Hoeveel m2 is jouw huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:10

Ik dacht ook altijd dat ik een mooi, groot vrijstaand huis wilde. Een vriendin van mij woont in een groot vrijstaand huis met een grote schuur en een grote tuin. Maar toen ik er een paar keer was geweest merkte ik dat het niks voor mij is.
Je moet het inderdaad allemaal onderhouden en schoonhouden. Veel ruimte gebruik je niet.

Ik woon met mijn vriend en kat in een rijtjeshuis. Oppervlak is ongeveer 90m2. Tuin is 15 bij 5.5m.
Het is zat voor ons, al zouden we wel graag een iets grotere badkamer willen, want we passen er niet allebei tegelijk in.

We zouden op termijn wel willen verhuizen naar een hoekwoning of twee onder een kap, maar we hebben nu hele lage lasten en nog geen zin om meer hypotheek te gaan betalen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:15

Ik denk dat we nu tegen de 150m2 aanzitten. En dat is heerlijk ruim. Ik kan er ook een groep mensen verwelkomen en dat vind ik ontzettend fijn.

Het dagelijks wonen ging ook prima in ons vorige huis van 90m2 en zelfs in de stacaravan van 20m2. En toch voel ik me nu veel prettiger.

Tatyana

Re: Hoeveel m2 is jouw huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:29

167 M² woonoppervlakte. En perceel 500 M².
5 slaapkamers, we zijn met z'n drieën, dus voldoende plek voor iedereen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:38

Sansevieria schreef:
Goof schreef:
Ik zie dat ik op kadaster moet betalen voor gegevens?

Nee hoor, kan ook hier,je postcode invullen en je huisnummer aanklikken en je bent er...gratis!
https://www.wozwaardeloket.nl/

Je kan ook even kijken in de BAG viewer. Die vind ik persoonlijk het duidelijkste en daar kan je o.a. ook het bouwjaar vinden.

Wij (vriend, ik en twee honden) wonen in een hoekwoning (bouwjaar 1840) van ca. 90 m² met een vrij ruime tuin voor een woning middenin het oude dorpscentrum (perceel 185 m²). We hebben de woning volledig naar onze wens verbouwd en opnieuw ingedeeld, waardoor we nu 1 ruime slaapkamer hebben, ruime badkamer en een grote overloop die ook functioneert als mijn kantoor. Een nieuwe eigenaar zou van de overloop een tweede slaapkamer kunnen maken en hoeft dan alleen nog een wandje te plaatsen. Op de begane grond hebben we nog een bijkeuken, dus effectief is het een 4 kamer woning excl. badkamer, washok en extra toilet.

Ik zou graag vrijer willen wonen in het buitengebied. Mijn droomwoning is een levensloopbestendige bungalow (ca. 90-110 m² woonoppervlakte) op een perceel van minimaal 500 m² met parkeren op eigen terrein. We houden Funda in de gaten of we wat tegen komen binnen ons budget en zoekgebied, maar hebben geen haast, zijn nog jong en wonen nu ook super fijn.

Een onwijs groot huis hoeft niet. We bevinden onszelf meestal allemaal op dezelfde vierkante meter _O-

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:44

110 m2 met 2 personen en 2 katten. 8m2 tuinschuur, 32m2 achtertuin. Geen kinderwens en zou ook altijd rond ongeveer deze grootte binnenoppervlak willen wonen. Heb af en toe het gevoel dat me idd een schuldgevoel word aangepraat over een gezinswoning ‘bezet houden’ met z’n 2en zonder plannen voor uitbreiding. Maar een klein 2-persoons appartementje, wij zouden doodongelukkig worden. :o dit is echt prima zo. Buitengebied/groter perceeloppervlak is nog wel een keer de wens.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:47

Mooi topic! Dankzij dit topic komen we er achter, dat buurman zijn schutting 80 cm terug op zijn erf moet.

Edit.
Leuk om uit te laten zoeken. :j

Hier trouwens 117m2 woonruimte.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 16-06-24 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:49

maralyn schreef:
Mooi topic! Dankzij dit topic komen we er achter, dat buurman zijn schutting 80 cm terug op zijn erf moet.

Ik voel een heeeeeel lang lopend volgtopic aankomen. _O-

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 19:02

MarlindeRooz schreef:
maralyn schreef:

Ik voel een heeeeeel lang lopend volgtopic aankomen. _O-

Gelukkig staan we op goede voet met onze buren. _/-\o_
Anders was dit inderdaad een sleep verhaal geworden! :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 19:08

Palmera schreef:
8nnemiek schreef:
Ik vind het vooral jammer dat de meeste gemeenten zo moeilijk doen over Tiny houses. Dat zou ook al best wat problemen oplossen. Op een perceel waar normaal een grote woning staat kunnen met gemak 4 of meer tiny houses staan. Er zijn zo veel boeren die graag wat grond zouden verhuren aan mensen met een tiny house, maar het moet bijna altijd illegaal. Zo zonde.

Nou, nu zit ik in een tinyhouse van 22m². Ik zou niet anders willen! Ik heb alles wat in een normaal huis staat, kan wassen, douchen, koken, etc, etc. Ik heb alleen geen onnodige zooi.
Maar de ruimte die ik om mijn huisje heen heb is wél de reden dat ik het zo heb aangepakt. Als ik mijn tinyhoise uitstap en bij wijze van bij de buren naar binnen lopen haak ik af, hoor!

Neemt niet weg dat ook ik een oplossing zie in kleiner wonen. Maar hier is het hetzelfde: mensen willen allemaal groot, het gaat er zelfs over tijdens de borrel!

Dat is ook zeker waar :j
Al zijn het wel vaak mensen die hetzelfde in het leven staan, de natuurliefhebbers en minimalisten, die in tiny houses gaan wonen. Dus dan zou ik er minder problemen mee hebben als de buren 10 meter verder wonen bijvoorbeeld.

Ik zie zelf ook echt de voordelen van kleiner wonen. Ons huisje van pakweg 75m2 is al niet groot, maar we hebben daarnaast ook nog een boot waar we over een tijdje voor meerdere jaren op willen gaan wonen. Het oppervlak zal zo’n 25m2 zijn, maar toch hebben we een keuken, zitplek, 2 slaapkamers en in totaal 7 slaapplaatsen, 2 douches, 2 toiletten, een werkruimte met werkbank en behoorlijk veel opslag.
Het enige wat ik aan boord echt mis is de moestuin :Y)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 19:25

Totaal inclusief gastenverblijf (24m2) en buitenkeuken annex extra woonruimte (30m2) is ons woonoppervlak 174m2. Plus 40 m2 overdekte veranda. Best veel met zijn tweeën, maar we hebben ook best regelmatig gasten over. De veranda is echt heerlijk. We hebben drie badkamers en nog een apart toilet, maar gebruiken er samen maar een.

In Nederland hebben we een appartement van 87m2 en een aparte berging. Daar mis ik een groot balkon of terras.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 19:47

Wat een leuk topic!
Hier wonen we net z'n 2en en 3 beesten op 204 m2
Ruim, maar niet te groot.

Ons vorige huis was 82 m2 wat ook echt prima wonen was. We vonden het nooit te klein, maar de ruimte die we nu hebben vinden we wel prettiger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 19:53

lizard schreef:
En ik woon alleen.

En dit zie ik in de engie app.

Dat moet een app je vertellen _O- ?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 20:27

8nnemiek schreef:
Palmera schreef:
Nou, nu zit ik in een tinyhouse van 22m². Ik zou niet anders willen! Ik heb alles wat in een normaal huis staat, kan wassen, douchen, koken, etc, etc. Ik heb alleen geen onnodige zooi.
Maar de ruimte die ik om mijn huisje heen heb is wél de reden dat ik het zo heb aangepakt. Als ik mijn tinyhoise uitstap en bij wijze van bij de buren naar binnen lopen haak ik af, hoor!

Neemt niet weg dat ook ik een oplossing zie in kleiner wonen. Maar hier is het hetzelfde: mensen willen allemaal groot, het gaat er zelfs over tijdens de borrel!

Dat is ook zeker waar :j
Al zijn het wel vaak mensen die hetzelfde in het leven staan, de natuurliefhebbers en minimalisten, die in tiny houses gaan wonen. Dus dan zou ik er minder problemen mee hebben als de buren 10 meter verder wonen bijvoorbeeld.

Ik zie zelf ook echt de voordelen van kleiner wonen. Ons huisje van pakweg 75m2 is al niet groot, maar we hebben daarnaast ook nog een boot waar we over een tijdje voor meerdere jaren op willen gaan wonen. Het oppervlak zal zo’n 25m2 zijn, maar toch hebben we een keuken, zitplek, 2 slaapkamers en in totaal 7 slaapplaatsen, 2 douches, 2 toiletten, een werkruimte met werkbank en behoorlijk veel opslag.
Het enige wat ik aan boord echt mis is de moestuin :Y)

Ook ik zou niks anders meer willen, zo fijn compact. Je moet echt opruimen, als je van 150m2 naar 30m2 gaat, kom je er achter wat een berg onnodige troep je hebt. Als je kleiner woont ben je, m.i., minder geneigd om onzin te kopen.
En het schoonmaken, wow, dat is echt appeltje/eitje :)
En wat betreft de kantoren, een kennis van ons heeft een kantorencomplex, welke op de nominatie staat om gesloopt te worden, want belastingtechnisch is nieuwbouw beter, maar hij zou juist graag om willen gaan naar appartementen, ook ivm stikstofregels, maar dat mag idd niet, want het is een industrie terrein.
Maar dan denk ik, win/win, want er zijn mensen die niet in een stad willen wonen, of in een druk bewoont gebied, die daar graag zouden willen wonen en ondertussen ook een stel extra ogen zijn voor de rest van de bedrijven.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 20:35

Wij wonen nu in een 180m groot huis, op een perceel van 1250 meter.
(Waar we vroeger een veel kleiner huis op een paar hectare grond hadden).
4 slaapkamers, grote woonkeuken, grote zolder en kelder.
We zijn maar met 2 personen, en nu (nog) 4 honden, dus eigenlijk te groot voor ons, je moet het ook maar allemaal bijhouden.

In coronatijd was je overigens wel blij met zoveel ruimte.
Veel minder woon/werk kilometers tegenwoordig, van 1000km in de week naar 100 :D

En nee, onderverhuur, buiten dat het niet mag van de hypotheekverstrekker, zou ik het ook niet zien zitten vreemde mensen langere tijd in mijn huis.
Dat werkte al niet met een zus die we ooit maandenlang opgevangen hebben.

Niet bewust op zoek gegaan naar een groot huis, maar er stond in de regio waar we zochten weinig te koop binnen ons budget (in een fatsoendelijke buurt dan toch), welgeteld 2 mogelijk geschikte huizen.

Op termijn zou ik best een kleinere (gelijkvloerse) woning willen, mits die betaalbaar is.
Of laat ik het anders zeggen, zonder dat we er financieel op achteruit gaan, zal een lastige worden ben ik bang :=

Mochten we tegen dat we met pensioen kunnen nog gezond genoeg zijn ervoor, dan is op een boot wonen evt. ook een optie voor ons.
De rust en ruimte om je heen, heerlijk :j

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:20

Nu nog op 48 m2 met zijn 2en en 3 honden(4e hond ligt altijd in een kennel, opvanger) Chalet met 3 kleine slaapkamers, badkamer en wc. Plus woonkamer en kleine keuken.

Nog bezig met een verbouwing van een bestaande schuur bij schoonouders op het erf van 242 m2 woonruimte(alles gelijkvloers). Schuur was helaas niet kleiner. En slopen is zonde, om dan weer iets kleiners neer te zetten. 10 jaar terug zijn de gebinten en rieten dak etc nog gerenoveerd.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:39

Yavanna schreef:
Ook ik zou niks anders meer willen, zo fijn compact. Je moet echt opruimen, als je van 150m2 naar 30m2 gaat, kom je er achter wat een berg onnodige troep je hebt. Als je kleiner woont ben je, m.i., minder geneigd om onzin te kopen.
En het schoonmaken, wow, dat is echt appeltje/eitje :)
En wat betreft de kantoren, een kennis van ons heeft een kantorencomplex, welke op de nominatie staat om gesloopt te worden, want belastingtechnisch is nieuwbouw beter, maar hij zou juist graag om willen gaan naar appartementen, ook ivm stikstofregels, maar dat mag idd niet, want het is een industrie terrein.
Maar dan denk ik, win/win, want er zijn mensen die niet in een stad willen wonen, of in een druk bewoont gebied, die daar graag zouden willen wonen en ondertussen ook een stel extra ogen zijn voor de rest van de bedrijven.

Dit is dus niet zo eenvoudig als dat het lijkt. Een bedrijventerrein heeft een bepaalde milieu categorie. Je mag niet zo maar wonen naast bedrijven met een zware milieu categorie. Ook zit je met geluidsniveaus van deze bedrijven.

Er zijn veel meer haken en ogen dan alleen de verbouwing.

@Maralyn; zoiets kan inmiddels ook verjaard zijn. Je kan via het kadaster een oude luchtfoto opvragen om te kijken hoe lang de erfgrens zo al is.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 22:07

mavantos schreef:
Dit is dus niet zo eenvoudig als dat het lijkt. Een bedrijventerrein heeft een bepaalde milieu categorie. Je mag niet zo maar wonen naast bedrijven met een zware milieu categorie. Ook zit je met geluidsniveaus van deze bedrijven.

Er zijn veel meer haken en ogen dan alleen de verbouwing.

@Maralyn; zoiets kan inmiddels ook verjaard zijn. Je kan via het kadaster een oude luchtfoto opvragen om te kijken hoe lang de erfgrens zo al is.

Het is een bedrijventerrein waar geen zware industrie zit, paar groothandels, showrooms waar ook woonhuizen bij staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 22:09

Yavanna schreef:
Het is een bedrijventerrein waar geen zware industrie zit, paar groothandels, showrooms waar ook woonhuizen bij staan.

Nee, daar staan naar alle waarschijnlijkheid bedrijfswoningen bij. En daar gelden níet dezelfde beschermende regels qua fijnstof (vrachttransport van en naar bedrijven), geur en geluid voor als voor burgerwoningen.

'Wonen' heet een 'kritische functie' te zijn. Net als scholen ed trouwens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 22:40

Ibbel schreef:
Yavanna schreef:

Nee, daar staan naar alle waarschijnlijkheid bedrijfswoningen bij. En daar gelden níet dezelfde beschermende regels qua fijnstof (vrachttransport van en naar bedrijven), geur en geluid voor als voor burgerwoningen.

'Wonen' heet een 'kritische functie' te zijn. Net als scholen ed trouwens.

Dat is dan ook maar hoe ver men wil gaan:
https://maps.app.goo.gl/doQYdc5rvTWPho5P8

Ene kant van de straat woningen (zonder bedrijf!) andere kant bedrijfsgebouwen.
En de oplettende kijker kan na het huis rechts nog net het dak van het elektriciteitshuisje onderscheiden.

Dit is er eentje, maar dit voorbeeld kan ik je in bijna elke plaats in mijn werkgebied laten zien.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 00:40

Sociale huurwoning 101m2
Door de indeling te klein met 2 pubers .
Boven gek verdeeld
2 kleine kamers , 1 grote en wel n zolder met vaste trap
Zelf dakraam geplaatst .
Zou graag verhuizen !!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 07:27

Nou nou, mensen zijn wat geirriteerd :D
Het is toch zo? Dat mensen (te) groot wonen of met 1 persoon in een grote woning wonen.. dat ze dat zelf willen, en fijn vinden, staat daar los van..

maar er zijn wel een aantal mensen die menen dat de stad dan maar hoger of voller gebouwd moet worden, leuk, een torenflat voor je neus hier.. Dat kan dan wel, omdat hier toch al hoogbouw staat? Ga dan eerst maar eens zelf kleiner wonen, zonder tuin. Zo bedoel ik dat.
Ik gun iedereen zn woning hoor :j

Ik herken wel wat hierboven staat, heb ook in een 3 etage eengezinswoning gewoond, maar het stofzuigen van al die vloeren was ik snel zat :+ :D
En het hebben van buren vind ik wel weer gezellig :j Maar ik heb dan gelukkig ook leuke buren, dat scheelt. En, mensen vinden deze woningen te klein om met kinderen te wonen, dus geen huilende baby's snachts, scheelt toch ook :Y)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 07:41

Ja ik vind dat deels een keuze. Wij wonen in een dorp in Friesland met 150 inwoners en dan ook nog ver buiten dat dorp. Zonder voorzieningen. Dan is de kans dat je op een grote boerderij kan wonen aanzienlijk groter dan dat je centrum Amsterdam zoekt. Denk ook dat we minder betaald hebben voor een 600m2 boerderij (waarvan 220m2 woongedeelte) met een hectare grond dan dat je voor een rijtjeshuis betaald in de randstad. Dat is een keuze die je maakt toch? Of ben je dan “fout” omdat je teveel ruimte inneemt. :D

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 07:44

Ik woonde voorheen 5 jaar in een zolderappartement van +- 50m2, maar daarvan was een deel van de ruimte moeilijk 'bruikbaar' i.v.m. de schuine plafonds. Ik heb me toch wat keren mijn hoofd gestoten daar met mijn 1.84 :+
Nu heb ik vorig jaar mijn eigen huis gekocht van 93m2 (tussenwoning met voor- en achtertuin). Eigenlijk groter dan waar ik naar op zoek was, maar door de staat van het huis (klushuis) kunnen kopen en daar super blij mee. :) Het fijne aan dit huis is dat er nog een dakopbouw op zou kunnen, waardoor je kan uitbreiden naar +-110m2, waardoor het huis echt bestendig is voor een toekomst met evt. een partner en kinderen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 07:47

Cer schreef:
maar er zijn wel een aantal mensen die menen dat de stad dan maar hoger of voller gebouwd moet worden, leuk, een torenflat voor je neus hier.. Dat kan dan wel, omdat hier toch al hoogbouw staat? Ga dan eerst maar eens zelf kleiner wonen, zonder tuin. Zo bedoel ik dat.

Je stelt je het wat naief voor.

Die kleinere woningen zonder tuin zijn nu net die hoogbouwwoningen - er zijn nl ook weer regels voor de afstanden tussen rijtjeshuizen, en die worden nu eenmaal door tuinen gevuld, en niet met parkeerplaatsen.
Want: openbare ruimte moet óók betaald worden, en dan dus door de gemeente (wij dus, de belastingbetaler) en tuinen worden betaald door de huiseigenaar als ze het huis kopen.
Bovendien willen 'we' richting autoluw/autogebruik ontmoedigen (daarom is er een parkeernorm, meestal 1,7 auto per woning) dus alle tuinen door achteromstraten met parkeergelegenheid vervangen is ook de bedoeling niet. En meer autobewegingen is meer geluid, meer fijnstof, meer stikstof en meer CO2 uitstoot, dat willen we ook al niet.

Daarnaast zijn er legio (oudere) mensen die best uit hun te grote woning willen, maar die woning is geld waard, dus niet geschikt voor starters. Die starters azen deels op dezelfde kleinere woning als die oudere die uit z'n grote huis wil, dus even een kleinere woning vinden is ook niet zo simpel.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 07:49

MarjanB schreef:
Vergeet niet dat gemeenten het splitsen van oude boerderijen tegenhoudt.. bij ons in de omgeving mag het gewoon niet. Dus als je je kids verder wil helpen, pech.

Waarom zou iedereen zijn/haar kids aan woonruimte moeten helpen? Zou het niet beter zijn als die mensen hun kinderen zo opvoeden dat ze op eigen benen kunnen staan en zelf een woning kunnen zoeken/betalen?