[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x__Danielle

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:59

Het voorlopige koopcontract word definitief, als beide partijen getekend hebben en de bedenktijd verstreken is....

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:00

Bluh, enige nadeel van werken in het onderwijs is dus ook dat het bestuur vakantie heeft :\ 16 augustus moeten we de financiering rond hebben, en ik heb vandaag het bovenschools bestuur gebeld voor de werkgeversverklaring, aan wie ik die moest sturen. Blijkt dat personeelszaken pas 9 augustus weer terug is...

Adviseur net gebeld en die maakt zich geen zorgen, omdat we de financiering ruim rond krijgen met z'n 2tjes kan hij wel uitstel aanvragen als het van mijn verklaring afhangt. Maar toch is het vervelend, je wilt het liefst gewoon zo snel mogelijk alles geregeld hebben :j

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:04

Wel vervelend zeg Mae, ik snap dat je alles rond wilt hebben. Overigens kunnen ze met de beste wil een werkgeversverklaring binnen een dag afgeven.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:10

Ik denk eraan om 'm gewoon persoonlijk af te leveren en er van tevoren voor te zorgen dat het telefonisch al besproken is.

Ze weten hoe ik het afgelopen halfjaar als LIO'er gepresteerd heb, per 16 augustus heb ik een vaste groep, dus ik voorzie wel dat ze per januari een vast contract aanbieden :j Fijn is wel dat ik nu 2 namen heb, waarvan ik van 1 persoon weet dat ze heel doortastend is. Mijn adviseur kent haar ook en zei ook al dat dat niet zo'n probleem op moet leveren.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:23

Marjolein schreef:
Ik heb het ´voorlopig´ook getekend bij de makelaar... Ik neem aan dat je de notaris bedoeld?

Ik heb een boel schoonmaak spul bij de blokker gehaald vorige week. Kan ik iig het tijdelijke keukentje en de wc´s even schrobben. Verder valt er weinig te poetsen voorlopig met de verbouwing.

Notaris idd sorry :)

Bij ons ging de blokker vandaag voor het eerst open (nieuwe) ik heb behoorlijk wat gekocht :o
Handig :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:26

Vandaag twee bezichtigingen gedaan. Één huis had ik al gezien maar mijn vriend nog niet, en ik ben nog steeds helemaal weg van dat huis. Het andere huis was een boerderijtje, ziet er super uit aan de buitenkant en met een leuk lapje grond, maar daar moet nog ontzettend veel aan gebeuren en de vraagprijs is wel al echt ons maximum, dus dat gaat 'm niet worden denk ik.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:28

Jammer van dat boerderijtje...

Hoe vond je vriend dat andere huis??

Ik ga stofzuigen en dan werken, heb slaapdienst :wave:

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:33

Dat vond ie gelukkig ook helemaal prima :D. Hij vond de tuin wat klein, maar die vond ik persoonlijk groot zat, meer tuin is alleen maar meer werk (tenzij je er een paard in kan pleuren natuurlijk :P). Werk ze!

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:36

Zo bokkers, ik kom ook eens in dit topic spieken omdat ik even zelf geen oplossing meer weet.
Gisteren een leuk appartement bezichtigt. Hierna bij een hypotheekadviseur langsgeweest om te kijken hoe hoog mijn hypotheek ongeveer kan zijn (hij berekende dit d.m.v 1 salarisstrook, werkgeversverklaring is nog in aanvraag).
Hier kwam uit dat mijn hypotheek rond de 95.000 euro zal kunnen zijn, dit is ruim 50.000 minder als de vraagprijs van het appartement!!!
Het is geen groot appartement, nee 55 m².
Dus bokkers, ik vraag mij af: Hoe doen jullie het? In je eentje een klein appartementje kopen met een redelijk salaris???

'vroeger' bestonden er ook regelingen zoals een starterslening en koopsubsidie.. Helaas zijn deze potjes op.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:40

Die zijn toch weer opgestart? Of in ieder geval één van beiden? Heeft de gemeente geen regeling ook?

Overigens kan je je bruto-jaarsalaris maal vijf doen om je hypotheek te berekenen. Klopt de berekening van je adviseur dan ongeveer?

Edit: De starterslening kan eventueel nog via de gemeente zie ik nu, de overheid betaalt er niet meer aan mee...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:44

Ik had een mooi appartement kunnen kopen van de hypotheek (rond de 180.000 op 22jarige leeftijd) die ik kon krijgen. Ik heb voor nieuwbouw met koopgarant gekozen, om o.a. de kosten te drukken en de zekerheid te hebben dat ik binnen 3 maanden het appartement weer kwijt ben!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:44

Koopsubsidie is er idd jammer genoeg niet meer. In sommige woonplaatsen (zoals de onze) nog wel een tijd de Starterslening. Ik zou toch ff op http://www.svn.nl (meende ik) opzoeken of jou woonplaats ertussen staat en ff navraag doen bij de gemeente of ze (ondanks dat het potje van VROM op is) nog startersleningen verstrekken.

Ik vraag me idd af wat je dacht te kunnen krijgen, aangezien 50.000euro minder wel erg veel is.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:45

Even een vraagje hier, mijn vriend en ik hebben een huis gekocht. Wij hebben een clausule in het koopcontract laten opnemen met als wij de starterslening niet krijgen het huis ook niet doorgaat. Maar wij moeten ook nog naar de notaris. Moeten we daar eerst heen of kunnen we beter wachten tot we de starterslening krijgen?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:46

Wat wil je eerst bij de notaris doen dan als ik vragen mag? Pas als je dus de Starterslening kan krijgen gaat de koop door, anders niet. En hoef je dus ook niet te tekenen bij de notaris. Of zijn er andere zaken die je moet regelen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:48

Naar de notaris voor een samenlevingscontract of voor de overdracht van het huis? Dat laatste moet je pas doen als alles qua hypotheek en starterslening rond is, want daarna kan je niet meer terug.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:49

Ja daarom, iedereen zei al dat ik er heen moet gaan. De starterslening word nu geregeld. Wij willen bij de notaris de overdracht en een samenlevingscontract regelen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:51

De overdracht heb je pas als je die starterslening kan krijgen, anders (zoals je zelf zegt) gaat de koop niet door omdat jullie dat als ontbindende voorwaarden hebben opgenomen. Of je moet ineens op een andere manier geld genoeg bij elkaar kunnen krijgen.

Dat samenlevingscontract moet je (geloof ik?) wel eerst geregeld hebben.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:52

Kan dat niet gelijktijdig?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:56

Als het goed is kan dat gelijktijdig, ik heb al bij meerdere notarissen geïnformeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:57

Wil de notaris dan niet eerst een gesprek hebben om te kijken wat er in je samenlevingscontract moet komen te staan? Wij hadden althans eerst een voorgesprek (samenlevingscontract wordt 'op maat' gemaakt, iedereen heeft immers andere zaken die hij/zij belangrijk vindt). En bij de overdracht ook meteen het samenlevingscontract ondertekend.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:59

In zoverre heb ik daar nog niks van gehoord. Ik heb eerst rondgebeld met wat de kosten zijn voor de overdracht en een samenlevingscontract.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:59

Ik dacht idd, zoals bij vriendin van mij is gegaan, dat ze eerst het 1 en ander door moeten nemen met de notaris. Hij weet ten slotte nog niet alles. Vaak wordt aan de hand van dat gesprek het samenlevingscontract opgemaakt. Tekenen kan vast wel gelijktijdig.

Maar kan natuurlijk zijn dat het per notaris anders is?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:00

Ik denk als ik een afspraak ga maken bij een notaris dat ik dat dan vanzelf wel zal horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:03

Bel anders gewoon even :) een voorgesprek zal je wel nodig hebben, het contract moet daarna namelijk nog worden opgesteld, dat is niet zo 1-2-3 gedaan. Dit werkte ook zo bij verschillende vrienden van ons, bij allemaal verschillende notarissen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:03

Waarschijnlijk bedoelen de mensen die zeggen dat je al naar een notaris kan dan ook dat je al voor een voorgesprek voor het samenlevingscontract langs kan gaan?