Een pelletkachel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:54

Ik heb ook een pelletkachel en idd je ruikt en ziet buiten echt niet dat hij brandt, Het zou van de zotte zijn als die dingen verboden gaan worden, tot vorig jaar kreeg je er subsidie op omdat het zo goed zou zijn. Zelfs van kaarsen en strijken krijg je fijnstof dat dan ook maar verbieden?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:20

Wij zitten in een omgeving waar het barst van de palletkachels. Regelmatig staat het hier op windstille dagen blauw van de rook op onze weide. Paarden hoestend op stal en wijzelf er ook beroerd van.

Palletkachels moeten gewoon verboden worden. Totaal in strijd met moderne mileu eisen en vreselijk slecht voor je eigen gezondheid én die van anderen.

Fijn dat iemand het leuk vind “ zo’n brandje in huis “ maar je zadelt er je buren mee op.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:20

pillow schreef:
Ik heb ook een pelletkachel en idd je ruikt en ziet buiten echt niet dat hij brandt, Het zou van de zotte zijn als die dingen verboden gaan worden, tot vorig jaar kreeg je er subsidie op omdat het zo goed zou zijn. Zelfs van kaarsen en strijken krijg je fijnstof dat dan ook maar verbieden?

Die gaan echt wel verboden worden, kwestie van tijd.

tamary

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:29

Rekenmodellen en de werkelijkheid zijn nog wel eens incompatibel gebleken. Laat ze nu eerst maar eens echt gaan meten incl. of en wat de verschillen zijn qua afstelling en manier van stoken van hout en pelletkachels. Theorie achter rekenmodellen is altijd versimpelde versie, hele wetenschappelijke geschiedenis staat bol van de falende theorieen zodra die in een echte kan niet alles controleren praktijksituatie werden toegepast.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:30

Pareltjes schreef:
Wij zitten in een omgeving waar het barst van de palletkachels. Regelmatig staat het hier op windstille dagen blauw van de rook op onze weide. Paarden hoestend op stal en wijzelf er ook beroerd van.

Palletkachels moeten gewoon verboden worden. Totaal in strijd met moderne mileu eisen en vreselijk slecht voor je eigen gezondheid én die van anderen.

Fijn dat iemand het leuk vind “ zo’n brandje in huis “ maar je zadelt er je buren mee op.

Ik denk dat je pelletkachel verward met allesbrander. De laatste is bagger en stinkt, de 1ste merk je niet dat hij aan is.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:30

Kaarsen en strijken zijn eigen keuze, daar heb je alleen zelf last van. Net als roken en dat wordt vooralsnog ook niet verboden. Koken levert ook veel fijnstof op trouwens.

Fijnstof kun je niet altijd ruiken. En het argument dat alleen de directe omgeving last heeft van een houtkachel en dat het in het buitengebied dus geen overlast geeft, gaat niet op bij windstil weer, zeker niet als er ook nog sprake is van een zgn inversie in de onderste luchtlagen. Dat wil zeggen dat er een soort luchtplafond zit op 20-30 m waaronder de uitstoot zich over de omgeving verspreidt.

Een goede, schoon verbrandende pelletkachel zal zeker veel minder vervuilen dan een gewone houtkachel. Benieuwd of daar ook overlast van ervaren wordt door mensen met luchtwegproblemen. En wat fijnstofmetingen specifiek bij zo'n type kachel zouden opleveren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:34

Pien ook met de houtkachel geen pluimpje uit de schoorsteen.
Zo wel is de verbranding niet optimaal.
Kan oorzaken hebben als nat hout oud.
Het rendement zit rond de 80%.
Dit merken wij ook goed. Vroeger hadden we dus een oude. As la elke dag vol.
Nu een klein as laatje. 1 keer in de week vol bij 24/7 stoken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:39

Wees maar zeker dat je een pelletkachel ruikt :+

Mijn overbuur heeft er een paar jaar geleden ééntje laten installeren. Ik zet boven het raam niet meer open overdag als de wind uit die richting komt. En daar is minstens 25m plus een straatbreedte tussen.

Ik vraag mij ook af hoe die pellets gemaakt zijn. Daar moet toch één of ander bindmiddel / lijm voor gebruikt worden want hout plakt van nature niet zo mooi aan elkaar. Denk ik dan toch :P

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:43

pien_2010 schreef:
Pareltjes schreef:

Ik denk dat je pelletkachel verward met allesbrander. De laatste is bagger en stinkt, de 1ste merk je niet dat hij aan is.

Nee hoor echt pelletkachels. Ze hebben al verhoogde “ schoorstenen “ moeten aanleggen 8 omringende huizen. Maar nog steeds slaat de viezigheid neer. Binnenkort laten we de waardes meten bij windstil weer. Is het teveel dan vrees ik voor de buren dat kachels moeten verdwijnen. De fijnstof brand je longen weg en ik kan je verzekeren dat het een pijnlijk gevoel is. Wellicht als je er niet gevoelig voor bent dat je denkt dat het er niet is, maar de overlast is geen pretje kan ik je vertellen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:43

Nee ze worden met hogedruk samen geperst en dat is blijkbaar voldoende.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:47

DuoPenotti schreef:
Nee ze worden met hogedruk samen geperst en dat is blijkbaar voldoende.

Ah echt ? Ik had geen idee. Leek mij zo onwaarschijnlijk dat die korrels samenblijven dan. Niet dus :D

DuoPenotti

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:48

Misschien door het natuur aanwezige hars?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:50

Zou kunnen inderdaad. Ik weet ook niet welk hout ze hiervoor gebruiken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:53

Pandora2 schreef:

Mijn overbuur heeft er een paar jaar geleden ééntje laten installeren. Ik zet boven het raam niet meer open overdag als de wind uit die richting komt. En daar is minstens 25m plus een straatbreedte tussen.

Ik vraag mij ook af hoe die pellets gemaakt zijn. Daar moet toch één of ander bindmiddel / lijm voor gebruikt worden want hout plakt van nature niet zo mooi aan elkaar. Denk ik dan toch :P

goedkopere pellets wordt vaak lijm in verwerkt, goede din gekeurde pellets zijn puur hout die onder extreem hoge druk geperst worden.
Als je dit in een glas water gooit lost dat netjes op tot houtpulp.

Ik heb zelf een pelletkachel, en zelfs als ik buitenkom ruik ik het nooit, er komt geen rook uit mijn schoorsteen, geen stof, niks ...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:54

Dat weet ik ook niet. Neem aan dat er verschillende soorten zijn?

Nou ja wij stoken hout. Deel van eigen bomen. En we halen eiken hout wat ook afval stukken zijn van een zagerij die vloeren maakt. Dus ook geen extra kap.

Daarom wilde wij oa geen pellet. Kan ons eigen hout er niet in. En wilde geen elektriciteit in de kachel. Deze doet het altijd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:05

Volgens mij is een deel van het probleem dat die schoorstenen niet meer boven de dakrand uitkomen.

Op de grond ruik ik die kachel van de overbuur ook nooit, maar mijn raam boven is op ongeveer dezelfde hoogte als dat schoorsteentje. Wel met een behoorlijke afstand tussen dus.
En je ziet er wel degelijk rook uitkomen.

Anyway, gierig als ze zijn, zullen ze ook wel met de goedkoopste pellets stoken :+

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:24

Pandora2 schreef:
Volgens mij is een deel van het probleem dat die schoorstenen niet meer boven de dakrand uitkomen.

Op de grond ruik ik die kachel van de overbuur ook nooit, maar mijn raam boven is op ongeveer dezelfde hoogte als dat schoorsteentje. Wel met een behoorlijke afstand tussen dus.
En je ziet er wel degelijk rook uitkomen.

Anyway, gierig als ze zijn, zullen ze ook wel met de goedkoopste pellets stoken :+

Je mag eisen dat die pijp verhoogd wordt hoor. Hebben ze hier ook moeten doen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:26

Ik had daar inderdaad ook al één en ander over gelezen.
Moet ik mij toch eens even verder voor gaan informeren.
Zullen ze vast niet leuk vinden :Y)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:30

Duhelo schreef:
Pandora2 schreef:

goedkopere pellets wordt vaak lijm in verwerkt, goede din gekeurde pellets zijn puur hout die onder extreem hoge druk geperst worden.
Als je dit in een glas water gooit lost dat netjes op tot houtpulp.

Ik heb zelf een pelletkachel, en zelfs als ik buitenkom ruik ik het nooit, er komt geen rook uit mijn schoorsteen, geen stof, niks ...

Dat denk je, maar het is echt niet zo. Je ruikt het niet meer omdat het tot “ jouw” geur behoord.
Bovendien krijgt ook je zelf ook met veel fijnstof te maken. Het komt je huis binnen door de kleinste kieren en als je de kachel open doet. Fijnstof lijkt onschadelijk maar op een dag is de optelsom te groot en krijg je ineens problemen.

Ik kan je vertellen dat voor mij iedere ademteug voelt alsof ik een paar honderd naalden inadem. En dat begon gewoon ineens....in de buurt van pallet en houtkachels.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:31

MarliesV schreef:
Ja hier ook eens, natuurlijk komt er van een pelletkachel stoken ook fijnstof in de lucht, maar alles voorkomen is helaas geen optie.

Wij hebben 6 jaar terug bij het ontwerp en de bouw van ons huis juist voor een pelletkachel gekozen omdat dit in combinatie met de rest van het ontwerp van de woning het meest zuinig is qua verbruik, samen met de minste uitstoot.

Wij hebben dan ook een gasloos huis, met 450 liter vat warm water welke door de pelletkachel en vacuumbuizen op het dak wordt verwarmd, dus in de zomer geen stoken met de kachel.
Daarnaast hebben wij een zwik zonnepanelen er op liggen en dus op de pellets na geen kosten aan energie.

Schoonmaken van de kachel doen we 1x per week, dit is de as er uit en het ruitje poetsen.
Onze schoorsteen slaat niet aan, we hebben hier de veger bij gehad maar die gaf duidelijk aan dat na 2 jaar stoken het totaal niet nodig was geweest.

LWDaisy, ik vermoed dat jullie gewoon erg veel pech hebben met de kachel en hoe de woning in elkaar zit. Want 2 a 3x per week schoonmaken bijvoorbeeld, dat zou echt niet nodig hoeven zijn.
Wij stoken in de winter als het echt koud is er ook 15 kg per dag door (a 4 euro per zak van 15 kg) en kunnen makkelijk met 1x per week af.
Zomers doet onze zonneboiler genoeg met de buizen op het dak, dat is wel een uitkomst.

Oorspronkelijk stonden hier accumulatiekachels, die stonden hier nog toen wij hier anderhalf jaar geleden in trokken maar waren afgesloten omdat ze niet meer werken. Die hebben wij uitgebroken omdat ze toch maar in de weg stonden. De pelletkachel stond hier toen al.

De kachel staat nu voor wat ooit een echte open haard moet zijn geweest. Dat is dicht gemaakt, en de kachel is daarvoor geplant, waardoor dat ding erg veel plaats in neemt.

We moeten zoveel poetsen omdat hij anders gewoon te vol geraakt met as/roet en een foutmelding geeft. De man van het onderhoud was echt helemaal lyrisch over onze kachel. En wij maar hopen dat de bliksem er in slaat :+ Volgens hem is het echt een ongelooflijk goed ding. Maar idd wel nogal onhandig geplaatst.

Gasloos huis hier ook. En héél koud in de winter. Van de week scheen de zon eens een hele dag, dat was wel een verschil!

Sinds het onderhoud zijn we wat meer gaan spelen met de knopjes, en het lijkt wel iets beter te gaan nu.
Maar ik blijf erbij - ik wil gewoon CV :+ Weet je wat zo ontzettend jammer is? Ik ben stapelverliefd op dit huis. Echt waar. Maar gedurende 6 maanden vloek ik de stenen uit de grond, omdat het hier berekoud is, en die pellets ons véél meer kosten dan wat men ons heeft wijs gemaakt. En omdat die kachel veel meer werk met zich meebrengt dan wij dachten/dan wat ons gezegd is.

Bij deze ook maar een foto van ons bakbeest:

Afbeelding

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:39

Pandora2 schreef:
Ik had daar inderdaad ook al één en ander over gelezen.
Moet ik mij toch eens even verder voor gaan informeren.
Zullen ze vast niet leuk vinden :Y)

Tja jij vind hun stinkende en gevaarlijke rook ook niet leuk.
Weet dat het in Belgie altijd wel stof doet opwaaien als je een buur verplicht iets te moeten aanpassen.
Ik had er 8 “dolletjes “ ......!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:43

LWDaisy schreef:
MarliesV schreef:
Ja hier ook eens, natuurlijk komt er van een pelletkachel stoken ook fijnstof in de lucht, maar alles voorkomen is helaas geen optie.

Wij hebben 6 jaar terug bij het ontwerp en de bouw van ons huis juist voor een pelletkachel gekozen omdat dit in combinatie met de rest van het ontwerp van de woning het meest zuinig is qua verbruik, samen met de minste uitstoot.

Wij hebben dan ook een gasloos huis, met 450 liter vat warm water welke door de pelletkachel en vacuumbuizen op het dak wordt verwarmd, dus in de zomer geen stoken met de kachel.
Daarnaast hebben wij een zwik zonnepanelen er op liggen en dus op de pellets na geen kosten aan energie.

Schoonmaken van de kachel doen we 1x per week, dit is de as er uit en het ruitje poetsen.
Onze schoorsteen slaat niet aan, we hebben hier de veger bij gehad maar die gaf duidelijk aan dat na 2 jaar stoken het totaal niet nodig was geweest.

LWDaisy, ik vermoed dat jullie gewoon erg veel pech hebben met de kachel en hoe de woning in elkaar zit. Want 2 a 3x per week schoonmaken bijvoorbeeld, dat zou echt niet nodig hoeven zijn.
Wij stoken in de winter als het echt koud is er ook 15 kg per dag door (a 4 euro per zak van 15 kg) en kunnen makkelijk met 1x per week af.
Zomers doet onze zonneboiler genoeg met de buizen op het dak, dat is wel een uitkomst.

Oorspronkelijk stonden hier accumulatiekachels, die stonden hier nog toen wij hier anderhalf jaar geleden in trokken maar waren afgesloten omdat ze niet meer werken. Die hebben wij uitgebroken omdat ze toch maar in de weg stonden. De pelletkachel stond hier toen al.

De kachel staat nu voor wat ooit een echte open haard moet zijn geweest. Dat is dicht gemaakt, en de kachel is daarvoor geplant, waardoor dat ding erg veel plaats in neemt.

We moeten zoveel poetsen omdat hij anders gewoon te vol geraakt met as/roet en een foutmelding geeft. De man van het onderhoud was echt helemaal lyrisch over onze kachel. En wij maar hopen dat de bliksem er in slaat :+ Volgens hem is het echt een ongelooflijk goed ding. Maar idd wel nogal onhandig geplaatst.

Gasloos huis hier ook. En héél koud in de winter. Van de week scheen de zon eens een hele dag, dat was wel een verschil!

Sinds het onderhoud zijn we wat meer gaan spelen met de knopjes, en het lijkt wel iets beter te gaan nu.
Maar ik blijf erbij - ik wil gewoon CV :+ Weet je wat zo ontzettend jammer is? Ik ben stapelverliefd op dit huis. Echt waar. Maar gedurende 6 maanden vloek ik de stenen uit de grond, omdat het hier berekoud is, en die pellets ons véél meer kosten dan wat men ons heeft wijs gemaakt. En omdat die kachel veel meer werk met zich meebrengt dan wij dachten/dan wat ons gezegd is.

[ [url=m/PxPPvW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarom gooi je die kachel er niet uit en plaatst infrarood panelen?
Mileuvriendelijker, geen rook, geen zooi en werkt ook verstandiger.
Eerst word jij opgewarmt dan materiele zaken in de directe omgeving en pas daarna de lucht. Ook krijg je maar nauwelijks luchtcirculatie waardoor weer minder stofdeeltjes in de lucht.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:01

Pareltjes wat druk jij op een vreselijk vervelende en zeurende manier je stempel op dit topic.

Een mening is goed maar het zo ventileren in een topic is in mijn ogen meer dan storend.

@TS, mijn moeder is zwaar COPD patiënte (50% longinhoud nog over) en heeft bij ons thuis geen last. Ook niet in de tuin.
Onze kachel geeft weinig zichtbare uitstoot maar geen uitstoot bestaat natuurlijk niet.

Binnen in huis heeft zij ook geen last, ik maken hem 1x per week open en schoon. Het systeem is verder constant gesloten.
Het meeste stof komt hier van het vullen met de pellets.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:01

Pareltjes schreef:

Weet je eigenlijk wel wat een Pelletkachel is? Je hebt het almaar over pallets. Pallets zijn houten kratten waarop goederen vervoerd worden.
Een Pelletkachel werkt op pellets van geperst zaagmeel. Heeft een rendement van meer dan 90% dus blauw van de rook staan kan niet kloppen.
Eerlijk gezegd kom je over als iemand die maar iets roept.

Oh ja, ik heb hier nog een infraroodpaneel te koop. Is eruit gegaan hier. Ongeveer 2 jaar oud. Als iets niet werkt dan is het infrarood. Verwarmt niet goed en kost zeer veel energie. Helaas willen veel verkopers ons doen geloven dat infrarood voordelig in gebruik is maar dat klopt dus niet.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:10

LWDaisy schreef:
MarliesV schreef:

[ [url=m/PxPPvW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verwarmen van je huis bestaat uit een aantal onderdelen die afgestemd op elkaar moeten zijn. Hoe is je huis geïsoleerd, wat is het vermogen van je pelletkachel, de te verwarmen oppervlakte, past de kachel bij de te verwarmen ruimte en vooral: heb je een fatsoenlijke kwaliteitskachel?
Je zult dus naar het totaalplaatje moeten kijken om je huis goed te verwarmen. En vooral: niet bezuinigen! Goedkoop is bij verwarmen al gauw duurkoop, eender welke soort verwarming je kiest.