Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:00

Het valt me op dat een hoop mensen eigenlijk niet zoveel van voedsel weten en het allemaal ophangen aan de houdbaarheidsdatum...
Terwijl de manier van gebruiken en bewaren net zo belangrijk is.

Want na het openen is die pot jam ineens niet meer zo houdbaar als dicht. Dan heeft de tht geen zin meer eigenlijk.

Maarreh kaas is ook gewoon beschimmelde melk :=

MMIDV

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:09

alles wat geopend is, is nog maar beperkt houdbaar uiteraard :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:28

Wij gebruiken hier nog de boter van een maand over datum :')
Hij smaakt nog perfect en ziet er goed uit, dus vind het nog zonde.
Ook nog steeds geen gezondheidsklachten ofzo hierdoor gehad.
Mocht ie er anders uit gaan zien of gaan smaken, dan pas gooi ik hem weg, echt erg.

Ik ben ook niet zo van de houdbaarheidsdatums hoor, pak geregeld iets wat al een tijdje over is, maakt me niets uit,met veel dingen kan dat makkelijk.

Kijk, in mijn werk bij de ouderen kwam ik een tijd terug (nieuwe cliënt voor mij) iets tegen van 1996, ja dat moet dus echt weg (en de cliënt vond het maar onzin haha).
Dat soort dingen kunnen dus echt niet.

Over diepvrieseten, ik vind niet alles lekker uit de diepvries, bepaalde dingen moeten gewoon vers.
Ik deel het dan, de ene helft voor ons 2, de andere helft voor mijn ouders.
Andersom gebeurd dat ook weleens.

Markt hier is echt niet goedkoper, dus daar kom ik dan ook nooit.

Zag gister in krantje dat de aardbeien bij de lidl in de aanbieding waren, 250 gram voor 80 cent.
Ben er alleen nog niet geweest, maar dat is niet duur en weer eens lekker :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:42

Nicolletje schreef:
Quellian schreef:
Rijst eet ik niet over datum of als het lang open heeft gestaan... zitten namelijk snel beestjes in...

Als je beestjes in de rijst hebt dan zaten ze er al eerder in en zijn de eitjes meegekomen in je pak... De meeste kevers en klanders hebben een cyclus van 70-100 dagen bij een temperatuur van 18 graden en zelfs korter bij 23 tot 28 graden (zoals: je rijst boven het gasfornuis zetten).
Meestal is de rijst waarin die beestjes of eitjes zitten dus nieteens over datum, omdat ze al in het pak zaten toen je het kocht.
Als ze namelijk al overal in je keukenkastjes lopen dan kan je bijna je hele deegvoorraad weggooien en rentokil bellen.

Meelmotjes kunnen ook heel goed in je eigen keuken pas in de rijst komen. Bij ons in huis zijn ze ooit binnengekomen met het ratten-/cavia-/vogelvoer. Nu ze er eenmaal zitten kom je er bijna niet meer vanaf. Open pakken bloem, rijst, pasta, zakjes rozijnen, muesli, etc. hebben na een tijdje bijna gegarandeerd van die 'spinnenweb'draden erdoorheen lopen. Met een paar van die rupsjes erbij dus.
Het enige wat enigszins helpt is afgesloten voorraadpotten gebruiken, maar zelfs dan zie je nog wel eens zo'n beestje ingesponnen tussen schroefdraad en deksel zitten. Enige voordeel is eigenlijk dat de goudvissen wel van meelmotjes en hun larven houden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:48

Hier houd ik me niet zoveel aan de houdbaarheidsdatum. behalve met vlees.
maar zoals bijv. melk drink ik gerust nog 3 dagen na de houdbaarheidsdatum. kan prima en anders proef je het gauw genoeg.
droge artikelen als kruiden, rijst/bami, koekjes eet ik ook gerust nog langer.
pas nog een pak liga open gemaakt wat 6 maanden over de datum was. smaakte nog prima.
vond nog 2 pakken dubbeldrank in de kast van 3 maanden over de datum. was ook nog prima. proef je gauw genoeg en het is TENMINSTE houdbaar tot die datum. dus tot die datum gegaradeerd. zegt niet dat het daarna niet meer goed is en weg gedonderd moet worden. de smaak zal misschien iets achteruit gaan maar je merkt het allemaal vanzelf.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:48

Ik ben hier weer zo makkelijk in... plekje schimmel op de kaas kan je er ook af snijden :j

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:49

stef schreef:
Tieme, ik had tropische vogels, die vriezen gewoon kapot :j

ik had ook tropische vogels. deden het prima. ze passen zich aan en zolang ze droog zitten en uit de tocht is er niets aan de hand. hier tenminste jaren zo gehouden. nooit eentje doodgevroren in de winter. goed voer waar ze zich goed warm op kunnen houden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:54

Ik had goudbuikjes, napoleonnetjes, oranje kaakjes... die kunnen zich niet goed warm houden, zijn ze veel te klein voor.

Overigens hing de kachel er niet om het tot + 20 te stoken, maar om de boel vorstvrij te houden (ca 3/4 graden)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:42

oomens schreef:
Meelmotjes kunnen ook heel goed in je eigen keuken pas in de rijst komen. Bij ons in huis zijn ze ooit binnengekomen met het ratten-/cavia-/vogelvoer.

Ja, dan komt het dus via een ander graanprioduct naar binnen.
Wat ik bedoel is, ze 'ontstaan' niet zomaar in jouw kast, zoals bijv. schimmel zomaar 'ontstaat' in de jam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:53

Ik zou serieus willen dat ik zo gemakkelijk was met data.. Ik had laatst een flesje cola gekocht op school wat 1 dag over de datum was en ik maak mezelf dan echt gek dat ik er heel erg ziek van word en alles. En daarnaast is het gigantisch vermoeiend om altijd de datum te controleren voordat je iets eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:53

Ik ben gelukkig dankzij mijn supermarktbaantje een stuk makkelijker geworden met data. Als een product nog goed ruikt, eruitziet en smaakt kan het prima. Cola bederft niet zomaar, dat is zo zuur/zoet dat kan niet eens bederven :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:56

Ik werk ook met eten... Op mijn werk neem ik weleens wat mee wat we niet meer kunnen verkopen ivm. de datum.
Maar dat is verder nog prima.

Ik begrjip nooit zo goed waar dat idee precies vandaan komt.... alsof er een invasie wilde beesten ineens op de datum op de verpakking kijken en denken HA! DAAR KUNNEN WE IN !!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:59

het is alleen maar een datum tot wanneer het verkocht mag worden omdat tot die tijd de kwaliteit en uiterlijk gegarandeerd is ofzo.

ik gebruik gerust spul dat over de datum is, al doe ik dat niet zo snel met vlees (tenzij het in de vriezer zit ) of melkproducten ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:03

Zuivel doe ik ook niet.. en eieren. Dat stinkt nogal :=

Al kan je eieren wel heel handig testen:
De drijfproef: een vers ei in een kom met zout water (1l water en 100 gr zout) zal plat op de bodem blijven liggen. Hoe ouder het ei hoe meer de stompe kant naar boven komt. Is de luchtkamer reeds groot (na ongeveer 6 weken) dan kan het ei zelfs drijven.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:03

Ik werk ook in een super en eet ook wel eens wat wat over de datum is.
Anders moeten we het dus weggooien en dat vind ik zonde.
Vorige jaar hadden we met pasen van die vreselijk lekkere dessertglaasje.(zijn er nu weer)
We hadden er een stuk of 100 over die dus aan de datum waren.
Heb er een stuk of 40 meegenomen voor een symbolisch bedrag (gratis meenemen mag niet).
Deel aan mijn moeder gegeven en 3 weken later zat ik nog van die toetjes te eten, niks mis mee.

Vlees en vis eet ik ook niet als het over datum is.
Melkproducten wel hoor, dat proef en ruik je wel als het niet meer goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:04

Vlees en vis vries ik in: zeker kip bijvoorbeeld, wij eten niet altijd dezelfde hoeveelheid dus ik hou wel eens rauw over. Dan kook ik een stukje voor de katten en de rest vries ik rauw in. Kan ik het mooi een andere keer weer gebruiken :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:06

Volgens mij kun je het je katten beter rauw geven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:08

ik kijk niet eens naar data eerlijk gezegt. Ja, als ik het koop soms, omdat ik het zonde vind als ik het anders de volgende dag weg kan gooien.

Kip moet je nooit rauw geven, ook niet aan dieren

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:09

Ik doe als ik kipfilet schoonmaak, altijd de vetjes en dat harde witte ding er uit snijden.
Vaak zit daar dan nog wel bruikbaar vlees aan, maar dat zijn dan hele kleine stukjes.
Deze gebruik ik dan altijd voor kippensoep.
Zelfde met gehakt, als ik een klein beetje over heb.
Zelf balletjes draaien voor in de soep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:12

Katten hier zijn geen rauw vlees gewend, dus kook ik af en toe wat voor ze :)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:24

met barf en KVV geef je toch ook rauwe kip?

ik heb iig wel carnibest met kip erin soms.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:43

heel erg blij dat mensen hun boodschappenlijstjes gedeeld hebben. Hier gaat de broekriem aan en echt consequent uitgeteld.

Toen we net ons eerste eigen huis hadden deed ik altijd als het loon er was einde maand : voor zo'n 100 gulden vlees/ kip in de vriezer, voorraad als pasta, rijst, bami, shoarmabroodjes etc. en mixen voor een hele maand en haalde ik sommige dingen ( sla tomaat komkommer etc.) soms vers bij maar we aten veel uit blik en pot.. en altijd gewoon uit de vriezer en kast eten zeg maar. Was wel veel sjouwen want we woonden in een maisonette woning zonder lift, 7 trappen..hihi
Ik ben eruit dat hoe meer keer je boodschappen gaat doen, je maar veel 'mee snaait' wat in de aanbieding is zonder structuur en dan vooruit denken. Paarden- kippen- honden- voer wordt hier ook per maand ingekocht dus waarom het 'eigen' eten niet... Ik ga het nu toch zeker wel terug veranderen hier want dat eten is zonde van het geld maar bittere noodzaak helaas..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:45

Tja, en om nog terug te komen op eten moet lekker zijn enzo...
Van het geld wat ik op mijn boodschappen bespaar kan ik van het voorjaar een nieuw dak op mijn aanbouw laten leggen om hopelijk van een aantal lekkages af te zijn ;)
T is dus gewoon heel simpel, als ik heel lekker en heel uitgebreid wil eten, zal dat geld ergens vandaan moeten komen, en moet ik dus dingen laten

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:55

@stef ja, heel groot gelijk, alles is al duur genoeg en het is gewoon zonde om zo weelderig te eten ( mits je het kunt veroorloven) maar inderdaad, met eigen woning bijvoorbeeld onderhouden, dat is geen sinecure...

Toch lees ik hier en daar dat er maar 1 pak melk en 1 pak iets anders om te drinken gekocht wordt... hier gaat er toch al een pak melk per dag door, buiten het andere drinken... drinken wij dan zoveel met 2 ( en ja, hier krijgen de honden en katten ook melk) of waar ligt dat nu aan? Ik lees ook nergens iets over verzorgingsproducten : shampoo, conditioner, handzeep ( anti bacterieel) afwasmiddel, douchegel en bijvoorbeeld 'stylingsproducten'?? Ik heb lang, dik haar dus een fles shampoo gaat er zo door, daarbij kan ik niet zonder conditioner en dan ook nog een antiklitspray ( ja voel me mijn paarden :-) ) als extra verzorging anders loop ik met een bos stro met een elastiekje erom :-(... hoe zit het daarmee? Shampoo hoef ik niet bepaald merk, want het haar went eraan en dan werkt het niet meer dus veel wisselen tussen producten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:55

Ik denk dat het echt aan iemand zijn kookkunsten ligt... Want je kan met 3x niks nog iets lekkers maken :j
Maar ik heb gemerkt dat mensen die koken niet leuk vinden, daar lukt het allemaal wat minder goed bij.

Ik vind daarentegen strijken niet leuk, en inderdaad het ziet er ook niet uit bij mij..