Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:21

Cynthia82 schreef:
Wij hebben écht dezelfde meneer aan tafel gehad _O-
Dat inderhoudscontract ook ja, €4,50 per week (per week ook) of €7,25 :')
Presentatie via zijn tablet en plant hij ook 1000 bomen per jaar?

Geniet van je airco! Hier dus 19 en 20 september. Ik ben benieuwd!

Ja!! Heel veel bomen hahahaha _O-
Dankjewel! Dat gaat vast goed komen, al heb ik hem voorlopig niet eens nodig denk ik, maar wel fijn dat die al hangt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:50

Cynthia82 schreef:
Faelynn schreef:

Van een airco of warmtepomp?

Ik heb alleen airco offertes opgevraagd, een warmtepomp is sowieso te duur. Maar hier zat er zelfs 1800 euro tussen de verschillende offertes voor exact de zelfde airco. Een bedrijf kwam hier langs en eerst moest die 3500 kosten, toen 2900, toen kon het als we nu direct besliste ook nog wel naar 2500, daar heb ik dus voor bedankt, zelfs na al die korting nog te duur, en ik hou helemaal niet van dat spelletje en "nu" beslissen.
Totaal 5 offertes gehad, niet voor de betaalbaarste gegaan, want daar kon ik geen reviews van vinden, en een ander wel, maar die hadden slechte reviews, dus dat voelde toch niet helemaal goed. Uiteindelijk gegaan voor degene met wel een net tarief, maar ook met goede google reviews. Alle bedrijven konden hier installeren binnen 3 weken, dus die lange wachttijden herken ik niet zo. Heb 1,5 week geleden akkoord gegeven en ze komen morgen. Vind het wel spannend eerlijk gezegd haha, hoop echt dat ze het goed doen, gaat om zo veel geld.
De prijzen hiervan lopen overigens ook snel op, want ik had dit voorjaar al in gedachten om een airco te laten plaatsen, dus was toen vast beetje rond gaan kijken naar de prijzen, kwam nog een oude advertentie tegen van de tarieven voor de airco's, in Februari lagen de prijzen nog ongeveer €300 euro lager dan nu. Beetje spijt wel dat ik het toen niet meteen gedaan heb, maarja toen waren de gasprijzen ook nog niet zo absurd natuurlijk.
En ik voel de bui wel hangen dat ze nog duurder gaan worden

HAHAHAHAHA!! Het lijkt wel of wij hetzelfde bedrijf over de vloer hebben gehad. Hier kwam iemand voor twee airco's (woon- en slaapkamer) en een splitunit. Ik heb wel gekozen voor een airco met ingebouwde luchtreiniger. Hij begon met €6418,- en vroeg wat ik daarvan vond. Nou, veel te duur! Toen werd het gelijk €5623,- als ik gelijk zou beslissen. Maar dat deed ik niet. Voor welk bedrag ik dan wel meteen zou beslissen. Nou, voor geen enkel bedrag, ik wil er eerst over nadenken. Ik hou ook echt niet van dat soort spelletjes. Je weet ook gewoon gelijk dat je geen eerlijke prijs krijgt.
Bedrijf 2: Exact dezelfde airco's (zelfde merk, splitunit en luchtreiniger) voor €4.386,- en ze konden komende week al geplaatst worden.
Alleen wordt as we speak mijn buitenmuur aan de binnenkant geisoleerd (geen spouwmuur) en ben ik volgende week jarig. Dus een weekje uitgesteld. 19 en 20 september worden ze geplaatst en begin november de zonnepanelen (ook die kunnen nog relatief snel geleverd worden als je even goed zoekt).

[ [url=m/V3eo4X.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oeh, waar laat jij je zonnepanelen zo snel plaatsen? Dan kan ik nog van mijn leverancier af die er een potje van maakt en met januari komt.

Loretta

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 23:04

Ik ben wel benieuwd welk percentage van de bevolking het nu echt moeilijk heeft

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 06:04

Ik hoorde van de week dat Rusland ook de leverancier is van vloeibaar gas dat nu als alternatief ingevoerd wordt. Dit lijkt dan via China te komen maar kom oorspronkelijk dus uit Rusland.
Het gas was op deze manier en nog op de traditionele manier verkocht wordt, levert meer op dan eerst.
Onder de streep worden ze er dus alleen maar beter van.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 06:38

Korte wasprogramma’s zijn dus niet zo zuinig:
https://www.libelle.nl/wonen/dit-waspro ... 1662495308

Menino, ik laat ze plaatsen door Besolar. Ik heb redelijk wat offertes opgevraagd en er waren er nog aardig wat die binnen 8-10 weken konden leveren. BeSolar wordt bij mij waarschijnlijk 9 weken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:45

Ik begrijp niet helemaal waarom die korte wasjes zoveel minder zuinig zouden zijn als je weinig was hebt en op 30 graden wast? Kun je dan alsnog beter een lang programma aanzetten?
De lange programma's duren bij ons op eco stand ook niet langer dan een uurtje.
(als je de eco stand aanzet wordt het programma juist aanzienlijk korter)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:50

Ik draai vaak korte wasjes. Handdoeken en bepaalde shirtjes gaan op de lange was

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:52

Nikass schreef:
Ik begrijp niet helemaal waarom die korte wasjes zoveel minder zuinig zouden zijn als je weinig was hebt en op 30 graden wast? Kun je dan alsnog beter een lang programma aanzetten?
De lange programma's duren bij ons op eco stand ook niet langer dan een uurtje.
(als je de eco stand aanzet wordt het programma juist aanzienlijk korter)

Eco duurt bij mij 4.5
uur!
Edit: ik denk dat lang zuiniger is om dat er veel meer weektijd in zit. Echt draaien doet hij dan maar af en toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:56

Ze zeggen dat korte programma's niet zuiniger zijn, omdat alle wasstappen in een kortere tijd moeten gebeuren. Maar al die wasstappen duren dan toch ook veel korter? En de temperatuur kan met kort ook gewoon op 30 graden. Enige wat ie minder hard kan is centrifugeren bij ons, dus de was komt er wat natter uit. Maar dat gaat toch op de waslijn. Ik zie nog even niet hoe het dan meer energie kost. Hij is kort bezig en centrifugeert zachter.. maar ik ben niet zo energie technisch aangelegd :')

Edit: meer weektijd zou kunnen, dat daar verschil in zit. Maar hier is een lang programma zo 4 uur bezig. In totaal draait ie dan denk ook wel 30 minuten. En in het korte programma staat ie ook af en toe stil. Dus of dat echt het verschil maakt. Misschien eens ervoor gaan zitten met slecht weer en timen _O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:58

Afhankelijk van het programma en op hoeveel graden je wast. Ik was op 30 graden, programma "fijne was" en dan is het 40 minuten.
Idinn: dat snap ik dus ook niet.
De droger gebruik ik zelden.

Ik kan bij Vattenfall per dag zien wat ik verbruik en denk te zien dat wassen wel veel gebruikt (maar in dit geval is dat mijn vriend en die wast vaak op hogere temperaturen)
Maar ik zie ook dat wij soms met stroom in de min staan.
Hoe kan dat?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:23

Ik heb een programma van 15 minuten. Die versnelt alles enorm ja. Maar normale programma is 2 uur en dan kan ik nog korter aandrukken en dan is het 1 uur, dus ik snap niet waarom dat minder zuinig zou zijn? := eco duurt echt enorm lang...

Mijn droger helpt mee met bezuinigen, die is net kapot gegaan. :+ Hele huis nu vochtig door de was die overal hangt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:30

de vraag is of eco gericht is op de stroom, of op minder water :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:31

Ja precies, ik gok dat zowel mijn vaatwasser als wasmachine vooral richting op minder water

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:34

Nee ze verbruiken minder stroom op de eco stand.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:47

Sansevieria schreef:
Mijn motto is ook ik heb een chronische ziekte, maar ben niet ziek.
Ja, het werk wat ik vroeger deed kan ik niet meer, heb moeten omdenken, naar wat ik nog wel kon.
Het werk wat ik nu doe vind ik ook leuk, vele malen leuker dan wat ik vroeger bedacht had :D

Heb ik slechte dagen? Jazeker.
Kan ik niet alles wat ik graag zou willen? Nee, inderdaad niet. Thats life... :')

Ik zie ook wel eens relatief jonge mensen, die nog nooit een dag in hun leven gewerkt hebben, maar bijvoorbeeld wel uren gaan wandelen met hun hond, eerlijk gezegd denk ik dan ook wel eens als je die energie hebt, had je m.i. best ook een aantal uren iets voor een baas (en salaris) kunnen doen.

Dat gaat natuurlijk niet voor iedereen op, maar ik verwonder me af en toe wel eens over hoe negatief sommige mensen in het leven staan.
Is het glas half vol, of zie je het als half leeg?

Maar waarom? - sorry, even in springen op een ouder bericht maar ik lees nu pas weer bij in het topic.

Je kent ieders situatie toch niet precies. Wie weet zijn er andere redenen waarom ze Niet kunnen werken of waarin het niet nodig is, zoals bij mij het geval is (geweest).

Voorbeeld. Ik ben 8 jaar geleden gestopt met werken (dus ik heb dan wel gewerkt gewoon vanaf m'n 16e en het werk waar ik 8 jaar geleden gestopt ben is ook een grote factor geweest in wat mijn toen hele heftige depressie heeft getriggerd. Maar ik werk dus nu al 8 jaar niet meer bv), zware depressies jarenlang gehad dus mentaal trok ik dat sowieso niet om mee te draaien in de maatschappij voor heel lange tijd - al heb ik wel tussendoor vrijwilligerswerk bij de dierenambulance gedaan en geprobeerd een aantal thuis studies te starten, maar zonder succes uiteindelijk. Daar kwam bovenop dat mijn man genoeg verdiend om ons gewoon luxe te laten leven op 1 loon. Dus die werk druk is er voor mij ook niet meer en ik heb gebruik gemaakt later van het feit daarvan. Dat betekende dat ik dus wel Alle tijd had voor mijn nog jonge kind & naderhand een opgroeiende pup en dus idd kilometers wandelde uiteindelijk en zo kon ik genieten van de goede dagen en momenten die ik had ipv dat ik die werkend Moest door brengen, om aan een ideaal beeld van iemand te voldoen? Er zijn genoeg mensen die er idd wat van vinden dat ik 'terend' op mijn man leef al jaren en geen eigen inkomsten heb, maar daar vind ik dan ook weer wat van als mensen zo oordelend menen te zijn ipv dat ze het iemand gunnen om zo te kunnen leven + dat ze volledige situaties gewoon niet kennen of het ze gewoon niet interesseert dat ik gewoon met periodes chronisch depressief ben want dat zie je aan de buitenkant immers niet he. Ik ben niemand tot last als ik niet werk in principe, ik teer ook nergens van voordelen of inkomsten vanuit de regering e.d. dus de enige die het geld kost is mijn man maar ja dat mag idd anno 2022 voor velen ook niet meer. 'Geen eigen inkomsten hebben als partner zijnde is so not done natuurlijk'. Wat ik er zelf van vind en hoe ik me erbij voel, maakt dan weinig uit voor velen - Ik leef al jaren met zulke opmerkingen om me heen. Of 'dat ik stil sta in mijn leven' omdat ik mezelf niet vooruit wil helpen met meer studies/een baan. Soms borrelt dat nog steeds wel bij me, dat zal ook nu het geval zijn omdat ik zo uitgebreid reageer hier, maar gelukkig ook geleerd om het meestal gewoon van me af te laten glijden vandaag de dag.

Nu ga ik dan toevallig wel weer starten met een nieuwe baan na 8 jaar. Maar niet omdat we het financieel nodig hebben, maar om te kijken of het voor mij weer haalbaar is en of ik het leuk ga vinden. Maar als dit voor mij niet gaat werken, mentaal ook weer te veel wordt, zeg ik ook zonder problemen weer op en ga ik weer 'teren' van mijn man. Gelukkig hebben wij geen huwelijk waarin mijn partner dat zo ziet allemaal en zelf juist het voortouw neemt om mij mentaal te willen beschermen - hij ziet immers al jaren van kortbij wat depressie en oa anxiety met iemand doet - en al aangeeft dat ik mezelf niet moet blijven pushen als het niet zou lukken bv. Als het financieel echt nodig zou zijn, zou ik in ieder geval de afgelopen jaren wel een probleem hebben gehad ook. Mee draaien in de maatschappij ging voor mij echt niet, en dan had ik idd ziek moeten melden e.d. Ik heb er destijds voor gekozen om ontslag te nemen ipv ziekmelding, zodat ik niet in dat hele traject terecht zou komen van uitkering e.d. en dat niet allemaal mentaal erbij zou hebben. Toen moesten we financieel wel ook echt goed rekenen om rond te komen, maar dat ging gelukkig toen net.

Ik ben 33 jaar oud nu. Genoeg mensen die dus idd niet snappen dat ik hele dagen door breng met m'n hond, op ontdekkingsreis in prachtige wandel gebieden in de omgeving ipv dat ik zou zijn gaan werken. Ik ben alleen maar blij dat ik dit heb kunnen doen op deze manier jaren lang zodat ik wanneer ik goede dagen had, daar wel gebruik van kon maken en zo wel nog een beetje van het leven, m'n gezin en hond heb kunnen genieten ipv dat alle goede energie dan meteen naar een werk plek zou gaan en ik een hoopje ellende zou zijn, waarbij niemand en vooral de belangrijkste mensen om me heen, niks aan me heeft - been there done that en dan hebben we ook echt over een heel diep dal waar ik in zat maar daar hoef ik niet over in detail te treden. Maar dat zie je vanbuiten niet aan me hoor, ik ben sociaal, outgoing met momenten e.d en als je me zo ziet lopen is er fysiek an zich ook niks geks aan me te zien - maar loop ik bv wel al sinds december met long covid klachten wat mij fysiek Ook nog eens enorm beperkt. Maar ik ben in principe ook niemand uitleg schuldig waarom ik ervoor heb gekozen jarenlang niet te werken en waarom ik ook fysiek nu bepaalde beroepen dus al niet zou kunnen uitvoeren als ik ervoor kies om weer te gaan werken - en kiezen is altijd een groot woord, want mijn depressie zorgde er gewoon voor dat het niet ging, daar koos ik vaak niet zelf voor. Maar nee, ik sta niet perse negatief in het leven, wanneer mijn depressie tenminste niet de overhand neemt. Depressief zijn wil ik ook niet, maar daar heb je niet altijd een keus in om je daar maar even overheen te zetten. Ik probeer Juist positief te blijven en te blijven vechten maar nee, ik ben idd alsnog niet altijd vrolijk door die zeik allemaal. En op dit moment kost bv. het wandelen met m'n mij ook fysiek een groot deel van mijn energie dus ik moet ook echt kiezen wanneer ik wat ga doen en veel kan ik ook gewoon nog steeds niet bv.

Ik wilde hier toch even op in springen om te laten zien dat veel verhalen meer kanten kunnen hebben en zeker niet altijd zo zwart/wit zijn als dat iemand het ziet wanneer ze een ander plezier zien hebben, dingen zien ondernemen en dan niet werken bv.

Maar goed, om af te sluiten: Ik vind je motto wel heel mooi hoor :j Helemaal top dat je met een chronische ziekte er zo tegenaan kunt kijken en ernaar kunt handelen.

--

Maar goed, verder on topic even.

Wij staan nog t'm juli vast qua prijzen, maar ik ben benieuwd en bang wat het voor ons gaat betekenen erna. Nu zullen wij het wel kunnen opvangen, maar het is inderdaad bizar als je ziet wat er gebeurd met de prijzen. Ik vind het echt heel erg dat mensen hierdoor moeite hebben of niet kunnen rondkomen, puur vanwege het machtsmisbruik van de energie bedrijven. Misselijkmakend.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 08-09-22 08:56, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:55

Mijne zegt toch er dat er minder water verbruikt wordt bij de vaatwasser. Daarom ook minder energie voor het verwarmen van dat water, maar in eerste instantie dus minder water. Nu is het wel een ouder apparaat.

De meeste wasmachines zijn in de ecostand zuiniger omdat ze op lagere temperatuur wassen als dat je instelt. Dus niet zozeer het programma, maar langer weken op lagere temperatuur upv korter op hogere. Eco was is dus vooral handig bij vieze was die je normaal op 40 of 60 zou wassen. Een korter programma op 30 voor normale was is niet vele malen duurder. Die temperatuur maakt juist het grootste verschil. Dus eco op 60 is zuiniger als normaal 60 omdat eco geen 60 wordt.

https://www.hier.nu/themas/huishoudelij ... wasmachine

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:48

Cursebreaker, succes met je nieuwe baan , ik vermoed dat de opmerking over jonge mensen die de hele dag met iets bezig zijn bedoeld is voor die mensen die een uitkering krijgen. Dan nog kun je er inderdaad niets van zeggen maar ergens snap ik die opmerking wel. Soms kunnen ze de hele dag op internet zitten, in deze tijd van thuiswerken kun je ook vanachter je pc werken bvb. Maar dan moet je wel willen en er iets aan over houden want daar loopt het in Nederland op stuk, het loont vaak niet dus niets doen levert meer op.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:50

nou ik zie ze op bokt ook langskomen hoor, hele dagen actief op bokt, in alle topics het hoogste woord, maar ook maar iets werken is onmogelijk, terwijl ik denk dat in deze markt werkgevers best heel flexibel zijn. Als je maar wil.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:57

Afgekeurd worden gebeurt natuurlijk niet zomaar, dat zal een arts vast beter kunnen inschatten dan wij hier aan de hand van Bokt activiteit ;)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:00

Dankjewel BigOne.

Ik begrijp ook zeker de andere kant van het verhaal wel, en er zitten zeker individuen tussen die te makkelijk zijn in uitkering vangen terwijl ze zouden kunnen werken etc ja. In mijn geval is er dan geen sprake van uitkering inderdaad, maar ik wilde mijn kant van het verhaal ook eens uitlichten omdat er toch wel overlappende elementen zijn want ik wordt ook gezien als zo iemand, ook al krijg ik geen uitkering maar gewoon puur omdat ik niet werk - in 't algemeen gesproken dan met mensen om me heen vaak.

Er wordt soms wel heel hard en snel veroordeeld puur omdat het dan voor iemand uitziet alsof het 'zo' is terwijl de daadwerkelijke situatie heel anders kan zijn nog en er echt wel redenen zijn waarom iemand wel met de hond uitgebreid kan gaan lopen, maar niet kan werken. Daar zit toch vaak wel een heel grijs gebied in nog - en zeker niet iedereen die hier schrijft op Bokt zal alles tot in detail uitschrijven over hun situaties ook denk ik.

Dus waarom iemand niet gaat en/of kan werken, is vaak een lastig onderwerp vind ik. Want ook een deel van de bokkers die wel de hele dag actief kunnen bokken, hoeven niet perse dan alsnog geschikt te zijn om een baan in loondienst 'aan te kunnen' zeg maar, ook met thuiswerk niet. Al denk ik zeker dat er situaties zijn waarin er wel mogelijkheden zijn en mensen idd meer voor gemak kiezen als een steentje bijdragen terwijl dat wel zou kunnen. Ik ken de desbetreffende bokkers en hun situaties dan ook niet goed genoeg die aangehaald worden hierin. Al lees ik soms ook dingen dat ik denk... tja, waar je dan wel wat van vindt afgaand op wat iemand schrijft hier en je dan weet :=

Mij zul je an zich ook niet vaak horen ingaan op bepaalde onderwerpen waarin mensen dingen verwachten of vinden zoals met dit onderwerp vaak het geval is, want als jarenlang niet werkende geweest, vind ik niet dat ik daar wat over te zeggen heb. Maar überhaupt lastig ook, want je kent iemands situatie gewoon niet volledig genoeg altijd. Net zoals ik ook regelmatig ontvanger ben van onbegrip en (ver)oordelen wat dan gewoon jammer is omdat je iemand er gewoon goed pijn mee kunt doen ook, maar ik zou dan ook niet in detail moeten hoeven uitleggen hoe het zit met mijn depressies en anxiety, zeker van mensen zoals familie e.d. is dat best een ding geweest. Maar ik vond het toch fijn om hier nog even op in te kunnen gaan om een ander licht erop te schijnen.

Maar sorry dat ik het nu wel een beetje erg off-topic heb gemaakt. Ik zal nu ook gewoon on-topic proberen te blijven :j

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:06

fokfanaat schreef:
nou ik zie ze op bokt ook langskomen hoor, hele dagen actief op bokt, in alle topics het hoogste woord, maar ook maar iets werken is onmogelijk, terwijl ik denk dat in deze markt werkgevers best heel flexibel zijn. Als je maar wil.

Wauw…bijzonder pijnlijke uitspraak. Ik ben 36 en eergisteren toevallig door het uwv opnieuw volledig arbeidsongeschikt bevonden. Ik zou echt alles geven om weer te kunnen werken, al is het maar een ochtendje in de week. Helaas heb ik 3 jaar terug op mijn werk alles gegeven en uiteindelijk een beroepsziekte opgelopen. Ik begrijp echt wel dat er mensen zijn die misbruik maken van regelingen in Nederland, maar ik zou een beetje oppassen met dergelijke uitspraken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:09

wie de schoen past trekke hem aan. er zullen ook zeker meer mensen zijn voor wie dit niet geldt, maar ook zeker wel een paar die misbruik maken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:10

fokfanaat schreef:

Voor je oordeelt, ik zou graag ruilen qua gezondheid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:16

fokfanaat schreef:

Dat zou je zeggen he dat nu met personeelstekort. Dacht ik ook.
Maar is dus niet is mijn ervaring.
En solliciteer genoeg.
Maar een "halve" willen ze niet.

Precies hun uren zoals 8 per dag.
Terwijl ik denk 2 van 4 kan ook. Niet dus.

En ja dagen met migraine bok ik wel.
Maar met concentratie werk verrichten... Jaren gedaan maar dat resulteerde telkens in uitval.

Dus snap een werkgever wel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:18

Druif_01 schreef:
fokfanaat schreef:

Wauw…bijzonder pijnlijke uitspraak. Ik ben 36 en eergisteren toevallig door het uwv opnieuw volledig arbeidsongeschikt bevonden. Ik zou echt alles geven om weer te kunnen werken, al is het maar een ochtendje in de week. Helaas heb ik 3 jaar terug op mijn werk alles gegeven en uiteindelijk een beroepsziekte opgelopen. Ik begrijp echt wel dat er mensen zijn die misbruik maken van regelingen in Nederland, maar ik zou een beetje oppassen met dergelijke uitspraken.

Nou precies!
Beetje vrijblijvend rondscrollen op een forum willen vergelijken met iets waar druk achter zit, waarbij je moet presteren binnen vastgestelde tijd.