Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:05

Beste besparing.. een pandemie. Mij niet gezien om dit jaar al naar het buitenland te gaan. En hopelijk denken toeristen andersom dat ook, dan kan ik mooi in Nederland genieten zonder de hordes toeristen op sommige plekken :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:11

Wij gaan met de vouwwagen naar Frankrijk, hele kleine camping, alleen volwassenen. 180€ voor 9 nachten.

Je zou ook eens kunnen kijken naar huis oppas of huizen ruil voor een echt goedkope vakantie. Of wwoof als je iets nuttigs wil doen en ook nog eten krijgen daarvoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:27

Alleen volwassenen.. dat klinkt wel goed haha

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:31

Ja, heerlijk :D

En ze hebben ook maar 4 plaatsen en een paar cottages, lekker rustig dus.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 23:34

:') :j geweldig Prairy.
Jammer Varekaj... maar wie weet is het nu gewoon niet de juiste tijd voor jullie om zo'n stap te nemen?

Ik heb een voucher uitbetaald gekregen van een reis die ik vorig jaar zou maken, maar weet het nu gewoon nog niet... wil graag naar Italie, Toscane. Nog nooit geweest. Maar kan maar zo ook Zwitserland of Oostenrijk worden. Of Duitsland :+ dat we ergens blijven steken waar het mooi is. Heb nog niets geboekt, durf het gewoon nog niet... wat je zegt, pandemie was echt een uitstekende besparingsmaatregel wat dat betreft! Zie wel dat de vakanties over het algemeen veel duurder geworden zijn... of we moeten met z'n allen het adres van Prairy op gaan zoeken :D maar dat gaat niet zo te lezen qua beschikbaarheid :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:44

Ik heb meerdere campings daar in de buurt gevonden met ongeveer die prijs, zuid West Frankrijk. Wel een eindje rijden dus :+

Je zou ook eens op campspace.com kunnen kijken, daar had ik onze eigen camping op staan, daar staan ook betaalbare opties op. Wel goed kijken naar wat er aan faciliteiten is ;)

Varekaj, waarom zou je in het buitenland dan niets kunnen kopen? Je kunt ook gewoon hypotheken krijgen in het land waar het huis staat? Ik zou zelfs voor een Nederlands huis, een Duitse hypotheek kunnen krijgen (met erg leuke rente percentages overigens).

Combi van eigen geld en geleend geld is vaak een goed rendement op je eigen geld.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 06:46

Ik ga om te besparen maar ook omdat het dan rustiger is altijd buitenom het hoogseizoen op vakantie, behalve dit jaar omdat ik een opleiding volg van 1,5 jaar, maar dit jaar ga ik dan ook helemaal niet weg

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:30

idinn schreef:
Beste besparing.. een pandemie. Mij niet gezien om dit jaar al naar het buitenland te gaan. En hopelijk denken toeristen andersom dat ook, dan kan ik mooi in Nederland genieten zonder de hordes toeristen op sommige plekken :+

Ik doe en hoop hetzelfde haha. Durf het echt niet aan naar het buitenland nu.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:44

Leuk, vakantie! :D

Jammer dat het vakantiehuisje nu geen oplossing is Verakej. Ik snap wel dat je voor zo iets je spaarrekening niet wilt plunderen. Mijn droom is een vakantiehuis in Noorwegen. Of naja, eigenlijk om daar gewoon :P

Ik zou dit jaar met mijn zusje een reis maken door Scandinavië maar dat gaat niet door, dus nu gewoon door sparen voor volgend jaar (hopen we dan). Hopelijk kunnen we dit jaar nog een keer normaal naar Duitsland, zou ik erg leuk vinden :j.

Met mijn ouders vaak rond getrokken van camping naar camping en hoewel ik er als kind niet altijd even enthousiast van was weet ik het rondreizen nu wel te waarderen. Kamperen houd mijn vriend helaas echt niet van.
Vakanties plannen met mijn vriend is ook echt een grote irritatiefactor in onze relatie omdat hij te beroerd is om iets vooruit te plannen maar ik ook niet 2 weken van te voren ineens 2-3 weken vrij kan vragen (en hij ook niet) dus dan komt het er uiteindelijk nooit van. Laatste fatsoenlijke vakantie was een weekje curacao in 2017. Tevens voelt het voor mij vaak alsof ik 'm moet meesleuren. Als hij ergens kan lezen en playstationen is hij gelukkig zegt ie, maar goed, ik ga niet samen op vakantie om dan maar binnen te gaan zitten of in m'n eentje te gaan wandelen. Ook heeft hij geen rijbewijs, dus rondreizen is wat minder fijn voor mij. De laatste tijd (of naja, nu dan niet ivm corona) ga ik vaker met mijn zusje ergens heen. Wij hebben wat meer hetzelfde idee van vakantie :D

Zoals je merkt is vakanties met mijn vriend een irritantiepuntje, verder is hij heel lief hoor :+ (en ja, ik heb het er echt vaak genoeg met 'm over gehad maar dit is echt zo'n ding dat ik maar een beetje naast mij neergelegd heb :') ).

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:50

Wat een leuke ruil met planten!

De huizen zijn nog niet in de verkoop, kan elk moment gebeuren. Dan mag ik op Max 5 reageren en is het wachten. Zijn 19 tussenwoningen dus moet even tactisch kiezen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:10

We kunnen wel kopen, maar niet onder onze voorkeursconstructie.
Ofwel leggen we allebei alles zelf, maar dan is de spaarboek wel zo goed als leeg.
Ofwel leent vriend alleen, maar dan mag ik niet mee op de koopakte staan. Wil ik mede-eigenaar worden, dan moeten we dat via de notaris laten schrijven etc.

Het voordeel (en kan voor andere Belgen mss handig zijn) is dat vriend geld kan verdienen door het zelf te kopen en de lening ook op zijn naam te zetten. Hij heeft al een eigendom. Hij kan tot 25000 lenen en door dat in te brengen bij de personenbelasting betaalt de staat dan op de looptijd van 10 jaar 5000 méér terug dan dat hij leent. Kortom, hij kan 25k lenen en krijgt er dan 30k voor terug.
Dit geldt wel alleen tot max 25k, nadien vervalt dat voordeel dan weer en als je gezamenlijke belastingbrief hebt is het ook minder. Maar je kan dus betaalt worden door onze staat als je het wat slim weet aan te pakken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:30

Dat klinkt zeer aantrekkelijk maar ook heel ingewikkeld als Nederlander :+ Je neemt dan de overwaarde van je huis op ofzo?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:35

Varekaj, is dat een aankoop voor puur privé of verhuur dat jullie wilden?

Vastgoed is een interessante belegging nog steeds geloof ik. Binnen een paar jaar zou ik graag ergens iets hebben "om op vakantie" te gaan. Maar dan moeten er eerst centjes weer zijn :+ .
Weet je wat de voorwaarden zijn voor die 25K? :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:56

Prairy schreef:
Dat klinkt zeer aantrekkelijk maar ook heel ingewikkeld als Nederlander :+ Je neemt dan de overwaarde van je huis op ofzo?

Niet alleen voor een Nederlander is het ingewikkeld. :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 10:03

Het is dus niet alleen in Nederland dat er bijzondere constructies zijn met huizen, rente, forfaits etc := :))
Maar als ik het begrijp is het wel erg aantrekkelijk...

Vind het zelf lastig om bij dergelijk grote bedragen beeld te krijgen wat het gaat betekenen op day to day life. En op je gevoel van 'genoeg' geld te hebben voor bij tegenslag. Dat laatste is voor mij persoonlijk erg belangrijk, ik wil het gevoel hebben dat ik als ik om wat voor reden niet kan, wil, hoef te werken, dat ook niet hoef te doen. Dus ik wil altijd minimaal een maand of 6 voor mijn vaste lasten 'vrij' op mijn spaarrekening hebben. Dat is jaren niet gelukt, nu lukt het wel. Dat geeft mij een enorm vrij en opgelucht gevoel...

Voor de early retirement types .... en de mensen die onder het Nederlandse belastingstelsel vallen interessant artikel.
https://www.financieelonafhankelijkblog ... me-werken/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:52

Dat was puur voor privégebruik in eerste instantie. Dus om zelf regelmatig eens weekend/midweek heen te gaan, en dan sporadisch eens laten gebruiken door familie en close vrienden. Maar niet vanuit oogpunt tot commercieel verhuren.

Die 25k is het maximale, ga je hoger dan verlies je dat voordeel weer. Bij de bank wisten ze dat btw niet, wij weten het omdat schoonbroer bij de personenbelasting werkt en dat je dat dus kan inbrengen met winst als gevolg 8-) en het moet hypothecair zijn dacht ik.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:34

Mijn man reist ook minder graag dan mij. Eens per jaar gaan we samen 2-4 weken weg en ik ga dan nog eens alleen 1-3 weken. De reis met hem is iets meer toegespitst op wat we beide leuk vinden en de andere reis draait alleen rond mij :D

Ben benieuwd naar dat belastingvoordeel varekaj. Ergens een link van of zo?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:45

Heerlijk, zo veel reizen, poes!
De laatste keer dat ik in het buitenland op vakantie ben geweest is een jaar of 8 geleden, en ik ben nooit verder geweest dan Frankrijk/Oostenrijk/Zwitserland :')
Ik kan niet wachten totdat we met de boot lange en verre reizen kunnen gaan maken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:21

Er komen mooie auto's voorbij. Wij hebben een audi a4 benzine, van 2006. En een golf 7 diesel, van 2013. De audi had op zich ook wel een kleiner bakje gekund, maar daar hebben we de trailer achter.
Wij gaan nooit op vakantie, we wonen buiten uit. En heb het idee dat we altijd op vakantie zijn. :D

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:25

Ik heb de beste bespaar auto! 8-) Leasebak van de zaak met een Europese tankpas. Dus ik bespaar zelfs benzine als ik op vakantie ga *\o/* :')

Hier gaat het trouwens helemaal mis met (be)sparen, oeps. Ik had een nieuw zadel nodig en nog wat andere rekeningen te betalen. Daarnaast ook nog een airco laten installeren in huis dus daar ging het spaargeld weer. Maar hij komt wel van pas nu met dit weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:28

Ghostattack schreef:
Ik heb de beste bespaar auto! 8-) Leasebak van de zaak met een Europese tankpas. Dus ik bespaar zelfs benzine als ik op vakantie ga *\o/* :')

Hier gaat het trouwens helemaal mis met (be)sparen, oeps. Ik had een nieuw zadel nodig en nog wat andere rekeningen te betalen. Daarnaast ook nog een airco laten installeren in huis dus daar ging het spaargeld weer. Maar hij komt wel van pas nu met dit weer!

Het is in ieder geval een nuttige uitgave!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:21

Ik heb me deze maand ook echt verkeken.

Ik moet Londen marathon betalen.
(Split second decision in maart). Het is van de bucketlist en echt ongelofelijk moeilijk om een startnummer te krijgen. Buitenkans voor mij

Helaas van de week naar de osteopaat geweest, vandaag tandarts, ik moet nog door naar de ortho en het eigen risico wordt deze maand volledig afgeschreven door hooikoortsmedicatie.

Ik zou wel een huisje in Florida willen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:38

Ik heb net nog even gerekend en nog 100€ extra naar de spaarrekening gestort

Voorschot water gaat omhoog, energie gaat omlaag. Scheelt me ongeveer een tientje per maand.

Mocht je gas en elektra nog kunnen oversluiten, kijk even of je dat nu nog interessant kunt doen, per 1 juli gaan de prijzen flink omhoog (zelfs tot 25% heb ik gelezen).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 20:49

Ik ga morgen champagne kopen. En wat wijntjes denk ik. Ik verdien het. Echt. :')

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:27

Citaat:
Oh sorry ik bedoelde met huidige werkgever je ‘nieuwe’ baan! Dat je bij je nieuwe baan aangeeft dat het loon iets is waar je twijfels over hebt en je daarom om je heen blijft kijken. Zoals aangeven kan dat natuurlijk twee kanten op gaan. Of vanuit je nieuwe baan rustig doorzoeken naar iets beters op alle vlakken.

Oh nee sorry dan begreep ik je verkeerd inderdaad!
Ik heb zo'n gevoel dat de nieuwe werkgever dat niet gaat doen, daarmee wel een risico om te nemen, weet dus niet of ik dat aan durf, wel een goed idee.
Wel lastig hoor, merk wel echt dat ik er moeite mee heb zoals de situatie nu is/gaat zijn. Deze week de eerste week gehad en ik ben gesloopt, was vandaag echt nergens meer toe in staat, als ik meer gewend ben zal het wel iets beter worden, maar hier naast nog een studie doen zie ik niet gebeuren -O- ben niet eens bij mijn paard geweest deze week, mn moeder heeft alle zorg over moeten nemen. Ook met die andere iets beter betaalde baan zal dat lastig zijn, nog steeds echt een laag loon en daardoor veel uren nodig.
Kan nog maar moeilijk accepteren dat die werkdag op zondag straks verdwijnt, had het allemaal zo uitgedacht en dacht nu ook echt stabiliteit te hebben en eindelijk met die studie te kunnen beginnen, maar zo zie je maar dat dingen soms niet zo van zelfsprekerd zijn.

Om maar even in de auto sferen te blijven, ik heb een hyundai i10 uit 2010, heerlijk autootje, doet wat het moet doen, komend jaar alleen wel de distributieriem vervangen, daar zie ik wel tegen op, tevens klinkt hij al een tijdje als of hij uit elkaar valt als ik ga rijden :') Heb wel bekijks, hij doet het nog steeds, al 3x bij de garage geweest, veel geld aan uitgegeven, maar niemand kan vinden wat het is en ik ga steeds weer naar huis met herrie, dus laat het maar voor wat het is en hoop dat die niet echt uit elkaar valt _O-
Verder een top auto hoor hahaha.

afgelopen week voor het eerst een "terrasje" (mac) gepakt haha, collega ging en ik was er echt even aan toe om eruit te gaan, wel paar euro van het boodschappenbudget af, maar vond ook dat ik het wel even verdiend had :')
Heb nog veel in de vriezer wat ook wel eens op mag dus hoef ook niet veel boodschappen te doen eigenlijk :P