ikke schreef:En dan komen ze niet op het idee om een oliedruksensor, waarschijnlijk een slechte Lambda-sensor en een oliepeilsensortje te vervangen? Joh, als dat 100 euro onderdelen is, wordt je opgelicht!
Vooruit, een lambda-sensor kan nog wel eens uit de bocht vliegen maar 350 euro voor merk of 50 euro OEM zegt genoeg, denk ik zomaar......
Mwah...
Niet iedereen weet iets van techniek.
De overóvergrote meerderheid is simpelweg gebruíker en kan niets anders doen dan vetrouwen op de dealer/garage.
Verder is er een ravijngroot verschil tussen officiële merkdealer en een onafhankelijke garage. De eerste is verplicht om de voorgeschreven proceduere te volgen, producten en tarieven te berekeken. De andere kan merkloos, zelfs van de sloop gebruiken.
Heb voor vriendin bv het electrische bedieningspaneel in de deur vervangen. Kostte me 29,95 incl. verzenden en met liefde gadaan. Mercedes dealer gaf 300 Euro op.
Hetzelfde geldt voor diagnose via de OBD2 poort. De BMW dealer rekent hoéveel voor het wissen van de code van een vervangen lampje? Man, dat is TÍG keer meer dan een dongle met app of een basis handapparaat kost.
Maar ja... welke gebruiker wíl dat weten/kunnen?!
Ah en de laatste handvol foutmeldingen mbt milieu-sensoren in drie verschillende autos van dames betroffen simpelweg een vuile MAF-sensor. Spuitbus, code wissen en klaar! Maar ja dat kan ik bij veel autos vanaf 2011 ook al niet meer spoorloos.
We zijn inmiddels de fase ingegaan dat je zelf bijna niets meer kan/mág doen aan de auto en bij de APK kan alles uitgelezen worden bij nieuwe autos.
Je bent al voorgeprogrammeerd ´opgelicht´ als je een nieuwe auto koopt.
2004, 2011 en 2022 zijn sleutelmomenten mbt nieuwe autos en de electronica/ wat je zelf kan/mag. Niets anders aan te doen dan een oudere kopen. Tja en dat komt met andere nadelen.
Als de huidige auto (uit 2007) van residente vriendin vervangen moet worden, ga ik een Mercedes W123 voor haar zoeken. Ok, dan mag ze tegen die tijd veel binnensteden niet in; parkeren aan de rand en openbaar vervoer of een electrische scooter/autootje (zie Parijs) via de app. Wel zo probleemloos ook