Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:Je zal maar 60 zijn en nog met een studieschuld zitten. Ik vind inderdaad dat het de schuld is van het leenstelsel die dit faciliteert maar ik vind het echt niet kunnen zulke schulden, ook niet met 0 procent rente.
Ik zou me enorm rot voelen als ik die schuld elke maand groter zag worden, met elke hap eten die ik nam die ik daarvan gekocht had.
Franciee schreef:Suzanne F. schreef:Je zal maar 60 zijn en nog met een studieschuld zitten. Ik vind inderdaad dat het de schuld is van het leenstelsel die dit faciliteert maar ik vind het echt niet kunnen zulke schulden, ook niet met 0 procent rente.
Ik zou me enorm rot voelen als ik die schuld elke maand groter zag worden, met elke hap eten die ik nam die ik daarvan gekocht had.
Wat moet je dan? Niet eten? In een kartonnen doos onder de brug wonen?
littleroosie schreef:Ik heb ook een flinke studieschuld, maar val onder de regeling dat als het binnen 15 jaar niet is terug betaald het wordt kwijtgescholden. Op basis van mijn inkomen hoef ik nu niks terug te betalen maar deze tijd gaat wel van die 15 jaar af.
Over het kopen van een huis met een srudieschuld zijn natuurlijk wel wat maniertjes. De schuld niet noemen, de schuld laten betalen door een ouder, je mag er een pauze op zetten van bijvoorbeeld een jaar zodat er niks op de afschriften staat.
Relaxed schreef:littleroosie schreef:Ik heb ook een flinke studieschuld, maar val onder de regeling dat als het binnen 15 jaar niet is terug betaald het wordt kwijtgescholden. Op basis van mijn inkomen hoef ik nu niks terug te betalen maar deze tijd gaat wel van die 15 jaar af.
Over het kopen van een huis met een srudieschuld zijn natuurlijk wel wat maniertjes. De schuld niet noemen, de schuld laten betalen door een ouder, je mag er een pauze op zetten van bijvoorbeeld een jaar zodat er niks op de afschriften staat.
Ah lekker je inkomen kunstmatig laag houden, ze zijn er dus wel
Relaxed schreef:Ik verwijs even naar een paar pagina's terug waar gezegd werd dat mensen hun inkomen laag houden om niet af te hoeven lossen. En heel eerlijk, de post van littleroosie komt wel een beetje op mij over alsof ieder jaar dat er niet wordt afgelost mooi is meegenomen
Relaxed schreef:Ik verwijs even naar een paar pagina's terug waar gezegd werd dat mensen hun inkomen laag houden om niet af te hoeven lossen. En heel eerlijk, de post van littleroosie komt wel een beetje op mij over alsof ieder jaar dat er niet wordt afgelost mooi is meegenomen
idinn schreef:Ik heb bijna 14 jaar gestudeerd, dus heb ook wel een studieschuld. Vanaf januari ga ik terugbetalen. Ik maak mij er niet zo druk om. Ik vraag me vooral af, waarom dat bedrag zoveel invloed moet hebben op een hypotheek. Die belachelijk hoge huur kan ik toch ook prima betalen? Die lagere hypotheek zou dan opeens een probleem vormen? En een dure hobby kost per maand ook al snel meer als de aflossing. Dat kan allemaal, maar oef je zou nog eens in je toekomst willen investeren in de vorm van een huis. En ik vind dat echt kwalijk, gezien het huidige stelsel en wat dat met studieschulden van studenten doet.
Magrathea schreef:Maar dan stopt het aflossen van je studieschuld toch ook?
Magrathea schreef:Daarnaast betekent werkloos raken ook niet per se dat je je hypotheek niet meer kan betalen. Als je niet maximaal hebt geleend, je WW krijgt en in een sector werkt waar veel werk in is hoef je volgens mij echt niet direct over naar sociale huur.
Brainless schreef:PSvanLot schreef:Maar wat wettelijk is betekend nog niet dat het zo werkt. Je kunt als ouders ook volmacht behouden over bv een spaarrekening.
Nee hoor... tenzij je kind onder toezicht staat.
Maar anders verdwijnt de (spaar)rekening uit je overzicht zodra je kind 18 jaar is.
Relaxed schreef:littleroosie schreef:Ik heb ook een flinke studieschuld, maar val onder de regeling dat als het binnen 15 jaar niet is terug betaald het wordt kwijtgescholden. Op basis van mijn inkomen hoef ik nu niks terug te betalen maar deze tijd gaat wel van die 15 jaar af.
Ah lekker je inkomen kunstmatig laag houden, ze zijn er dus wel
Brainless schreef:PSvanLot schreef:Maar wat wettelijk is betekend nog niet dat het zo werkt. Je kunt als ouders ook volmacht behouden over bv een spaarrekening.
Nee hoor... tenzij je kind onder toezicht staat.
Maar anders verdwijnt de (spaar)rekening uit je overzicht zodra je kind 18 jaar is.