E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:30

lovelys schreef:
Ik heb een kindle paperwhite. Is zoiets als de kobo maar schijnt net ietsje beter te zijn. Leest heerlijk en ik lees er heel veel mee. De kindle paperwhite heeft ook een lampje erin en is verder erg makkelijk in gebruik.

Beter of duurder?

Ik heb zelf het idee dat ook de goedkopere ereaders steeds beter worden eigenlijk. Daarom zou ik denk ik nu ook niet echt meer op merk zoeken, maar vooral op gebruikersgemak: grootte van het scherm, evt verlichting, bediening, etc

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:30

Je kan er ook makkelijk boeken op zetten die je ergens anders koopt. Geen probleem.

Dacht dat er kwalitatief niet echt verschil zat tussen kindle en kobo, dacht dat het verschil er vooral in zat, dat het lastiger is om Nederlandse boeken op je kindle te zetten... Dat die meer voor de Engelstalige markt is.

pmarena: als ik er nu een moest kopen, zou het misschien ook wel de aura zijn, maar voor nu houd ik het tevreden op de glo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:36

SteffiiY schreef:
Zijn die leeslampjes er nog steeds bij action? Weet iemand de prijs?

1.99 geloof ik, net gezien

MMIDV

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:45

Als ik nu een reader zou kopen, zou ik voor de kobo aura gaan :j
Heb nu de glo en ben er heel blij mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:50

is de Aura zoveel beter?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:52

Groter, scherper beeld en het licht is beter te regelen.
Ik heb op mijn glo het licht op de laagste stand en die is nog best fel dat schijnt bij de aura beter te zijn :)

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:54

Ik heb net een reader gekocht, en een Kobo Glo gekozen. Is een erg handige en lichte lezer, ook erg handig voor het lezen buiten :j
Ik heb specifiek voor deze gekozen omdat de Glo verlichting heeft dat 's avonds toch wel erg handig is, ik heb een hekel aan mapjes met aparte lampjes erin. Ook boeken kun je er eenvoudig op zetten met het programma http://calibre-ebook.com/download .

Ik zocht een goede en voordelige reader, deze was € 114,- en kan alles wat ik wil. De Aura schijnt mooier te zijn maar heeft voor mij geen meerwaarde tov de Glo :)

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:00

Tweedehands zou je kunnen kijken naar een Sony PRS-300.
Is een eenvoudige, maar hele degelijke e-reader. Ik heb de mijn nu 3 jaar in gebruik, sleep hem overal mee, en hij doet het nog steeds prima. De batterij heeft amper ingeleverd qua leesduur.
Op marktplaats worden ze redelijk vaak aangeboden.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:05

De kobo glo is iets minder scherp dan de kindle paperwhite en wat ik van kobo hoorde was dat er toch wel veel problemen mee zijn. Verder lees ik ook gewoon boeken in het nederlands. Je moet voor de kindle wel alle boeken omzetten naar mobi. Dit kun je gewoon doen in calibre en is super makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:07

kebie schreef:
Tweedehands zou je kunnen kijken naar een Sony PRS-300.
Is een eenvoudige, maar hele degelijke e-reader. Ik heb de mijn nu 3 jaar in gebruik, sleep hem overal mee, en hij doet het nog steeds prima. De batterij heeft amper ingeleverd qua leesduur.
Op marktplaats worden ze redelijk vaak aangeboden.

heeft deze een lampje?

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:15

lovelys schreef:
De kobo glo is iets minder scherp dan de kindle paperwhite en wat ik van kobo hoorde was dat er toch wel veel problemen mee zijn. Verder lees ik ook gewoon boeken in het nederlands. Je moet voor de kindle wel alle boeken omzetten naar mobi. Dit kun je gewoon doen in calibre en is super makkelijk.

Scherpteverschil is nihil als het al aanwezig is en voor zover ik weet en ben erg benieuwd naar de problemen die er mee zouden zijn, misschien heb je een linkje? Ik vind het wel prettig dat ik de Kobo gewoon in Nederland in een winkel kan halen en ook terug zou kunnen mocht ik garantie nodig hebben.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:23

Vonneke; Ik heb zelf de Sony PRS-600, PRS-T1 en PRS-T2 gehad en ik zou als je voor een sony zou kiezen, voor de PRS-T1 of T2 gaan. Van het oudere model ging de batterij aanzienlijk minder lang mee en ook het contrast was veel minder duidelijk. Een ander bijkomend nadeel was dat ik, door de aluminium behuizing, in de winter nog wel eens het probleem had dat mijn batterij leeg leek te worden getrokken door de kou. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar de PRS-T2 kan je bij Bol.com in een nederlandse uitvoering al kopen voor Euro 99,95 . Imho is het het meer dan waard om iets meer uit te geven en dan een ereader te hebben die sneller laadt, waarvan de batterijduur langer is en het contrast duidelijker. Ik heb laatst 'noodgedwongen' 1 dag in mijn PRS 600 gelezen, maar ik vond het helemaal niks meer :D .

Andere merken heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Ik weet alleen dat een vriendin van me 2 x een archos heeft gehad (de 2e was een omruiling omdat het eerste exemplaar stuk ging binnen de garantie periode) en beiden waren slecht van kwaliteit en in no time stuk.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:23

Als zo'n Sony al 99 kost, zou ik zeker iets meer uitgeven en er een met een ingebouwd lampje kopen. Dacht dat hier deze week iemand een kobo glo voor 110 of 115 had gekocht...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:03

Die heel wel lege batterij had ik in de winter ook steeds met de PRS-T1.

Als mijn reader het nu zou begeven zou ik nu voor de Kobo Aura gaan, maar ja, deze wil maar niet stuk :+ .

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:57

Ik heb nog steeds m'n eerste ereader Sony PRS 350. Al jaren veel plezier van!
Batterij lijkt nu iets minder lang mee te gaan dan voorheen.

Enige nadeel vind ik dat je hem alleen via laptop op kan laden. Op vakantie dus helemaal niet op te laden. :\

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:27

Zou hij niet hetzelfde laadstekkertje hebben als de PRS-T1 en 2? Dat is nl zo'n klein dun usb-stekkertje waarmee je ook een Samsung-telefoon en veel andere apparaten kunt laden, en die laders zijn gewoon bij elke computerzaak of Harense Smid oid te koop. Je kunt dat vast wel vinden via internet.

Ik dacht eerst namelijk hetzelfde probleem te hebben, tot mijn vriend me wakker schudde :+ .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:32

Heb je een kabel met usb aansluiting voor je reader?
Er zijn ook losse usb-steckers te koop, die je in het stopcontact stopt en de kabel op de usb poort van de stecker aansluit. Zo laad ik mijn kobi ook vaak op.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:49

Marije dat heb ik geprobeerd, werkte helaas niet.

Gwen, dat kan ik idd nog kijken.
Even afwachten hoe reader het blijft doen tot vakantie. Als ie veel slechter gaat worden heb ik liever een nieuwe.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:48

Marije_jiplover schreef:
Heb je een kabel met usb aansluiting voor je reader?
Er zijn ook losse usb-steckers te koop, die je in het stopcontact stopt en de kabel op de usb poort van de stecker aansluit. Zo laad ik mijn kobi ook vaak op.

Zo laad ik die van mij inderdaad ook op. Veel makkelijker :j

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:47

Als het werkt wel ja, maar helaas. :\

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 06:42

Het wil bij bij nogal eens verschillen welk kabeltje ik gebruik. Door de jaren heen heb ik wel een stuk of 20 en bij de ene maakt hij wel contact en met de andere helemaal niet, ook bij de computer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:49

Mijn ereader is onderweg. Het is de kobo glow geworden.
Morgen ophalen als het goed is.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:51

Er schijnt een Amerikaanse wet in de maak te zijn waardoor E-readers aangepast moeten worden voor gehandicapten.
http://www.nu.nl/tech/3545442/e-readers ... apten.html
Het gaat niet om de ontwikkeling van een aparte braille-reader (dat lijkt mij een superhandige aanvulling), maar om het toevoegen van extra functionaliteiten aan e-readers zodat ze ingewikkelder en duurder worden.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:42

Ben het wel eens met de fabrikanten. Boeken worden toch ook niet gelijk als omnibus gemaakt. De ene helft met gewone letters en de andere helft met braille... := Een aparte braille reader zou wel echt een idee zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:19

Ik kan niet achterhalen welke functionaliteit erbij zou moeten komen. Als het gaat om een betere (aanpasbare) instelling op het homescherm bv, dan is dat niet erg. Als readers die bewust geen geluid en betere mogelijkheden hebben dat wel moeten krijgen dan schiet het z'n doel voorbij.