Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 20:04

Heeft helemaal niks met MM te maken, maar wij hebben voor het eerst een nestje koolmeesjes in de tuin <3 .
Ze zitten er denk nu een goeie week? Zagen al veel bedrijvigheid elke keer, maar konden het niet plaatsen.

Nu sinds een paar dagen horen we hele hoge tsjilp geluidjes en heb ik zojuist een filmpje kunnen maken waarin je heel duidelijk hoort en ziet dat het kastje bewoond is.
De "mama" koolmees kijkt mij zo door de opening in het kastje aan!!!

Waanzinnig <3 . We hebben wel flink wat katten hier in de buurt, dus we houden ons hart vast.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:18

Leuk he, zo'n nestje <3
Wij hebben er ook een, pal naast de kattenren :D
Pa en ma vliegen af en aan, zo leuk!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:43

Joejoe, ik breek hier graag in! :wave:
Dit jaar ben ik ook begonnen aan een moestuin maar ik vind het nog best lastig. Of ik maak het lastiger dan het is, dat kan natuurlijk ook.
Ik heb zo'n verhoogde bak met een deksel gekocht en ben begonnen met de AH moestuintjes. Inmiddels begint er al flink wat te groeien maar lang niet alles komt uit.

Ik vind het vooral lastig te bepalen wanneer je de deksel eraf moet halen, of bovenop de luchtgaatjes open moet zetten. En wanneer je het nu precies water moet geven dus dat doe ik maar een beetje op de gok. :')
Ook weet ik niet zo goed wanneer het tijd is om de plantjes in hun eigen potje te zetten.
Dit is de huidige staat.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij zijn de radijsjes wel klaar om gegeten te worden.

Achter de cherrytomaatjes komt ook iets naar boven. Ik denk een verdwaald moestuintje maar ik zou niet weten welke dit is. :=
Afbeelding

De meerderheid gebeurt dus nog niet zoveel mee en een paar zijn niet goed doorgekomen, daar begon wel iets te groeien maar die zijn nu helemaal opgedroogd.
Ik lees hier graag mee voor al jullie ervaringen en tips :)

karuna
Drukke kabouter

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:52

Die naast je tomaat is geen groenteplant. Ik weet de exacte naam zo niet maar wel dat het "onkruid" is.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:56

Peultjes willen graag klimmen en zich ergens aan vast houden, dus iets van een rekje er bij zetten is het best. Ik weet niet hoe groot deze van de AH worden, maar de kleinere rassen worden ongeveer 70cm.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:07

Dat naast je tomaat lijkt zo op Melde… onkruid inderdaad.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:16

Ah, goed om te weten.
Als ik google op melde dan ziet het er inderdaad hetzelfde uit dus die ga ik eruit halen.

Lunameyza, hij lijkt al wel wat te gaan hangen. Zou ik hem al in een eigen potje kunnen zetten?

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:28

Oh wist niet dat je nog van plan was ze te gaan verpotten, maar in dat geval is ie zeker groot genoeg om een eigen pot te krijgen! Ik weet niet wat er naast staat, maar als dat niet te veel wortelruimte opneemt dan kan je de peultjes misschien in deze bak laten staan, ik weet niet precies hoe groot de wortels van peultjes worden. En als je er een rekje bij zet kun je in het begin de peultjes er een beetje langs op knopen zodat hij in ieder geval al goed staat, dan moet hij alleen zelf nog zn grijpers er aan vast zetten.

Zelf zou ik de AH moestuintjes, als ze groot genoeg zijn, allemaal een eigen potje gegeven hebben ipv eerst alles bij elkaar en dan nog een eigen potje later, nu is het misschien moeilijker om de wortels er onbeschadigd uit te krijgen. En wanneer iets groot genoeg is voor een verpotting? Ik kijk meestal naar hoe groot het plantje zelf is, is het stevig genoeg om een verpotting te overleven als ik het uit het kweekpotje moet halen (ik gebruik plastic trays) en/of komen er al wortels uit de onderkant van het potje. Bij de meeste planten kun je ze verpotten als ze hun 2e set echte blaadjes krijgen geloof ik, maar ik doe het alsnog een beetje op gevoel :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:28

Welkom Jolien. Als je dit leuk vindt, lees je dan eens in op:
https://www.makkelijkemoestuin.nl
Het is een speciaal ontwikkeld systeem voor moestuinieren in bakken. Waarbij vooral de grond, de moestuinmix, een belangrijke rol speelt in het succesvol laten groeien van je plantjes.
Er hoort ook een app bij. Die kan je downloaden en jouw plantjes erin zetten. Dan krijg je een beetje hulp bij het laten groeien en onderhouden.
Je tomaat zal je dadelijk moeten dieven, de app kan je daarbij helpen.

Plantjes hebben licht en lucht nodig. Dus ik zou de kap/deksel vooral in het voorjaar en najaar gebruiken, als het nat en koud is, zodat je de plantjes kan beschermen. Nu zullen je plantjes, als het goed is, snel gaan groeien, en dan zou ik er geen kap meer overheen zetten. Als er alleen kiemgoed in staat, wat nog moet uitkomen kunnen de gaatjes wel dicht. Maar als er plantjes in staan zou ik de luchtgaatjes open zetten.

Zo te zien kan je de radijsjes eten. Het groen is ook eetbaar, in een stamppotje, gewokt of maak er een pesto van.

Alles wat al een beetje plant is, zo snel mogelijk uit die turfpotjes halen. Die zijn leuk om te ontkiemen (eigenlijk ook niet) maar daarna kunnen de plantjes er niet zoveel mee.

Ik heb altijd een emmer water staan, die heeft dan de omgevingstemperatuur en is niet ijskoud uit de kraan. Ik geef water met een maatbekertje en hou de grond vochtig, niet kletsnat maar zeker niet droog. Ik kijk en voel dagelijks even.

Kijk even hoe hoog je plantjes ongeveer kunnen worden en zet de lage plantjes vooraan. Anders staan ze dadelijk in de schaduw van de plantjes die hoger worden.

------------------------
Volgende onderwerp.
Ik kwam op de community een tip tegen om een vijvermandje te gebruiken om de mini in vorm te houden:
https://www.intratuin.nl/ubbink-vijverm ... zwart.html

Maar al zoekend op de site kwam ik ook deze vijvermand tegen, dat zou wel eens een goed alternatief voor een mini kunnen zijn. Eventueel in combi met bovengenoemde mand:
https://www.intratuin.nl/velda-vijverpl ... 25-cm.html

Ik krijg nog een citroenmelisse en een lavasplant, en wil eigenlijk nog (veeeeel) meer kruiden verbouwen. Maar om overal mini's voor te laten komen wordt wel een kostbaar verhaal. Dus ben eigenlijk een beetje op zoek naar een alternatief.

Ik heb alleen geen Intratuin in de buurt om even snel te kunnen gaan kijken helaas. En wat ik in de buurt heb heeft net specifiek die tweede soort mand niet -O- .

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 10:29

De cherrytomaatjes kunnen ook al in een eigen potje zo te zien. 1 per bakje.

Qua deksel, ik denk dat het niet meer nodig is, behalve als het onder de 8 graden snachts word. Zo begreep ik het eigenlijk.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:37

Lunameyza schreef:
Oh wist niet dat je nog van plan was ze te gaan verpotten, maar in dat geval is ie zeker groot genoeg om een eigen pot te krijgen! Ik weet niet wat er naast staat, maar als dat niet te veel wortelruimte opneemt dan kan je de peultjes misschien in deze bak laten staan, ik weet niet precies hoe groot de wortels van peultjes worden. En als je er een rekje bij zet kun je in het begin de peultjes er een beetje langs op knopen zodat hij in ieder geval al goed staat, dan moet hij alleen zelf nog zn grijpers er aan vast zetten.

Zelf zou ik de AH moestuintjes, als ze groot genoeg zijn, allemaal een eigen potje gegeven hebben ipv eerst alles bij elkaar en dan nog een eigen potje later, nu is het misschien moeilijker om de wortels er onbeschadigd uit te krijgen. En wanneer iets groot genoeg is voor een verpotting? Ik kijk meestal naar hoe groot het plantje zelf is, is het stevig genoeg om een verpotting te overleven als ik het uit het kweekpotje moet halen (ik gebruik plastic trays) en/of komen er al wortels uit de onderkant van het potje. Bij de meeste planten kun je ze verpotten als ze hun 2e set echte blaadjes krijgen geloof ik, maar ik doe het alsnog een beetje op gevoel :)

Nou, ik was het in eerste instantie niet van plan maar de peultjes zijn haast te hoog waardoor ze tegen de bovenkant van het deksel aan komen.

Judith: goed om te weten. Dankjewel. Bedoel je 1 plantje per bakje?
Dan laat ik het deksel er nu gewoon af.

Dankjewel Roodvos. Ik ben heel blij met jullie snelle en uitgebreide reacties.
Wat een goeie van die emmer water, die ga ik zo direct neerzetten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:50

Op marktplaats vind je nog al eens tweede hands vijvermandjes voor weinig.

Hier werk ik met een combinatie van bakken, speciekuipen. Lelijk maar functioneel. Wat aardewerk bakken voor de kruiden. Een muurkasje en een grote bak op pootjes met kap. En een ikea stellage met ikea bewaarbakken met deksel. Ik was daarvoor in totaal 20 euro kwijt voor 9 bakken met deksel en het muurframe. :D Ideaal voor het opkweken van zaad.

Binnen nog twee semi hydro sets met daglichtlamp voor de sla in de winter en in de zomer voor het indiviueel opkweken van augurk, komkommer tomaat enz. Boven in een kamer op het zuiden ben ik nog bezig met iets zodat ik in de winter daar ook wat meer kan doorkweken

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:13

Als er een rek direct bij de peulen zet gaan ze vanzelf vastgrijpen, ze worden hier gerust 150cm en dat is ook wel handig want met weinig plantjes heb je anders niet zoveel te eten ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:00

karuna schreef:
Op marktplaats vind je nog al eens tweede hands vijvermandjes voor weinig.

Hier werk ik met een combinatie van bakken, speciekuipen. Lelijk maar functioneel. Wat aardewerk bakken voor de kruiden. Een muurkasje en een grote bak op pootjes met kap. En een ikea stellage met ikea bewaarbakken met deksel. Ik was daarvoor in totaal 20 euro kwijt voor 9 bakken met deksel en het muurframe. :D Ideaal voor het opkweken van zaad.

Binnen nog twee semi hydro sets met daglichtlamp voor de sla in de winter en in de zomer voor het indiviueel opkweken van augurk, komkommer tomaat enz. Boven in een kamer op het zuiden ben ik nog bezig met iets zodat ik in de winter daar ook wat meer kan doorkweken

Ik vind dat juist altijd wel charmant staan, een moestuin met allerhande verschillende bakken en potten.

Moonsparkle, 150 cm! :wow:
Dat is wel een mooi streven.

Ik heb er nu een provisorisch rekje van satéprikkers en ijzerdraad naast gezet omdat ik zo snel niets anders voor handen had. Voor nu is het prima maar mijn vriend kan vast wel een geschikter rekje maken.
De plantjes die goed groeiden heb ik nu verpot en de radijs geoogst. Onze eerst oogst! Welgeteld 2 radijsjes, maar toch.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb direct ook alle moestuintjes die ik nog had in de bak gezet. Voor een aantal is het niet de ideaal zaaitijd maar we wachten gewoon af of er nog wat wil lukken.
Afbeelding

Wellicht dat een zadenpakket van Makkelijke Moestuin wel een mooie volgende stap is.
Voor nu heb ik alvast de app gedownload.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:38

Voor klimmers kun je meer dingen gebruiken. Grof groen gaas. (Tweedehands rollen best veel aangeboden) of afgeknipte wilgentakken of andere stevige takken en bamboe. Daarmee kun je ook framepjes maken. :j

Ik koop om die reden overigens struik bonen dan voorkom ik opklimmen. :+

Mijn opstelling nu en zo ongeveer ook mijn hele tuin :P

Ik moet alleen de twee tubtrugs nog even schoonmaken. Dat waren voorheen de voeremmers van mijn tinkers. En inmiddels dus groentebakken.gaatjes onderin zodat er geen water kan ophopen, maar wel een waterbuffertje onderin blijft voor de droogte. Dat voorkomt een hoop uitdroging.

De aardbei bakken zijn speciekuipen weggewerkt met granietblokken. Tussen de speciekuipen heb ik ook aarde geduwd en beplant met overhang bloeiers. De laatste bak is inmiddels voorzien van piepjonge aardbei plantjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 14:03

Ik ben begonnen met afharden van de tomaten, maar twijfel.

Ik kan ze pas op zijn vroegst donderdag echt in de goede bak zetten.
Ze zijn gisteren wezen buitenspelen en vandaag en morgen. Is dat dan genoeg?

Ben ik te vroeg? De app zegt pas na 20 mei maar zie ook in de app iedereen het nu al doen…

Ook krullen er een aantal takjes, iemand enig idee hoe dat komt? Ze groeien verder goed?!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:11

Ze staan hier al bijna 2 weken in de volle grond, maar ik heb ze wel goed laten wennen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:41

War groeit het met dit weer (en wat water geven...) hard! Heb vanavond 40 gram rucola geoogst en lekker gegeten!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:14

Ja, enorm hè!

De boontjes zijn net ontkiemt bij mij. Die zag ik gisteren groeien, letterlijk. In de ochtend nog alle 12 met het kopje gebogen, tegen de middag 4 rechtop en aan het einde van de middag 7. Erg leuk.

Met dit mooie weer mogen ze van mij buiten spelen. Is buiten ook warmer dan in huis.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:36

Hoe is het hier met de moestuintjes?

Mijn boontjes gingen zo hard, die hebben zondag aan het einde van de dag een plekje in de bak gekregen. Jeetje, wat een wortels zaten er al aan die plantjes zeg :wow: !

Ook alle andere plantjes in de bak zijn goed opgekomen, die kunnen binnenkort uitgedund worden.
Alle vakken met zaailingen hebben een vliegenkap gekregen. Zolang de plantjes daar nog onder passen althans. Dat zal met de boontjes wel niet heel lang duren denk ik.

Mijn beide courgettes in de airpotjes komen boven en het ziet er naar uit dat er ook een pompoen boven komt. Het tweede pompoenzaadje was beschimmeld en heb ik een nieuwe voor gepakt. Die heb ik uit ongeduld vanmorgen ook maar in een potje gedaan :o .

Mijn enige overgebleven tomatenplantje krijgt eindelijk de smaak, en groei te pakken. Misschien gaat het toch nog wat worden dit jaar. En met het warme weer is ook de basilicum boven gekomen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:28

Waar hebben jullie de sla plantjes in?
Bij mij komen ze net op. Super leuk. Maar moet even bedenken waar/wat voor pot ik ze straks in doe.
Tips voor betaalbare potten voor ‘de moestuin’ zijn zeker welkom. Vind die dingen vaak zo achterlijk duur.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:34

De sla staat hier in 1 van de grote bakken, de veldsla hebben we al wat van gehad en de kropsla is ook bijna klaar :D

Ik gebruik plantcontainers van het merk Nature, die zijn vrij betaalbaar, o.a te koop bij Welkoop en Hornbach. De grotere hebben handvatten zodat ze goed te verplaatsen zijn. Op dit moment staat er aardappel en aardpeer in en ik heb er net eentje bij gehaald voor muismeloen :j

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:21

Ik lees al een tijdje mee.
Vroeger hadden mijn ouders elk jaar een groente tuin. Ik vond het prachtig.

Vorige jaar 2 courgette planten in de tuin geplant en een flinke oogst gehad.
Nu dit jaar wil ik toch graag wat meer/beter boeren.

Dus boerenkool heb im nu voorgezaaid 3n rode bieten.
Wortels wil ik ook nog proberen voor de zaaien.

Aangezien ik problemen heb met mijn rug heb in bedacht dat ik van 1 ibc tank 2 hogere groentetuin jes kan maken.
Aankomend weekeind ga ik aan de slag die klaar te maken ervoor.
En natuurlijk heb ik dit jaar alweer 4 courgette planten... Die tot dusver goed aanslaan

Om de slakken voor het eerste weg te houden heb ik de bodem uit hun plastic bakje gesneden en deze op de kop om te plant geen gedaan.
Door de scherpe rand gaan de slakken niet zo snel over de rand naar de plant

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:32

absque_dubio schreef:
Waar hebben jullie de sla plantjes in?
Bij mij komen ze net op. Super leuk. Maar moet even bedenken waar/wat voor pot ik ze straks in doe.
Tips voor betaalbare potten voor ‘de moestuin’ zijn zeker welkom. Vind die dingen vaak zo achterlijk duur.

Ik heb een paar weken geleden in een opwelling bij de Action zo'n 1x1 m moestuinbak gescoord, de laatste die er lag, met 9 vakken voor 12€ ofzo. Na enige verstevigingswerkzaamheden (tja, Action kwaliteit) heb ik daar de sla in gepoot. Staan nu ook boontjes en komt nog pompoen en courgette bij.
Welkoop en Hornbach hebben ook moestuinbakken die betaalbaar zijn. Denk wel om voldoende hoogte (ca. 20 cm).
En misschien staat er ook wel wat Marktplaats in jouw buurt?

De duurdere bakken zijn wel duurzamer, maar om uit te proberen of het wat voor je is voldoet zo'n goedkopere bak de eerste paar jaar prima. Ik weet al wel dat voor mij 1 zo'n bak met 9 vakken meer dan genoeg werk is op dit moment.

Voor de Makkelijke Moestuin is de mix belangrijker dan de bak. Die mix is ook prijzig, maar hoeft niet vervangen te worden, alleen na een oogst en voor opnieuw inzaaien een schepje voeding toevoegen.

De Makkelijke Moestuin werkt met vakken van 30x30 cm, qua oppervlakte komt dat in een ronde pot overeen met een diameter van ca. 34 cm. Om uitspoelen van de grond te voorkomen zou je daar een stukje worteldoek in kunnen doen.

Ik heb hier eerder een paar linkjes gepost van vijvermandjes die misschien geschikt zijn ter vervanging van een Makkelijke Moestuin mini. O.a. verkrijgbaar bij de Intratuin. Je zou even kunnen kijken of je dat wat vindt. Moet je wel even zelf een handvat aan maken met bijv. singelband als je ze wil verplaatsen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:35

hagelslag schreef:
Ik lees al een tijdje mee.
Vroeger hadden mijn ouders elk jaar een groente tuin. Ik vond het prachtig.

Vorige jaar 2 courgette planten in de tuin geplant en een flinke oogst gehad.
Nu dit jaar wil ik toch graag wat meer/beter boeren.

Dus boerenkool heb im nu voorgezaaid 3n rode bieten.
Wortels wil ik ook nog proberen voor de zaaien.

Aangezien ik problemen heb met mijn rug heb in bedacht dat ik van 1 ibc tank 2 hogere groentetuin jes kan maken.
Aankomend weekeind ga ik aan de slag die klaar te maken ervoor.
En natuurlijk heb ik dit jaar alweer 4 courgette planten... Die tot dusver goed aanslaan

Om de slakken voor het eerste weg te houden heb ik de bodem uit hun plastic bakje gesneden en deze op de kop om te plant geen gedaan.
Door de scherpe rand gaan de slakken niet zo snel over de rand naar de plant

Groentes waar je wortel van wil eten (rode bieten, wortels, radijzen o.a.) moet je niet voorzaaien maar gelijk op de plek zaaien waar je ze wil hebben. Bij het verpoten kan je de wortel beschadigen waardoor de ontwikkeling van de biet/radijs/wortel/wat dan ook niet zo goed meer verloopt en je een tegenvallende oogst hebt.