Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sizzle schreef:Ik heb vroeger van een hovenier geleerd dat de oppervlakte loshalen in moestuinen voorkomt dat je in de zomer de grond te veel uitdroogd omdat je met losmaken de cappilaire werking naar de oppervlakte onderbreekt.
In hoeverre is dat nog steeds zo of juist verouderde informatie?
jeetje77 schreef:Welke 2 video's heb je zitten kijken Pien? Ik ben nieuwsgierig. Heb sinds gisteren mijn kipjes de groentetuin ook maar weer eens gegeven. Kunnen zij ook weer wat helpen bemesten.
Ibbel schreef:Met loshalen droogt je grond juist meer uit, en je wilt juist wel capillaire werking vanaf onderen, want daar komt het water vandaan. Dus dat klinkt als onlogisch imo.
tamary schreef:De wormen willen ondiep en voeding zoals bladeren als de mest op is. Dus Karton - aarde - mest - bladeren. In bv een bos liggen de bladeren ook boven op, daar is het bodemleven op ingesteld : nieuwe voeding komt van boven.
Ibbel schreef:Met loshalen droogt je grond juist meer uit, en je wilt juist wel cappilaire werking vanaf onderen, want daar komt het water vandaan. Dus dat klinkt als onlogisch imo.
pien_2010 schreef:We hebben twee rollen van elk 50 bij 1 meter gekocht en 4 mm dik. We hebben nl besloten om even wat te investeren in de tuin, in de hoop dat we vrij snel onze bodem op orde hebben in plaats van over paar jaar. We zijn al paar jaren met een tuin bezig in onze oude huis, maar dat was met weinig kennis, maar een dotje doen, en uiteindelijk erg onbevredigend.
Vandaar dat we het nu beter willen doen. Er wat in gaan investeren in de hoop dat we bv in 2023 van onze eigen planten de zaden kunnen gebruiken, die goed en sterk zijn. Nu ik de paarden niet meer heb en de gîte afgelopen is, heb ik meer tijd en staat mijn man er niet alleen voor.
VAndaar nu veel studeren nadat het balletje per ongeluk is gaan rollen. We vinden het vooral erg leuk en geloven er in.