Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 00:11

:= Ik heb het een keer getroffen. Was net voor de grote bui terug van met de hondjes lopen :D
Maar wat achterlijk veel wind zeg!!! Was vanavond bijna in staat om naar buiten te gaan en de plataan vast te gaan houden :o Wat heeft dat arme ding het te verduren gehad zeg, met die storm!
De tuinset hebben we maar wel even weg gezet, want die zagen we steeds bewegen dat we dachten....
Het gras groeit wel erg hard, maar voor de rest staan er nog geen plantjes :+

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:13

Ik weet niet wie het nog meer heeft gelezen maar AWP Delfland heeft er een melding uitgedaan dat mensen moeten reageren als er kroos in de sloten groeit. Dat dus het Hoogheemraadschap het kroos moet verwijderen. Is nl gevaarlijk voor kinderen. Ze weten niet dat je niet op kroos kan lopen.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:20

Wat een vage melding :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:28

staat op teletekst TV West. Geen grapje

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:41

jeumig.... beetje onzinnig zeg... , punt 1 , kinderen horen niet zonder toezicht bij slootskanten te spelen , ouders waar zijt gullie??
en punt twee, wij hebben vroeger gewoon met kroos om moeten leren gaan, het zijn kinderen, geen hersendode , kleurenblinde schepsels :+

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:51

Die van mij mochten toen ze nog niet konden zwemmen gewoon niet in de buurt van een sloot komen (en geloof me, het stikt hier van de sloten)
En als ze eenmaal goed kunnen zwemmen moeten ze maar gewoon opletten hoor. En zeker de ouders.
Je zou bijna denken dat het een 1 April grap is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:53

Laurabram schreef:
Die van mij mochten toen ze nog niet konden zwemmen gewoon niet in de buurt van een sloot komen (en geloof me, het stikt hier van de sloten)
En als ze eenmaal goed kunnen zwemmen moeten ze maar gewoon opletten hoor. En zeker de ouders.
Je zou bijna denken dat het een 1 April grap is.

Nope het staat er echt. Heb ook het AWP Delfland gevraagd of ze van Lotje getikt zijn }>

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:55

Eigenlijk geen idee of je een goed evenwicht in de sloot hebt als er kroos is. Bijv net als dat het in je vijver uit evenwicht is als je last van alg hebt, snap je wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:06

Laurabram schreef:
Eigenlijk geen idee of je een goed evenwicht in de sloot hebt als er kroos is. Bijv net als dat het in je vijver uit evenwicht is als je last van alg hebt, snap je wat ik bedoel.

Yep, dan bedoel je dat er teveel fosfaat in zit (kunstmest) je krijgt dan overdreven algen of kroosgroei.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:13

Dat klinkt dan meer als het evenwicht in de sloot herstellen ipv het kroos eruit halen. Dat is dat toch symptoom bestrijding? Dàn kan ik me voorstellen dat ze willen dat je het meldt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:27

Laurabram schreef:
Dat klinkt dan meer als het evenwicht in de sloot herstellen ipv het kroos eruit halen. Dat is dat toch symptoom bestrijding? Dàn kan ik me voorstellen dat ze willen dat je het meldt.

Nee, er staat in het bericht dat er anders kinderen verdrinken.

Geen kunstmest meer gebruiken is een betere oplossing.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:38

Hey dames!

Het begin van ons tuintje is er :)
Afbeelding

Frambozen en clematisplanten komen in 2 steigerhouten bakken, van 1.30 lang, 0.50 hoog en 0.30 diep.

Achterin is het echt nog een mega zooi, maar goed, ben hier al superblij mee, kan gewoon buiten zitten en genieten. Heerlijk!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:56

Ziet er al mooi uit hoor!!
Kiezen jullie nog voor een zonnescherm?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:22

Ziet er zeker al heel mooi uit!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:45

@kentaro, nee, dit jaar iig niet. Komt een overkapping achterin, dus schaduwplek genoeg. Misschien als er ooit geld voor is dan wel haha

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 07:56

Je kan daar zeker je geld in kwijt zeg! Wij hebben er van het weekend een besteld. We hebben echt geen plekje schaduw in de tuin, maar vind het vooral om de warmte in huis weg te houden een uitkomst! Heel hard zitten twijfelen tussen screen en zonnescherm. Staat bij ons vaak en veel wind (polder) Zonnescherm doe je dan toch niet zo gauw uit als je weg gaat (zit wel een windsensor op, maar als ie dan dicht loopt, heb je nog de hele dag de zon in huis }:0 (), maar aan een zonnescherm heb je ook veel als je buiten wilt zitten. Gezien het formaat van de ramen was een screen nog een stuk duurder ook :P

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:59

Hallo,

Binnenkort ga ik samenwonen met mijn vriend in een nieuwbouwhuis. De tuin, nouja 'tuin', wordt redelijk kaal afgeleverd. De voortuin krijgt aan de straat een klein haagje en dan een looppad naar de deur. De achtertuin (45 vierkante meter) krijgt een terras van 3 x 3, een schuurtje van 2 x 6 en een looppad naar de poort.

Ik ben aan het meelezen voor leuke ideeën. We zitten te denken om het terras uit te breiden , een stuk grasveld, en misschien een kleine vijver. Ik hoop dat ik hier tips op kan doen!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:18

Onze voortuin (ook nieuwbouw) was grond.
Paadje naar de voordeur naast ons huis
Achter 9 van die 60x60 tegels als 'terras' :+
Dus jullie zijn al beter bedeeld :D

Het achterterras zou ik inderdaad wel breder maken, om lekker te kunnen zitten met meer mensen.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:28

Het is de bedoeling om het terras over de hele breedte van de tuin te leggen. Het huis - en dus straks het terras - is vijf meter, en dan een meter of 3 de diepte in. Mooie grote houten tuinset en een paar leuke bloempotten en dan is het terras klaar.

Mijn vriend wil graag een lange rechthoekige vijver langs de schutting. Het lijkt hem dan leuk om de vijver niet in te graven, maar een soort grote waterbak met stenen / glas aan de zijkant. Dat je de visjes door het glas kan zien zwemmen bijvoorbeeld. Zelf heb ik 0,0 verstand vijvers, en mijn vriend ook niet enorm veel omdat we beide geen ervaringsdeskundige zijn. Tips waar we zeker aan moeten denken zijn daarom absoluut welkom!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:34

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:19

Michelle, het begin ziet er goed uit hoor. Heerlijk dat je nu (nou je vandaag even niet :+ ) lekker in je tuin kunt zitten.

Van vijvers helaas geen kaas gegeten.

Net een bos bloemen gehaald, hadden ze een aanbieding met lavendel voor €1,00. :):)
M'n violen zijn echt aan vervanging aan het raken dus dit was even heerlijk.
Besloten om toch maar gaatjes te boren in de zinken teil voor m'n kruiden. Ze staan daar toch leuker in denk ik, even mannetje lief aankijken want met een spijker en een hamer lukte het niet, het is een goeie dikke bodem. En dan kan de lavendel in de mand, staat vast mooi naast de mand met gipskruid.

En het verbaast me echt dat m'n roos al zoveel bloemen heeft in het tweede jaar

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:30

Elsemieke, houdt er rekening mee dat zoiets niet tegen de vorst kan. Glas en ijs is al lastig, maar een bak boven de grond vriest enorm dicht. Wij hebben een stenen bak boven de grond, gemetseld en folie erin. In het najaar gaan de vissen eruit en die gaan de gewone vijver in, simpelweg omdat we geen zin hebben in ingevroren vis. En met heel veel luchtpompen en ijsvrijhouders krijgen wij het niet voor elkaar om die bak niet een stukje ijsvrij te houden. De afgelopen winters is het echt compleet bevroren geweest, op een cm of 3 vanaf de bodem na. Te weinig om vissen te laten overleven.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:54

Dat is een fijne tip Neonlight! Ik wil echt niet nog een vijver in de tuin, dus die vissen kan ik in de winter dan nergens kwijt... Wat kan ik dan het beste doen. Geen vijver? :(

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:03

Elsemieke schreef:
Dat is een fijne tip Neonlight! Ik wil echt niet nog een vijver in de tuin, dus die vissen kan ik in de winter dan nergens kwijt... Wat kan ik dan het beste doen. Geen vijver? :(

Of de bak toch gewoon een stuk ingraven. Wij hebben ook een bak langs de schutting, ongeveer 3,5 bij 1 meter. Hij steekt bij ons 40 cm boven de grond uit , maar gaat wel op het diepste punt 80 cm de grond in (bodem loopt af). Op die manier kunnen de vissen in de winter op de bodem overwinteren. Wij bedekken de vijver bij erge vorst met polystyreen platen. Die van ons bevat echter geen glas, maar ik heb wel gehoord/gezien dat het kan. Belangrijk bij dit soort bakken is wel een goed filter systeem. Onze vijver is gegraven en gebouwd in en opwelling. Achteraf hadden we het heel anders gedaan omdat het nu echt een rotklus is om alle pompen/filters schoon te houden. Ga dus even langs bij een professional.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:33

Ingraven is een goed idee. Heb je anders geen mogelijkheid om iets van zo'n speciebak 's winters boven te zetten met vissen? (dat hadden wij in ons vorige huis ook, maar hadden niet echt veel vissen)

Mootje, joehoe, waar is u?!?
(ben wel benieuwd of ik nog gebak in huis moet halen voor morgen 8-) )