Bezuinigen op boodschappen - deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:43

Ik weet niet wat ik betaal......... nou ja, wel wat ik betaal, maar nog niet of dat een goed bedrag is.

Toen we het huis vorig jaar augustus kochten werden we door Eneco ingezet op 280,- per maand. Dat leek ons wat veel, dus terug gezet naar 180,-. We hebben het huis (hoekhuis) helemaal geisoleerd (dak/spouwmuur etc). Na een jaar, dus afgelopen augustus, kregen we een enorm bedrag terug en werden we door Eneco terug gezet naar 80,- (dat was wat ons verbruik was het jaar ervoor).
Dat heb ik zelf na een paar maanden omhoog gezet naar 125,-.

Die 80,- was nl. echt niet reeel. We hebben er in dat jaar namelijk van augstus tot en met december NIET gewoond ivm verbouwing. Toen hingen er enkel een paar peertjes aan verlichting en verder niks. Geen verwarming of wat dan ook. Per 1 januari zijn we er gaan wonen (op 3 slaapkamers boven). Die 3 radiatoren werken en verder hadden we 1 kraan met warm water (in de badkamer) en een wasmachine. Verder niks......... de begane grond lag nog open, geen keuken met bijhorende apparatuur etc. Die is pas in april gekomen. Kortom, ons afgelopen jaar van augustus t/m augustus geeft totaal geen realistisch beeld.
We hebben nu ook een gashaard die af en toe aan gaat, dus dat verbruik komt er ook nog bij (en dan dingen als oven, vaatwasser, droger etc). Ben dus heeeeeeeeeeeeeeel benieuwd naar onze afrekening volgend jaar :=

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:48

Denk dat je er slim aan gedaan hebt hoor, dat voorschot om hoog zetten!

Ik heb zojuist even gebeld en blijkt dat we idd een veel te laag voorschot hadden. We betaalden op de een of andere manier, nog steeds wat ik voorheen in mijn appartement betaalde toen ik alleen met Amber was :+
Nu staat het op 154 euro voor een boven woning met 2 verdiepingen en 4 (nou ja, 3 en een half nu nog haha) personen. Want ons verbruik was verder wel gemiddeld, dus nu moet het goed zijn.

Wel wil ik alsnog mijn droger de deur uit doen. Het kreng doet er 2 keer zo lang over als de droger van mijn ouders bijvoorbeeld. Maar ook meer stekkers eruit trekken en dan ook de hete lucht kachel de deur uit!

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:49

mijn vriend krijgt ieder jaar precies het zelfde kerst pakket.. dus ik weet wat er in zit haha! veel dingen die je wel kunt gebruiken!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:50

Sammy, als je straks de nieuwe tarieven hebt, kan ik wel een excelsheetje voor je maken?
Dan hoef je alleen nog de meterstanden in te vullen :)

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:53

wij hebben voor een eengezins woning een voorschot van 180 pm.. gelukkig kan je bij essent zien of je bij moet betalen of terug krijgt! met de verbruiksmanager! ideaal! ons voorschot is geschat op 150 euro p.m maar krijg liever wat terug dan dat ik bij moet betalen!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:56

Dank je Mootje :) Bedoel jij dat we gewoon maandelijks bij houden hoeveel we verbruiken om te zorgen dat we niet uitschieten? En dan uit kunnen rekenen waar we ongeveer op uit gaan komen? :)
(Heb er even iets langer over nagedacht nu hihi).

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:58

Ja, als ik alle kosten weet en wat je voorschot is kan ik uitrekenen wat je per maand teveel of te weinig betaalt. Dan hoef jij alleen maar de meterstand in te vullen en zie je direct waar je aan toe bent :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:05

Ja, ik gok dat we nu nog steeds moeten bijbetalen, maar altijd minder dan als ik het op 80 had gelaten.
Wij zijn trouwens met 2 personen. Werken meer dan fulltime en ik ben 's avonds ook nog altijd op stal. Dus wat dat betreft :))

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:20

Mootje, dank je voor je aanbod. Maar vind je het heel erg als ik dit eerst vraag aan mijn bewindvoerder? Of hij niet met mij zo'n sheet bij kan houden? Dan weet hij ook meteen dat ik er actief mee bezig ben en dat ik me de moeite er voor wíl doen! Wel echt een super idee trouwens. Zelf nog nooit op gekomen eigenlijk hihi.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:23

Nee hoor, laat maar weten als je het wel wilt :)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:28

Dank je, nogmaals :j

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:01

Hier net boodschappen gedaan voor 86 euro en maar 25 betaald :D (ons kerstpakket) hebben wel wat luxer gedaan hoor :o

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:26

Als je zo moet bezuinigen dan zou een droger al niet meer in je huis moeten staan := die dingen vreten zoveel energie! Zeker als het al een wat oudere is....

Wij betalen iets van 110euro per maand en tot nu toe gaat het ieder jaar goed, we zijn begonnen op 90euro geloof ik. Kregen steeds wel iets aan geld terug (30euro ofzo haha) maar zijn wel steeds omhoog gezet vanwege kosten die verhoogd werden bij Eneco.
We houden het met de slimme meter ook wel een beetje bij en anders ook het maandbedrag iets omhoog mocht dat nodig zijn :)
We hebben een droger en de verwarming veel aan (koukleum), 2 pc's en een tv die vaak aanstaat.

Deze week nog geen boodschappen gedaan, het is een zootje hier haha!
Ik ben dood en doodmoe door mijn werk dus geen zin meer om te koken als ik thuiskom. Daarnaast moest ik ongesteld worden dus alleen maar zin in patatjes en andere slechte zooi..... nou ja, we doen van t weekend wel weer wat boodschapjes :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:26

DebGizmo schreef:
Hier net boodschappen gedaan voor 86 euro en maar 25 betaald :D (ons kerstpakket) hebben wel wat luxer gedaan hoor :o

lekker toch juist :) daar is zo'n kerstpakket nou handig voor om dan iets meer luxe producten mee te pakken :)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:37

Die droger gaat hier ook weg Marly! Dan maar drogen aan het rekje en wat vaker wassen :')
Beetje jammer met de kleine die er nu aan komt, maar goed. Want om het ding alleen te gebruiken voor de baby kleren? Dan moet je dat weer gaan sorteren ed, nee. Mij niet gezien :n

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:40

waarom vaker wassen zonder droger?
wij hebben in het begin geen droger gehad en het ophangen was niet zoveel moeite hoor.... goed uithangen en zorgen dat het in een ruimte met goede ventilatie hangt dan is het zo droog. En met of zonder droger ik was even vaak?
Wij hebben een droger genomen vanwege de katten, na het wassen zat alles nog onder de haren bah!!!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:42

Ja, ik heb altijd het idee dat dan de was drogen langer duurt. Nu wassen we achter elkaar in een aantal uurtjes de wasjes weg die we hebben in een week. Dat gaat dan denk ik niet lukken.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:45

nee dat wordt dan lastiger inderdaad maar als je het over het weekend verspreid dan kun je zo 4 of 5 wassen doen denk ik.... Daarnaast goed creatief ophangen of genoeg hangruimte voor 2 wassen :)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:12

We hebben nu 2 van die rekjes die je over een deur kunt hangen zeg maar, maar dan moet er wel nog een staand rek bij gaan komen gok ik zo := Gelukkig hebben we een grote slaapkamer, dan kan daar dat sta rekje. We hebben daar altijd het raam open en ik heb het ding niet in de woonkamer staan :=

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:20

De droger gebruiken wij ook niet - we hebben een keer gemeten hoeveel stroom hij gebruikt om een simpel wasje droog te krijgen. :=
Als het weer het toelaat droog ik buiten en anders hang ik het op zo'n staand rek op de overloop.
Wat Marley schrijft, het droogt best snel. Hangt natuurlijk ook wel van de plaats af waar het staat.
Als ik snel iets droog wil hebben dan droog ik het op de AGA.

Vandaag boodschappen gedaan voor de hele week, ik was 55 euro kwijt. Voor twee personen. Terwijl er best wat extra dingen bijzaten.
Ik zal straks de bon even overtypen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:28

Ik heb nu pas sinds een jaar een droger en moet zeggen dat ik nog steeds heel veel kleding niet in de droger wil hebben, dus er gaat nog steeds veel aan het rek.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:40

Hier gaat nu eigenlijk alles in de droger :') Niet te moeilijk doen, gewoon hop.
Alleen mijn rijbroek, die moet er echt uit blijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:59

ALLES in de droger? Dan vind ik het niet zo gek eigenlijk dat je meer verbruikt dan gemiddeld bedacht was :o
Die dingen zijn gek op stroom... ik gooi er enkel mijn handdoeken in (om de 2-3 weken gaan die de was in). Verder alles aan het wasrek ... lekker goedkoop en zo droog. Plus veel beter voor je kleding, slijt minder snel :j Heb een hoog wasrek met 3 lagen en daar kan je als je wilt erg veel aan hangen/overheen gooien.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:02

Wij doen het al een jaar of 4 zonder droger,en gaat prima. 2 volwassenen,2 kinderen(10 en 9)
Scheelt hartstikke veel.
Wij zijn van eon(173euro P.mnd) naar Essent gegaan die had ons aan hand van het verbruik op 131 p.mnd gezet.
Dat heb ik verhoogd naar 150 P.mnd.
Wij hebben overigens een zonneboiler staan en dat scheelt ook behoorlijk.
Wij zijn de afgelopen 3 jaar behoorlijk gezakt met energieverbruik.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:11

Fijn als je zo kunt zakken hittepetit!

Wij gooien idd alles in de droger :j
Moet wel zeggen dat we verder qua gebruik op het gemiddelde zaten van wat er geschat wordt voor onze gezinssituatie. Alleen het voorschot was dus veel te laag.

Nu wil ik dus door zulke apparaten de deur uit te doen (sfeer kachel gaat ook) nog meer besparen in de hoop dat we straks ipv bij moeten betalen, iets terug krijgen :)