We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 14:52

Maaltijden met vlees zijn erg duur ten opzichte van vega gerichte maaltijden.
Ik kan helaas niet helpen met tips over hoe wat waar goed en betaalbaar vlees sorry, ben al jaren vrijwel vega :o ook voordat er zoveel vleesvervangers waren :7 wat wordt gezegd: ik hoef geen vlees en ook geen vleesvervangers, alhoewel ik tegenwoordig die vega gehakt en ook de vega kipstukjes wel regelmatig gebruik.

@Karuna leuk dat je er ook bent!
En jeetje we zitten al op pagina 8 :D

Zal even foto uploaden van het ingelijste borduurwerk, ben er zo blij mee!

Met eten kan je wel enorm variëren vwb de kosten. Toen ik het niet zo breed had mocht ik van mezelf leven (en mijn zoon woonde toen nog bij me) van maximaal 10 Euro per dag. Dus voor alles. Dat lukte met wat creativiteit.
En ik ben een ster in goede ovenschotels (lees: kun je groot klaarmaken en twee dagen van eten) en goed gevulde maaltijdsoepen :D
Nu het allemaal wat makkelijker is hebben ik en mijn vriend voor zo ongeveer 450 Euro per maand aan boodschappen, maar dat is ook inclusief schoonmaak-was-wcpapier-hondenvoer. Veel minder dan dat wordt het niet meer, soms wel wat meer. Maar ondertussen is alles ook flink wat duurder geworden...
Probeer altijd flink groot in te kopen vwbt die schoonmaakmiddelen en ook vwb het hondenvoer. Dat scheelt wel heel veel Euro's.

Het scheelt ook dat we beide vrijwel thuis werken, wat je zegt al die broodjes en lekkere dingen in de kantine dat is echt duur.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 20-10-23 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:52

Needje schreef:
Dat hele Vega vlees koop ik niet. Als ik Vega eet heb ik geen vleesvervanger nodig.

Mijn dochter is er op haar 9 mee begonnen en op aanraden wel de vleesvervangers gaan eten. Ze moet van ons ook vis eten. Als ze straks ouders is mag ze zelf beslissen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:55

Needje schreef:
Maar dat is alleen avondeten dan.
Dan nog ontbijt en lunch en evt tussendoortjes...
Ik heb maandag voor 4 avonden gekookt maar de ingrediënten waren ook al 27 euro bij elkaar... :')

Mijn ontbijt en lunch is echt heel afwisselend, geen pijl op te trekken :')
De laatste tijd maak ik weer vaak havermout pannenkoeken :9 Ik lust geen gewone havermout, af en toe heb ik van die autistische trekjes, zo'n brokjes in mijn eten krijg ik echt niet weg haha.. maar in smoothies en pannekoeken lust ik het wel. Dus een flinke schep in de blender fijnmalen, meel erbij, sojamelk erbij, en een gesnipperde appel en/of een handje rozijnen.. :9 Heerlijk!
Maar ik ben ook gek op crackers met schimmelkaas en tomaten, of gewoon wat Alpro yoghurt uit de aanbieding, maar ook vaak gewoon fruit of een smoothie van seizoensfruit.

Verder een goede tip: koop 'Brood van gisteren' bij de AH of Jan Linders. Briljant :D 50 of 75 cent voor een compleet brood!
Bij ons in de buurt zijn ze altijd te snel weg, dus als we naar Zeeland gaan dan ga ik daar op zondagochtend naar de AH, en neem ik gerust 5 of 6 broden mee. Thuis gooi ik ze in de vriezer, en dan hebben we voor 3 of 4 euro genoeg brood voor de komende twee weken :D Mijn vriend eet 8 sneeën op een dag als hij moet werken, dus dat gaat hard ^)
Als ik echt goedkoop uit wil zijn dan maak ik nog zelf hummus van droge kikkererwten, maar meestal smeren we gewoon jam, pindakaas, chocopasta, groente en vooral veel hummus uit de winkel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:55

Op aanraden van wie dan?
Want zo enorm goed zijn de voedingswaarden van die dingen nou ook weer niet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 14:56

Wat zalig die kachel PSvanLot :)

Vleesvervangers voorzien vaak wel in bepaalde vitamines etc maar die zijn ook meestal toegevoegd, een multivitamine kan eventueel ook volstaan dan denk ik?

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:56

Iemand die een goede app weet om je uitgaven bij te houden?

Excelsheets werken voor mij niet omdat ik amper op een computer zit.

Ik had vroeger de Grip app van de rabo(of andere bank) maar die is offline gehaald voor niet rabo gebruikers. |(
Nu geeft ING ook wel inzicht maar minder goed als die app.

Annash
Blogger

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:57

Ik had laatst de Dyme app erop gezet, maar vond het geen toegevoegde waarde t.o.v. Rabo (of ik had er het geduld niet voor :') )

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:58

xU_Blinghx schreef:
Hoe doe je dat?
ben wel benieuwd.

Afgelopen 2 weken ben ik wel goed bezig geweest en 0 euro (zelf) aan boodschappen uitgegeven.
Iemand die bij mij bleef slapen heeft 1x de boodschappen betaald en gekookt voor mij.
Veel bij mijn ouders geweest dus dat scheelt ook al.

Vegan eten, dat scheelt een hoop als ik hier de bedragen voor vlees lees :)) Verder ga ik obsessief op zaterdag door de aanbiedingen van de AH en de Dirk en maak een lijstje voor de hele week. Komt het te duur uit, opnieuw.

Ook borduur ik constant voort op wat er al in huis in, dus als je begint is de eerste week misschien wat duurder maar dat event de rest van de maand uit.

Bijvoorbeeld nu in bulk in weckpotten in huis: volkoren couscous, parelcouscous, gedroogde kikkererwten, gedroogde kievitsbonen, risottorijst, zilvervliesrijst, pasta, parelgort, bloem, suiker. Dan heb je al best wat basisproducten in huis om aan te vullen met wat er die weken in de aanbieding is. En die voorraad vul je weer aan als die basisproducten ergens in de aanbieding zijn (toko!).

Zelfde geldt voor smaakmakers als MSG, gochujang, miso paste, sojasaus, appelazijn, olijfolie, balsamico, gedroogde potjes kruiden, edelgistvlokken, tahini etc.

Eén keer goede tomatensaus voor pasta maken, invriezen in porties. Kom je niet uit voor de week qua geld heb je altijd pasta en saus om een dag op te vullen. Of gewoon als je daar zin in hebt, haha.

Verder love ik aardappel, die is ook altijd in de aanbieding in m'n persoonlijke bonus haha. En blijft lang goed. En niet te zinnig zijn denk ik; alles wat je over hebt samen als traybake of couscous, niet verspillen, en je hebt weer een extra maaltje. Of maak er een soep van.

Vleesvervangers koop ik alleen als ze echt een goede aanbieding zijn, anders tofu.

Lunch zijn vaak restjes van de avond daarvoor als het koud te eten is. Anders ook daar makkelijk een couscoussalade, pastasalade óf wat afbakbroodjes.

Heel verhaal haha, sorry, ik vind het lastig uit te leggen zonder hele boodschappenlijstjes met uitleg te plaatsen :')

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:02

Op brood hoef ik geen zelf persoonlijk geen jam, chocopasta enz. Tenzij een keer bij een gelegenheid.
Ik zoveel mogelijk groenten en eiwitten eten op een dag.
Dus als ik brood eet is dat met kaas en dan moet avondeten extra veel groente bevatten.
Ik blend ook nog een smoothie van (deelblokjes) spinazie en fruit (gewoon met water). Niet het beste maar toch redelijk gezond nog. en zo toch nog wat extra groente.
Ik maak ook wel eens pannenkoeken met havermout idd.
Blenden met schep vanille eiwitpoeder en twee eieren. Dat eet ik zonder iets er op dan :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:03

xU_Blinghx schreef:

Wij doen het op de iPad via Numbers (de Apple versie van Excel). Ik vind het vooral handig dat je alles volledig zelf kan indelen, grafiekjes maken. Gemiddelden automatisch laten uitrekenen enzo. Zo zie ik bv exact wat we gemiddeld per maand over het afgelopen jaar hebben uitgegeven aan eten, en gemiddeld over de afgelopen 5 jaar.. en ook bv de gemiddelde auto-kosten, en werkgerelateerde kosten.. kosten per huisdier enz.. Vooral die laatste vallen altijd weer tegen hahaha

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:04

Ik eet in m'n late dienst alles altijd koud.
Vroeger warmde ik het op maar doordat ik ondertussen aan het werk was koelde het toch weer af.
Dus neem de moeite niet meer.
En er is een hoop prima te eten als het koud is.
(Geen stamppotten, maar rijst en past enz werken prima, en kleine krieltjes opgebakken of gestoomd ook)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 15:09

Ik heb jaren alles gewoon bijgehouden in een Word document. Vooral omdat ik voor mezelf die regel had dat ik max 10 Euro per dag mocht uitgeven. Wat overbleef ging op de spaarrekening voor extra's als vakanties of iets in het huis (of de APK en beurt van de auto, dat soort grotere dingen). Dat werkte voor mij prima. ALs ik een dag 8 Euro had uitgegeven, kon ik de dag erop 12 uitgeven, as simple as that.

Sinds het qua inkomsten prima gaat en mijn spaarrekening weer goed gevuld ben ik daarmee opgehouden :o

Het is vooral de kunst je er echt aan te houden. Dat valt niet altijd mee. Tip is ook als je iets online wilt kopen daar 24 uur mee te wachten. Dat scheelt in de spontane aankopen, ook al is het maar een paar Euro, maar een paar keer een paar Euro is weer een paar tientjes etc.

Ik wil wel altijd gewoon goed eten. Dus veel vers en goede basis. Scheelt dat ik absoluut niet van frisdrank of zoetigheid op het brood of zoiets hou. Snoep sowieso vrijwel niets. Drink eigenlijk alleen thee, koffie en goede wijn :+ maar ook écht goede koffie, had ik in vorige topic al toegelicht, ben echte koffie genieter. Maar goed, je moet je geld ergens aan uitgeven }:0

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:11

Needje schreef:
Op aanraden van wie dan?
Want zo enorm goed zijn de voedingswaarden van die dingen nou ook weer niet.

Kinderarts en diëtisten uit het zh.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:18

Wat was hun achterliggende gedachte dan? (oprechte interesse)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:29

De meeste vleesvervangers zijn gemaakt van peulvruchten/soja of tarwe (dus veel eiwit) en er wordt oa ijzer en B12 aan toegevoegd.
Ik at vroeger toen ik nog thuis woonde ook veel vleesvervangers. Wij aten thuis altijd AVG, mijn vader lustte niks anders, dus dat was een prima manier om dat stukje vlees te vervangen.
Ik vind het niet gek dat een diëtist dat aanraadt. Zeker voor kinderen is een vleesvervanger makkelijker weg te krijgen dan een bord vol bonen en ijzerrijke groenten, en niet iedereen is even goed in voedingsstoffen uitzoeken en gevarieerde maaltijden op tafel zetten.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:30

xU_Blinghx schreef:

Ik had vroeger de Grip app van de rabo(of andere bank) maar die is offline gehaald voor niet rabo gebruikers. |(
Nu geeft ING ook wel inzicht maar minder goed als die app.

Ik heb de dyme app, werkt opzich wel heel goed om inzicht te krijgen in alles.
De eerste paar keer wel even checken of hij alles goed neer zet uit zichzelf. Ik heb weleens gehad dat mijn huur ergens anders bij werd geplaatst. Dyme laat je ook direct zien waar je op kan besparen en kan ook voor jou bemiddelen. Die functie heb ik 1 x geprobeerd en heeft me serieus een besparing van 16 euro per maand opgeleverd (op mijn wifi abbo)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:32

Hallo, ik spring hier ook even binnen.
Ik woon alleen met een halve dierentuin en ben net een huis aan het bouwen. Dus veel uitspattingen kan ik mij niet veroorloven. (Bouwtopic : [HTT] Oude woning gaat plat voor nieuwbouw)
Geen idee of ze hier al genoemd is, maar ik volg graag irishbudgeting op instagram. Die heeft regelmatig goede tips en ik heb haar boek gekocht. Heel veel interessante tips, grafieken, invuloefeningen.
Zelf gebruik ik nu het systeem waarbij je een gemiddelde maakt voor winkelen/paarden/eten werk/huis
Daarvoor enveloppen met telkens iets minder dan het gemiddelde cash er in. Telkens ik iets van die enveloppen nodig heb, geld mee, en nadien opschrijven in een boekje.
Werkt momenteel prima!

Ik ga zeker volgen!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:32

Needje schreef:

Omdat een kind vaak beperkt groentes lust en ze op deze manier toch genoeg voedingsstoffen binnen krijgen.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:47

BaileyMix schreef:
xU_Blinghx schreef:
Hoe doe je dat?
ben wel benieuwd.

Afgelopen 2 weken ben ik wel goed bezig geweest en 0 euro (zelf) aan boodschappen uitgegeven.
Iemand die bij mij bleef slapen heeft 1x de boodschappen betaald en gekookt voor mij.
Veel bij mijn ouders geweest dus dat scheelt ook al.

Vegan eten, dat scheelt een hoop als ik hier de bedragen voor vlees lees :)) Verder ga ik obsessief op zaterdag door de aanbiedingen van de AH en de Dirk en maak een lijstje voor de hele week. Komt het te duur uit, opnieuw.

Ook borduur ik constant voort op wat er al in huis in, dus als je begint is de eerste week misschien wat duurder maar dat event de rest van de maand uit.

Bijvoorbeeld nu in bulk in weckpotten in huis: volkoren couscous, parelcouscous, gedroogde kikkererwten, gedroogde kievitsbonen, risottorijst, zilvervliesrijst, pasta, parelgort, bloem, suiker. Dan heb je al best wat basisproducten in huis om aan te vullen met wat er die weken in de aanbieding is. En die voorraad vul je weer aan als die basisproducten ergens in de aanbieding zijn (toko!).

Zelfde geldt voor smaakmakers als MSG, gochujang, miso paste, sojasaus, appelazijn, olijfolie, balsamico, gedroogde potjes kruiden, edelgistvlokken, tahini etc.

Eén keer goede tomatensaus voor pasta maken, invriezen in porties. Kom je niet uit voor de week qua geld heb je altijd pasta en saus om een dag op te vullen. Of gewoon als je daar zin in hebt, haha.

Verder love ik aardappel, die is ook altijd in de aanbieding in m'n persoonlijke bonus haha. En blijft lang goed. En niet te zinnig zijn denk ik; alles wat je over hebt samen als traybake of couscous, niet verspillen, en je hebt weer een extra maaltje. Of maak er een soep van.

Vleesvervangers koop ik alleen als ze echt een goede aanbieding zijn, anders tofu.

Lunch zijn vaak restjes van de avond daarvoor als het koud te eten is. Anders ook daar makkelijk een couscoussalade, pastasalade óf wat afbakbroodjes.

Heel verhaal haha, sorry, ik vind het lastig uit te leggen zonder hele boodschappenlijstjes met uitleg te plaatsen :')

Ooh dit helpt al zoveel! Ik eet ook geen vlees dus dat scheelt inderdaad al een hoop. Maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik ben dat nu inderdaad ook langzaam aan het doen.
Vind het soms alleen lastig qua wat ik kan maken met de restjes die ik heb :o

trouwens over boodschappen; ik volg Portorenee op instagram en die heeft het nu veel over besparen op boodschappen :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:55

PSvanLot schreef:
Needje schreef:

Omdat een kind vaak beperkt groentes lust en ze op deze manier toch genoeg voedingsstoffen binnen krijgen.

Ah!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:58

Koken met restjes vind ik juist wel makkelijk; als je het niet kan wokken dan kan het wel in de soep :))
En fruitrestjes kunnen allemaal in de smoothie of in de slowjuicer :9

Stronkjes van bloemkool of broccoli zijn ook ideaal om soep van te maken trouwens.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:00

xU_Blinghx schreef:
Ooh dit helpt al zoveel! Ik eet ook geen vlees dus dat scheelt inderdaad al een hoop. Maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik ben dat nu inderdaad ook langzaam aan het doen.
Vind het soms alleen lastig qua wat ik kan maken met de restjes die ik heb :o

trouwens over boodschappen; ik volg Portorenee op instagram en die heeft het nu veel over besparen op boodschappen :)

Haha ja, soms vergt dat creatief zijn of maar gewoon alles bij elkaar pleuren :)) Je hebt ook sites waarop je ingrediënten kan invullen en dan zoeken zij een recept dat je daarmee kan maken. En scheelt dus dat als je het goed plant, je niet teveel restjes hebt.

Fijn dat je er iets aan hebt *\o/*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:03

Mijn boodschappen kosten ongeveer 400e per maand.ik maak 100e per week over voor boodschappen maar ben meestal klaar voor 60-80euro per week.

Ik ben een alleenstaande moeder met 2 kleine kinderen (2 en 5). Ik werk 32u per week als dietist in de ouderenzorg.
Financieel mag ik niet klagen, hoewel de buffer nog niet echt super is dus daar werk ik hard aan nu.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 16:26

Vind dat knap qua budget secricible met twee kleine kinderen _/-\o_

Begrijp die redenatie dan wel mbt reactie mbt voeding vega kind ja :j

@8annemiek hier dus ook erg van de soep. Of van de ovenschotels, kan ook van alles in, kaas erover, klaar :+

Voor mezelf vond ik het in mijn 'moeilijke tijd' nooit een probleem om te bezuinigen maar voor mijn zoon vond ik het af en toe best lastig. Overigens zei hij laatst dat hij daar nooit zoveel van had gemerkt dat we echt wel krap zaten :+

Welkom Webster!
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 20-10-23 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:27

Ik lees ook graag weer mee, woon samen met mijn partner. Toen ik nog alleen woonde zat ik rond de 200 euro per maand aan boodschappen, later 250 omdat mijn partner regelmatig mee at. Nu we samenwonen zijn we ongeveer 400 per maand kwijt aan boodschappen, koop bewust huismerken waar ik geen verschil proef, maar ook wel fris/chips/koek die niet per se hoeft. Dat valt me mee.

Maar dat komt deels doordat we nu 2/3 keer per week uit eten gaan of iets bestellen voor zo'n 300-400 euro per maand :+ . Ik deed dat voorheen zelden maar mijn partner doet dat graag en qua opties hebben we nu veel meer keus en vind ik dat stiekem ook wel lekker. Maar probeer het naar 1 keer per week te krijgen als ik zie hoeveel we daar aan uitgeven.

Is wel een moeilijke discussie, ik heb een dure hobby :Y) en bespaar liever op uit eten en bestellen, mijn vriend zegt dat lekker eten zijn hobby is :') . Hoe gaan jullie om met dat soort verschillende wensen qua uitgaves? Hij gaat ook weleens zonder mij uit eten, maar om hem nou met lekker Indiaas op de bank te laten zitten en ik er met mijn stamppotje ernaast word ik ook niet heel blij van :+ .