Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:58

Je zal maar 60 zijn en nog met een studieschuld zitten. Ik vind inderdaad dat het de schuld is van het leenstelsel die dit faciliteert maar ik vind het echt niet kunnen zulke schulden, ook niet met 0 procent rente.
Ik zou me enorm rot voelen als ik die schuld elke maand groter zag worden, met elke hap eten die ik nam die ik daarvan gekocht had.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:55

Suzanne F. schreef:
Je zal maar 60 zijn en nog met een studieschuld zitten. Ik vind inderdaad dat het de schuld is van het leenstelsel die dit faciliteert maar ik vind het echt niet kunnen zulke schulden, ook niet met 0 procent rente.
Ik zou me enorm rot voelen als ik die schuld elke maand groter zag worden, met elke hap eten die ik nam die ik daarvan gekocht had.

Wat moet je dan? Niet eten? In een kartonnen doos onder de brug wonen? :+
Laatst bijgewerkt door Franciee op 15-12-20 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:03

Franciee schreef:
Suzanne F. schreef:

Wat moet je dan? Niet eten? In een kartonnen doos onder de brug wonen? :+

Nou :+ Ik kan er toch ook niks aan doen dat het zo werkt. Of dat mijn ouders geen 3x modaal inkomen hebben.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:41

Hier een rand gevalletje uit het oude stelsel.

Mijn ouders weigerden gewoon te betalen voor mijn studie. Ook niet het bedrag dat duo in de brief zette. Ik moest het maar zelf uitzoeken.

Aangezien het twee uur met het ov was toch op kamers gegaan. Veel projectwerk. Met uitschieters naar dagen van 8.00-22.00 om opdrachten af te krijgen. Ik werkte op donderdagavond en vrijdagavond in mijn studentenstad, zaterdag van 8.00-18.00 ‘thuis’.
Daar at ik ook in het weekend.

De hele zomer vakantie werkte ik om mijn collegegeld vooruit te kunnen betalen. En dan nog moest ik wat lenen om rond te komen. Er zaten weken bij dat ik €25 euro had als er dure boeken waren. En nee, ik heb geen ‘geweldige studententijd gehad’. Moest mijn eigen broek ophouden.

Misschien niet leuk, maar heb wel veel geleerd. En soms was het echt afzien. Toen ik ging werken meteen zsm mijn schuld afgelost. Daar had ik wel profijt van toen ik mijn eigen huis kocht een paar jaar terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:48

Ik woonde al op mezelf en werkte al 3 jaar fulltime.. Dat ik weer voltijd ging studeren vonden ze mijn keuze, maar moest ik ook gewoon zelf betalen. Daarnaast had ik toen ook nog mijn paard. Heb wel heel veel gewerkt, maar dat was niet voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:16

Ik heb bijna 14 jaar gestudeerd, dus heb ook wel een studieschuld. Vanaf januari ga ik terugbetalen. Ik maak mij er niet zo druk om. Ik vraag me vooral af, waarom dat bedrag zoveel invloed moet hebben op een hypotheek. Die belachelijk hoge huur kan ik toch ook prima betalen? Die lagere hypotheek zou dan opeens een probleem vormen? En een dure hobby kost per maand ook al snel meer als de aflossing. Dat kan allemaal, maar oef je zou nog eens in je toekomst willen investeren in de vorm van een huis. En ik vind dat echt kwalijk, gezien het huidige stelsel en wat dat met studieschulden van studenten doet.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:24

Ik heb ook een flinke studieschuld, maar val onder de regeling dat als het binnen 15 jaar niet is terug betaald het wordt kwijtgescholden. Op basis van mijn inkomen hoef ik nu niks terug te betalen maar deze tijd gaat wel van die 15 jaar af.

Over het kopen van een huis met een srudieschuld zijn natuurlijk wel wat maniertjes. De schuld niet noemen, de schuld laten betalen door een ouder, je mag er een pauze op zetten van bijvoorbeeld een jaar zodat er niks op de afschriften staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 00:13

littleroosie schreef:
Ik heb ook een flinke studieschuld, maar val onder de regeling dat als het binnen 15 jaar niet is terug betaald het wordt kwijtgescholden. Op basis van mijn inkomen hoef ik nu niks terug te betalen maar deze tijd gaat wel van die 15 jaar af.

Over het kopen van een huis met een srudieschuld zijn natuurlijk wel wat maniertjes. De schuld niet noemen, de schuld laten betalen door een ouder, je mag er een pauze op zetten van bijvoorbeeld een jaar zodat er niks op de afschriften staat.

Ah lekker je inkomen kunstmatig laag houden, ze zijn er dus wel :+

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 00:15

Relaxed schreef:
littleroosie schreef:

Hoe bedoel je dit? Mijn partner werkt fulltime en mijn bedrijf zit nog in een groeiende fase.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:04

Zo Relaxed, lekker aan het vooroordelen zonder de situatie te kennen?

Ik heb ook 4 jaar niks betaald. Dan heb je verder ook weinig bestedingsruimte hoor. Je hebt echt niet voor de lol zo'n laag inkomen. Wie dat bewust doet, maakt een hele domme keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:10

Ik verwijs even naar een paar pagina's terug waar gezegd werd dat mensen hun inkomen laag houden om niet af te hoeven lossen. En heel eerlijk, de post van littleroosie komt wel een beetje op mij over alsof ieder jaar dat er niet wordt afgelost mooi is meegenomen ;)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:13

Relaxed schreef:
Ik verwijs even naar een paar pagina's terug waar gezegd werd dat mensen hun inkomen laag houden om niet af te hoeven lossen. En heel eerlijk, de post van littleroosie komt wel een beetje op mij over alsof ieder jaar dat er niet wordt afgelost mooi is meegenomen ;)

Als je het geld er niet voor hebt, is het inderdaad wel heel erg fijn dat je niet alleen die schuld maar verder voor je uit ziet schuiven. Dus ja, dan is het mooi meegenomen. Dus snap jouw redenatie niet?

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:20

@ Relaxed ik zou liever per jaar 10k extra omzetten en dan wel studieschuld betalen hoor, dat kan wel uit.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:25

Relaxed schreef:

Nou laten we hier alsjeblieft niet Roomser zijn dan de paus. Ik heb ook 4 van de 15 jaar niks afgelost, en ik ga me daar geen moment schuldig over voelen, alsjeblieft zeg.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:29

idinn schreef:
Ik heb bijna 14 jaar gestudeerd, dus heb ook wel een studieschuld. Vanaf januari ga ik terugbetalen. Ik maak mij er niet zo druk om. Ik vraag me vooral af, waarom dat bedrag zoveel invloed moet hebben op een hypotheek. Die belachelijk hoge huur kan ik toch ook prima betalen? Die lagere hypotheek zou dan opeens een probleem vormen? En een dure hobby kost per maand ook al snel meer als de aflossing. Dat kan allemaal, maar oef je zou nog eens in je toekomst willen investeren in de vorm van een huis. En ik vind dat echt kwalijk, gezien het huidige stelsel en wat dat met studieschulden van studenten doet.

Ja, ik hoop inderdaad dat er snel ook gekeken gaat worden naar je huurkosten van de afgelopen jaren. Wij betalen 1250 kale huur, maar kopen kan dus gewoon niet, terwijl wij dan waarschijnlijk veel lager uit zouden komen in de maandlasten. :(

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:32

Verschil met huur is dat wanneer je werkloos raakt, je over kunt naar sociale huur met urgentie en huursubsidie.
Koophuis zit je aan vast tot je het verkocht hebt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:34

Maar dan stopt het aflossen van je studieschuld toch ook? :o?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:37

Ja dan kun je volgens mij aanvragen dat je peiljaar verlegd gaat worden zodat je minder gaat betalen.
Een urgentie aanvragen en snel overgaan op sociale huur, klinkt leuk maar werkt natuurlijk niet zo in de praktijk haha.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:38

Magrathea schreef:
Maar dan stopt het aflossen van je studieschuld toch ook? :o?

Nou dat dus. Er is een hypotheekverstrekker bezig met een pilot. Als je inkomen hoog genoeg is en je kan aantonen dat je al 3 jaar een hogere huur betaald, dan kan je gewoon een hypotheek krijgen, zolang die lasten maar onder je huurbedrag blijven.

Ze zullen wel iets moeten, want anders wordt kopen weer alleen mogelijk als je "rijke" ouders hebt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:39

Daarnaast betekent werkloos raken ook niet per se dat je je hypotheek niet meer kan betalen. Als je niet maximaal hebt geleend, je WW krijgt en in een sector werkt waar veel werk in is hoef je volgens mij echt niet direct over naar sociale huur.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:10

Magrathea schreef:
Daarnaast betekent werkloos raken ook niet per se dat je je hypotheek niet meer kan betalen. Als je niet maximaal hebt geleend, je WW krijgt en in een sector werkt waar veel werk in is hoef je volgens mij echt niet direct over naar sociale huur.

Mijn WW is nog steeds boven modaal en daar kan ik gewoon mijn hypotheek mee betalen... Zonder studie(schuld) en nevenactiviteiten denk ik dat de kans daarop wat kleiner zou zijn geweest :j

Edit: ik zit niet in de WW trouwens, zie dat je dat wel zo zou kunnen lezen :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:43

PSvanLot schreef:
Maar wat wettelijk is betekend nog niet dat het zo werkt. Je kunt als ouders ook volmacht behouden over bv een spaarrekening.

Nee hoor... tenzij je kind onder toezicht staat.
Maar anders verdwijnt de (spaar)rekening uit je overzicht zodra je kind 18 jaar is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:53

Brainless schreef:
PSvanLot schreef:
Maar wat wettelijk is betekend nog niet dat het zo werkt. Je kunt als ouders ook volmacht behouden over bv een spaarrekening.

Maar anders verdwijnt de (spaar)rekening uit je overzicht zodra je kind 18 jaar is.

Volgens mij moet je die volmacht ook gewoon opnieuw aanvragen/regelen, als kind zijnde. Althans, dat was bij mij destijds zo.

@Relaxed: maar ze zegt toch ook niet dat ze haar inkomen kunstmatig laag houdt? Het is gewoon laag, dat komt soms voor, daarom is die regeling er ook.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:58

Relaxed schreef:
littleroosie schreef:

Je begrijpt haar denk ik verkeerd. Ze zegt niet dat ze haar inkomen laag houdt. Ze heeft het over manieren om de studieschuld te verzwijgen voor een hypotheek. Iedereen heeft recht om tijdelijk te stoppen met aflossen (met een max van x maanden, en die periode word wel opgeteld bij de periode die je nog moet aflossen). Daardoor ziet de bank niet dat je een studieschuld hebt op afschriften. Idem voor als de afschrijving van een andere rekening gaat, maar ze kijken nog steeds naar haar eigen inkomen.

Of dit verstandig is, is een tweede.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:10

Brainless schreef:
PSvanLot schreef:

Dat is niet waar. Je kunt gewoon samen met je kind naar de bank om daar de volmacht over te dragen naar de ouder.
Daarvoor hoeft je kind niet onder toezicht te staan.