Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MMIDV

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:19

Wat een ruimte Hotchocolat! heerlijk! en inderdaad gezellig zo met het paard over de schutting :D

Ik ga me eens inlezen in gras, wij hebben nu 3 stukjes bijna dood en lelijk gras! Als ik dat nog mooi kan krijgen dan blijft het, anders gaat het er volgend jaar uit en word de hele boel betegeld :D
Heb wat plantjes in potten en zaterdag naar de Intratuin, nog wat erbij kopen zodat het wat gezelliger word :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:29

hotchocolat wow wat een lap grond! Daar is een geweldige tuin van te maken,met een riviertje dat naar je mooie vijver lopt enzo,met rotsblokken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:44

Nefertarie schreef:
Wat leuk! Dat paard kan net zo over de schutting kijken! Gezellig als je op het terras zit!
Als ik dit zo zie bij je, ben ik bijna geneigd om te gaan emigreren, prachtig!

Ik heb wel vaak het idee dat wij Nederlanders flinke tuinierders zijn, in het buitenland zie ik dan soms van die armoedige tuinen. Misschien ook omdat zij veel grotere percelen om huis hebben, hoor!
En het is natuurlijk veel werk.
Zie jij dat ook in Duitsland hotchocolat? Of hebben je dorpsbewoners keurig verzorgde tuinen?

Het dorp wordt hier eigenlijk wel goed onderhouden. straten worden regelmatig geveegd, onkruid word vaak weggehaald.
Mijn buurman heeft ook een hele strakke tuin met een (dit jaar aangelegd) klein strandje met strandstoel erop.

@Gohya, klinkt ook leuk alleen het nadeel hier is dat gaten graven niet gemakkelijk is. Wij waren toen ook begonnen maar pas vorige maand afgemaakt omdat ze aan de overkant met een kleine graafmachine bezig waren . Deze heeft bij ons het gat verder gemaakt .

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:56

Ik dacht dat duitsers zo goed waren in gaten graven :')
nee flauw grapje..

duitsland is een van mijn favoriete vakantie landen en ik vind de tuinen hier echt goed onderhouden. tuurlijk uitzonderingen op de regel. maar ik vind die wit/bruine huizen met rode geraniums in hanging baskets enorm gaaf!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:16

Wow wat een gave tuin!

Bij ons is vriendje al heel ver met tegelen, het weer ziet er vandaag en morgen goed uit, dus heb hoop dat hij het bijna afkrijgt. Het muurtje dat als fundering geldt voor de overkapping is ook klaar gemetseld.
Overkapping etc zal wel in augustus pas worden maar ach, kan iig zitten!
Vriend van ons komt komende week onze supergave steigerhouten tafel (die hij gemaakt heeft) monteren en ook de 2 steigerhouten bloembakken (1.30, 0,50 hoog en 030 diep) voor de frambozen, clematis en misschien nog wat.

Volgende week wil ik proberen alles te beitsen (schutting, tafel en bakken)
14 juli hebben we nl een house warming :D Dus dan even leuk maken haha

Hebben jullie nog ideeen wat ik nog meer bij de frambozen kan zetten? Heb 3 frambozen plantjes, wil er lekker van kunnen eten, dus moet daar nog wat bij? Kan er rustig 6 of meer kwijt, maar dat zal miss veel zijn.
Iets anders eetbaars bijvoorbeeld? Liefst iets dat terugkomt. Dat ik niet bezig blijf zeg maar.

Worden alleen nu al gek van de slakken overal...
Wat kan ik daar ook alweer t beste tegen doen?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:29

Ik heb aardbeien, aalbessen, frambozen en bosbessen staan. Allemaal alleen een kwestie van water geven. Komt allemaal terug

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:36

Heb wel wilde aardbeitjes overal :D

Heeft iemand ervaring met van die kiwi, paprika en tomaatplantjes? Had vorig jaar een plantje cherrytomaatjes van de intratuin van 59 cent, volop vanaf gehaald!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:37

Ik heb momenteel voor het eerst paprika planten. Tomaten is m'n 2e jaar. Ook voor het eerst courgette.

Aard breien onder de framboos is niet eens zo'n slecht idee

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:15

Wij hebben aardbeien, tomaatjes, courgette, rode bes en kruisbes staan.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:22

Wow hotchocolat wat een tuin! Heerlijk zo met een paardenhoofd over de schutting.

Michelle goed bezig zeg. Dat steigerhout vind ik ook echt leuk.

Frambozen klinkt goed. Ik heb aardbeien, kers tomaatjes, gewone tomaten en rode en gele paprika.
Tomaat heb ik al vaker gehad. Heerlijk als ze rijp zijn zo'n tomaat nog warm van de zon op je boterham met kaas met een beetje verse basilicum uit eigen tuin :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:52

De fruitstruiken lopen wel een heel eind achter,normaal had ik nu al frambozen aan de struiken.Maar alles is nog klein en hardstikke groen.Ik heb aan me jonge druivenstruik de 1ste kleine trosjes hangen.
De bosbes doet het ook goed en de rode Aalbes zit bomvol,die begint al aardig rood te worden.De Kruisbessen zijn nog vrij klein en de aardbeien nog helemaal groen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:10

gohya schreef:
De fruitstruiken lopen wel een heel eind achter,normaal had ik nu al frambozen aan de struiken.Maar alles is nog klein en hardstikke groen.Ik heb aan me jonge druivenstruik de 1ste kleine trosjes hangen.
De bosbes doet het ook goed en de rode Aalbes zit bomvol,die begint al aardig rood te worden.De Kruisbessen zijn nog vrij klein en de aardbeien nog helemaal groen.

Precies hetzelfde hier. Alleen mijn grote aardbeienplant heeft al flink wat grote vruchten gegeven.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:12

Is die aardbeienplant van vorig jaar of heb je die dit jaar gekocht?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:02

1 vorig jaar, 1 dit jaar.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:31

Alles is laat dit jaar. Zie het aan alle bloemen. De roos is ook laat. Die staat nu pas in volle bloei. Maar het lijkt wel alsof alles heel overdadig bloeit alsof het een soort overlevingsdrang heeft.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:48

LovingTweety schreef:
1 vorig jaar, 1 dit jaar.

Is het die van dit jaar die vol vruchten zit zeker?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:00

Nee beide zitten ze vol.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:22

Ah, dus ik kan gewoon van alles bij elkaar zetten. Mooi, woensdag maar even naar intratuin.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:48

Ik heb in het gangpad ook planten neer gezet,omdat mijn tuin veel te vol raakt.
Staat ook best wel leuk.

Afbeelding
Ik weet niet hoe deze planten met gele bloemen heten.Maar ze vermeerderen zich erg snel.
Er staan ook Paarse bloemen tussendoor.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:41

Zijn dat prikneuzen?
Geen idee hoe de 'echte' naam is. Volgens mij woekeren ze wel vreselijk.

Edit: Wederik denk ik.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:49

Ik heb geen idee hoe ze heten.Ze woekeren idd. heel erg,maar ik vind ze wel mooi als ze bij elkaar staan in een perk.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:51

In Italië staan ze in het wild, daar is het gewoon 'onkruid'.

Het ziet er wel gezellig uit zo.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:23

gohya schreef:
Ik heb in het gangpad ook planten neer gezet,omdat mijn tuin veel te vol raakt.
Staat ook best wel leuk.

[ Afbeelding ]
Ik weet niet hoe deze planten met gele bloemen heten.Maar ze vermeerderen zich erg snel.
Er staan ook Paarse bloemen tussendoor.

Is dat geen Lysimachia?
Ik heb het hier ook staan ben alleen vorig jaar begonnen op het kapot te spuiten om dat ik het te rommelig vind en een rij tegels daar hebben wil.

http://www.esveld.nl/voorraad/voorrlysimachia.php

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:28

hello!
Gisteren weer in de tuin bezig geweest. Vriendje is alweer een heel stuk verder met tegelen. Gaat opschieten!
Ook bij mijn paps een paar takken van de vlinderstruik gepikt en gestekt. Geen idee of ik het goed gedaan heb, maar dat merk ik vanzelf hahaha anders koop ik er alsnog 1 of 2.
Deze wek komen mijn plantenbakken, dus die kan ik mooi vullen.
Vriendje zette de bakken met klimop neer bij de schutting, zitten er opeens paarse campanula plantjes in _O- Helemaal leuk. Die had ik vorig jaar op mijn balkon, BOVEN deze bak. Dus hebben zichzelf gezaaid. Ideaal.

In het puntje van de tuin heb ik flink gesnoeid. Buren hebben een aalbesstruik en een andere plant/heg/struik. Maar die groeit vol gas onze tuin in. Ook veel van die wilde aardbeitjes. Dus even rigoureus aan de slag gegaan hahaha
Is wat kaal nu, maar wel lekker opgeruimd, EN ruimte voor wat nieuwe plantjes. Dus ik ga naar het tuincentrum woensdag *\o/*
Bijna aan het einde
Afbeelding

Afbeelding
Van die halfronde schutting zag je helemaal niets door de struik van de buren. Waar je de verse "aarde" ziet, daar was t overwoekerd met wilde aardbeitjes en andere zooi/onkruid. Dat is nu allemaal weg. Heerlijk.

Afbeelding
hier zie je een klein stukje van hoe het was... heb even niet de juiste foto hier.

Hebben jullie nog goede tips voor vaste plantjes, hoe dat aan te pakken?
Ik ga kijken voor plantjes die nu al bloeien en wat langer doorbloeien. Niet teveel, omdat ernog 1 en ander staat aan groen spul, dat wil ik voor nu even zo laten. Eind vh seizoen ga ik voor wat wintergroene planten kijken voor erbij. Ook wat ruimte laten voor de plantjes die ik volgend jaar erin ga zetten die vroeg bloeien.
Is dit een "handige" manier?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:26

Wederik, staat onze tuin ook helaas vol mee :roll:

Ik ga misschien toch maar een offerte bij de hovenier aanvragen voor onze voortuin, erger me er dood aan. Maar we hebben nu zelf nog zo veel te doen dat we dat misschien maat uit handen moeten geven. Hier is vriendlief borders aan het metselen van kinderkopjes. Begint nu ook ergens op te lijken.

Michelle jullie zijn lekker bezig!

Voortuin :')
Afbeelding