Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 19:05

Wouw Malenka, heel erg tof!! En ook zo belangrijk.

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:59

Ik wist het niet Malenka maar wat een goede stap voor je! Heel veel succes :list:

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:36

Ik heb weer een paar leuke dingen gepland :D

Eerst onze crowdfunding actie (zie onderschrift) van Treevember. 25 november organiseren we daarvoor een dagdeel met aanplant, lunch en rondleiding door het voedselbos.

17 februari heb ik nog een keer een ent cursus gepland, nav Malenka haar enthousiasme vorig jaar, bij de Voedselboss, en 13 april gaan we dan nog een dag naar hem toe om te leren over een passieve kas.

We hebben besloten om ieder geval de komende 5 jaar nog in Nederland te blijven en gaan een nieuw, ecologisch, huis bouwen, met een kas daar aan vast, dus toen ik zag dat hij dat aanbood, vond ik dat wel interessant.

Verder ben ik naar de tuinmarkt bij Landgoed Wiersse geweest (mooi maar djeez wat druk :7 ), naar een agroforestry markt (klein maar wel grappig) en daar nog interessante dingen gehoord van Linder den Heerik over het ontwerpen van een voedselbos. Ik zat nog een beetje te dubben hoe we het nieuwe stuk gaan inrichten. Ik ga (deels) de methode van the Permaculture orchard volgen ipv syntropic agroforestry, ik zat tussen die 2 te twijfelen. Grootste verschil is de mate van dichtheid van planten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:51

Wat leuk allemaal! Die passieve kas vind ik ook erg interessant. Maar als ik het goed begrijp heeft die een massieve noordwand nodig en dat is bij ons niet te realiseren. Ik ben erg benieuwd naar wat je er allemaal van opsteekt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:48

Volgens mij heb ik net toegezegd om een workshop enten te gaan geven in maart :+ Voor de lokale groei en bloei afdeling.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 13:00

Wat gaaf allemaal Prairy. Ecologisch Huis bouwen, voedsel boss, bezig gaan met cursussen en enten etc etc. Klinkt heel dynamisch!!!

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:39

Wat goed en slim opgezet, jullie crowdfunding Prairy! Heel veel succes voor Treevember en een nieuw ecologisch huis bouwen met een kas erbij... wauw! Wat een dynamiek :j

Ik heb vandaag voor de derde keer alweer best mooi kunnen oogsten van mijn spercieboontjes *\o/*

Afbeelding

Wel een vraagje aan jullie... Ben kwa moestuinieren echt wel een beginner...
Ik vraag me af.... er zijn veel scheuten waar niks meer aan groeit en ook al vaak het blad er niet meer mooi uitziet...

Afbeelding

Is het de bedoeling dat ik dat bijhoud met snoeien? Of moet ik die juist laten zitten?

:wave:

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:49

Bonen snoei je niet. Enige wat ik soms doe zoals ik daarstraks deed schimmel blaadjes eraf halen en op de grond gooien waar geen bonen staat.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:02

De eerste nachtvorst komt eind dit weekend. Help! Nu dus nog even snel alles uit de tuin halen wat daar niet tegen kan.

Maar wat kan er wel tegen?

Ik heb nog staan:
Courgette
Pompoen (spaghetti en die ronde oranje)
Broccoli
Bloemkool
Spruitjes (mag blijven staan)
Boerenkool (mag blijven staan)
Tomaten (ga ik plukken)
Pluksla
Rucola
Wortels

En dat was het geloof ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:12

Courgette en pompoen kunnen niet tegen vorst. Alles oogsten voordat de vorst de vruchten sloopt, planten zullen het met vorst opgeven. Tomaten idem. Wortels kan je afdekken mulch of minikas overheen maken en oogsten door de winter heen (inkuilen kan ook) Sla en rucola overleven beetje kou ook mits beschermd. De bloemkool niet zeker van, maar veel kool kan wel wat hebben. Nu weet ik niet hoe streng de vorst kan worden daar, maar meer dan -5 zal meer mulch en minikas achtige hulp nodig hebben dan net an bevroren. Sec als de grond rond de planten boven 0 blijft krijg je vroege groentes aardig eetbaar in de grond de winter door en mogelijk met een klein beetje groei als de dagen langer worden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:17

De winter door gaat met niks lukken, niets is bestand tegen een meter sneeuw.
Ik denk dat ik gewoon alles eruit ga halen behalve de boerenkool en de spruitjes. Die haal ik er pas uit als er veel sneeuw in de planning gaat komen, maar we gaan dan gewoon de komende weken dat spul eerst opeten en kijken wat ik nog in de vriezer kan proppen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:26

Goed geoogste en afgerijpte pompoen kan lang goed blijven bij zo 15 graden ong. , geen vriezer oid nodig. Je wortelen zouden geen probleem moeten hebben met de isolatie die sneeuw is en mits je ze terug kan vinden in de tuin blijven ze goed. Zet dus een paar lange stokken in je tuin om de bedden te markeren die je terug wil vinden in sneeuw.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 20:23

Mooie boontjes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 13:39

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:08

Weet iemand wat ik begin dit jaar heb gekocht? Het zou volgensmij een kruid moeten zijn, maar ik vind niet dat het echt een herkenbare smaak heeft..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder denk ik de laatste aardbei geoogst, gezien de weersvoorspelling zal de rest niet meer kleuren.
Afbeelding

Verder een ruime week geleden de laatste ronde gezaaid, dat begint boven te komen :) zal binnenkort nog een keer een rondje doen en fotos maken

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:09

Plantnet zegt ananas salie (salvia)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 14:13

Mooi hoor salivia

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:44

Ja dat is 'm :j Dan zal ik m maar een ander plekje gaan geven, hij is echt huge in mn moestuin bak :+
Ik lees net dat hij als hij het naar zn zin heeft een meter hoog en breed zal worden; dat is hier makkelijk gelukt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:09

Ja dat is misschien wel handig :')

Hij is wel heel mooi! Daar wil ik wel een stekje van :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:55

Die heb ik ook net geplant toevallig! Leuk om hem zo groot te zien.

En ik heb de eerste pompoenen geoogst. *\o/*

Blue Hubbard, Buttercup en Kikuza.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 16:36

Ziet er goed uit Malenka!!

Hier vandaag een experimentje gedaan. Ik heb een vol boterhamzakje met gewassen verse basilicumblaadjes en met oregano blaadjes in de vriezer gelegd. Zou leuk zijn als we daarvan kunnen eten in de winter. Zolang het niet vriest heb ik nog verse over in de tuin. Vorig jaar naceen koude nacht wascalles weg. Dat wil ik nu voor zijn en volgens mij moet dat kunnen. Vandaag ook mijn laatste kg kweeperen jam gemaakt ( 12 potjes) met de laatste druivensap gemaakt van onze druiven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 19:25

Vanavond onze eigen prachtige bloemkool gegeten op de ouderwetse manier. Het water had een lichtgroene kleur. Idem de bloemkool was wit met een licht groene vleug. En smaken dat hij deed. Fantastisch. Volgend jaar meer bloemkolen!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:01

Lekker!

Hier in de buurt had een boer een bult aardappelen gestort die te groot waren geworden. Mocht gratis opgehaald worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 19:24

Ooooh wat lekker balance. Rapen dus!!!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 22:35

Ik heb twee tassen vol meegenomen. Er waren moeders met kinderen. Wat een herinneringen voor die kinderen, ze waren er niet heel blij mee maar later vertellen ze dit weer tegen hun kinderen.
Ik heb wel genoeg zo voor de winter denk ik.