Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-21 22:42

Buuf doet aan perma cultuur. Een gedeelte is wat wild en meer door elkaar, ander gedeelte is in bakken en meer geordend. Beiden is permaculuur. Volgens mij staat dat nl voor de manier waarop de bodem wordt bewerkt (mulchen) , en de visie erachter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 15:49

We zijn flink met de voorbereiding bezig. Twee video's gezien en duidelijk is nu voor mij waarom er niet gespit mag worden, en ook niet losgewerkt mag worden van de grond . Dit heeft te maken met het feit dat dan de schimmels teveel verstoord worden en dat je bodem uit eindelijk ongezonder wordt. Er mag dus zelfs, leerde ik vandaag, niet over de bodem gelopen worden, vandaar dat vakken maken en paadjes belangrijk zijn in de perma cultuur tuin.
Ook het belang van de regenwormen is uitgelegd net als gebruik van bladeren etc die gebruikt worden door de regenwormen.

Inmiddels hebben we het natuurlijk afbreekbare karton binnen.
Maandag komt de broyeur waarmee we de houtsnippers kunnen maken.
Het plan moet nog getekend worden.
Schapenmest is geregeld en kunnen we halen met de aanhanger zo nodig.

Wel heb ik als vraag (heb pas 2 video's gezien en doe om de paar dagen er eentje zodat ik het ook echt kan verwerken), wat kan ik nu het beste doen in het begin.

We beginnen met karton.
Als 2de laag eerst de bladeren dan schapenmest (zit heel veel wormen in die mest) en dan de aarde die we kopen?
Of karton, dan de grond en dan pas beginnen met mulchen bladeren en mest?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:58

De wormen willen ondiep en voeding zoals bladeren als de mest op is. Dus Karton - aarde - mest - bladeren. In bv een bos liggen de bladeren ook boven op, daar is het bodemleven op ingesteld : nieuwe voeding komt van boven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:03

Ik heb vroeger van een hovenier geleerd dat de oppervlakte loshalen in moestuinen voorkomt dat je in de zomer de grond te veel uitdroogd omdat je met losmaken de cappilaire werking naar de oppervlakte onderbreekt.
In hoeverre is dat nog steeds zo of juist verouderde informatie?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:05

Welke 2 video's heb je zitten kijken Pien? Ik ben nieuwsgierig. Heb sinds gisteren mijn kipjes de groentetuin ook maar weer eens gegeven. Kunnen zij ook weer wat helpen bemesten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:06

Met loshalen droogt je grond juist meer uit, en je wilt juist wel cappilaire werking vanaf onderen, want daar komt het water vandaan. Dus dat klinkt als onlogisch imo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 16:22

Sizzle schreef:
Ik heb vroeger van een hovenier geleerd dat de oppervlakte loshalen in moestuinen voorkomt dat je in de zomer de grond te veel uitdroogd omdat je met losmaken de cappilaire werking naar de oppervlakte onderbreekt.
In hoeverre is dat nog steeds zo of juist verouderde informatie?

Deze informatie blijkt juist niet te kloppen volgens de permacultuur idee, maar is wel altijd gangbaar geweest.

jeetje77 schreef:
Welke 2 video's heb je zitten kijken Pien? Ik ben nieuwsgierig. Heb sinds gisteren mijn kipjes de groentetuin ook maar weer eens gegeven. Kunnen zij ook weer wat helpen bemesten.

Jeetje je kunt je aanmelden bij Yggdrasil en dat is gratis. Dan heb je toegang tot de video's die een soort nieuwsbrieven zijn en de geschreven nieuwsbrieven. Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat ik links van die video's hier ga plaatsen. De inschrijfprocedure gaat snel. Dan krijg je een link in je mailbox (bij mij in de spambox!) en dan kun je alles bekijken. Ik vind het fijn want is in mijn eigen taal. Ik praat zoveel Engels en Frans, dat ik het gewoon fijn vind ook wat in mijn eigen taal te doen.

Ibbel schreef:
Met loshalen droogt je grond juist meer uit, en je wilt juist wel capillaire werking vanaf onderen, want daar komt het water vandaan. Dus dat klinkt als onlogisch imo.

Plus, dat je heel je bodemleven naar zijn gallemiezen werkt. Er komt een enorme verstoring van je schimmels etc. Het omwerken van de grond horen juist je regenwormen te doen.

tamary schreef:
De wormen willen ondiep en voeding zoals bladeren als de mest op is. Dus Karton - aarde - mest - bladeren. In bv een bos liggen de bladeren ook boven op, daar is het bodemleven op ingesteld : nieuwe voeding komt van boven.

Dan k je klinkt logisch. Dus dan wordt het karton, aarde, bladeren, mouton mest en daarop weer de houten snippers (het is hier zeer droog).

De paadjes gaan we dan ook van de houten snippers maken. Zouden jullie dan het karton en de grond ook doen waar je gaat lopen, of is het dan slimmer om de delen te pakken met grond, mest , bladeren en dan op het gras gewoon het karton doen en gelijk de houtsnippers. Of zeg ik nu iets heel raars? Ik probeer het allemaal voor me te zien voordat we de indeling gaan maken.

Fijn jullie antwoorden! <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:33

Ibbel schreef:
Met loshalen droogt je grond juist meer uit, en je wilt juist wel cappilaire werking vanaf onderen, want daar komt het water vandaan. Dus dat klinkt als onlogisch imo.

De bovenlaag droogt dan wel sneller uit, maar het vocht blijft dan dieper zitten omdat het niet meer naar de oppervlakte komt.
Dat was wat hij zei dat de reden was van schoffelen.
Dat is wel 30 jaar geleden (vakantiewerk).
Kan dus prima dat dit verouderd is want het verhaal van de regenwormen klink ook logisch.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:53

Vanuit de biologsich dynamische landbouw zeggen ze ook dat je de grond kan/mag bewerken, maar maximaal tot 7cm diep.
Dit is dus ook eerder schoffelen en hakken en niet zo zeer spitten. Dit gaat dus meer om 'onkruidbestrijding' in de toplaag. jonge planten gaan namelijk nooit veel dieper wortelen dan dat en je tast je bodemleven ook niet zo fel aan.

Ik probeer zo min mogelijk aan de bodem te zitten, maar soms is het gewoon nodig.
Als je "onkruid" gaat rooien, trek je natuurlijk ook de grond los (tot veel dieper soms), dan zou dit ook niet meer mogen om je schimmels te beschermen?
De bodem verstoren doe je dus eigenlijk altijd wel een beetje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:59

Niet alles groeit bovendien graag op 'schimmelgrond', er zijn ook veel planten en groenten die liever op 'bacteriegrond' leven. Er als er iets snel herstelt na losgemaakt te zijn, zijn het wel schimmels/bacteriën, dus zelf denk ik dat je met lichte verstoring misschien juist wel een betere verspreiding van ofwel je bacteriën ofwel je schimmels krijgt. Je schimmels planten zich tenslotte voort dmw van sporen, die moeten wel ook op andere plekken terecht komen uiteindelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 18:01

Leuke aanvulling Billy, de BD landbouw heb ik hoog. Bedankt.

Ik ben nog niet toe aan het hoofdstuk onkruid bestrijding volgens de perma cultuur. Dus zodra ik dat heb gelezen breng ik het in. Wellicht dat de permacultuur mensen dit al wel wegen.

Zelf voel ik wel veel voor een spitloos bestaan→ want ik heb een hele slechte rug . Dus dat is wel tof niet meer hoeven te spitten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:32

Ik heb nu niet de woorden maar m het uit te leggen (energie is bijna op) maar ik weet dat er een geweldige video is van een Canadees project waarin prachtig wordt uitgelegd waarom je de grond zo min mogelijk verstoord en dus ook bijna geen onkruid weghaalt. Ik ga even zoeken!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:35

In plaats van schoffelen zie je ook wel dat er gemaaid of geknipt wordt.

Pien, wij doen op de paadjes gelijk snippers.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 20:36

Gelijk over het karton Hilary ?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:41

Dat zou ik wel de en Pien. Waarom zou je iets anders op je paden aanbrengen? Gewoon karton en een hele dikke laag snippers.

Dit is de video die ik even moest zoeken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:11

Wij doen zonder karton. Gras kortkortkort maaien en dan snippers erop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 21:13

Karton is er zat (teveel zelfs op de rol), dus ik ga advies van Malenka opvolgen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:22

Bij voldoende karton zou ik dat ook doen :j Wij hebben de dozen van de IKEA-kasten en keuken gebruikt voor de moestuin :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 21:30

We hebben twee rollen van elk 50 bij 1 meter gekocht en 4 mm dik. We hebben nl besloten om even wat te investeren in de tuin, in de hoop dat we vrij snel onze bodem op orde hebben in plaats van over paar jaar. We zijn al paar jaren met een tuin bezig in onze oude huis, maar dat was met weinig kennis, maar een dotje doen, en uiteindelijk erg onbevredigend.
Vandaar dat we het nu beter willen doen. Er wat in gaan investeren in de hoop dat we bv in 2023 van onze eigen planten de zaden kunnen gebruiken, die goed en sterk zijn. Nu ik de paarden niet meer heb en de gîte afgelopen is, heb ik meer tijd en staat mijn man er niet alleen voor.
VAndaar nu veel studeren nadat het balletje per ongeluk is gaan rollen. We vinden het vooral erg leuk en geloven er in.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:54

pien_2010 schreef:
We hebben twee rollen van elk 50 bij 1 meter gekocht en 4 mm dik. We hebben nl besloten om even wat te investeren in de tuin, in de hoop dat we vrij snel onze bodem op orde hebben in plaats van over paar jaar. We zijn al paar jaren met een tuin bezig in onze oude huis, maar dat was met weinig kennis, maar een dotje doen, en uiteindelijk erg onbevredigend.
Vandaar dat we het nu beter willen doen. Er wat in gaan investeren in de hoop dat we bv in 2023 van onze eigen planten de zaden kunnen gebruiken, die goed en sterk zijn. Nu ik de paarden niet meer heb en de gîte afgelopen is, heb ik meer tijd en staat mijn man er niet alleen voor.
VAndaar nu veel studeren nadat het balletje per ongeluk is gaan rollen. We vinden het vooral erg leuk en geloven er in.

Een tuin blijft altijd proberen .. het ene jaar gaat iets goed, het andere jaar helemaal niet.
Zo heb ik jarenlang tevergeefs rode amarant proberen te zaaien. Nooit opgekomen, dus daar ook maar mee gestopt al tich jaren geleden. En nu heb ik sinds 2 jaar rode amarant in de tuin op plekken waar ik het overigens nooit gezaaid had :Y) soms snap ik er even helemaal niks van haha

Als je voldoende karton hebt idd karton onder je hout.. anders komt je gras er vrij snel weer door. Leg ook zeker je houtschors dik genoeg, anders schiet er na een half jaar/jaar niet veel van over. Ik leg het hier jaarlijks 10cm dik op de paden waar kokosdoek onder ligt in de moestuin, op de andere plekken soms zelfs 2x per jaar afhankelijk van de kwaliteit en hoe nat het is. (Wij maken zelf snippers van wilg)

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:17

@pien, je zou ook kunnen kijken bij Charles Dowding, hij kies niet perse voor een permacultuur opzet, maar de basis is wel vergelijkbaar mi. Hij heeft ook een aantal video's waar hij begint met een grasveld en aan het eind van het filmpje is het een moestuin.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:34

De snelste manier om van een grasveld een moestuin te maken, is er een setje varkens op los te laten :D
Maar dat zal niet voor iedereen mogelijk zijn ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:54

En aangezien wilde zwijnen ook in de bossen wroeten, heb ik toch wel een beetje m'n twijfels over 'je bodemleven om zeep helpen' als je de bodem verstoort :+
Dan zou er geen bos meer overeind staan :D

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:08

JudithO schreef:
De snelste manier om van een grasveld een moestuin te maken, is er een setje varkens op los te laten :D
Maar dat zal niet voor iedereen mogelijk zijn ;)

Of kippen nemen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:15

Voor het echte spitten zijn varkens beter, haha.

En Ibbel, je hebt gelijk. Ik ben om die reden ook niet tegen volledig van de bodem afblijven, want dat doen de beesten (varkens, kippen, etc) ook niet.