanmaningen (van de verkeerde berekeningen := ) verdwenen.

Dat personeelstekort verschilt ook wel echt per regio merk ik. We zijn vanuit de randstad naar brabant gegaan. In de randstad deden ze overal een jubeldansje als ik langskwam met een CV, in brabant is dat geheel niet het geval terwijl ik hier ook in een grote provinciestad woon.

Nu is de urgentie hier niet hoog hoor. Ik werk en studeer momenteel. Maar wel opvallend. In limburg en groningen zal dat personeelstekort misschien wel nog kleiner zijn.

Als je écht wil werken en je bent gezond lukt dat wel in deze markt. Pas je niet in het keurslijf, door bv. een afwijking of beperking (waarmee je misschien nog wel uitgebreid kunt bokken) dan slinken je mogelijkheden exponentieel lijkt het wel, helaas.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:07

https://nos.nl/artikel/2443818-snel-afs ... -voorkomen

Netbeheerders willen snel afspraken om te voorkomen dat er heel veel mensen afgesloten gaan worden van gas en stroom ivm niet betalen van hun voorschotten.

Citaat:
Oskam waarschuwde gisteren in de Tweede Kamer al voor het probleem. Hij wees daarbij op de stresstest van het Centraal Planbureau waaruit blijkt dat tussen de 670.000 en 1,2 miljoen huishoudens moeite kunnen krijgen met het betalen van de noodzakelijkste rekeningen, zoals gas en licht.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 23:30

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 23:42

OleJon schreef:
In sommige landen word er al voor je bepaald hoe hoog je de kachel mag zetten.
Stukje controle, zal straks met de digitale identiteit nog makkelijker gaan

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/z ... den-zetten

Ai... hopelijk gaat onze overheid niet volgen! Ik vind dit wel héél ver gaan!

Dat de temperatuur in overheidsgebouwen enz niet boven de 19°c mag, kan ik nog begrijpen, maar zelfs burgers gaan beboeten als ze de verwarming een graadje hoger hebben vind ik absurd!

Ik vind dat je dat als burger lekker zelf moet bepalen. Gas en energie duur maken ala, maar zó gaan lopen bemoeien vind ik echt echt een stap te ver gaan. Ik bepaal zelf wel hoe en hoe warm ik mijn huis stook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 07:35

Ik wacht eerst even verdere berichtgeving af... zo op het eerste gezicht komt t ietwat ongeloofwaardig over...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 07:47

Het is toch logisch in tijden van ernstige schaarste dat je verwarming beperkt wordt :? Zodat niet alleen rijke mensen hun huis heel warm kunnen stoken maar er nog wat betaalbaars overblijft voor anderen?

Als je 19graden te koud vind kan je alsnog met je elektrische deken op de bank gaan liggen. 19 graden is een hele normale temperatuur.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 07:53

verootjoo schreef:
Het is toch logisch in tijden van ernstige schaarste dat je verwarming beperkt wordt :? Zodat niet alleen rijke mensen hun huis heel warm kunnen stoken maar er nog wat betaalbaars overblijft voor anderen?

Als je 19graden te koud vind kan je alsnog met je elektrische deken op de bank gaan liggen. 19 graden is een hele normale temperatuur.

En iemand die door de overheid gratis gecompenseerd wordt zal de verwarming een stukje sneller aanzetten dan degene die de volle mep moet betalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:08

Dat valt ook wel weer mee, purny. Iemand die nog oude prijzen heeft zal makkelijker blijven stoken dan mensen met nieuwe contracten en prijzen. Heeft niks met die compensatie te maken, maar of je het nog kan betalen.

Ik krijg toeslag, maar denk dat ik een stuk minder comfortabel erbij zit hoor. Want zelfs met wordt het betalen erg lastig met verbruik van vorig jaar, terwijl ik al vele malen minder stookte.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:13

MyWishMax schreef:
Dat valt ook wel weer mee, purny. Iemand die nog oude prijzen heeft zal makkelijker blijven stoken dan mensen met nieuwe contracten en prijzen. Heeft niks met die compensatie te maken, maar of je het nog kan betalen.

Ik krijg toeslag, maar denk dat ik een stuk minder comfortabel erbij zit hoor. Want zelfs met wordt het betalen erg lastig met verbruik van vorig jaar, terwijl ik al vele malen minder stookte.

Ik vraag me af waar ze de nieuwe termijnen op baseren. Hoe wordt dat berekend?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:15

Op de nieuwe tarieven. De mensen die geen vaste tarieven en oud contract hebben, krijgen gewoon de nieuwe hoge tarieven. En sommige hebben dit jaar al 4 verhogingen gehad.

Dan moet je termijnbedrag dus verhogen of heel veel bij betalen.

Wat me vorig jaar in 12 euro aan gas kostte, kostte me dit jaar met niet eens de huidige tarieven al 25 euro.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-09-22 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:15

Ik zou het heel netjes vinden als alle huizen tot 19 graden verwarmd kunnen worden. Zeker als op deze manier de prijzen betaalbaar blijven voor iedereen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:17

@purny
Op het verbruik van het afgelopen jaar en de huidige gasprijzen. Voor dezelfde hoeveelheid gas betaal je dan fors meer, wat een hoger termijnbedrag als gevolg heeft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:18

MyWishMax schreef:
Op de nieuwe tarieven. De mensen die geen vaste tarieven en oud contract hebben, krijgen gewoon de nieuwe hoge tarieven. En sommige hebben dit jaar al 4 verhogingen gehad.

Mijn termijnbedrag staat al aan de hoge kant zodat ik een potje heb in december.
Termijnbedrag is 90 euro en advies 0.
Heeft het zin om dit in november naar 0 te gooien?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:02

Suzanne F. schreef:
Ik zou het heel netjes vinden als alle huizen tot 19 graden verwarmd kunnen worden. Zeker als op deze manier de prijzen betaalbaar blijven voor iedereen.

Veel mensen hebben een investering gedaan om er warm bij te kunnen zitten deze winter. Houtkachel bijvoorbeeld en flink hout ingeslagen. Die mogen dus ineens niet meer stoken? Want een Houtkachel kan je niet op een vaste temperatuur zetten. En ze hebben toch zelf het hout ingekocht?

Of zoals ik met de petroleum kachel. Heb geïnvesteerd in de aanschaf van de kachel en een voorraadje brandstof. Zou van de zotte zijn als ik niet zelf mocht bepalen of ik dat ding er wél of niet bij aan mag zetten naast de normale cv, juist om het nèt wat warmer te krijgen dan die 19°c. Want als je zonder elektrische deken of what so ever aan tafel/ bureau zit te werken met die temperatuur en dus stil zit, ben je binnen no time versteend van de kou. Of je moet in een volledig ski pak aan tafel gaan zitten. Maar dan heb je niets extra's om aan te trekken als je naar buiten gaat...

Edit: als ze gaan verbieden je huis warmer te stoken dan 19 óók met een alternatieve warmtebron, dan mogen ze van mijn part óók alle elektrische dekens gaan verbieden. Want dàt verbruikt óók stroom en dus energie. Gaat er uiteindelijk natuurlijk niet om welke vorm van energie je verbruikt, alle vormen tellen mee, als ze dat soort dingen gaan invoeren. Stroom wordt voornamelijk opgewekt met gas. En deze winter waarschijnlijk met kolen.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 09-09-22 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:03

purny schreef:
MyWishMax schreef:

Mijn termijnbedrag staat al aan de hoge kant zodat ik een potje heb in december.
Termijnbedrag is 90 euro en advies 0.
Heeft het zin om dit in november naar 0 te gooien?

Hoe kan je advies 0 zijn? Of heb je een gasloos huis en veel zonnepanelen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:04

In Engeland worden de prijzen bevroren, niet meer dan 2000 pond per jaar aan energie, de rest betaald de regering. Lijkt mooi maar dan is er dus geen enkele rem om te bezuinigen op energie want de regering betaald wel. Hoe fijn dat ook is, dat is niet de weg. Zorgen voor een lagere gas en elektra prijs wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:11

mvdende schreef:
Suzanne F. schreef:

Veel mensen hebben een investering gedaan om er warm bij te kunnen zitten deze winter. Houtkachel bijvoorbeeld en flink hout ingeslagen. Die mogen dus ineens niet meer stoken? Want een Houtkachel kan je niet op een vaste temperatuur zetten. En ze hebben toch zelf het hout ingekocht?

Of zoals ik met de petroleum kachel. Heb geïnvesteerd in de aanschaf van de kachel en een voorraadje brandstof. Zou van de zotte zijn als ik niet zelf mocht bepalen of ik dat ding er wél of niet bij aan mag zetten naast de normale cv, juist om het nèt wat warmer te krijgen dan die 19°c. Want als je zonder elektrische deken of what so ever aan tafel/ bureau zit te werken met die temperatuur en dus stil zit, ben je binnen no time versteend van de kou. Of je moet in een volledig ski pak aan tafel gaan zitten. Maar dan heb je niets extra's om aan te trekken als je naar buiten gaat...

Edit: als ze gaan verbieden je huis warmer te stoken dan 19 óók met een alternatieve warmtebron, dan mogen ze van mijn part óók alle elektrische dekens gaan verbieden. Want dàt verbruikt óók stroom en dus energie. Gaat er uiteindelijk natuurlijk niet om welke vorm van energie je verbruikt, alle vormen tellen mee, als ze dat soort dingen gaan invoeren. Stroom wordt voornamelijk opgewekt met gas. En deze winter waarschijnlijk met kolen.

Als je leest, lees je dat het niet om externe warmtebronnen gaat maar om de cv op gas.

En als je in 19graden versteend wordt van de kou is het misschien juist goed om je cv op 19 te zetten zodat je interne kachel weer leert om aan het werk te gaan.
Kom op, 19 graden is normaal, je gaat echt niet dood als je wat zuiniger moet doen omdat er gewoon niet meer beschikbaar is.
3 kwart van de wereld leeft zo, we zijn gewoon verwend.