prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 09:39

Zonnetje81 schreef:
Zonnetje81 schreef:
Maar vroeger als je een laag inkomen had, dan kocht je ook geen huis en zat je in de sociale huur of was je met zijn tweeen, dat is denk ik niet anders. En mensen vergeten dat 15 jaar geleden we ook in een UP zaten en je toen een rente betaalde van 6 a 7%. Dus het is echt niet zo dat het toen ook zo simpel allemaal was. Ik heb gekocht op het moment dat het sky high was en toen stortte alles in, mijn huis heeft jaren onderwater gestaan voor meer dan een ton en ik heb voor een ton moeten verbouwen omdat ik anders een krot had met lekkages in het dak en badkamer. Dus het is echt niet zo dat vroeger alles beter was.

Het probleem is nu dat er geen betaalbare koopwoningen zijn en al helemaal geen sociale huurwoningen. :=

Toen waren er ook geen betaalbare koopwoningen, hoge prijzen EN hoge rente voor dat moment en de sociale huur was toen ook niet mega groot, dat is nu wel slechter denk ik.

Veel slechter nu.

Ik was als starter meteen aan de beurt. En nu wachten mensen soms 10 jaar en het was veel betaalbaarder toen en haalbaar voor mensen die net iets meer dan minimum hebben.

Cer

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 09:42

Ik kon, na een jaar bij mn ouders gewoond te hebben (werken / sparen) voor een prima bedrag een appartementje kopen.. wel met enorm slechte financiering en woekerpolis en de hele bende... maar goed, ik kon wel wonen :')

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 09:42

Cer schreef:
Nja, aan die veel te veel mensen doe je verder niet zoveel..

En ik vraag me inderdaad ook af hoe het met de mensen moet gaan die nu een huis kopen... het was altijd een investering, en later kon je dat dan met winst verkopen.. Ik zie dat nu zo niet gebeuren over 20 jaar zeg maar.... De huizen die nu 400.000 kosten, hou je dan misschien 250.000 aan over?

Qua seniorendoorstroom.. dat is misschien ook te danken aan alle ouderen die zo nodig thuis moeten blijven wonen omdat ze dat zo leuk vinden ( :n ) .. die zitten daar een beetje te vereenzamen in hun huizen, weg van leeftijdsgenoten etc... Misschien was daar vroeger meer doorstroom ook?

Yup, daar was vroeger meer doorstroom. Naar bejaardentehuizen bijvoorbeeld, die zijn nu nagenoeg allemaal weg of omgebouwd naar verzorgingstehuis.
En de kleinere huizen díé er zijn, zijn tegenwoordig vaak fors duurder als wat ze nu betalen voor hun huis. Als ik kon kiezen, 350€ voor volledig huis tov 700+ voor klein appartementje... Dan zou ik het ook wel weten :+

Ik denk dat een déel van de woningnood al snel verlicht/opgelost kan worden door goede, betaalbare senioren woningen, waardoor er weer veel gezinswoningen vrijkomen en ook weer kleinere huisjes (omdat gezinnen van daaruit doorstromen naar de grotere woningen) en appartementen (mensen die vanuit daar doorstomen/samen gaan wonen in de kleine huizen)

Hoe dan ook, ik prijs mezelf gelukkig dat wij een mooi huisje hebben/net op tijd hebben gekocht (voor de gekte op de markt losbrak) en

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 09:57

MarlindeRooz schreef:
Heb jij toen ook een ton overboden op je woning dan? De prijzen zijn nu echt astronomisch.

Maar hoe banketstaaf ook mijn vriend en ik hopen op een crisis over een paar jaar zodat wij dan een huis kunnen kopen. Omdat mensen dan hun baan verliezen en hij een extreem hoge baangarantie heeft. :o

Ik ging net even kijken, ik sta al 3,5 jaar ingeschreven bij woningbouw Noord-Veluwe. Voor het geval "dat". Ik sta nu op 147 van 358. Ik wil altijd een back-up hebben voor als mijn relatie knapt natuurlijk. Ik kan nog 1,5 jaar terugvallen op de stichting waar ik nu van huur (student). Maar daarna moet ik particulier / sociaal gaan huren, ik mag hopen dat ik tegen die tijd wat hoger sta. Maar dat zijn wel nare vooruitzichten en ik kan best snappen dat mensen dan bijvoorbeeld ongewenst langer in een relatie blijven hangen.

Nee en ik heb nu ook niet boven de vraagprijs ontvangen voor mijn huis, dat is echt niet op ALLE huizen zo. En ik heb niet boven de vraagprijs gekocht nu.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:04

Ik ben vanuit de Randstad naar het westen verhuisd om samen te gaan wonen. Hier snel een huis particulier gevonden voor een goede prijs en toen we meer wilde ongeveer twee jaar geleden een sociale huurwoning gekregen die net gebouwd was. Mijn vriend stond 2 jaar ingeschreven dus we hebben wel echt geluk gehad.

Wat ik hier veel zie is dat mensen steeds meer willen. Er worden gigantische huizen gebouwd. Nederlanders wonen ook groot als je het vergelijkt met de rest van Europa. Ik ben opgegroeid met 4 mensen op 50m², drie slaapkamers dus was echt prima te doen. Nu met twee mensen 100m² en ik voel me soms gewoon schuldig over alle ruimte die we hebben

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:07

Nou dat ligt eraan waar je kijkt.
In landen als Polen bijvoorbeeld zijn de huizen ook groot vaak met veel grond erbij of Duitsland vlak naast de deur. Maar ook verder weg wonen mensen vaak veel groter. Als je kijkt naar België of Nederland. In grote steden wonen mensen vaak klein.en veel is echt goedkoper. Niet als je kijkt naar London, Dubai of Parijs maar over het Algemeen is NL echt duur.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:09

Tja, ik vind het ook zonder wat ze bouwen. Woon in een dorp waar geen huizen te vinden zijn onder de 3 ton, ook niet echt voordat alles zo duur werd. Nu hebben ze een heel stuk historische grond omgebouwd tot nieuwe woonwijk, super fijn voor de starters die in het dorp willen blijven, fijn voor het dorp tegen de vergrijzing....
Alleen hebben ze dus voor bijna de helft van de wijk grote vrijstaande villa's neergezet...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:13

Onze dochter is ook op een leeftijd dat ze met haar vriend zou willen samenwonen. Maar met hun inkomen is het onmogelijk om iets te vinden, zowel huur als koop. Wij konden dit gelukkig oplossen door een appartement voor hen te bouwen in ons pand. En daar kunnen ze blijven wonen zolang ze willen. Ze hoeven niks te betalen, maar we hebben daar wel tegenover gezet dat ze moeten sparen voor het moment dat ze wel weg willen. Maar wat moeten jongeren van begin/midden 20 nu doen? Ze kunnen geen kant op.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:26

Wonen jullie dan allemaal in regio's waarbij er niks te vinden is voor die prijs?

In bijvoorbeeld regio Twente zijn er genoeg huizen te koop die je met 2x minimumloon al zou kunnen bekostigen (dan kan je blijkbaar een hypotheek van bijna 2 ton krijgen). Ook nog het e.e.a. aan huur, tussen 750 en 1100 euro. Geen grote vrijstaande huizen, maar gewoon prima appartementen of tussenwoningen. En dat voor het minimumloon.

Mijn vriend wil per se terug naar zijn geboortedorp. Tsja, daar staan per jaar 100 huizen te koop, en ligt de prijs veel hoger. Kwestie van keuzes maken wat je echt belangrijk vindt (groter/ruimer wonen en 10 minuten autorijden, of kleiner maar op loopafstand van familie).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:41

Prairy schreef:
Onali, want in andere regio's is er geen werk te krijgen? Zijn er geen scholen? Ziekenhuizen? Andere werkgelegenheid?

En naar je baas gaan voor meer salaris (wat geen slecht plan is, waarom zou je dat niet vragen?) is toch niet de enige oplossing? Misschien kun je iets met je hobby, ben je heel handig en kun je wat bijklussen, of weet je ergens heel veel vanaf en kun je daar andere mensen iets over leren.

Maar goed, ik stop hier, er zitten me hier veel te veel slachtoffer-denkers en ik besteed mijn tijd en energie liever aan gelijkgestemde mensen die wel vooruit en anders durven te denken. :wave:

Het probleem is dat je een individueel probleem maakt, van iets waar half nederland mee te maken heeft. Het is allang geen individueel probleem meer.
Ook al vind er nu een individu een baan in limburg, zijn er geen onderwijzers, verpleegkundigen nodig in Amsterdam dan? Daar werken toch ook mensen, die moeten toch ook wonen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:47

Zonnetje81 schreef:
In mijn tijd was je als 25 jarige al MEGA BLIJ met een appartementje van 70 m2 die uit de sociale huur kwam met ikea meubels (die niet mega hip waren in die tijd), dan had je en klein autootje en ging je niet elke week uiteten/lunchen/bios, zelfs geen mac etc. Dat is tegenwoordig wel allemaal normaal.

Nu willen ze een mooie 2kapper die af is, dure grote auto, paard, parttime werken, meubels van de duurste zaken, kleding kopen tot en met, shinen met wijnen wijnen en uiteten in de hipste tenten, festivals, rond reizen en ga zo maar door.

En ja sommige mensen met een minimum loon gaan het niet redden maar die moeten zich tijdig inschrijven voor sociale woningbouw. Het is wat het is.

Edit; ik zie het al bij de 16 jarige kids van vrienden, die gaan lunchen in van die leuke eetcafes....dan denk ik HOE DAN? :') Gezellig met vrienden, ik moest het op die leeftijd doen met 25 gulden zakgeld per maand.

Heb je het nu over een hele generatie? Er zijn uiteraard (zoals in elke generatie) the haves and the have-nots. Die door elkaar gooien, slaat nergens op. Als je een klein appartementje hebt kunnen bemachtigen, heb je dus geen twee kapper, skivakanties en dure etentjes. Dan lig je krom om alleen te kunnen wonen. Dat zijn andere groepen uiteraard.

Misschien interessant voor iedereen: programma "de Kloof" van Sander Schimmelpenninck op NPO 3 op donderdagavond. Een van de komende afleveringen gaat over de woningmarkt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:53

sanne83 schreef:
Prairy schreef:
Onali, want in andere regio's is er geen werk te krijgen? Zijn er geen scholen? Ziekenhuizen? Andere werkgelegenheid?

En naar je baas gaan voor meer salaris (wat geen slecht plan is, waarom zou je dat niet vragen?) is toch niet de enige oplossing? Misschien kun je iets met je hobby, ben je heel handig en kun je wat bijklussen, of weet je ergens heel veel vanaf en kun je daar andere mensen iets over leren.

Maar goed, ik stop hier, er zitten me hier veel te veel slachtoffer-denkers en ik besteed mijn tijd en energie liever aan gelijkgestemde mensen die wel vooruit en anders durven te denken. :wave:

Het probleem is dat je een individueel probleem maakt, van iets waar half nederland mee te maken heeft. Het is allang geen individueel probleem meer.
Ook al vind er nu een individu een baan in limburg, zijn er geen onderwijzers, verpleegkundigen nodig in Amsterdam dan? Daar werken toch ook mensen, die moeten toch ook wonen?

Genoeg huizen in Amsterdam om de leerkrachten en zorgmedewerkers te laten wonen hoor...

Hier in de regio ook genoeg betaalbare huizen en werk (al dan niet met thuiswerken). Als je echt wilt, vind je wel woonruimte (enkele gevallen daargelaten). Kennelijk is de nood nog niet hoog genoeg om mensen hun prioriteiten bij te laten stellen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:59

Ik heb even op funda gekeken, bij Amsterdam, en dan onder 200.000 euro...
:')

Dus mensen moeten nu voor een ton een 1kamerwoning kopen... owkee....
oh, samenwonen kan ook, 2 kamers.. dat kost dan wel om en nabij de 2 ton... (ik kan dat in mn upje niet financieren he, 2 ton... )

Maar, misschien kijk ik verkeerd.. ik kom niet uit die regio..

Het is wel bijzonder dat we nu vinden dat mensen dan maar moeten gaan forenzen, met de trein (want dat werkt overal zo lekker), meer reistijd kwijt zijn (minder quality time, maar oke, prioriteiten) omdat er geen woning te vinden is... waar we vroeger toch wel in de buurt van ons ouderlijk huis konden gaan wonen wellicht, bij je vrienden, je werk etc..

Ik heb nooit overwogen om deze regio uit te gaan, vanwege bijv de zorg voor mn ouders. Het is niet zo eenvoudig om vanuit Groningen snel in Den Haag te komen, als er iets aan de hand is... bijvoorbeeld..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:07

In andere regio's is momenteel ook echt genoeg werk te vinden hoor. En als niemand ooit de stap maakt om te verhuizen vanwege familie, dan blijft het probleem bestaan natuurlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:12

er zijn genoeg mensen die juist wel wegverhuizen..

maar het zou niet moeten hoeven toch? het zou fijn zijn als je op een fijn plekje kunt wonen.. Of is dat tegenwoordig eigenlijk ook al teveel gevraagd? (open vraag hoor)

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:15

veerledec schreef:
In andere regio's is momenteel ook echt genoeg werk te vinden hoor. En als niemand ooit de stap maakt om te verhuizen vanwege familie, dan blijft het probleem bestaan natuurlijk.

en dat is juist het probleem hier in het noorden. Mensen die vanuit de randstad zwaar overbieden op de huizen in de dorpen. Als lokale bewoner maak je geen kans meer omdat "westerlingen" hun appartement voor een hoop geld verkopen en dus zonder problemen alle huizen wegkopen in de omgeving.

(om vervolgens te gaan klagen over stank en herrie van boeren etc).

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:22

Mdrf schreef:
veerledec schreef:

en dat is juist het probleem hier in het noorden. Mensen die vanuit de randstad zwaar overbieden op de huizen in de dorpen. Als lokale bewoner maak je geen kans meer omdat "westerlingen" hun appartement voor een hoop geld verkopen en dus zonder problemen alle huizen wegkopen in de omgeving.

(om vervolgens te gaan klagen over stank en herrie van boeren etc).

Haha ja dat is hier in de polder ook een serieus probleem. Stedelingen kopen hier een leuk vrijstaand huis en klagen vervolgens als de akker ernaast wordt bemest of als de haan s'ochtends kraait.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:26

Hier alleen maar Belgen die over de grens komen om goedkoop te wonen, maar verder hier geen leven/contacten op bouwen :P. Maar goed, nog steeds genoeg betaalbare huizen en werk.

De huizenprijzen ontstaan door vraag en aanbod. Mensen willen in Amsterdam wonen, want daar is werk/sociale contacten. Maar het werk en de sociale contacten zijn daar, omdat iedereen daar woont. Beetje kip-ei, een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden om ook Amsterdam (als voorbeeld dan) weer leef- en betaalbaar te maken.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:27

veerledec schreef:
Hier alleen maar Belgen die over de grens komen om goedkoop te wonen, maar verder hier geen leven/contacten op bouwen :P. Maar goed, nog steeds genoeg betaalbare huizen en werk.

De huizenprijzen ontstaan door vraag en aanbod. Mensen willen in Amsterdam wonen, want daar is werk/sociale contacten. Maar het werk en de sociale contacten zijn daar, omdat iedereen daar woont. Beetje kip-ei, een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden om ook Amsterdam (als voorbeeld dan) weer leef- en betaalbaar te maken.

In Amsterdam zitten ook erg veel huisjes melkers. kijk bijv maar naar P. Bernard die 100 huizen heeft

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:27

Of ze verkopen hier hun huis en gaan lekker landelijk wonen met de paardjes aan huis :j
Beetje verbouwen, paddock paradise erbij... huppekee :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:31

veerledec schreef:

Dit is echt onzin, sorry.

Het probleem in Amsterdam ligt niet alleen aan het vraag en aanbod van "normale" mensen. Dat komt oa door:
- investeerders / huisjesmelkers die vaak tientallen tot honderden panden bezitten
- expats die dikke huur willen betalne
- mensen met veel geld die het gewoon neerleggen (8 ton voor een mini appartement bijvoorbeeld).
- Airbnb verhuren van appartementen ipv verhuren aan normale burgers

Dat komt niet alleen omdat mensen per se in de randstad willen wonen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:31

Ook de situatie nu trekt wel weer recht.
Het zal zeker enige jaren duren maar uiteindelijk zal dat over het algemeen weer anders worden.

Mijn ouders zijn van de tijd van getrouwd bij je ouders inwonen, die zaten daarna in een huurflatje en konden pas doorstromen naar een huurwoning als er eerst meer kinderen bijkwamen.
Ook was het veel gebruikelijker om met meerdere een kamer te delen.
Iets wat in het buitenland veel normaler is.
Mijn schoonfamilie zit met 2 volwassenen en 3 kinderen in een 1 kamer woning. Totaal oppervlak 40m2.

Mijn nicht heeft jaren met man en kind in een 2 kamer flat gewoond.

Mijn neef heeft jaren met vrouw en kind bij oma op een eenkamerflat ingewoond.

Daar volkomen normaal, hier wil iedereen minimaal 1 kamer meer dan dat er mensen in huis zijn, dan moet het allemaal nog groot zijn ook qua oppervlakte.

Ja er moet zeker meer sociale huur bij maar dat alleen lost het niet op.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:33

Cer schreef:
Of ze verkopen hier hun huis en gaan lekker landelijk wonen met de paardjes aan huis :j
Beetje verbouwen, paddock paradise erbij... huppekee :D

Dat is een klein groepje helaas. Zulke mensen wil ik nog wel als buren _O-

De meesten slopen het boerderijtje en bouwen een riante villa met stenentuin. :-(
Vind dat zelf echt niet mooi in landelijk gebied. Een stenentuin vind ik nérgens mooi trouwens.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:36

MarlindeRooz schreef:
veerledec schreef:

Dit is echt onzin, sorry.

Het probleem in Amsterdam ligt niet alleen aan het vraag en aanbod van "normale" mensen. Dat komt oa door:
- investeerders / huisjesmelkers die vaak tientallen tot honderden panden bezitten
- expats die dikke huur willen betalne
- mensen met veel geld die het gewoon neerleggen (8 ton voor een mini appartement bijvoorbeeld).
- Airbnb verhuren van appartementen ipv verhuren aan normale burgers

Dat komt niet alleen omdat mensen per se in de randstad willen wonen.

Helemaal eens. Komt nog eens bij de tijdelijke contracten en dat daarmee de huurcommissie is uitgeschakeld.
Ik zag gister een nieuwsbericht dat er nu 4000 woningen leeg staan in Amsterdam!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:39

Komt de knuppel:

Studieschuld :Y)