Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SuSem

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:29

Ik lees hier ook mee, eind september wordt ons huis opgeleverd, dus werk aan de winkel (met een beperkt budget)

Destino, wat gaaf zeg, zoiets hebben wij ook in gedachten, en onze tuin lijkt sterk op die van jou, wat zijn de afmetingen?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:45

Ik lees al een tijdje mee en ga dat ook blijven doen:D Ben 4 week geleden verhuist naar mn eerste eigen huur huisje, met tuin :D Super relaxt! Helaas was de tuin 1 grote verwilderde bende, super lang gras met heeeeeel veel dood gras er tussen waar alle grasmaaiers op vast liepen, alle struiken leken wel geexplodeerd, en 1 kant van de tuin + de helft van het gazon stond helemaal vol met bramenstruiken. Het terras was bedekt met een dikke laag mos en gras.
Onwijze klus om dat beetje op orde te krijgen, maar gisteren hebben we in de achtertuin (nogal wat groter dan de voortuin) bijna al het gras gemaait gekregen, 2 bomen dr uit gesloopt (waren vrij kleine bomen dus was met een handzaag te doen) en een absurde hoeveelheid aan bramentakken dr uit gesloopt, terwijl mn moeder het terras van groen ontdeed. Eind van de dag waren we genoeg opgeschoten dat ik wat bloeiende planten in de tuin heb kunnen zetten :D
2 kleine (hele kleine) hortensia's, 3 kleine lavendel bosjes, een dalia, een zooi afrikaantjes en een paar vlijtige liesjes staan nu te schitteren in de tuin :D Ben er echt helemaal blij mee :D
Ik wil er uiteindelijk wel nog meer bloeiende planten in hebben, maar als student zijnde is mn budget wat beperkt dus dat laat nog heel ff op zich wachten helaas.

Wel onwijs gafe tuinen gezien in dit topic :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:19

Vandaag een ontdekking gedaan. :o Een Buddleja is wat anders dan een sering. Die wij hebben is een sering. Vandaar dat die dus een stuk groter is! Mijn moeder heeft vandaag een buddleja gekregen voor verjaardag/moederdag en een mooie rode azalea.
Even geduld hebben nog. Binnenkort wordt de bodem hier onderzocht om de lengte van de heipalen te berekenen. Verder hopen we eind van de week een bouwtekening te hebben die bij de gemeente ligt ter goedkeuring. En dan, als dat allemaal rond is, ga ik kijken hoe ik de tuin ga aanleggen.... Ik heb nu al zin in volgend jaar, want ik vrees dat ik dit jaar nog niet veel in de tuin zal kunnen doen. Dat neemt niet weg, dat ook ik lekker mee blijf lezen!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:48

Budleja is toch n vlinderstruik?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:50

Ja, klopt, maar Sering heeft net zulke trossige bloemen, dus dacht ik dat de mijne ook buddleja heette. :o Ik weet inmiddels beter.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:07

Ik ben een weekendje weggeweest, gisterenavond meteen de potten water gegeven, alles staat heel mooi in bloei en in de tuin gaat alles ook mooi uitkomen :j

Mooi Destino!
Ik had alleen de tegels verspringend gelegd, maar das ook smaak natuurlijk :)

Mootje, mooie, grote tuin, inderdaad wat hokkerig nu, maar daar is heel veel van te maken :j

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:35

@ Mootje, we willen qua kleuren graag wit/lichtroze/lila tinten.. Ik ben gek op bloeiende bloemen en we wat dingen die in de winter groen blijft..
De linker border (die lange) ligt eigenlijk altijd in de schaduw, die bij de schuur ligt altijd in de zon.
Bij de regenpijp bij de schuur willen we graag iets wat groter wordt, zaten zelf te denken aan een vlinderstruik.

Dus als jullie ideeën hebben wat mooi is en zou passen, graag! :o

Blackje, leuk dat de tuin zo gaat uitkomen :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:18

Nou destino, dan volg ik jouw tips want wij hebben dezelfde wensen!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:23

Moeilijk hè?
Heb je sowieso een beetje een idee wat je wilt? Ik heb eigenlijk alles uitgezocht op een website van een tuin-postorderbedrijf qua zon/halfschaduw/schaduw en bewatering door gewoon alle plaatjes angs te gaan en aan te klikken wat ik mooi vond :')
Probleem is dat de meeste intratuins etc. niet zo'n uitgebreid assortiment heeft als een postorderbedrijf en je dan misschien je planten niet kunt vinden in de winkel!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:26

Ja supermoeilijk!
Ga eens kijken naar die plaatjes etc, thanks voor de tip!
Heb verder nog niet echt een idee namelijk, heb jij nog mooie aanraders :) ?

Weet een van jullie welke intratuin groter is? Sliedrecht, Utrecht Leidsche Rijn of Utrecht vlakbij Lunetten..?
:')

Benangelique, hebben jullie al ideeën?

Susem, de tuin is ruim 5 meter breed en 10.5, meter diep.
Tot de schuur is 8,5 meter diep :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:15

Zijn er hier nog mensen die een groot tuincentrum weten waar ze veel planten verkopen in een rondje van Rotterdam tot Utrecht/Tiel/Den Bosch?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:48

Gewoon bij de intratuin hadden ze bij ons een hoek met 'zonnig' 'schaduw' 'herfstbloeiers' enz. het assortiment was inderdaad beperkt.
Wat het in de schaduw altijd wel doet is Plox. (blijft laag)
En gisteren heb ik in de schaduw een Japanse ehhh... (bij de intratuin vandaan) geranium ? neergezet. (wordt 80 cm)
En Kaukasische vergeetmenietjes doen het ook goed in de schaduw. Elfenbloem doet het ook goed (Epimedium?) en Helleborus.
En varens.
Hier is een lijst schaduwplanten:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/2249 ... -stad.html
http://www.tuinhulp.com/2010/03/14/schaduwplanten/

Destino: van R'dam naar Utrecht kom je min of meer langs Boskoop, allemaal kwekerijen enz.
http://www.esveld.nl/ Esveld is hier al een paar x genoemd, schijnt wel goed te zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:51

En de intratuin Zevenhuizen is dan ook niet echt ver om (moet je volgens mij klein stukje doorschieten op A12 richting Den Haag.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:55

Nicolletje, bedankt voor al je links, zal er zo eens naar kijken! :)

Manzano, is de intratuin in Zevenhuizen groter dan die in Utrecht of Leidsche Rein?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:56

Destino schreef:
Nicolletje, bedankt voor al je links, zal er zo eens naar kijken! :)

Manzano, is de intratuin in Zevenhuizen groter dan die in Utrecht of Leidsche Rein?

Geen idee, ben er niet geweest, maar als ik het zo hoor/lees hier moet hij heel groot zijn. Die van Utrecht/LR vind ik niet bijzonder groot.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:01

Oke, dan is Zevenhuizen wel om een stukje voor door te rijden :D
Ik zie dat je in Vleuten woont, weet je toevallig hoe dat tuincentrum Overvecht is?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:05

Destino schreef:
Oke, dan is Zevenhuizen wel om een stukje voor door te rijden :D
Ik zie dat je in Vleuten woont, weet je toevallig hoe dat tuincentrum Overvecht is?

Die in Vleuterweide bedoel je??? Ben ik 1x geweest, maar toen was hij helemaal ingericht met de kerstshow. Dus ik weet niet zo goed wat ze aan reguliere dingen hebben. Ben ook al in geen tijden meer echt bij tuincentrum geweest eigenlijk. Zijn natuurlijk al maanden aan het verbouwen, dus plantjes zijn dan niet zo praktisch :')

Heb laatst de kamerplanten die we al hadden eens ontstoft met de tuinslang :))

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:08

Manzano _O-
De Intratuin in Zevenhuizen is een mega aanrader! Planten staan niet ingedeeld op schaduw / halfschaduw / zon, maar is echt megagroot! Ze hebben enorm veel verschillende (stam)rozen, verschillende grassen, vetplanten, een heel arsenaal aan fruit en groente boompjes en allemaal netjes, overzichtelijk en alles ziet er goed uit!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:09

Oh vooral dat netjes en overzichtelijk spreekt me aan :))
Soms vind ik die tuincentra zo'n bende met alles op een klein stukje op elkaar gepropt :o

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:11

Alles staat in van die sorteerbakken van een meter hoog, behalve de grote bomen enzo :j
Alles netjes op een rij & er loopt megaveel personeel rond!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:15

Oh dat is wel fijn zeg! Het is voor ons wel ver rijden, maar als het zoveel groter is dan Utrecht heb ik het er wel voor over. Moeten meer dan eens zo ver rijden dan voor Utrecht :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:16

Waar woon je ook al weer Destino??

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:16

In Leerdam!
Is precies tussen Rotterdam en Utrecht in, maar richting Den Haag is het dus lastig, omdat we óf via Rotterdam, óf via Utrecht erheen moeten rijden..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:17

Je zou het pontje kunnen nemen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:18

Oh ja idd. Nou ja, je kan natuurlijk ook eerst in Utrecht kijken......... als je daar niet slaagt kan je altijd nog doorrijden :)