Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 09:57

Fijn!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:38

Ik was al eens in kasteeltuinen waar ik fruitbomen tegenkwam die zo gesnoeid waren dat ze horizontaal groeiden. Soms ook echt enorme bomen. Super kunstig en prachtig om te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu ik aan het nadenken ben over hoe ik meer fruitrassen op het terrein kwijt kan en mijn paden mooi kan 'omlijsten' moest ik daar weer aan denken. Dus ik ben even gaan zoeken en kwam deze pagina tegen. Ontzettend interessant!

https://www.rhs.org.uk/fruit/apples/stepover-training

Ik denk dat ik hier soorten voor ga enten en opkweken! Want dit vervult echt heel diverse doelen: meer diversiteit, afscheiding van paden, meer oogst, instandhouden van oude technieken, een aantrekkelijk aanzicht, voeding en schuilgelegenheid voor dieren en makkelijk oogstbaar. Ook als ik lichamelijk verder achteruit ga. Ik ben enthousiast!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 17:08

Ziet er interessant uit Malenka. Morgen probeer ik nog een keer je link, want hij wil niet openen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:00

Die zijn inderdaad gaaf! Wij denken er ook over om lei-fruitbomen aan te gaan schaffen, maar dan wel een maatje groter. Zo laag bij de grond vind ik hier iets te spannend met nachtvorst in het voorjaar.
Ik las dat laagstammen daar gevoeliger voor zijn, dus ik durf geen laagstammen of mini's meer te kopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:20

Deze engelse lezing over plantgezondheid meten kwam op mijn yt suggesties binnen :
https://www.youtube.com/watch?v=bnNOvA3diDU
Citaat:
Dr. Thomas Dykstra, Laboratory Director of Dykstra Labs and AEA Scientific Advisor, is a trained entomologist with a vast background in agricultural consulting. For years, Tom has been illuminating farmers to the science behind insect pressure and demonstrating why insects do not—and cannot—attack healthy plants.

In our latest webinar, Dr. Dykstra sits down with John Kempf to explain what constitutes a healthy plant, the machinations of insect digestion, and how to use the Leaf Brix chart as a reference guide for any kind of pest pressure.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:15

Bedankt voor het delen. Goede lezing en weer een reden om een refractometer te kopen. O:)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:37

In de botanische tuin in Nancy heb ik dat ook gezien, en bij een oude boerderij ergens anders in Frankrijk. Daar wordt het blijkbaar ook vaker gedaan. Ik vind het op zich ook wel interessant, voor later een keer misschien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 11:41

Prairy schreef:
In de botanische tuin in Nancy heb ik dat ook gezien, en bij een oude boerderij ergens anders in Frankrijk. Daar wordt het blijkbaar ook vaker gedaan. Ik vind het op zich ook wel interessant, voor later een keer misschien.
later is voor ons in een volgend leven.

Hier is het hondenweer. Dus een dag om brood te bakken en te kokkerellen. Manlief is tussen de buien door erop uit gestuurd om groenten te halen uit de tuin. Hij zag er geweldig uit met zijn laarzen, regencape en pet _O-

Afbeelding

Ik word daar zo gelukkig van. Vanavond mosselen gebakken in een dikke verse groente melange met witte wijn, die later met de blender fijn wordt gemaakt. De dikke groentemelange staat al lekker te pruttelen (ui, knoflook, wortelen, mosterd blad , rode peper, rode paprika ) alles net geoogst.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:03

Wat een mooie kleuren Pien!

Hier ook iets leuks vandaag. Ik heb voor het eerst vijgen kunnen oogsten!

Afbeelding
Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:20

Wat een mooie opbrengsten allemaal!

Hier is de courgette dan toch eindelijk aan het afsterven. Ik heb vorige week nog een paar kleintjes geoogst en de allerkleinsten zijn nu samen met de plant aan het verwelken.

De nog niet rijpe pompoenen worden nu aangevreten door de slakken, dus die waren blijkbaar al gedoemd te mislukken.

De boerenkool groeit nog weelderig. Ik hoop dat de later gezaaide wortels nog daadwerkelijk wortels gaan geven en dat de spruiten nog door willen groeien. Momenteel hebben we denk ik 2 porties spruiten met voldoende formaat.

En, komende donderdag wordt de eerste sneeuw verwacht. Natte sneeuw, gelukkig. Maar toch, het is toch weer het officiele begin van de winter als dat eenmaal gebeurd is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 18:36

Malenka VIJGEN. Wouw, wat gaaf.

Nu al spruitjes vind ik geweldig Judith. Bij ons begint dat net allemaal.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:46

Nah ik hou mijn hart vast hoor! Ik heb nog nooit eerder spruiten in de tuin gehad dus ik weet ook niet hoelang ze nog doorgroeien. En zeker niet in ons klimaat natuurlijk. We gaan het zien! Alles wat uit de tuin komt is mooi meegenomen, is zo'n beetje mijn motto ;)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:01

Wat een gaaf topic! Ik ga 'even' bijlezen *\o/*

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:15

Ik heb begin van de zomer met de hand en stukje land gehooid. Inclusief persen. We hadden daar nog iets los hooi van over wat niet meer in 1 baal zou passen dus dat heb ik naast de bestaande bedden gelegd, samen met nog wat los hooi wat we ook gemaaid hadden maar vergeten waren te keren :')
Gisteren heb ik even iets hooi opzij geharkt en....
Prachtige zwarte grond! Er is nog wel van alles doorheen gegroeid maar 95% is toch wel echt supermooie grond geworden. Dat zijn weer 2 bedden van zo'n 4m2 voor volgend jaar. Het werkt dus ook zonder karton :)
Morgen ofzo even een foto want het regent pijpenstelen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:29

Ja dat werkt prima :j

.........totdat het graszaad uit het hooi gaat ontkiemen :=

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:30

Sst :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:31

Been there, done that.... :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:33

Ja ikzelf ook. Afgelopen seizoen een deel gemulcht met oud hooi dus daar plukte ik in het voorjaar en de zomer ook letterlijk nog de vruchten van.

En ik heb nog wat baaltjes die zowat in compost getransformeerd zijn dus die gaan er ook nog op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:37

Op zich het werkt het wel fijn - als je het goed bijhoudt.

Zo'n systeem van een dikke laag houtsnippers trekt mij nog het meest maarja dan moet je wel regelmatig die laag aanvullen natuurlijk omdat het onderste in de bodem gaat zitten. Als je iets wilt zaaien / planten haal je met je hand wat snippers weg zodat exact op die plek wel de zon erbij kan. Werkt als een tierelier.

Gewoon wat aardappelstukken met uitlopers op de grond leggen en daar een dikke laag oud hooi / stro overheen werkt ook als een tierelier, dan kan je een half jaar later gewoon aardappels rapen *\o/*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:40

Dat heb ik ook 2x geprobeerd, bij mij werkt dat dus echt voor geen meter, aardappels met hooi erop.

Ik heb wel mijn bed met zoete aardappels gerooid, echt veel! Ik heb volgens mij 1 of 2 zoete aardappels gebruikt om stekjes mee te maken, en veel te laat de stekjes in de grond gedaan, dit is echt een grote verrassing voor me
Afbeelding

Gewone aardappels daarentegen...
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Prairy op 14-11-23 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:40

Haha, ik heb ook regelmatig verrassingsgranen vanwege de konijnen _O-
(Gemorste zaden in hun bodembedekking)
Maar gras is niet fijn, dat is het meest hartnekkige „onkruid“ dat je kunt hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 11:54

pmarena schreef:
Zo'n systeem van een dikke laag houtsnippers trekt mij nog het meest maarja dan moet je wel regelmatig die laag aanvullen natuurlijk omdat het onderste in de bodem gaat zitten. Als je iets wilt zaaien / planten haal je met je hand wat snippers weg zodat exact op die plek wel de zon erbij kan. Werkt als een tierelier.

*\o/*

Ja en nee. Het werkt fantastisch bij ons in de kei droge zomers die ongelooflijk heet zijn. Het scheelt zoveel met water geven. Alleen in de winter zoals nu met al al die regen, werkt het tegen want ik vind dat we toch wel erg veel aaltjes en slakjes hebben. In de zomer hebben we dat een beetje, vanwege de droogte en omdat de merels bij ons graag gemakkelijk foerageren en die slakjes en aaltjes oppikken en eten dus. Dus in een nqt land kan ik me voorstellen dat het minder fijn werkt.

Wij hebben verrassingen daar we altijd datgene dat aan gegeten wordt laten staan. Daar verzamelen zich dan de slakjes en ongedierte op en het andere kan goed groeien. Het eerste jaar haalden we die fanatiek weg, deden biologisch sproeien met iets dat we zelf gemaakt hadden, haalden ze weg, maar dat hielp geen barst. Nu we ze laten staan groeit de rest gewoon lekker door en die enen plant legt het loodje maar komt vaak wel nog in bloei. Zo hebben we nu prachtige sla, die resistent lijkt voor ongedierte, net iets harder is, die zich heeft uitgezaaid. Zo ook met het mosterdzaad dat ov eral opduikt en dat zo heerlijk is. Dus ik hou wel van die verrassingen.

Prairy fantastisch je zoete aardappelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:02

Whoow mooi die zoete aardappelen! Die hand met krieltjes tja daar moet nog wel het 1 en ander bij om daar een keer van te kunnen eten :')

Hier op de klei werkt het prima met de aardappels onder een laag hooi. Begin van het jaar en dan eind van de zomer oogsten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:18

pmarena schreef:
Whoow mooi die zoete aardappelen! Die hand met krieltjes tja daar moet nog wel het 1 en ander bij om daar een keer van te kunnen eten :')

Hier op de klei werkt het prima met de aardappels onder een laag hooi. Begin van het jaar en dan eind van de zomer oogsten.

En dat waren echt veel aardappels die de grond in gegaan zijn :')

Volgend jaar een hoger bed maken voor de zoete aardappels en gewone aardappels moeten we maar even kijken. Scheelt dat we die bijna niet eten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:52

Geweldig die zoete aardappel. Hoe heb je dat aangepakt? Hier is het me nog niet gelukt ze een seizoen door te krijgen.