Wat is jullie waterverbruik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:48

Ik zit gemiddeld op 45 m3 per jaar - 1 persoonshuishouden.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:58

Morrie schreef:
dat zat ik vanmorgen aan te denken, toen ik stond te wachten tot de douche een keer warm werd, maar ik heb geen tuin en geen plantjes, dus wat moet ik dan weer met dat water?

Gebruiken om de wc door te spoelen?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:01

Morrie schreef:
dat zat ik vanmorgen aan te denken, toen ik stond te wachten tot de douche een keer warm werd, maar ik heb geen tuin en geen plantjes, dus wat moet ik dan weer met dat water?

Ik weet iemand die regenwater opvangt om de wc door te spoelen, dus dat is nog een optie voor je emmertje water.

nikkel

Re: Wat is jullie waterverbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:21

62m3 2 persoonshuishouden.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:36

108m3 3 volwassenen en nieuw gras.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 16:18

Manou schreef:
Morrie schreef:

Gebruiken om de wc door te spoelen?

Ik denk niet dat mijn man ervoor te porren is om onze zeer brakke stortbak daarvoor steeds open te maken. (Moet vervangen worden, maar geen “mannetje die dat kan” te vinden)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 16:52

Ja kan het toch gewoon in de pot gooien. Dan spoelt het ook door.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:11

nine1987 schreef:
Waterverbruik? Ik wil 't er niet over hebben.. We kregen paar weken terug een mailtje van 't waterbedrijf dat we 200(!!!) kuub meer hadden verbruikt..

Zat dus een lek onder 't huis.. Fijn dat ze t ook even melden als ze wat afwijkend zien..

Inmiddels gefikst, maar vind 't nog steeds enorm zuur..

Dat hadden de buren van mijn ouder ook. Bleek de kruipruimte van 4 buren helemaal onder water te staan.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:13

Spenk schreef:
Fitzroy schreef:
O, dat is balen.

Ik vind dat iedereen zelf mag beslissen hoe hij/zij water gebruikt. Dat veroordelen :n
Misschien staan anderen wel 2 x per dag een kwartier onder de douche of zetten een zwembad op. Kun je heel wat je tuin van sproeien ….

Mwah er wordt continue opgeroepen minder water te gebruiken. Waarom zou je dan blijven sproeien, veel douchen en alles?

Nouja dat zou je denken, maar als ik alleen al met de huidige datum op nieuwspagina's kijk dan zegt het ene artikel dat er nog geen reden tot zorg is ("Droogte en warmte geen probleem voor Vitens: voldoende drinkwater in Twente en Achterhoek") en een ander artikel meldt een officieel watertekort ("Officieel watertekort vanwege droogte: ‘Denk goed na of je je auto moet wassen'"). Zo wordt het natuurlijk niet serieus genomen -O-

Hier een verbruik van gemiddeld 2 kuub per maand, valt geloof ik wel mee. Kleine tips, naast het gebruik van regenwater voor je plantjes, zijn nog: niet volle bak doorspoelen voor plasjes, kraan niet onnodig laten lopen bij bv tandenpoetsen of inzepen. Geen lege wasjes draaien, de gemiddelde was kun je prima opsparen als je meerdere sets (handdoeken bv, ik noem maar wat) hebt. Kijk ook echt eens naar een vaatwasser. Doe voor de gein maar eens de stop erin als je gaat afwassen en meet daarna lengte x breedte van de gootsteen x de hoogte van het water dat je hebt verbruikt (om uit te rekenen hoeveel liter water dat is (als je in centimeters meet, moet je na het vermenigvuldigen nog delen door 1000 om op liters uit te komen)). In mijn gootsteen kan krap 24L, dat is ongeveer 4! keer zoveel als mijn vaatwasser verbruikt. Bij met de hand afwassen bleek ik ondanks (in mijn ogen) zuinig afspoelen voor het soppen en naspoelen al snel aan een halve gootsteen water te komen, dat is dus nog steeds veel meer dan mijn vaatwasser verbruikt en daar kan voor meerdere dagen aan vaat in. Ik dacht ook altijd dat een vaatwasser veel meer water verbruikt, maar dat is dus niet zo. (En misschien nog wel het grootste vooroordeel bij een vaatwasser, nee je hoeft je vaat niet voor te spoelen (ook niet als je het een paar dagen laat staan)).

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:42

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:09

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:46

Taucha schreef:
Naja niet alleen meer of minder mensen het land in, maar wat dacht je van de aanmaak van nederlanders? Nu weer een stimulans erbij om maar lekker veel kinderen te maken: hoppa 9 weken extra vrij om voor de uitbreiding te zorgen.

Ik voel me bijna gediscrimineerd zo zonder kinderen met wat ik allemaal aan leuke extra’s mis. 8)7 :Y)

Ja, mensen worden echt zwanger omdat ze graag die 9 weken willen innen. :O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:44

Taucha schreef:
Naja niet alleen meer of minder mensen het land in, maar wat dacht je van de aanmaak van nederlanders? Nu weer een stimulans erbij om maar lekker veel kinderen te maken: hoppa 9 weken extra vrij om voor de uitbreiding te zorgen.

Ik voel me bijna gediscrimineerd zo zonder kinderen met wat ik allemaal aan leuke extra’s mis. 8)7 :Y)

Als jij 9 weken, met een nieuw gezinslid, kan leven op 70% van je loon ( ook dus ex ORT/TOD)zou ik je broekje alvast omlaag doen.

Ik heb geen kinderen, maar de kinderen die nu leven, en worden geboren, zorgen voor jouw ( en mijn) pensioen.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:34

Wij hebben afgelopen jaar 64m3 verbruikt met 2 volwassenen en 1 kind.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:39

Ik gebruik ongeveer 63m3 voor een één persoonshuishouden met twee katten. Ik douche dagelijks, geef mijn buitenplanten water in de zomer en zet regelmatig de vaatwasser en wasmachine aan.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:46

Net over de 50m3 afgelopen jaar verbruikt, woon alleen met een aantal aquaria en planten. Ik hou zelf van wat langer douchen :o
Wil wel gaan proberen om het water wat bij de vissen vandaan komt te gebruiken voor de planten, scheelt toch weer iets.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 08:38

Wij zitten net onder het gemiddelde, maar mijn partner doucht vaak op het werk, mijn kinderen gaan niet elke dag in bad maar eerder 2 keer in de week waarvan dan 1 keer bij mijn ouders.

Ik ben de enige die elke dag doucht en dat doe ik altijd binnen 5 min behalve op vrijdag wanneer ik mijn haar was en 20 minuten bezig ben.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 10:12

Morrie schreef:
Op het moment dat hier de planten genoeg regenwater hebben gekregen dan kan ik daarmee de wasmachine voorzien van het eerste water. De waterkoker wordt ermee gevuld. En als er vlak voor het eten gedoucht wordt dan kunnen de rijst/pasta/aardappels ermee gekookt worden.

Overigens gebruiken we er een schone emmer voor die voor niets anders gebruikt wordt en altijd klaar staat in de douche. Dus het water is schoon en daardoor echt voor alles geschikt. Zelfde als wanneer het rechtstreeks uit de (warme) kraan komt.

Het enige wat we niet doen is het water gebruiken om de toiletpot door te spoelen. Dit heb ik geprobeerd, maar dat werkt niet. Het gaat inderdaad alleen als je het in de stortbak kunt gooien, maar dan moet die natuurlijk net leeg zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 13:29

57m3, 1 persoon

edit: ik vind dit bizar veel, ga er beter op letten!
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 06-08-22 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 13:30

Urbanus schreef:
Taucha schreef:

Ja, mensen worden echt zwanger omdat ze graag die 9 weken willen innen. :O

M'n lichaam en de komende 18 jaar naar de kl*te voor 9 weken vrij? Hell no :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 14:19

Wij hebben al enkele jaren op rij een verbruik van 45m3 met 2 personen.

Vriend doucht bijna dagelijks maar zet tijdens inzepen steeds de kraan dicht bijvoorbeeld. Ik douche soms een dag niet en soms 2x/dag, afhankelijk van wat ik gedaan heb. Op dinsdag en tijdens seizoen ook in het weekend kan hij douchen in de sporthal na baskettraining en na de match.
We houden ons eraan om op het werk naar het toilet te gaan als het kan :)) en qua afwas geen vaatwasser meer sinds een paar jaar. Ik durf weleens afwas opsparen van bijvoorbeeld 2 dagen, zeker als het om kleine hoeveelheden gaat.
Het opvangwater van onze droogkast gebruik ik voor mijn stoomstrijkijzer. Voorgaande jaren zat daar ook nog eens bijna dagelijks of toch meermaals/week vanaf laat voorjaar tot begin najaar water voor de paarden bij. Dat was telkens ongeveer 200l aan water in tonnetjes naar de weide brengen. Dit jaar heb ik nog maar 2x moeten meenemen, dus ik ben zeer benieuwd welk resultaat dat gaat geven op ons verbruik!

Qua was gebruik ik vaak onze eco stand en als het kan enkel wassen met volle trommel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:38

Net de meterstand door moeten geven; 101m3 verbruikt in het afgelopen jaar met 2 volwassenen, 2 kinderen en 4 huisdieren. We hebben ook een voor en achtertuin die we regelmatig sproeien met droog weer.
Vind dat we het niet slecht doen

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:22

Wij zitten nu op 11 van de 12 maanden in een nieuw huis, waar we flink hebben moeten verbouwen waarbij veel water is gebruikt , lekkages hebben gehad en nieuwe aanplant moeten sproeien incl zwembad van 3m3, en hebben tot nu toe 67m3 verbruikt. Dat vind ik heel netjes! 2 volwassenen, klein hondje en een poes. 1 die om de 2 dagen zo'n 25-30 min onder de douche staat, 1 die om de 2-3 dagen 10 min onder de douche staat. Afwasmachine draait om de 2 dagen, wasmachine 2-4x per week. Nu er gevraagd is niet te sproeien ed, doen we alleen de planten die echt aan het dood gaan zijn (stuk of 4 om de 2 a 4 dagen) en verder niet

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:14

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:16

water kost ook belachelijk weinig, logisch dat veel mensen er zo lichtzinnig mee omgaan.

wordt tijd om bewust van te worden en zuiniger mee om te gaan.