Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Re: Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:47

Ik woon ook alleen, en heb een tweede paard overwogen. Ik zou het financieel redden, maar zou dan zelf echt moeten inleveren en dat wil ik gewoon niet. Het is een hobby, en de rest moet ook nog leuk blijven. Ik wil wel bijvoorbeeld spontaan een lekker kaasje of wijntje kunnen halen als ik daar een keer zin in heb.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:54

Vriend en ik werken beide fulltime en krijgen een prima salaris, ons huurhuis kost geen drol en de paarden staan aan huis bij m'n ouders.
We sparen voor een koophuis, gaan 1/2x per jaar lekker op vakantie en af en toe uit eten/terrasje. Wij besparen wel op bijvoorbeeld abonnementen voor streamingsdiensten en gaan niet naar een sportschool. Daarnaast rijd ik niet bij een vereniging en ook geen wedstrijden en heb ik geen setjes voor mijn rijpaard (mijn pony is met pensioen).

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:04

Altijd paarden bijgereden toen ik jong was, daarnaast een opleiding gekozen met baangarantie en goede salarissen (ipv een dieren/paardenopleiding wat ik eigenlijk wilde). Wij hadden vroeger geen geld voor een pony/paard. Geen eigen ruimte en mijn vader werkte wel, maar mijn moeder vrij weinig. Ook waren/zijn mijn ouders geen paardenmensen.

Paar jaar niet gereden, ondertussen gestudeerd en gestart met werken, toen is het paard op mn pad gekomen. Werk fulltime, partner ook, beide in dezelfde sector met een goed salaris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:16

Ik heb lang parttime gewerkt en ben sinds 1 februari weer fulltime gegaan aan 36u/week. Ik redde het allemaal wel maar het werd gewoon krap en ik was het ook wel beu om amper of weinig te kunnen sparen en regelmatig dingen te moeten laten.

Iets meer dan de helft van mijn huidige loon gaat naar bijdrage in onze gemeenschappelijke lasten en dan stalgeld (volpension), 2x/week les en huur van een weiland waar mijn 2 mini's verblijven. En dat is zelfs ruim naar boven afgerond, meestal is het minder. Van voorjaar tot laat najaar kosten de kleintjes me enkel €50 om de 3-4/maanden aan smid. Ik betaal niet mee aan de hypotheek, omdat huis door vriend was gekocht voor we elkaar kenden en we houden dat bewust apart.
Dit maakt dat ik sinds kort een fijn bedrag naar de spaar kan beginnen overboeken en alsnog best wel fijn kan besteden aan mezelf als ik het wil.

Door het bedrag wat wij beiden voorzien voor gemeenschappelijk gebruik kunnen we best wel eens uit eten, sparen we ook wel wat en hoeven we ook niet te beknibbelen qua reizen. Scheelt dat we geen luxe all-in doen maar vaak eerder kamperen/gite huren in Frankrijk of met enkel ontbijt of halfpension bijvoorbeeld.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:25

Kristy1998x schreef:
Gaaf! Nog iemand die een partner heeft welke werkzaam is in de transport. Wat voor een soort transport doet je man precies :o ? Heerlijk de paardjes aan huis, wij zijn momenteel rustig aan het rondkijken naar een huisje buitenaf, planning ergens aankomend jaar.

suus_toes schreef:
Hier staan de paarden thuis.
Wat ik aan kosten heb (gehad);
-kunstof stal gekocht
-stro kopen we in
-hooi halen we zelf van het land, hopelijk dit jaar helemaal zelfredzaam.. anders een kleine 9euro voor een midibaal laten wikkelen.
-hoefsmid
-DA wanneer nodig.
-zak muesli
En natuurlijk wat dekens en paarden outfitjes.
En heb 2 men karren,2e hands opgescharreld.

En ik werk 20uur in de thuiszorg.
Vriend werkt fulltime op vrachtwagen.
2 tuigen, 1 nieuw gekocht, 1 via marktplaats.

Dus dan valt de schade weer wat mee

Haha!
Mijn vriend zat eerder op zwaar transport, dus heel veel weg.
Sinds de laatste jaren beetje door de provincie heen, in het grondverzet.
Hij is paar maand geleden naar gebr. Kalk in Kolham gegaan.
Ook weer veel grondverzet werk. Dus 's ochtends weg en 's avonds weer thuis.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:46

Ik werk fulltime, paard staat vlakbij, wel doe het zelf maar door de locatie net zo duur als volpension (Randstad), stalling is
bijna meer dan m'n huur :') Sinds ik afgestudeerd ben, heb ik altijd als doel gehad om een paard te kopen (altijd op maneges en bijrijdpaarden gereden, ouders zijn geen paardenmensen, maar steunen mij wel altijd) dus ik heb altijd hard gewerkt (altijd extra projecten gedaan etc) en altijd structureel onderhandeld over m'n salaris en wat ik kwa taken en verantwoordelijkheden dan moest doen om meer te gaan verdienen. En na vijf jaar kon ik eindelijk mijn eigen paard kopen. Verder ook geen gezin oid dus kan ook goed sparen.. als ik geen dierenartskosten heb tenminste.. veel ellende gehad sinds ik haar heb en ze heeft me het afgelopen jaar zeker 1000 euro per maand gekost... Nu hopelijk op naar betere tijden :)
Laatst bijgewerkt door MRIIIS op 19-03-22 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:53

Wij hebben ook beide een fulltime baan, paarden aan huis, geen thuiswonende kinderen en geen andere dure hobby's. Dat gaat financieel prima, we kunnen ook elk jaar op vakantie en hebben beide een auto.
Overigens was dat tot een aantal jaren geleden wel anders. Toen verdiende we beide nog minder en hebben we een huis gekocht waarvan we wisten dat het de eerste jaren daardoor financieel krap zou worden. Achteraf heeeeel blij mee. Als we ons huis nu hadden moeten kopen zou dat nooit gelukt zijn met de huidige prijzen.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:58

Ik (26) werk fulltime en woon alleen in mijn appartement. Naast mijn pony ga ik ook gewoon op vakantie, ga ik dagjes uit en gaat er iedere maand een bedrag naar mijn spaarrekening. Is het een vetpot? Nee, zeker niet. Maar ik kom wel prima rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 15:02

Wij hebben een pony bij een rusthuis staan en een pony op volpension.

Wij werken beide. Mijn vriend fulltime en ik parttime. (30 uur) Mocht het nodig zijn kan ik altijd die ene dag nog extra gaan werken, maar met onze hond vind ik dat nu niet eerlijk tegenover haar.

Verder hebben wij geen kinderen en die komen er ook niet, dus dat scheelt een hoop.
Daarnaast maken we ook echt wel keuzes. We gaan niet op dure vakanties en veel/dure kleding hecht ik weinig waarde aan.

Wat ik jammer vind is dat wij duur huren en dat kopen met al het overbieden op dit moment lastig is. Meer sparen was wel makkelijker geweest als de paarden er niet waren, maar dan had ik het leven een stuk minder leuk gevonden. :Y)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:02

Onali schreef:
Shenavallie schreef:

Duizend per maand? Staat het paard in Dubai? :wow:

Ik neem aan dat je begrijpt dat dit de totale kosten zijn per maand incl hoefsmid, DA , fysio, medicatie/ supplementen enz. Stalling is 485 per maand wat een vrij normaal bedrag is hier in de regio.

Zo zei je het niet, ik verslikte me ook in mn thee.

Dan nog is dat een buitensporig bedrag, je hoefsmid, DA en fysio komen niet elke maand terug.[/quote]

Als iemand mij vraagt wat een paard kost dan neem ik daarin alles mee. Heb dat allemaal per maand doorgerekend en dan kom ik op dit bedrag uit. En ja mijn paard gaat 1 x per 5 weken naar de smid voor speciaal beslag en ik ben heel blij als ik het red met 1 x per 3 maanden de veearts. Helaas zie ik hem op dit moment iets vaker dan dat. En ja het is een buitensporig bedrag. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik vind ook dat als je een dier neemt dat je daar verantwoording voor moet nemen. En hij is echt nog te goed om in te slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:23

Ik ben maandelijks ook zowat evenveel kwijt aan lesgeld als aan stalgeld, maar ik kan het me veroorloven en het is snel gehalveerd door 1 lesdag te laten vallen indien nodig. Daarnaast probeer ik op andere dingen te besparen of op zijn minst bewust om te gaan met andere uitgaven. Niet omdat het moet, maar omdat het altijd wel nuttig is.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:32

Phonix schreef:
Ik vraag me af of er niet veel zijn die de paard moet wegdoen als vriendlief niet meer de hypotheek of vaste lasten betaal?

Ikzelf had het goed, tot dat ik besloot nog een paard er bij te doen. Nu moet ik echt opletten op de centjes en vraag mij wel soms af of het wel waard is. Ik weet ook donders goed dat als ik in mijn eentje moet wonen, dan gaat de oude weg.
Dus chapeau aan alle dames hier die alleen woont en alles zelf betaal voor hun paard!

Toen ik bij mijn ex weg ging had ik twee paarden en dat was wel pittig. Vooral omdat ik niet voor sociale huur in aanmerking kom. Toen stond ik bij een doe het zelf stal, dat drukte de kosten maar qua tijd icm een drukke baan was het wel lastig soms.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:42

Lianne
Ook al besteden mensen minder dan jij staat dat los van geen verantwoording nemen of inslapen.
Als ik zoveel kwijt zou zijn zou ik geen paarden hebben.
In die enorm dure provincies zou ik dus ook geen paard willen. Meestal ook nog eens niet naar hoe ik een paard wil houden plus te duur.
Maar 1000 is gelukkig geen gemiddelde in Nederland. Dan waren er weinig paarden. :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:49

Beide werken wij, vent fulltime ik 30 uur.
Geen kinderen en in de goede tijd ons huis gekocht in Fryslân.

Hij staat op pension en moesten ivm verkoop stalling verhuizen.
Ik ging van 305 naar 230 euro en sta op een super plekje.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:05

DuoPenotti schreef:
Lianne

Als ik zoveel kwijt zou zijn zou ik geen paarden hebben.
In die enorm dure provincies zou ik dus ook geen paard willen. Meestal ook nog eens niet naar hoe ik een paard wil houden plus te duur.
Maar 1000 is gelukkig geen gemiddelde in Nederland. Dan waren er weinig paarden. :)

Maar als je het paard al jaren hebt, en hij blijkt dan iets te hebben waarvoor dure medicijnen nodig zijn? Dan zit je toch jaren (hopelijk) aan dat hoge maandbedrag vast.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:07

Hier heeft mijn oudje jaren pracend gehad. Maar dan kom ik echt niet aan 1000. Ook niet toen ik op pension stond.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:27

Ik werk heel veel en weinig interesse in andere dingen dus alles gaat ook naar de paarden.
Mijn vriend heeft meer paarden dan ik dus die snapt dat ook. Vakantie is voor ons ook paarden op de trailer richting zee en dat vinden we heerlijk :)
Maar ik werk ook tussen de 50-80 uur per week, afhankelijk van hoog-laagseizoen dus zou ook niet weten wanneer ik verder nog tijd heb om geld uit te geven. Ergens ook wel weer makkelijk :')

Ik heb ze thuis staan en heb toevallig pas uitgerekend wat mijn oudste paard gekost heeft het afgelopen jaar en dat kwam gedeeld door 12 op 191€ per maand uit. Hier het oudste paard genomen omdat ik daar geen extra kosten aan heb wat betreft lessen, spullen, zadelpasser etc..
Enkel dierenarts, kappen en eten. Heb 3 trekpaarden in totaal

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:29

billy3105 schreef:
Wat ook goed helpt hier is een extra spaarrekening openen, en daar iedere maand ‘zakgeld’ aan je paard geven :Y) daar moet hij maar z’n dingen van betalen :evaw:

Ja, doe ik ook, alleen moet mijn paard zijn ziektekosten ook van zijn zakgeld betalen en dan moet ik wel eens bijspringen omdat meneer z'n zakgeld er doorheen is :')

Antwoord op topicvraag: werken en weinig voor jezelf kopen...
Had laatst heel lief van m'n schoonouders geld gekregen om iets voor mezelf mee te doen. "En niet voor je paard iets kopen!" zeiden ze :+ :D

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:00

DuoPenotti schreef:
Hier heeft mijn oudje jaren pracend gehad. Maar dan kom ik echt niet aan 1000. Ook niet toen ik op pension stond.

Maar dat jij nooit zulke bedragen hebt hoeven betalen, wil niet zeggen dat anderen dat bedrag niet kwijt kunnen zijn. Jij bent toch niet maatgevend voor heen Nederland?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:03

Lieser schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar dat jij nooit zulke bedragen hebt hoeven betalen, wil niet zeggen dat anderen dat bedrag niet kwijt kunnen zijn. Jij bent toch niet maatgevend voor heen Nederland?

Dat zeg ik toch ook niet?
Hoe kom je daarbij?
Beetje raar verwijtend bericht.

Ik zeg dat als ik 1000 kwijt zou zijn geen paarden te hebben.
En ik zeg 1000 is niet gemiddeld.

Waar zeg ik dan dat andere het niet kwijt kunnen zijn?

Gemiddelde komen uit hoge en lage bedragen samen denk ik dan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:22

DuoPenotti schreef:

En ik zeg dat je dat nooit van van tevoren kunt weten, omdat je paard ook na een paar jaar pas dure medicijnen nodig kan hebben. Ook bij jou.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:27

Ik heb ook een oudje gehad die op prascend stond.
Die had ik op pension staan, liep op speciaal beslag van 205,- elke 2 maanden en at buiten het pensiongeld om zo'n 300,- per maand aan speciaal senioren voer (kon geen normaal langstengelig ruwvoer meer eten, dus kocht me blauw aan gehakseld en kunstmatig gedroogd fijn ruwvoer en geweekt voer) in de winter at hij nog wel meer dan die 300,- maar daar tegenover stond in de zomer dat als het gras groeide ik wat minder extra voer nodig had.
Kom ik alsnog bij lange na niet aan de 1000,- Hij stond dan ook niet op een pension van bijna 500,- maar op een semi DHZ stal voor een kwart van dat.
Hij kwam niks te kort en hij had van mij ook 40 mogen worden ipv 33.

Wel is het zo dat sinds hij is overleden, ik aardig wat financiële ruimte over houd en mijn spaarrekening groeit.
Die laatste heb ik alweer een keer geplunderd voor een nieuwe trailer.

Waar ik het van doe?
Van een baan met een flink inkomen (in mijn eentje riant meer dan modaal, voor 32 uur), een idioot goedkoop huis (op dit moment, toen de rente sky high stond was ons huis niet zo goedkoop).
En samen geen kinderen (partner heeft er wel 2, maar die zijn inmiddels groot).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:30

Lieser schreef:
DuoPenotti schreef:

En ik zeg dat je dat nooit van van tevoren kunt weten, omdat je paard ook na een paar jaar pas dure medicijnen nodig kan hebben. Ook bij jou.

Wel, dan zijn er andere opties. In tegenstelling tot bokt gospel is er geen enkele verplichting een dier tot zijn natuurlijke sterfdag te onderhouden. Zéker niet als die onderhoudskosten onredelijk hoog worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:38

Lieser schreef:
DuoPenotti schreef:

Nee daar kom ik gewoon niet aan. Misschien een keer maar niet maandelijks.
En ik heb al meer dan 25 jaar paarden dus iets van inschatten ken ik wel :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:54

Lieser schreef:
DuoPenotti schreef:

Als mijn paard ineens 1000 euro zou gaan kosten vanwege medicijnen dan ga ik even een goed gesprek aan met de dierenarts.
Voor mij persoonlijk is er een grens aan wat het gaat kosten als hij iets gaat mankeren. Daarnaast is hij bijna 24 en heeft een prachtig leven gehad. Maar ik zou dezelfde keuze maken als het paard pas 12 zou zijn.

Prascend zou nu wel haalbaar zijn maar nog niet zo lang geleden had dat gewoon niet gekund.