Als je maar zorgt dat de temperatuur van beiden ongeveer gelijk is dan is er niks aan de hand inderdaad.
Prairy
Geplaatst: 13-10-22 16:05
Marcella schreef:
Koude pot in warm water of anders om is risico op springend glas.
Dat heb ik al eens meegemaakt, was niet zo leuk om schoon te maken want ik kwam er achter toen ik ze eruit haalde Halve aanrecht en vloer onder aardbeienjam
Is kool dus 100 graden 2 uur zo even uit het hoofd. Rauw potten in en volgens mij zonder zout. Weet met bloemkool doe je een druppeltje citroensap dit is om te voorkomen dat de bloemkool bruin word.
Ga het topic even doorlezen verder dan jam en appelmoes ben ik nog nooit verder gekomen, en er komt een moestuin volgend jaar dus dan moet ik wel aan de bak. Appelmoes gaat er hier heel snel door mijn vriend is er een beetje te dol op haha
Ik heb het Weck inmaakboek inmiddels binnen, dus de eerste voorbereiding is getroffen
moonsparkle
Geplaatst: 12-11-22 18:15
Ik twijfel er een beetje over, met de moestuin heb ik soms ruimte te kort in de vriezer of eten we regelmatig hetzelfde omdat het anders zonde is. Maar de prijzen qua aanschaf zijn niet niks en ik vraag me af wat het daarnaast doet qua stroomkosten. Ik heb dan ook weer niet altijd zoveel in de tuin tegelijk dat ik bijvoorbeeld veel potten tegelijk zou kunnen vullen.
Marcella
Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-22 23:34
prompter schreef:
Ik heb het Weck inmaakboek inmiddels binnen, dus de eerste voorbereiding is getroffen
De weck bijbel kan je het ook noemen.
Je kan het ook gewoon eerst in een grote soeppan met thermometer doen. Of kijken of je een oude weckketel op de kop kan tikken (niet elektrisch). Zie de laatste tijd steeds meer voorbij komen op petroleum stelletje. Beetje mazzel kan je zoiets al voor een paar euro kopen.
Dit klinkt als een interessante manier om verspilling te verminderen! Fantastisch dat mensen hier al hele voorraden hebben opgebouwd! Het is even omschakelen dat het spul zo lang goed blijft, we zijn natuurlijk zo gewend dat alles buiten de vriezer/ koelkast bederft. Ik kook zelf vaak kleine porties en heb helaas weinig vriezer ruimte. Wat doet het met de smaak van verse groenten, blijft dat redelijk dicht bij de natuurlijke smaak of fermenteert dat aardig? Ik ga even wat meer uitzoeken hierover.
Vind mijn bonen vele malen lekkerder dan uit de vriezer of supermarkt, maar dit kan heel ras afhankelijk zijn. Ene persoon vind ras .... lekker en iemand anders weer ras .....
Tel daarbij dat ik ook nog verschil zit in de stokslaboon of de stamboon, maar ook verschillen in de rassen.
Zo gebruik ik mijn stokslabonen voor de witte bonen in tomatensaus. Die zijn zelfs lekkerder dan uit de winkel.
Natascha
Geplaatst: 13-11-22 15:35
Ik heb laatst sperziebonen geweckt (vers geplukt bij de boer van het land in het kader van plukdagen). Gelijk de weckpot in. Goddelijk lekker Volgend jaar weer plukken en meer potten wecken. Heb nu vnl stoofperen, appelmoes, sperziebonen, soep, kimchi en komkommer in azijn.
Als je snert wil wecken beste direct warm in potten en gelijk in voor verwarmde ketel in. Doe je het afgekoeld heb je kans dat de kern met wecken niet warm genoeg word.
Ik heb die tot nu toe altijd ingevroren omdat ik bang ben dat de appels anders wat te snotterig worden, en ik er alleen nog appelmoes-taart van kan maken Maar ik ben ook wel benieuwd of dat werkt!
Switch2016
Geplaatst: 17-11-22 09:04
Dit jaar voor het eerst een moestuintje dus ben me aan het verdiepen in het wecken