Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:27

In dat geval is de 10 minuten shoppen een dikke aanrader bij action.
Je voelt een beetje de druk en euforie van 10 minuten gratis winkelen :') (althans zoals ik me dat voor zou stellen) alleen moet je wel betalen natuurlijk haha.

Ik had hem laatst. Met gericht lijstje dat wel, ik had mazzel want mocht iets eerder naar binnen dus had zo'n 13 minuten gok ik. Maar ik had zelfs nog tijd om lekker wat meuk te bekijken en wat kunnen kopen. 45 euro lichter (dat is voor de action echt veel haha). Maar ik voelde me echt eventjes voldaan maar had ook alle dingen waarvoor je altijd naar de action gaat omdat je ergens anders de hoofdprijs betaald anders.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:36

Ik had laatst 10 minuten bij de decathlon, stress man! En je kreeg er nog een mannetje bij ook die de hele tijd bij je bleef. Ga je nog meer van stressen, pfff. Heb snel een rijbroek uit het schap gegrist, toen wilde ik eigenlijk nog snel wat kijken maar opgegeven.

Ik ga wel weer als het gewoon mag want dit geeft mij echt kortsluiting :')

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:44

Die mensen lijken me zeer vervelend. Met uitzondering van een bouwmarkt denk ik.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 18:46

Zo nader weer mijn 'eind van de maand'.... dit keer nog ruim (ja ja) 170 Euro voor de laatste 5 dagen. Alles betaald wat ik moest betalen en volle benzinetank :+ Dus best OK :D En met beetje geluk wordt mijn menwagen donderdag opgehaald (verkocht) en komt er nog extra's in kas.

Vandaag nieuwe bril gekocht, bij Pearl. Met de 3 vd prijs van 1 actie. Dus ook zonnebril op sterkte en kortingsbon voor bril voor zoonlief van 80 Euro (die gesneuveld is, de bril dan, bij basketbal -O- ). Mijn vorige bril was echt hartstikke duur (bij CityBril gekocht destijds, iets van ruim 600 Euries bij elkaar...). Deze was maar 280 Euro inclusief dus die actie dus de 2e bril er gratis bij met glazen op sterkte. Beide mooie monturen (een van Ralph Lauren en een van Esprit) dus geen zooi-brillen. Dus feitelijk per bril 140 Euro.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:52

Goede actie van die brillen en ook nog geld over! +:)+

Hier komt deze maand de eind afrekening van gas/electriciteit. Ik kan niet wachten want ik betaal altijd bewust teveel :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:51

Netjes hoor, goed over gehouden :)

Volgende maand dan 180/200? :D

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:24

Ik hoop dat de belastingdienst mij tijdig iets terug geeft.
Die paar 100 is mooi meegenomen.

Begin deze maand kreeg ik de afrekening van energie. Ik had ook een bonus van 140 euro voor het overstappen erbij. Dat is mooi.

Verder sta ik ook nog in de zwarte cijfers deze maand.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 13:31

Citaat:
Volgende maand dan 180/200? :D

Deze maand 750 gespaard dus als ik volgende maand weer zoveel spaar en dan op dit bedrag uit kom aan het eind van de maand ben ik zeer tevreden met mezelf :D

Goed om te horen dat het bij de anderen ook lekker loopt. Ik hoop er ook op dat de belastingdienst vlot is van betalen :+
Vrees eigenlijk dat ik nu te weinig energiekosten heb, dus zou eigenlijk het maandbedrag moeten aanpassen. Maar goed, het is wel een erg prettig maandbedrag. Steek nog even mijn kop in het zand := :o

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:35

De voorlopige berekening van de aangifte inkomstenbelasting, was niet grappig :') Die van mij was prima maar ja... Toen kwam mijn man zijn bedrag.

Mijn man (zzp) had begin vorig jaar alvast een behoorlijk voorschot betaald voor zijn inkomstenbelasting, ik geloof dat hij dat bedrag zo ongeveer nog een keer moet aftikken :$

Hij heeft natuurlijk leuk verdiend maar het is altijd zo jammer dat je dan zo'n groot deel ervan weer kwijt bent :list: :$ -:) ^)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:21

VanHuisUit schreef:
Vrees eigenlijk dat ik nu te weinig energiekosten heb, dus zou eigenlijk het maandbedrag moeten aanpassen. Maar goed, het is wel een erg prettig maandbedrag. Steek nog even mijn kop in het zand := :o

Ik zet hem altijd wat hoger. Liever €80 euro terug volgend jaar, dan 80 bij betalen.

@Prairy: ZZP is altijd lastig.
Ik zit in loondienst, dus ik schrik vooral van de jaaropgave waar op staat dat ik al ruimt 1/3 van mijn salaris heb afgedragen. Maar dat geld heb ik nooit echt gehad. Dus mis ik het ook minder. Door loondienst helaas ook geen aftrekposten of btw terug gave.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:58

Ik zet 'm zo hoog dat het de kosten dekt voor de gemeente heffingen :') komt bij mij ongeveer in dezelfde tijd

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:50

Hier geef ik na salaris dag altijd zakgeld aan onszelf. Ieder 200 euro. Conclusie is dat ik er nu alsnog dingen voor mn zoontje enzo van koop haha. Omdat ik het zelf vooral leuk vind. Volgende maand echt naar de kapper enzo bijvoorbeeld en moet echt een goede nieuwe bh. Dus die is dan ook zo op. Maargoed nu heb ik nog 24 euro over deze maand en kan nu ook heel netjes niks meer kopen. Meestal geef ik de eerste 2 weken meer uit dan ivh de rest van de maand. Ik heb wel aparte potjes nog voor tanken boodschappen e.d. hoor.

Belasting dienst is ook zeer leuk dit keer. Voor de eerste keer werkende ouder en teveel loonbelasting betaald beide. Ik door minder te werken ivm de kleine denk ik en mijn man door contract wisselingen. Nou altijd welkom!!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:47

Zou het helpen om een boodschappenlijst te maken met bijv. Als er nog 2 pakken melk zijn dat je er dan 4 meeneemt? Weet even niet hoe dat systeem heet. Ik wil namelijk een weekplanner maken met wat we wanneer eten zodat ik dat van te voren uit kan halen en minder aan boodschappen verspillen. Want ik ben heel vaak van het laatste moment bedenken wat we gaan eten en bij ons ligt zowat alles in de vriezer, behalve verse groenten.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:21

Ik weet welk systeem ik bedoel, voorraadbeheer. Ga even kijken hoe ik dat voor mezelf handig kan maken

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 14:36

Klinkt goed @Fjordjes ik ben zelf erg van de 35% of 2 voor de prijs van 1 en dergelijke. Bij die 35% korting op voeding zoek ik er dan iets bij zodat dat dan de avondmaaltijd wordt en bij die 2 voor 1 etc koop ik er toch echt wel wat meer. Bijv bij koffie, wasmiddel, dat is best wel prijzig :7
Ik woon midden in de stad met een Appie en Dirk om de hoek dus even mijn voorraden 'vers' zijn in prinicipe altijd vrij beperkt.

Goed idee Chantal van het zakgeld :j en fijn he als het meevalt met de belastingen.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:34

Ik lees graag mee als dat mag.
Kan alle tips goed gebruiken en hoop hier nog meer ideeën op te doen.
Ik ga,hopelijk nog ergens dit jaar,alleen wonen met mijn kindjes en dat is al lastig genoeg.
De verschillende potjes maken,ga ik eens goed naar kijken,nu ligt alles op 1 grote hoop.
Ik zit bij de Rabobank en die maakt automatisch potjes aan,vanuit 1 rekening,maar misschien is verschillende rekeningen voor mij net wat makkelijker qua overzicht houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:44

Lees ook al een tijdje mee.
Potjes maken op 1 rekening heeft voor en nadelen (overzicht is plus, kosten ook, want elke betaalrekening kost geld). Qua betaalrekening haal ik er 1x/maand boodschappengeld af en kijk ik zo rond de 5e van de maand wat er over is voor aankopen op de wensenlijst. Zou contant om wat voor reden ook niet meer kunnen, dan zou ik een 2e betaalrekening maken (en alleen die heeft dan een pinpas!) om de boodschappen, etc. te doen. Andere rekening komt inkomen dan op binnen en staat zo altijd genoeg op voor de vaste lasten. Zolang het kan (hopelijk altijd) betaal ik het liefst contant, al die apps, spreadsheets, enz. werken voor mij niet, gewoon kijken wat er in de portomonee zit wel.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 18:29

Ik heb één betaal, en één spaarrekening. En binnen de spaarrekening maak ik potjes. Daarbij heb ik een documentje heel simpel in Word, waarin ik per maand een overzichtje maak. Is ook soort financieel dagboekje.

Toen ik nu ruim 2 jaar terug alleen kwam te wonen kwam ik nauwelijks rond. Dat kwam ook doordat een deel van mijn inkomen wegviel door de scheiding (ik runde een B&B in ons huis). Dan komt er zoveel op je af. Sinds ongeveer half jaar is alles vrij stabiel. Dat is ontzettend fijn. Nu lukt het om te sparen / besparen. Geeft heel veel rust in mijn hoofd.

Maar het echt alleen ervoor staan is toch echt wel een overgang als je (bijna 25 jaar -O- ) gewend bent de financiën met een partner te delen. En ook de keuzes die je al dan niet maakt. Niet dat dat altijd vlekkeloos ging maar goed, dat is een ander verhaal }:0

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:47

Ik zit met een dilemma....
Ik heb een hele gave auto gezien, wil al een tijd een auto. Ik kan hem op afbetaling kopen, heb alles netjes op papier gezet, inkomsten en uitgaves enzo.
Ik wil hem echt dolgraag, hij spookt door mijn hoofd.
Maar ik twijfel. Wie kan mij advies geven?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:07

Mijn advies is koop een auto die goedkoop nuttig / nodig en goed is, maar ik geef niet om hoe een auto er uit ziet. Zelf zou ik ook nooit op afbetaling kopen alleen een hypotheek want dat is anders echt onbereikbaar :') , je weet nooit hoe het leven loopt.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:24

purny schreef:
Ik zit met een dilemma....
Ik heb een hele gave auto gezien, wil al een tijd een auto. Ik kan hem op afbetaling kopen, heb alles netjes op papier gezet, inkomsten en uitgaves enzo.
Ik wil hem echt dolgraag, hij spookt door mijn hoofd.
Maar ik twijfel. Wie kan mij advies geven?

Heb je de auto echt hard nodig? Zo niet, dan lekker niet doen. Auto's zijn een enorme kostenpost, alleen de aanschaf ben je er nog niet. Net als paarden :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:51

Als het op afbetaling moet, niet doen. Nu kun je het misschien betalen, maar wat als je even geen geld hebt?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 19:56

@Purny als je nog meer inzicht wilt hebben in wat een auto kost kun je bijvoorbeeld hier kijken:
https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/

Het Nibud heeft over allerlei onderwerpen trouwens veel goede info. En goede rekentools.

Ik zou echt alleen een auto aanschaffen als je die echt nodig hebt. Zelf heb ik ook een paar jaar met een Greenwheels auto (soort leenauto, zie https://www.greenwheels.nl/zo-werkt-t ) gereden, werkte prima!

Op afbetaling zou ik ook niet doen. Anders nog een jaartje doorsparen en iets ander modelletje nemen?

Maar goed, je zit hier in een topic over sparen en besparen .... heel veel mensen kopen een auto op afbetaling, of private lease. Persoonlijk denk ik dat dat niet handig is maar .... het gebeurt wel heel vaak.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 18-03-21 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:57

Ik ga er nog eens een nachtje over slapen

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:26

En reken in Den Haag je parkeervergunning mee (waarschijnlijk). Zeker als het om een tweede auto op hetzelfde adres gaat :\