[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:04

fjordjes schreef:
Ik denk als ik een afspraak ga maken bij een notaris dat ik dat dan vanzelf wel zal horen.

Gewoon ff bellen :j Dan heb je direct de duidelijkheid!

fjordjes

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:04

Dat ga ik zeker doen! Wacht alleen wel eerst de starterslening af anders heb het geen zin. Bedankt!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:09

De notaris is bij ons al vastgelegd in het ´voorlopig´koopcontract. Die nam zelf contact met ons op per brief over het tijdstip van overdracht. Wij hebben toen zelf een voorgesprek aangevraagd, dit was vrij standaard voor mijn gevoel... De ondertekening daarvan vind aansluitend plaats aan de overdracht (dus hopelijk blijven we beide leven de 10 minuten tussen de beide handtekeningen).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:26

Haha ja inderdaad , dat hadden wij ook :D

Gewoon eerst naar de notaris om alles door te spreken , zodat de notaris weet wat hij precies allemaal in het samenlevingscontract en / of testament moet zetten. Hij heeft dan een paar weken de tijd om die documenten in orde te maken. En dan kun je alles eventueel meteen ondertekenen als je weer bij de notaris zit voor de sleuteloverdracht , dan maak je gewoon een dubbele afspraak zodat je alles in 1 zit door kunt doen :)

Eerst de laatste bezichtiging van het huis , dan met kopers en verkopers naar de notaris , daar tekenen voor de overdracht , de verkopers gaan weer weg en de kopers blijven zitten om nog even de andere documenten te tekenen :)

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:49

rowo schreef:
Koopsubsidie is er idd jammer genoeg niet meer. In sommige woonplaatsen (zoals de onze) nog wel een tijd de Starterslening. Ik zou toch ff op http://www.svn.nl (meende ik) opzoeken of jou woonplaats ertussen staat en ff navraag doen bij de gemeente of ze (ondanks dat het potje van VROM op is) nog startersleningen verstrekken.

Ik vraag me idd af wat je dacht te kunnen krijgen, aangezien 50.000euro minder wel erg veel is.

Bedankt voor je tip.
Ik dacht zelf uit te komen op 110.000, mijn moeder kwam zelfs op 120.000 uit.
Natuurlijk is dit ook nog steeds te weinig, maar wel een betere stap in de goede richting!

Bij de berekening: worden daar het vakantiegeld, 13e maand en onregelmatigheidtoeslag niet ook bij opgenomen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:52

Jawel, die horen daar ook bij.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:07

Heb ik me net bedacht dat ik mijn brochure aanvraag link wel met jullie kan delen. Kan ik de site niet meer vinden. In ieder geval kon je er heel veel folders aanvragen met 1 druk op de knop. Zelf selecteren op welke onderwerpen (bijv keukens, meubels, haarden, tuin etc). Maar helaas ik kan m niet vinden. Kreeg vandaag van Histor namelijk een paar folders binnen (van de site van Histor) met kleurenpallets en dergelijke. Ben er helemaal blij mee. Kan ik weer ideeën opdoen.

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:08

Morgen dan eens contact opnemen met de gemeente.

Zijn er hier starters? En hoe lossen jullie het op met een gemiddeld inkomen (zonder partner)?

huren zou ook een optie zijn. Maar mijn zinnen zijn nu zo gezet op dit appartement. Omdat het zo goed voelde...

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:10

Ik ben wel een starter, maar niet aleen. Vriendinnetjes van mij konden nog gebruik maken van de starterssubsidie.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:13

Ik was twee jaar geleden een starter in mijn eentje, maar kon wel het dubbele lenen, dus val denk ik niet onder de noemer 'gemiddeld inkomen'... Huren is vaak wel duurder dan kopen, maar wie weet kom je je lover tegen tijdens het verhuizen en dan groei je ineens binnen twee jaar uit je appartementje (dat was in ieder geval mijn verhaal :D). En dan is huren toch financieel aantrekkelijker.
Kan je de lasten wel dragen van de hypotheek? Heb je daar al naar gekeken?

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:20

Als ik het goed heb berekend zal de hypotheek ongeveer 1/3de zijn van mijn maandinkomen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:27

Dat is volgens mij niet heel gek. Netto?

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:34

ben even zo vrij geweest je een pb'tje te sturen:)!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:05

Niicole__ schreef:
Leuk topic!
Wij gaan 31 augustus naar de Notaris en krijgen we de sleutels van ons nieuwe huisje! :D

Dit is ons "bijna" huisje! :D
Afbeelding
Voor een mooi prijsje gekocht! :)

Helaas hebben de vorige bewoners zich alleen niet helemaal aan de afspraken gehouden zoals het aangeboden werd!
Huis werd aangeboden met laminaatvloer en schutting, wat beide verwijderd is!

Laminaat was er toch uit gegaan uiteindelijk, want we hebben nu besloten plavuizen te nemen! :)
Maar de schutting is wel balen!

We hebben er uiteindelijk ook voor gekozen er niet moeilijk over te doen, gezien we het huis voor een echt lage prijs hebben, en het huis ons verder enorm aanspreekt, en we die combi niet snel weer krijgen! :)

Verder is het huis nu ook van de bank gezien de vorige bewoners enorme schulden hadden, en daardoor hebben we het ook zo goedkoop in handen! :D
Uiteindelijk in 1,3/4 jaar zijn ze €25.000 gezakt vergeleken met de eerste vraagprijs, en de uiteindelijke prijs wat wij geboden hebben, en geaccepteerd is! :j

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:59

Ben benieuwd naar leuke foto's van binnen. Wat een meeeega voortuin zeg :oo

Huren zou ik bijv. doen als je nog niet zeker bent wat je wilt (met je vriend bijv.) of omdat je inkomen niet toereikend is voor een hypotheek, of bijv gewoon ergens spotgoedkoop gaan zitten.
Ik zou het liefst direct kopen. Maar vriendlief en ik hebben nog niet samengewoond en hij zit voor maar 260euro p/m in een appartementje wat voorlopig zeker voldoet voor ons 2. Voor dat bedrag kun je in koop niks krijgen, plus dat we mooi kunnen sparen.

Hoeveel hebben hier al met de starterslening wat gekocht? Ik was een tijd terug in gesprek met onze Rabo (voor mijn afstuderen) en in ons dorp zijn in al die jaren maar TWEE van deze leningen verstrekt. Echt absurd weinig... Maar koopsubsidie bleek veel makkelijker te zijn zonder al die papier rompslomp.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:15

@rowo: Helaas stonden die niet op de site's.. :n Zodra we de sleutels hebben maak ik foto's! :D
Gaan we heel wat veranderen aan 't huis trouwens! :P

Voortuin is idd gigantisch, en groter dan de achtertuin haha!
En een heerlijke plek, een soort hofje waar het heerlijk rustig is, en op loopafstand van de Blauwe Stad! (voor sommigen misschien bekend! :P )

Huren hebben wij ook gedaan, maar als je bekijkt wat ons de koopwoning gaat kosten maandelijks, en wat nu de huurwoning kost, zijn we erg blij dat we straks de koopwoning hebben! :j

Vooral ook omdat we dan alles goed kunnen maken, want ons huurhuis is een regelrechte bouwval, maar de woningcorporatie doet er niets aan! :=

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:19

Ik ben ook starter met beginnend hbo salaris. Het is passen en meten, eisen bijstellen en gewoon geduld! Want er staan opzich prima leuke dingen en dan kijk ik ook nog in een hele dure gemeente.
Heb vandaag appartementje gezien... ze moeten wel behoorlijk zakken wil ik t kunnen kopen, maar zou dan wel érg blij zijn!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:03

Ffortuna schreef:
Wil de notaris dan niet eerst een gesprek hebben om te kijken wat er in je samenlevingscontract moet komen te staan? Wij hadden althans eerst een voorgesprek (samenlevingscontract wordt 'op maat' gemaakt, iedereen heeft immers andere zaken die hij/zij belangrijk vindt). En bij de overdracht ook meteen het samenlevingscontract ondertekend.

Hey... dat hebben wij helemaal niet geloof ik..
Wij gaan samenlevingscontract gelijk tekenen als we voor het huis gaan tekenen..
Ga maar eens even erachteraan dan denk ik :P

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:09

De notaris zal toch moeten weten wat er ongeveer in moet. Welke verdeling er moet zijn. Ik dacht dat t juist voor spullen bij een scheiding verdelen was, maar het is vooral belangrijk bij overlijden en een gedeelte zorgplicht. Spullen kan jezelf op schrift stellen en verdelen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:24

@issachar Ik had ongeveer hetzelfde budget als jou.
Zonder kosten koper mee gerekend. Ik heb vind ik zelf een erg leuke studio gevonden van 40 m2 wel een stuk kleiner dan ik eigelijk wou, maar ik heb nou eenmaal niet meer. Maar goed zoeken dan kom je vast wel iets tegen. Ik was ook erg over de zeik want ik had ook wel meer verwacht, maar nu dan toch iets gevonden naar mijn zin.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:39

Toen ik mijn huis kocht zat ik op bruto hypotheeklasten op 25% van mijn netto inkomen. Dat is goed te doen. Maar ik ben rond de 800 euro per maand kwijt aan mijn paard

Voorgevel en voortuin belooft veel goeds, ik ben benieuwd naar de rest :j Waren die schuttingen niet voor 50% van de buren?

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:44

Oh wat wordt er hier lekker afgekletst. Ik hoop dat ik aankomende dagen mee kan blijven praten. Is een beetje afhankelijk van of het internet direct is geregeld. Ging mijn vriend vandaag achteraan bellen.

Vannacht voor het eerst op de grond geslapen omdat ons bed uit elkaar ghehaald is := .

Klopt idd van de notaris. Eerst alles regelen met hypotheek etc. Daarna een heel standaard gesprek over wat er allemaal in het samenlevingscontract moet staan en morgen gaan we dus bij de overdracht van het huis ook direct het samenlevingscontract tekenen.

Echt zo spannend. Heb vannacht zelfs heel stom gedroomd. Dat het huis wat we gekocht hadden helemaal niet zo leuk was. Dat ik door een steegje moest om bij de voordeur te komen en dat ik over de junkies heen struikelde :roll: ......

Nou ja....zal wel aan de spanning liggen.

Wanneer krijg je de sleutel van je bijna huisje Nicole?

Issaschar, volgens je profiel ben je 18..? Ik kan me voorstellen dat je dan nog niet zoveel kunt lenen. Hoe lang werk je al?
Heel rottig dat het tegenwoordig niet meer kan maar je zult wat geduld moeten hebben of een hele goede baan zoeken (nu snap ik waarom ouderen vroeger zeiden: ga studeren kind -:) ). Of opzoek naar garanties, subsidies of je ouders laten bijspringen/tekenen. Anders zit er niks op dan gewoon nog eventjes te wachten.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:39

Wij zijn ook starter en doen het alleen op het salaris van mijn vriend, verder hebben we wat spaargeld en de rest word aangevuld met een starterslening.
dit word ons huisje: http://www.funda.nl/koop/griendtsveen/h ... nseweg-17/
het kostte ons erg veel moeite om de financien rond te krijgen maar het is gelukt! per 1 november kunnen we erin maar we willen 't liefst eerder.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:42

Wow, 2 ton op 1 loon is wel hoog zeg. Maar als jij daarnaast nog verdiend heb je iig ruim genoeg centjes over.

edit: wat een leuk huis zeg, en een super omgeving zo te zien? Jammer van het kleine tuintje, maar je zit er wel erg vrij achter of niet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:44

Mag ik me melden? Ik aas op een nieuwbouwhuisje aan de rand van het dorp. Het project (de bouw) start in november. Binnenkort komen de inschrijvingen dus daar wil ik bovenop zitten! :j