[VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:19

Wat ontzettend gaaf om te volgen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:23

Het bouwen met stro ziet er simpel en logisch uit. De praktijk is wellicht weerbarstiger (dat is vaak zo).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:34

Super cool!

Je gaat het met stro en leem afwerken toch?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:10

Marja leuk om eens iets van je te lezen! Nog steeds in Spanje dus en lekker vrij in doen en laten.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:46

Is dat even brandveilig dan andere materialen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:31

neile schreef:
Is dat even brandveilig dan andere materialen?

Daar zat ik ook aan te denken en heb er even iets over opgezocht:

https://www.brandveilig.com/nieuws/een- ... snel-42264

Ts, ik vind het (een) prachtig (initiatief)!

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en hoe het in de praktijk bevalt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 01:22

Wat is de reden dat je met stro bouwt ipv met andere materialen?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 02:45

poes schreef:
Wat is de reden dat je met stro bouwt ipv met andere materialen?

Ts heeft misschien meer redenen maar stro is heel goed voor isolatie.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 20:38

Bedankt iedereen voor de leuke reacties! :j

De reden om met stro te bouwen is inderdaad voor een groot deel de enorme isolatie waarde. Het originele project waar ik me grotendeels aan moest houden, was ontworpen met cob-muren. En toen ik me in andere ecologische mogelijkheden ging verdiepen (lees: Youtube filmpjes kijken en lekker neuzen in de boekenkast van m´n ecologische architecte) kwam ik de optie strobalen steeds vaker tegen.
Het klimaat is er hier perfect voor: relatief droog vergeleken met Noord Europa, hete zomers en koude winters. Zowel om het koel te houden in de zomer als warm te houden in de winter zijn strobalen uitermate geschikt. Ook de natuurlijke bepleistering als afwerking zowel voor de binnen als buitenmuren sprak me aan: een gezond leefklimaat, en materiaal uit de buurt wat uiteindelijk deel van de natuur eromheen is en weer wordt...

De brandveiligheid is natuurlijk het eerste wat iedereen vraagt en dit is uitgebreid in laboratoria getest (en hier en daar in de praktijk, wat natuurlijk voor de eigenaren minder fortuinlijk is :') ).
Los stro of een strobaal in brand krijgen is een beetje zoals het verschil tussen een los papiertje en een telefoonboek in brand steken. Door de compactheid is dat een stuk lastiger. En daarnaast zal het stro nergens onbeschermd zijn. 3 lagen bepleistering gaan erop, de buitenkant 5 cm, de binnenmuren 3 cm.
De bepleistering is inderdaad een mix van leem, zand, gehakseld stro en in de derde laag op de buitenkant een mix met kalk om het extra bescherming en waterdichtheid te geven.

Hoe het in de praktijk gaat bevallen ben ik inderdaad uiteraard ook benieuwd naar :+ . Maar in combinatie met m´n goed geïsoleerde vloer en dak, denk ik dat ik een heel fijn binnenklimaat krijg, wat gemakkelijk te verwarmen is in de winter, en in de zomer goed koel blijft.
Het was deze zomer in het huis (zonder ramen en dakisolatie en dakpannen) iig al een stuk koeler dan in de yurt, bij buitentemperaturen van tegen de 40 graden is de yurt overdag een sauna :') . Maar in m´n hangmatje in het huis was het nog net te doen... Maar goed, in een rivier is het dan sowieso beter toeven :+

Oh, eens kijken of ik een foto heb van hoe ik sinds deze zomer, koelkast, keuken met gasfornuis
, bank, eet/werktafel en hangmat al in het hoekje van het huis (wat later mijn slaapkamer zal worden) heb gemaakt. :D

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:50

Kamperen in je eigen huis. Dit hoekje ziet er eigenlijk al best leefbaar uit.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:50

Hoe lang gaan die muren mee? Gaat dat stro niet rotten of vergaat het niet op een gegeven moment?
Mega interessant hoor!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:53

Worden de binnenmuren ook van stro?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:29

Super leuk dat je er al in kunt kamperen!

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe je de binnenmuren gaat doen.

Rotten zou ik niet bang voor zijn, tegen de tijd dat het misschien problemen gaat opleveren zal jij er zeer waarschijnlijk al geen last meer van hebben :+

Waar heb je de muren op gebouwd (naast de fundering)?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:32

Heel interessant!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 00:16

De binnenmuren is een hele goede vraag, dat is precies de beslissing die ik nu aan het maken ben, de volgende fase in real time zeg maar :D .

Helemaal opgaand in het ecologische wilde ik het in eerste instantie 'slip straw clay' doen. dan maak je als het ware mallen van hout en een houten structuur en die vul je en stamp je flink aan met in modderwater natgemaakt stro zeg maar. En zo bouw je laagje voor laagje de muren op.
Maar zoals de meeste eco en vnl DIY bouwmethodes, is dat qua materiaal goedkoop maar erg arbeidsintensief. En ook als je iets voor het eerst doet, wordt het een beetje het wiel uitvinden en al doende leren. :')

Nou heeft m'n vriendje 20 jaar geleden al eens zijn eigen huis gebouwd, gewoon conventioneel en veel ervaring in de bouw...
Dus een andere optie is gewoon een holle baksteen, en dan uiteraard wel mooi bepleisteren, zodat het er hetzelfde uitziet, of iig bij de strobalenmuren past. Maar je wat makkelijker een schilderijtje of plank en zo op kan hangen, en een stevige muur hebt, is ook wel fijn :+ .

Over het stro van de buitenmuren: het belangrijkst is dat het stro droog blijft. Er zijn strobalen huizen van 100 jaar oud die nog prima zijn. Maar iemand hier in de buurt heeft het huis nooit afgemaakt en nooit het stro bepleisterd.... Dat in combinatie met zijn eigen loslopende ezels zorgt voor half opgegeten buitenmuren :+

Het muurtje tussen de fundering en de strobalen is geïsoleerd en met Bitulo (heet dat ook zo in het nederlands? een waterdichte soort rubber materiaal wat ook vaak op het dak onder de dakpannen gebruikt wordt. Dit voorkomt optrekkend vocht en de eerste 40 cm steen zorgt ervoor dat er geen opspattend regenwater tegen de stromuur aankomt.
Maar 1 van de redenen waarom ik voor een houten structuur heb gekozen waar het dak op rust, is dat ik in het ergste geval over 20 of 30 jaar de strobalen muren kan vervangen voor iets anders, zonder dat dat effect heeft op het hele huis zeg maar.
Want tja, het blijft toch een alternatieve bouwmethode...

Hier een duidelijke foto van de opbouw van de muur onder de strobalen. 50 a 60 cm breed. de baksteen aan de binnenkant heet hier termo-arcilla, soort eco holle baksteen, dan isolatie (fibra de madera), dan een waterdichte ademende lamina en dan de buitenkant natuursteen.

Afbeelding

Goh, qua bouwtermen en bouwmaterialen merk ik dat ik de nederlandse woorden vaak niet eens weet, haha! Sorry! Bij interesse zoek ik het op :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 08:10

Ik snap het wel hoor, je geeft genoeg context ;)

Damp open folie, bitumen of iets dat er op lijkt.

Je zou eens naar kalk hennep kunnen kijken en dan met name de blokken van isohemp. Heb je wel nog steeds het goede binnenklimaat maar ook stevigheid.

Ik heb wel gezien dat bepleistering op verschillende materialen, verschillend opdroogt. In een huis gezien waar de begane grond gestampt kalk hennep beton was en daarboven die kalk hennep blokken. Dat verschil was helaas erg goed te zien als je een dubbele hoogte open ruimte hebt.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 08:45

Hm, ik ben even de prijzen aan het vergelijken. Kalk hennep blokken komt op ruim €80,- per m2. (En dan weet ik nog niet hier in de buurt waar ik ze kan kopen, wat hoge transportkosten kan opleveren)
Termoarcilla (eco bouwsteen, zie ook in het muurtje onder mn strobalen aan de binnenkant) op €40,-. En gewone betonblokken op €35,- per m2.

Dus dan is termoarcilla de beste keus.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 09:14

Ja dat zou ik dan ook doen. Ga ik ook eens naar zoeken, ben wel benieuwd wat dat dan voor materiaal is.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 17:48

Zo, nou, hier dan de laatste foto van prachtige goudgele muren...

Afbeelding

Want nu komt het leuke deel :') ...

Men neme een vuilwaterpomp, en met de beton staafmixer maak je een modderwatermix met de dikte van iets wateriger dan pannenkoekenmix :+

Afbeelding

Je knutselt een dikke slang en hendel aan het eind en off you go!

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de eerste laag van de bepleistering en zorgt ervoor dat de volgende laag goed hecht. Door van weinig afstand en met flinke kracht te spuiten, krijg je niet alleen een geweldige ´back splash´waardoor je van top tot teen matcht met je huis, maar het is vooral ideaal om 2 a 3 cm in de balen te dringen zonder dit met de hand vele dagen/wekenlang te hoeven doen. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tja, het wordt er niet mooier op in dit stadium :') , maar dat komt in de volgende fases van bepleisteren weer helemaal goed!
En ik moet toegeven dat het leuk was, en ik de modderspuit maar weinig uit handen heb gegeven }> :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 17:52

"Jezelf dichtplamuren" krijgt ineens betekenis. :D

Ik geniet van je foto's en bijschriften.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 17:54

Wow, goed bezig.
Ben zo benieuwd naar het eindresultaat.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:13

Er zijn mensen die grof betalen voor een modderbad, jij houdt er tenminste een mooi huis aan over :D

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:03

Misschien stel ik nu een domme vraag, maar nu maak je het stro bewust 'nat'? Of droogt dit echt weer goed op?

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 22:09

ApplePapple schreef:
Misschien stel ik nu een domme vraag, maar nu maak je het stro bewust 'nat'? Of droogt dit echt weer goed op?

Ja, het wordt nat, maar het dringt niet verder dan 2 a 3 cm de baal in, en dit droogt snel en helemaal op.
En je hebt dat eerste laagje nodig als 'hechtlaag' voor de volgende laag. Anders blijft de volgende dikkere laag bepleistering niet aan de muur 'plakken' zeg maar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:02

Een primer dus ;)