Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:18

Halve zoete aardappel met de platte kant in water (met prikkers in een glas hangen), dan de stekjes die daarop groeien afbreken en dat weer in water tot ze wortels krijgen.

Dan 2 maanden geen zin hebben om ze te planten :+ En uiteindelijk denk ik in juli ofzo eens geplant. In pure compost van 10-15cm met mulch van schapenwol er rond. Eroverheen groeiden ook tomaten. Ze hebben enorme takken gemaakt, niet gebloeid. Ik heb stukken afgeknipt en in zand in de kas gedaan nu, kijken of ik ze volgend jaar zo kan planten. En anders eerder beginnen met weer stekken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:40

Mulch van schapenwol... Zou een ponyvacht ook werken? Met het oog op de teddyvachten die er in het voorjaar weer af gaan komen. Ik denk dat ik dat gewoon eens ga proberen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:34

Snippers willen we ook nog eens proberen maar we moeten dan eerst een goede machine vinden die we kunnen huren. Als we eenmaal goed kunnen gaan opsnoeien bij alle bomen dan komt daar wel een grote berg takken vanaf. Zijn helaas vooral eiken maar prima om het te proberen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:54

Voor snippers maakt het niet zo veel uit, als je het maar niet door de grond doet.

Pony haar zou ik gewoon proberen, als het maar dik genoeg erop ligt zodat er geen licht bij de grond komt. Denk dat het zelfs nog veel makkelijker werkt ook want schapenwol moet je echt rond de planten leggen, haar kun je waarschijnlijk net als snippers of blad goed strooien zonder dat het een dikke plak is op je planten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:49

Heerlijk nuchter met die zoete aardappel dus. Niet te veel gedoe.

Je eigen houtsnippers... Dat klinkt echt fantastisch. Ik wilde vorig jaar eigenlijk al snippers aanvullen in de tuin. Maar ze waren enorm in prijs gestegen dus ik heb het laten zitten. En de prijzen gaan dus niet omlaag. Ik ben echt naar andere oplossingen aan het zoeken.

We hebben dit jaar voor het eerst een mispel oogst waar we echt iets mee kunnen! Hebben jullie lekkere recepten waarin mispels gebruikt worden?

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 17:50

Mispel nog nooit van gehoord. Wel fijn hoor,!!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:08

Het is een inheemse Europese boom. Maar de vruchten worden weinig verkocht omdat ze, zodra ze rijp zijn, niet lang bewaren en heel kwetsbaar zijn. De pulp is heel zacht, bijna appelmoes en daar heeft het qua smaak ook wat van weg. Een appelmoes met specerijen. In een aantal landen wordt er wel likeur van gemaakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 18:27

Compôte van maken?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:34

Hebben hier ook een paar mispels staan langs de weides maar nog nooit tijd gehad om wat te plukken. Tegen de tijd dat ze goed zijn ben ik druk met ploegen en zaaien dus dan heb ik niet zo veel tijd om rustig wat vruchten te plukken :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 20:03

palousa_boy schreef:
Hebben hier ook een paar mispels staan langs de weides maar nog nooit tijd gehad om wat te plukken. Tegen de tijd dat ze goed zijn ben ik druk met ploegen en zaaien dus dan heb ik niet zo veel tijd om rustig wat vruchten te plukken :+

Dan bel je ons toch }>

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:37

Je kunt ze schijnbaar ook iets eerder plukken en dan in de vriezer doen, dan boots je de nachtvorst na die ze schijnbaar nodig hebben.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:55

@Malenka misschien iemand in de buurt zoeken? Hier verderop zit een houthandel die van bomen, ronde paaltjes maakt en dus relatief veel snippers en boomschors overheeft. De schors is gratis (maar vrij grof) en de snippers kosten een paar tientjes per 2kuub. :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:58

Ik heb al eens gezocht. Zonder succes. En ik zoek dan juist wat grof materiaal want die mooie kleine snippers zijn binnen een jaar al weg. Schors zou voor de paden helemaal mooi zijn want dat vergaat niet zo snel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 20:47

Dat is kostbaar snippers als je zelf niet kunt snipperen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:36

pien_2010 schreef:
palousa_boy schreef:

Dan bel je ons toch }>

:Y) zal eens kijken dan als ik in de buurt van een boom ben hoe het erbij staat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 12:10

Doe maar!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 10:26

Van de week is het verdrag uitgesteld in de EU waarin het gebruik van schadelijke pesticide geregeld zou worden.
Van de week is de PVV als grootste partij gekozen en Geert Wilders heeft al laten weten dat er 0,0 euro naar maatregelen zal gaan vanwege de opwarming van de aarde.

Deze twee gebeurtenissen samen (het is maar de vraag of de PVV dit staande kan houden) hebben hier thuis discussies opgeleverd. Wij hebben besloten, ook al is het een druppel op de gloeiende plaat, om toch nog extra wilde bloemen weide aan te gaan leggen tussen de fruitbomen in. Dan hebben we extra bestuivers voor de groente tuin en onze nieuwe boomgaard.
We gaan karton leggen (is al besteld) over het gras dat we heel kort gaan knippen en dat gaan we deze winter doen, het liefste zo spoedig mogelijk, daarover gaan we normale grondaarde doen (niet te rijk) om vervolgens in maart-april te gaan zaaien. We willen vaste bloemen gaan zaaien goed voor bijen en vlinders maar tevens ook een jarig er door heen zodat we dit jaar al wat hebben. Onze voorkeur gaat uit naar biologisch zaad.
Zijn er mensen in dit topic die wellicht zelf zaad hebben dat ze naar ons willen opsturen?
Zijn er bokkers die eventueel willen helpen met biologisch zaad bestellen en op te sturen naar ons?
Zijn er bokkers die nog tips hebben voor ons?

In Frankrijk is namelijk alles op dit gebied erg duur. Ik denk dat we voor 50 vierkante meters nodig hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:34

Dat wordt vast mooi :)
Je zou er artishok en/of kardoen bij kunnen zetten, dat is bij ons echt een insecten festijn. Die bloemen zitten bovol met diertjes tijdens de bloei en de koolmeesjes vinden de pitjes lekker. Daar heb ik wel zaad van verzameld, weet echter niet hoe goed de kiemkracht is. Kan daar wel wat van opsturen.

Aangezien hier alles duurder is dan alle landen om ons heen denk ik niet dat ik je aan goedkoop zaad kan helpen.

Zelf loop ik altijd te zoeken naar (wilde) planten die ik mooi vind en „steel“ dan wat zaad na de bloei. Aangezien die planten hier in de regio groeien is de kans dan aardig groot dat ze bij mij ook aanslaan.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 26-11-23 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:40

Je mag best wat bestellen en naar mij sturen, dat ik het doorstuur naar je.

Ik heb toevallig gisteren bij de Bolster besteld, die hadden nog 10% korting geloof ik.

En inderdaad wat Sizzle zegt, vraag bij je kennissen/vrienden die een tuin hebben of je zaad mag hebben, of stekjes mag knippen. Of zaad wildplukken natuurlijk.

We zijn hier druk bezig met het voedselbos een stukje uitbreiden, dit keer met teelaarde. Gaan het net als in de moestuin in een soort bakken doen zodat de kanten hopelijk makkelijker bij te houden zijn en het gras er een beetje buiten blijft. Op het plaatje alleen de bomen, per boom komen er 2-4 struiken en 10-16 meerjarigen (bloemen/groente/aardbeien). Wordt dus lekker vol. Ik hou een beetje het principe van The Permaculture Orchard aan, van Stefan Sobkowiak.

Zijn systeem is weer gebaseerd op dat van Geoff Lawton. Je plant in trio's, 2 fruit/notenbomen en 1 stikstofbinder. Ik gebruik ook in de struiklaag stikstofbinders, daardoor kan ik meer bomen planten.

Ik gebruik grauwe els, duindoorn, olijfwilg, Judasboom en Perzische slaapboom als stikstofbinder. De laatste 2 zijn duurder maar ik vind ze zo mooi...

En dan nog heb ik bomen over, veel te veel gekocht :') Het is nogal verslavend haha. Dat gaat in het huidige voedselbos erbij.

Ik zal nog niet alles gelijk vol kunnen zetten in de struik laag dus komend jaar veel stekken en vermeerderen.

Ik had via Marktplaats iemand in het dorp gevonden die zijn dahlia een canna weer had uitgegraven en teveel gratis weg gaf, dat was een hele leuke score!

Het is ongeveer 400-500m2 dit keer.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Prairy op 26-11-23 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:43

Wilde venkel is ook enorm in trek. Daar heb ik ook wel zaad afgehaald dit jaar.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:11

Pien, ik heb wel artisjokken planten voor jullie. Die kan ik gewoon splitsen. Qua zaad zal ik even door mijn bakken gaan om te kijken wat ik nog heb. Heb volgens mij heel wat dubbel en hier en daar dingen die ik zelf gewonnen heb.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:13

Pien bij een vriendin van me deden de doorgeschoten, bloeiende uien, aluinen, het heel veel qua aantrekken van insekten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:31

Voor inheemse zaden (Nederland) kan ik Cruydhoek aanraden. Zij stellen ook mixen samen. Zelf heb ik helaas nog geen zaden om te delen.

Ik maak me ook zorgen om de huidige politieke koers. En niet alleen wat dat praktisch doet en wat ze wel of niet voor elkaar krijgen in de komende 4 jaar. Maar ik maak me zorgen om de boodschap die kiezers geven... Geen earth care, geen people care en ook geen fair share. De drie ethische principes die de leidraad zijn voor permacultuur (en naar mijn mening fundamenteel voor een eerlijke en gezonde wereld). Dat er zo veel mensen zijn die andere mensen willen uitsluiten en niet bezig zijn met gevolgen voor de natuur. Veel mensen hebben gestemd voor egoïsme. Waarschijnlijk uit een soort van angst en onwetendheid. Maar dat maakt het nog niet goed. Ik vraag me heel erg af wat we hier aan kunnen doen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:36

Ik deel je zorgen Malenka.

Ik probeer me er wel zo weinig mogelijk mee bezig te houden eerlijk gezegd, en focus te leggen op wat ik zelf kan doen, zoals nu dus nog meer planten en zorgen dat wij en de natuur te eten hebben.

Ik hoop dat ik in januari een pressure canning pan kan kopen (inschreven voor de levering) en daarmee nog meer zelfvoorzienend kan zijn.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:52

Ik deel je zorgen ook zeker Malenka