WOZ waarde huis in 2 jaar tijd meer dan 3 keer zo hoog???

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:29

Supertje schreef:
Wij hebben vorig jaar zo’n belachelijke stijging gehad, maar in ons geval bleek er daadwerkelijk een fout te zijn.
Er wordt sinds vorig jaar berekend op basis van gebruiksoppervlakte en daar waren hier hele flinke fouten in gemaakt. We hadden volgens de WOZ een oppervlakte van bijna 200 m2, I wish :') In werkelijkheid is het 125 m2.
Er stond (jaren geleden, inmiddels afgebroken) een dubbele carport tussen de bijkeuken en de vrijstaande garage, met hetzelfde pannendak erop. Op luchtfoto’s leek dit één geheel als je snel keek, dus werd de oppervlakte van de carport als gebruiksoppervlakte aangemerkt, en de garage ook aangezien die binnendoor bereikbaar zou zijn (maar dus niet is). Bovendien werd ook een zolder bij de gebruiksoppervlakte gerekend, wat niet had gemoeten. Gebruiksoppervlakte is namelijk alles met een stahoogte van minimaal 1.50, de onze is een vliering van 1.30 op het hoogste punt.

Hoe heb je dit laten corrigeren ? :')

Onze makelaar is wat optimistisch geweest toen hij onze huis op Funda zette (heeft alle inpandige extra ruimte als woonruimte neergekalkt en ik weet van de makelaar dat ze dit soort gegevens ook gewoon maar van Funda pakken.)
De stijgingen in dit topic zijn wel heel extreem.

Onze is 60K gestegen en we hebben het nog geen jaar. Saillaint: WOZ-waarde is nu hoger dan wat we afgelopen jaar betaald hebben voor het huis etc. terwijl ik dacht dat de economische waarde altijd hoger was dan de WOZ-waarde.

En ik dacht dat de huizenprijzen gezakt waren := .
Een correctie zou "maar" 60 euro schelen. Is wel veel geld voor ons op dit moment. Maar weet niet of het de moeite waard is van al het gedoe (helemaal als we in de toekomst misschien ooit minder rente kunnen gaan betalen door een hogere WOZ ? Dat is nog veel gunstiger natuurlijk).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:07

Vergeet niet dat de woz waarde ook meegenomen wordt voor waterschapslasten en de Belastingdienst zelf. Dus het blijft niet bij die zes tientjes.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:15

Hier is de WOZ waarde 120.000 gestegen, maar nog steeds onder de prijs waarvoor ik het afgelopen jaar heb aangekocht. Ik schat de kans op een gegrond bezwaar dan ook niet zo groot...

Charlotte446

Re: WOZ waarde huis in 2 jaar tijd meer dan 3 keer zo hoog???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:37

Bij ons lag de WOZ waarde in 2021 €165.000 boven de taxatie van datzelfde jaar. We hebben bezwaar gemaakt en er iets van €30.000 vanaf gekregen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:27

Mijn woz is een ton gestegen. Ik ga waarschijnlijk geen bezwaar aantekenen want ik overweeg te gaan verkopen en dan is het wel zo gunstig.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:36

L_iek schreef:
Hier van 238 naar 5 ton :(:)

wij begonnen ook in 2016 rond dit bedrag en dit jaar op 508..
we gaan bezwaar indienen, niet normaal -O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:03

jiehaaa schreef:
Mijn woz is een ton gestegen. Ik ga waarschijnlijk geen bezwaar aantekenen want ik overweeg te gaan verkopen en dan is het wel zo gunstig.

WOZ-waarde heeft totaal geen invloed op de verkoopwaarde van een huis.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:27

Brainless schreef:
jiehaaa schreef:

Daar heb ik toch echt andere ervaringen mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:30

jiehaaa schreef:
Daar heb ik toch echt andere ervaringen mee.

Hier zijn woningen verkocht voor ruim 2x de woz-waarde.
Ons huis heeft pas sinds 2 jaar de woz-waarde waar wij het huis 13 jaar terug voor hebben gekocht.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:34

Als de woning erg gewild is dan gaat dat wel goed. Maar bij kluswoningen en minder courante huizen kijken kopers vaak naar de WOZ als referentie alvorens ze gaan bieden.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:52

Menino schreef:
Supertje schreef:
Wij hebben vorig jaar zo’n belachelijke stijging gehad, maar in ons geval bleek er daadwerkelijk een fout te zijn.
Er wordt sinds vorig jaar berekend op basis van gebruiksoppervlakte en daar waren hier hele flinke fouten in gemaakt. We hadden volgens de WOZ een oppervlakte van bijna 200 m2, I wish :') In werkelijkheid is het 125 m2.
Er stond (jaren geleden, inmiddels afgebroken) een dubbele carport tussen de bijkeuken en de vrijstaande garage, met hetzelfde pannendak erop. Op luchtfoto’s leek dit één geheel als je snel keek, dus werd de oppervlakte van de carport als gebruiksoppervlakte aangemerkt, en de garage ook aangezien die binnendoor bereikbaar zou zijn (maar dus niet is). Bovendien werd ook een zolder bij de gebruiksoppervlakte gerekend, wat niet had gemoeten. Gebruiksoppervlakte is namelijk alles met een stahoogte van minimaal 1.50, de onze is een vliering van 1.30 op het hoogste punt.

Onze makelaar is wat optimistisch geweest toen hij onze huis op Funda zette (heeft alle inpandige extra ruimte als woonruimte neergekalkt en ik weet van de makelaar dat ze dit soort gegevens ook gewoon maar van Funda pakken.)

Onze is 60K gestegen en we hebben het nog geen jaar. Saillaint: WOZ-waarde is nu hoger dan wat we afgelopen jaar betaald hebben voor het huis etc. terwijl ik dacht dat de economische waarde altijd hoger was dan de WOZ-waarde.

Een correctie zou "maar" 60 euro schelen. Is wel veel geld voor ons op dit moment. Maar weet niet of het de moeite waard is van al het gedoe (helemaal als we in de toekomst misschien ooit minder rente kunnen gaan betalen door een hogere WOZ ? Dat is nog veel gunstiger natuurlijk).

Nou, dat is dan makkelijk bezwaar maken, want de marktwaarde is bekend, dat is je koopprijs.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:56

hier was de WOZ van 626 naar 815 gegaan.

Erachteraan gegaan en bijgesteld naar 740 , maar dat scheelt nog maar 56,- per jaar, is ook niet de wereld

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:17

jiehaaa schreef:
Als de woning erg gewild is dan gaat dat wel goed. Maar bij kluswoningen en minder courante huizen kijken kopers vaak naar de WOZ als referentie alvorens ze gaan bieden.

Nou dat valt wel tegen hoor.. hier is een woning verkocht voor 450.. was direct verkocht en de WOZ is 204 en het huis moet worden gesloopt.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:53

Ik heb even bij de buren navraag gedaan en die zitten voor hetzelfde huis en dezelfde inhoud en oppervlakte 40k lager dan waarvoor wij zijn aangeslagen. Best bijzonder. Zij zijn er later ingekomen en dat huis is gewoon netjes en heeft geen achterstallig onderhoud.

De woning waarmee de onze vergeleken is, is een nieuwbouwwoning met veel meer inhoud. Die is verkocht voor bijna 6 ton vorig jaar. Terwijl mijn waardebepaling van vorig jaar lag op 470k. Kortom, toch maar even bezwaar indienen. Het zal geen euro's schelen, maar het gaat om het principe en verkopen gaan we toch niet :j

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 15:56

Ik zou even bellen met de gemeente. Klein beginnen, best kans dat ze onder deze omstandigheden je heel snel gelijk gaan geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:15

Marije_jiplover schreef:
Als je zelf rechtstreeks bezwaar maakt, kost dat de gemeente veel minder dan wanneer je zo'n bureau inschakelt en is de kans groter dat je als burger in het gelijk gesteld wordt, zeiden ze gisteren bij de NOS.
Dus in het geval van TS zou ik zeker wel bezwaar maken, dat is gewoon geen eerlijk vergelijk dat er gemaakt is.

Dat stond er bij ons zelfs onder. Het zou de gemeente sws 700 euro kosten als je het via zo een gillende aanbieder doet en dat wordt weer betaald van de belastingen die ze ontvangen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:18

Brainless schreef:
jiehaaa schreef:

Hier net zo. Ons huis is in WOZ wel wat gestegen, maar vrij normaal. We zitten nog in de verbouwing, maar het is sowieso al veel meer waard bij verkoop dan de WOZ waarde.

Er zijn ook helemaal geen vergelijkbare huizen. Elk huis is anders, heeft ander bj, andere oppervlakte, andere kavel etc etc.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 08:13

Ook mijn woz waarde was flink gestegen met ruim 40%.
Eerlijkewoz.nl oid zei dat het geen zin had om bezwaar aan te tekenen, want zou max 3.000 schelen.
Ik heb gebeld met de gemeente. 2 dagen later werd ik al teruggebeld door een taxateur. Even gebabbeld en nu is mijn WOZ flink verlaagd. Nu is het nog maar een stijging van 20% 8)7 .
Maar goed, positief bekeken: de helft van de verhoging is er vanaf met één telefoontje.
Hoera. Het loont om niet direct alles te klussen :+

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:11

Ik vond hier de stijging van 20% al veel :+ ....

Wij hebben ook bezwaar gemaakt. Zijn in de afgelopen 2 jaar, 3 huizen in de straat verkocht. 2 ervan zijn identiek (naast ons en die daarnaast) en 1 is net 3m² groter (tegenover ons). Allemaal voor iets minder dan wat onze WOZ waarde nu is. Dus wij vinden dat het niet klopt!

Zijn allemaal nieuwbouwhuizen (inmiddels 6 jaar oud), dus allemaal hetzelfde geïsoleerd, even oude keuken/badkamer en zelfde "onderhoud", enz enz...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:35

Menino schreef:
Supertje schreef:

Zoveel gedoe was het hier niet om het aan te passen, ik kan gewoon bezwaar maken via een online formulier van de gemeente, en ik kon via foto’s etc snel bewijzen dat de woonoppervlakte niet klopte. Was nauwelijks werk eigenlijk, maar ik weet niet of elke gemeente zo’n makkelijk systeem heeft.

Houdt er wel rekening mee dat de peildatum voor de WOZ 1 januari van het jaar ervoor is, dus 1/1/2022, en toen waren huizenprijzen hoger dan nu.
Wbt de inpandige ruimte, alles wat hoger is dan 1.50 wordt als gebruiksoppervlakte aangemerkt en op basis daarvan wordt de WOZ betekend. Of het nou een kelder, bijkeuken of binnendoor bereikbare schuur is, telt allemaal mee.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:41

Over het bezwaar maken… maak zelf bezwaar! Niet via ene bureau die dat “gratis” aanbiedt. Ja, je betaalt er direct niks voor. Maar als het bezwaar gegrond blijkt te zijn, gaat er wel een dikke rekening naar de gemeente of de uitvoerende instantie van de gemeente. Die kosten worden indirect toch weer door inwoners betaald. Dus uiteindelijk betaal je die rekening indirect wel. Terwijl zelf bezwaar maken makkelijk is en het is ook nog eens sneller vaak.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:52

Denise_Storm schreef:
Over het bezwaar maken… maak zelf bezwaar! Niet via ene bureau die dat “gratis” aanbiedt. Ja, je betaalt er direct niks voor. Maar als het bezwaar gegrond blijkt te zijn, gaat er wel een dikke rekening naar de gemeente of de uitvoerende instantie van de gemeente. Die kosten worden indirect toch weer door inwoners betaald. Dus uiteindelijk betaal je die rekening indirect wel. Terwijl zelf bezwaar maken makkelijk is en het is ook nog eens sneller vaak.

Klopt, onze gemeente betaalt 840,- per bezwaar. Dus reken maar uit op jaarbasis. Hier kon ik het ook via een online formulier doen, samen met uploaden van taxatierapport en andere stukken. In 10 minuten geregeld en nu even afwachten hoe lang het duurt voordat het wordt aangepast.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:31

Leuk maar je moet dus eerst een taxateur laten komen wat ook weer geld en tijd kost om een gegrond bezwaar te kunnen indienen. Lekker dan. Ik ga mij er eens in verdiepen, want in 8 jaar tijd is de WOZ van mijn huis meer dan verdubbeld.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:33

Dat is per gemeente verschillend. Ik heb verleden jaar een belletje gedaan en er kwam een gemeenteambtenaar zelf kijken. Kost je niets.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:09

En bij mij is er überhaupt niemand langs geweest, maar is het telefonisch gegaan, zonder taxatieverslag of wat dan ook.
Hoeft dus niets te kosten.