E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:05

Daar hebben Amerikanen natuurlijk wel vaker last van, hun doel voorbij schieten en doorslaan in dingen :P

Jorinda

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:25

:+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:48

Mijn sony T1 begint onderhand zoveel kuren te vertonen (vastzitten, meerdere paginas omslaan ipv 1, pagina nummer vergeten, batterij wordt erg slecht etc etc) dat ik van mezelf een nieuwe mocht. Zonet de kobo aura besteld, keuze gebaseerd op de info uit dit topic, mijn dank aan de posters hier! Als het goed is ligt hij morgen al klaar bij mijn lokale scheer en foppen. Ben reuze benieuwd!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:49

Geniet ervan! Dat doe ik nog elke dag! :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:57

Ik heb trouwens nog steeds geen manier gevonden om gewoon paginanumers onder de blz op mijn Aura te krijgen..... andere Aura-bezitters wel? :)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:59

troi schreef:
Mijn sony T1 begint onderhand zoveel kuren te vertonen (vastzitten, meerdere paginas omslaan ipv 1, pagina nummer vergeten, batterij wordt erg slecht etc etc) dat ik van mezelf een nieuwe mocht.

Lag dat niet aan een overdraagbaar virus waarmee ook mijn T1 geïnfecteerd kan worden O:) ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:05

@Gwen, Hi hi hi, ik vrees van niet.. Heeft jouw T1 trouwens ook moeite met pdf's? Raakt de mijne helemaal van in de knoop..

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:13

Ik heb er alleen epubs op staan, dus dat weet ik niet :) . Mijn T1 heeft trouwens wel af en toe kuurtjes, hoor, heeft ie altijd wel gehad, maar niet erg genoeg om hem te vervangen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:24

Gwen, als het echt moet wil ik best helpen hoor :P Maar je kunt 'm ook op marktplaats zetten misschien?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:29

Jorinda schreef:
Ben het wel eens met de fabrikanten. Boeken worden toch ook niet gelijk als omnibus gemaakt. De ene helft met gewone letters en de andere helft met braille... := Een aparte braille reader zou wel echt een idee zijn.

Veel ereaders hebben al een text-to-speach functie die dat kan opvangen, alleen moet je dan de uitgevers verbieden die mogelijkheid te blokkeren voor hun ebooks (gebeurt nu nog wel eens nl). Ingewikkelde functies schieten het hele doel van een electronische bibliotheek inderdaad voorbij.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:33

Ik ben ik zo'n fan van Marktplaats vanwege het gedoe er omheen, heeft te maken met die cognitieve en afatische beperkinkjes die ik heb opgelopen. Ik heb tegenwoordig wel veel meer geduld, dus ik wacht gewoon totdat T1 te ver heen is of iemand anders hem per ongeluk sloopt :D .

*Gaat snel reader uitlenen aan Vriendlief :)* *

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:51

Het verbieden van het verbieden van text-to-speech lijkt me een prima plan :) Maar dat heeft dan weer niet zoveel te maken met de apparaten.

Gwen, jammer... dan wordt het sparen, wachten op je verjaardag en vooral vriendlief veeeeel hints geven? :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:58

Ik vind de hele discussie überhaupt een beetje vreemd. Wat moet iemand die blind is nou met een ereader. Daar heb je dan toch audio boeken voor of boeken met braille? Electronisch braille lijkt me bijzonder lastig. En iemand die niet blind is moet toch gewoon kunnen lezen, dus wat voor bijzondere functies moet die er dan nog bij kunnen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:04

Shiloh schreef:
Ik vind de hele discussie überhaupt een beetje vreemd. Wat moet iemand die blind is nou met een ereader. Daar heb je dan toch audio boeken voor of boeken met braille? Electronisch braille lijkt me bijzonder lastig. En iemand die niet blind is moet toch gewoon kunnen lezen, dus wat voor bijzondere functies moet die er dan nog bij kunnen?

Ik vind het idd ook een vreemde discussie. Maar in de wereld van de hulpmiddelen voor blinde mensen heeft de tijd ook niet bepaald stil gestaan, Shiloh. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedere blinde persoon die enorme braille boeken mee sleept, ook zij gaan met hun tijd mee ;)
"vroeger" had ik een blinde collega. Zij las eigenlijk bijna alles via de brailleleesregel die gekoppeld was aan haar laptop. Ik kan me goed voorstellen dat zij ook wel een middel wil hebben wat ze zo mee kan nemen, net zoals wij onze ereaders hebben. Maar door alle ereaders geschikt te maken hiervoor schiet je idd je doel voorbij, immers: niet alle laptops hebben een braille leesregel....
Verder doen blinde mensen al ongeloofelijk veel met audio, o.a. ook met mobiele telefoons e.d. Echt heel interessant om je eens in te verdiepen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:06

Mjah ok, maar dan snap ik voor een blinde nog steeds niet het voordeel van een ereader boven een tablet. Het hele doel van een ereader is dat je geen last hebt van reflectie in de zon en de rust voor de ogen door de afwezigheid van backlight.. Daar heeft een blind persoon dan toch sowieso geen last van :s
En dan nog vind ik het bij boeken tien keer logischer om gewoon voor audioboeken te gaan. Eventueel op een tablet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:13

De wet is er volgens mij gekomen omdat men te beroerd was mobieltjes en tablets en dergelijke voor blinden toegankelijk te maken. (En die hebben wel nut.) De e-readers zijn min of meer per ongeluk in die categorie terecht gekomen.

Ik ben overigens benieuwd welke aanpassingen er nu werkelijk gemaakt zouden moeten worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:38

Ik zit met smart te wachten op mijn kobo glow *\o/*

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:56

Gwen, ik wil 'm ook wel een keer uit mijn handen laten vallen hoor! Ben toch altijd al een beetje lomp en onhandig geweest :+ . En anders eens zo neerleggen dat de katten 'm gemakkelijk van tafel stoten :D ?

Ik ben nog prima tevreden met mijn glo'tje. Erg veel lezen in het donker doe ik momenteel niet en ik heb ook geen last van de lichtsterkte. Hij is nog niet zo oud en ik heb ook geen zin om 'm op marktplaats te zetten en dan de aura te kopen, dus hij mag nog een tijd mee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:22

Mijn Aura is binnen! Echt heel snel lang leve de scheer en foppen!

Ben hem nu aan het configureren.
Een vraagje, hij vraagt nu om de kobo desktop down te loaden, ik gebruikte altijd caliber en dat wil ik nu eigenlijk weer doen. Is er een goede reden om de kobo desktop down te loaden?? Voegt dat echt wat toe?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:26

Ik gebruik calibre, en weet nog niet precies wat het Kobo-programma toevoegt. Daar staat tegenover dat ik ook niet erg mijn best heb gedaan om dat uit te zoeken :) Maar de essentie (boeken op reader zetten) werkt prima met calibre.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:54

Met het kobo programma kan je de ereader updaten, dus de Firmware. En als je boeken bij kobo koopt zie je ze ook op je pc.
Ik beheer mijn boeken ook in Calibre, het Kobo programma is alleen voor kobo boeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:57

OK! Bedankt! Hij doet het goed (firmware update nu bezig! Dank tilmar). Onderin het scherm tijdens het lezen is een ribbon met daarin vorige locatie, een pijl een woordenboek teken, font en instellingen. Eigenlijk wil ik dat lint/ribbon niet want het neemt ruimte in waar ik liever nog een extra stukje bladzijde heb. Kan ik het weghalen??

En nog een vraagje, in calibre maakt ik altijd reeksen aan, bijvoorbeeld lord of the rings deel 1 tot 3. Deze vind ik in mijn kobo niet terug, alles staat in 1 centrale bieb zonder serie/reeks indicatie. Enig idee hoe ik dat oplos??
Laatst bijgewerkt door troi op 09-08-13 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:00

Dat heb ik niet? Als ik in het midden van de pagina tik dan verdwijnen de balken boven en onder en zie je alleen de paginatekst zelf.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:02

Yep! Das de oplossing! Dank! ZOu je me ook een tip kunnen geven mbt het aanmaken van series/reeksen?

En nog 1, op de homepages staan 3 blokjes over prijzen, erg zonde van de ruimte daar. Ik heb in de instellingen readinglife al uitgezet maar zou graag ook die blokjes/kolommetjes verwijderen. Kan dat?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:52

Je kunt er volgens mij niet echt iets anders neerzetten, dus weghalen heeft dan niet zoveel nut?

Er zit ergens een boekenplank o.i.d. functie, ik denk dat je daar reeksen mee aan kunt maken wellicht :)
Gewoon even ermee spelen, zoveel zit er niet op en dan zie je meteen wat 'ie kan.

Mocht je een manier vinden om paginanummers weergegeven te krijgen tijdens het lezen, dan hou ik me aanbevolen want ik heb dat nog steeds niet gevonden, èrg jammer -O-