Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sansevieria schreef:Goof schreef:Ik zie dat ik op kadaster moet betalen voor gegevens?
Nee hoor, kan ook hier,je postcode invullen en je huisnummer aanklikken en je bent er...gratis!
https://www.wozwaardeloket.nl/
Palmera schreef:8nnemiek schreef:Ik vind het vooral jammer dat de meeste gemeenten zo moeilijk doen over Tiny houses. Dat zou ook al best wat problemen oplossen. Op een perceel waar normaal een grote woning staat kunnen met gemak 4 of meer tiny houses staan. Er zijn zo veel boeren die graag wat grond zouden verhuren aan mensen met een tiny house, maar het moet bijna altijd illegaal. Zo zonde.
Nou, nu zit ik in een tinyhouse van 22m². Ik zou niet anders willen! Ik heb alles wat in een normaal huis staat, kan wassen, douchen, koken, etc, etc. Ik heb alleen geen onnodige zooi.
Maar de ruimte die ik om mijn huisje heen heb is wél de reden dat ik het zo heb aangepakt. Als ik mijn tinyhoise uitstap en bij wijze van bij de buren naar binnen lopen haak ik af, hoor!
Neemt niet weg dat ook ik een oplossing zie in kleiner wonen. Maar hier is het hetzelfde: mensen willen allemaal groot, het gaat er zelfs over tijdens de borrel!
8nnemiek schreef:Palmera schreef:Nou, nu zit ik in een tinyhouse van 22m². Ik zou niet anders willen! Ik heb alles wat in een normaal huis staat, kan wassen, douchen, koken, etc, etc. Ik heb alleen geen onnodige zooi.
Maar de ruimte die ik om mijn huisje heen heb is wél de reden dat ik het zo heb aangepakt. Als ik mijn tinyhoise uitstap en bij wijze van bij de buren naar binnen lopen haak ik af, hoor!
Neemt niet weg dat ook ik een oplossing zie in kleiner wonen. Maar hier is het hetzelfde: mensen willen allemaal groot, het gaat er zelfs over tijdens de borrel!
Dat is ook zeker waar![]()
Al zijn het wel vaak mensen die hetzelfde in het leven staan, de natuurliefhebbers en minimalisten, die in tiny houses gaan wonen. Dus dan zou ik er minder problemen mee hebben als de buren 10 meter verder wonen bijvoorbeeld.
Ik zie zelf ook echt de voordelen van kleiner wonen. Ons huisje van pakweg 75m2 is al niet groot, maar we hebben daarnaast ook nog een boot waar we over een tijdje voor meerdere jaren op willen gaan wonen. Het oppervlak zal zo’n 25m2 zijn, maar toch hebben we een keuken, zitplek, 2 slaapkamers en in totaal 7 slaapplaatsen, 2 douches, 2 toiletten, een werkruimte met werkbank en behoorlijk veel opslag.
Het enige wat ik aan boord echt mis is de moestuin
Yavanna schreef:Ook ik zou niks anders meer willen, zo fijn compact. Je moet echt opruimen, als je van 150m2 naar 30m2 gaat, kom je er achter wat een berg onnodige troep je hebt. Als je kleiner woont ben je, m.i., minder geneigd om onzin te kopen.
En het schoonmaken, wow, dat is echt appeltje/eitje![]()
En wat betreft de kantoren, een kennis van ons heeft een kantorencomplex, welke op de nominatie staat om gesloopt te worden, want belastingtechnisch is nieuwbouw beter, maar hij zou juist graag om willen gaan naar appartementen, ook ivm stikstofregels, maar dat mag idd niet, want het is een industrie terrein.
Maar dan denk ik, win/win, want er zijn mensen die niet in een stad willen wonen, of in een druk bewoont gebied, die daar graag zouden willen wonen en ondertussen ook een stel extra ogen zijn voor de rest van de bedrijven.
mavantos schreef:Dit is dus niet zo eenvoudig als dat het lijkt. Een bedrijventerrein heeft een bepaalde milieu categorie. Je mag niet zo maar wonen naast bedrijven met een zware milieu categorie. Ook zit je met geluidsniveaus van deze bedrijven.
Er zijn veel meer haken en ogen dan alleen de verbouwing.
@Maralyn; zoiets kan inmiddels ook verjaard zijn. Je kan via het kadaster een oude luchtfoto opvragen om te kijken hoe lang de erfgrens zo al is.
Yavanna schreef:Het is een bedrijventerrein waar geen zware industrie zit, paar groothandels, showrooms waar ook woonhuizen bij staan.
Ibbel schreef:Yavanna schreef:Het is een bedrijventerrein waar geen zware industrie zit, paar groothandels, showrooms waar ook woonhuizen bij staan.
Nee, daar staan naar alle waarschijnlijkheid bedrijfswoningen bij. En daar gelden níet dezelfde beschermende regels qua fijnstof (vrachttransport van en naar bedrijven), geur en geluid voor als voor burgerwoningen.
'Wonen' heet een 'kritische functie' te zijn. Net als scholen ed trouwens.
Cer schreef:maar er zijn wel een aantal mensen die menen dat de stad dan maar hoger of voller gebouwd moet worden, leuk, een torenflat voor je neus hier.. Dat kan dan wel, omdat hier toch al hoogbouw staat? Ga dan eerst maar eens zelf kleiner wonen, zonder tuin. Zo bedoel ik dat.
MarjanB schreef:Vergeet niet dat gemeenten het splitsen van oude boerderijen tegenhoudt.. bij ons in de omgeving mag het gewoon niet. Dus als je je kids verder wil helpen, pech.