Supertje schreef:Wij hebben vorig jaar zo’n belachelijke stijging gehad, maar in ons geval bleek er daadwerkelijk een fout te zijn.
Er wordt sinds vorig jaar berekend op basis van gebruiksoppervlakte en daar waren hier hele flinke fouten in gemaakt. We hadden volgens de WOZ een oppervlakte van bijna 200 m2, I wishIn werkelijkheid is het 125 m2.
Er stond (jaren geleden, inmiddels afgebroken) een dubbele carport tussen de bijkeuken en de vrijstaande garage, met hetzelfde pannendak erop. Op luchtfoto’s leek dit één geheel als je snel keek, dus werd de oppervlakte van de carport als gebruiksoppervlakte aangemerkt, en de garage ook aangezien die binnendoor bereikbaar zou zijn (maar dus niet is). Bovendien werd ook een zolder bij de gebruiksoppervlakte gerekend, wat niet had gemoeten. Gebruiksoppervlakte is namelijk alles met een stahoogte van minimaal 1.50, de onze is een vliering van 1.30 op het hoogste punt.
Hoe heb je dit laten corrigeren ?

Onze makelaar is wat optimistisch geweest toen hij onze huis op Funda zette (heeft alle inpandige extra ruimte als woonruimte neergekalkt en ik weet van de makelaar dat ze dit soort gegevens ook gewoon maar van Funda pakken.)
De stijgingen in dit topic zijn wel heel extreem.
Onze is 60K gestegen en we hebben het nog geen jaar. Saillaint: WOZ-waarde is nu hoger dan wat we afgelopen jaar betaald hebben voor het huis etc. terwijl ik dacht dat de economische waarde altijd hoger was dan de WOZ-waarde.
En ik dacht dat de huizenprijzen gezakt waren

Een correctie zou "maar" 60 euro schelen. Is wel veel geld voor ons op dit moment. Maar weet niet of het de moeite waard is van al het gedoe (helemaal als we in de toekomst misschien ooit minder rente kunnen gaan betalen door een hogere WOZ ? Dat is nog veel gunstiger natuurlijk).