Relatie met de buren goed houden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:46

Arabesk schreef:
Poekkie schreef:
Die stof is juist verboden omdat ze heel schadelijk blijkt voor bodemleven en aquatisch leven. Dus ze illegaal toch nog te gaan halen is een beetje in je eigen voet (bodem) schieten :o
Al begrijp ik best dat het wel verleidelijk kan zijn bij hardnekkig onkruid.

De boeren gebruiken het nog steeds voor enorme oppervlakten. Dus of hun als particulier je voortuin er niet meer mee doet is een schijnoplossing.
Het gaat nog steeds met zwembaden tegelijk de weilanden over.

Het is kankerverwekkend en daarom tegenwoordig verboden als je geen spuitlicentie hebt . Boeren hebben en een UBN nummer en vaak ook een spuitlicentie om toch te kunnen spuiten met bepaalde middelen. Net als de loonwerkers. De ouderwetse roundup is nog gewoon te verkrijgen in de winkel maar dan onder een andere naam, wel net zo kankerverwekkend.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:46

Ja precies arabest. Al die gele akkers die je in deze tijd ziet zijn er mee behandeld. Dan is dat mini drupje wat ik over de grasjes in mijn border spuit (en ook heel precies want de gewenste planten staan ernaast) echt geen punt. En chloor is aanmerkelijk giftiger, hetzelfde geldt voor azijn. Daar gaat je hele bodemleven en insecten van naar de klote. Roundup is veel selectiever. Daarom spuiten de boeren dus ook geen chloor of azijn over de akkers (ook al zou dat veel goedkoper zijn) , dan groeit er de komende paar jaar namelijk niks meer.

En dat kankerverhaal wordt al jaren beweerd maar is nooit bewezen, zeker niet bij normaal gebruik. Ik heb wel begrepen dat het voorkomt bij landarbeiders in landen zonder regels, die arme mensen douchen er zo'n beetje mee dagelijks. Dat is wat anders dan hier in nederland. Ook bij de NL boeren, die er in ons land het meeste mee in aanraking komen, vind je niet meer gevallen (of andere gevallen) van kanker of andere nare ziekten.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:11

Arabesk schreef:
Poekkie schreef:
Die stof is juist verboden omdat ze heel schadelijk blijkt voor bodemleven en aquatisch leven. Dus ze illegaal toch nog te gaan halen is een beetje in je eigen voet (bodem) schieten :o

De boeren gebruiken het nog steeds voor enorme oppervlakten. Dus of hun als particulier je voortuin er niet meer mee doet is een schijnoplossing.
Het gaat nog steeds met zwembaden tegelijk de weilanden over.

Ja, jammer genoeg, hier heeft een " nieuwe" boer sinds begin 2020 grote stukken naast ons weiland gepacht, voor maïs.
Plantjes waren ca 40 cm hoog toen er gespoten werd...
3 dagen later : 2e leg zwaluwen dood, 2e leg merels dood, kraaien en kauwen die er verschrikkelijk uitzagen ( rui hoog tien) 4 dode wilde konijnen ,bijen en wespen weg en geen enkele vlieg meer in de stal.
Toeval? Nou denk het niet.
Had toen de NVWA ingeschakeld, die kwamen niet eens kijken. In hun antwoord stond alleen welke velden hij nu heeft (weet ik zelf ook wel) en dat zijn "documentatie " die hun bij hem opgevraagd hebben, in orde was.
Wat denk je zelf?
Hier op de Veluwe heeft iedere boer "zijn documentatie " op orde.... en zijn kast met gif lekker verstopt.

Ik heb hierdoor mijn moestuin bij stal opgegeven, en maar denken, deze maïs gaat later in de koeien en daarmee ook in de melk ,in het vlees, enz....
Walgelijk

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:24

[/quote]

Het gaat nog steeds met zwembaden tegelijk de weilanden over.[/quote]

Ja, jammer genoeg, hier heeft een " nieuwe" boer sinds begin 2020 grote stukken naast ons weiland gepacht, voor maïs.
Plantjes waren ca 40 cm hoog toen er gespoten werd...
3 dagen later : 2e leg zwaluwen dood, 2e leg merels dood, kraaien en kauwen die er verschrikkelijk uitzagen ( rui hoog tien) 4 dode wilde konijnen ,bijen en wespen weg en geen enkele vlieg meer in de stal.
Toeval? Nou denk het niet.
Had toen de NVWA ingeschakeld, die kwamen niet eens kijken. In hun antwoord stond alleen welke velden hij nu heeft (weet ik zelf ook wel) en dat zijn "documentatie " die hun bij hem opgevraagd hebben, in orde was.
Wat denk je zelf?
Hier op de Veluwe heeft iedere boer "zijn documentatie " op orde.... en zijn kast met gif lekker verstopt.

Ik heb hierdoor mijn moestuin bij stal opgegeven, en maar denken, deze maïs gaat later in de koeien en daarmee ook in de melk ,in het vlees, enz....
Walgelijk[/quote]

En we ons maar afvragen waarom er zoveel ziektes zijn en de grond uitgeput en doods is.
En mais is zowat het ergste gewas aangezien het de bodem extreem uitput en maar mest injecteren en kunstmest enz.
Maar goed beetje off topic.

TS netjes gereageerd en lekker de boom laten staan, wij hebben bij ons vakantiehuis ook veel bomen en ja in het najaar even wat werk maar er zijn ook heel veel diertjes blij met de bladeren en wij super blij met de schaduw.
Schaduw van bomen voelt toch veel koeler dan van een parasol.

Vjestagirl

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 10:31

Vinden julie het erg om de discussie over round up ergens anders te doen?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:59

Poekkie schreef:
LWDaisy schreef:

Het mag vast niet, maar wij gebruiken tegenwoordig chloor :+ Stinkt als de pest, en ik gebruik het nooit in volle zon, maar het werkt wél :+

@Poekkie het is vooral zo dat ik geen tijd heb om om de zoveel weken de voortuin, 2 zijtuinen en oprit + parking aan te pakken. Onkruid groeit hier echt als een gek, en ik steek mijn tijd liever in de achtertuin - daar zit, zon en eet ik tenslotte. Vooraan is meer voor het zicht van de buren zeg ik altijd, en daar wil ik geen kunstwerk van maken, daar heb ik zelf amper iets aan haha.

Ik begrijp het hoor. Heb zelf ook nooit tijd voor de tuin.
‘T is alleen ... tsja... erg giftig spul dat helaas niet altijd mooi blijft op dat ene plantje dat je weg wou.

Chloor had ik nog niet gehoord, waarom zou je dat niet in de volle zon gebruiken? Lijkt me dat je dan echt die plant zou verschroeien. (Wel opletten met chloordampen moest je echt grote hoeveelheden gebruiken icm met water/vocht)

Omdat die nog harder stinkt in de hitte, is onze indruk :) En de dampen zijn idd niet zo fijn haha. We gebruiker wel een sproeier hoor, dus geen liters tegelijk, het blijft dus mooi in onze tuintjes en loopt niet de straat op :)

Azijn in de volle zon doe ik wel, niet dat dat zo prettig ruikt maar daar heb ik veel minder last van qua geur dan de chloor :)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:04

Vjestagirl schreef:
Vinden julie het erg om de discussie over round up ergens anders te doen?

Sorry TS, je hebt absoluut gelijk

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:44

Even voor de goede orde; Ik ga geen round up spuiten, helemaal niks. Dat gebruik ik bij ons op de wei ook niet, er zijn andere, betere manieren. Kan er wel degelijk heel makkelijk aan komen, via via

Wil ook niet dat die bomen omvallen, want dan heb ik evengoed ellende, dus was een soort van grapje.

TS, was off topic, maar misschien wel een hint om er goed op te letten. Ik zou iig foto's maken hoe de boom erbij staat. Dan kan je altijd bewijzen dat deze gezond was en hoeveel overlast er wel of niet was.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 20:52

We hebben vandaag drie takken uit de boom gehaald, ieder met een diameter van zo'n 3cm. Het is van een afstandje niet te zien dat er iets uit is.

Terwijl we bezig waren kwam de buurman erbij staan, en daar hebben we vrolijk mee gekletst. Hij hoopte zo dat het ging helpen voor zijn moestuin, dus ik maakte al een grapje dat hij anders een moestuin op wieltjes moest nemen, zodat hij hem de hele dag door de zon in kan rollen. Kon hij wel om lachen :D . Hij is er wel van overtuigd dat moestuinen in de volle zon horen.

Voordeel is wel dat ze nu niet kunnen zeggen dat er te weinig uit is: hij was erbij en heeft het goedgekeurd. Ik hoop van harte dat hiermee de 'discussie' ten einde is en dat we weer gewoon lekker kunnen gaan leven.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:13

Wat is het voor een boom?
Bij mij tegen de grens van de buren en ons stond een wilde kastanjeboom, nou die heb ik ook vaak vervloekt.
Elke herfst/winter 11 kontainers met kastanje.
Nieuwe buren en die waren de boom ook beu. Dus gelukkig is die weg.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 21:13

Birdie60 schreef:
Bij mij tegen de grens van de buren en ons stond een wilde kastanjeboom, nou die heb ik ook vaak vervloekt.

Een plataan

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:55

Vjestagirl schreef:
We hebben vandaag drie takken uit de boom gehaald, ieder met een diameter van zo'n 3cm. Het is van een afstandje niet te zien dat er iets uit is.

Terwijl we bezig waren kwam de buurman erbij staan, en daar hebben we vrolijk mee gekletst. Hij hoopte zo dat het ging helpen voor zijn moestuin, dus ik maakte al een grapje dat hij anders een moestuin op wieltjes moest nemen, zodat hij hem de hele dag door de zon in kan rollen. Kon hij wel om lachen :D . Hij is er wel van overtuigd dat moestuinen in de volle zon horen.

Voordeel is wel dat ze nu niet kunnen zeggen dat er te weinig uit is: hij was erbij en heeft het goedgekeurd. Ik hoop van harte dat hiermee de 'discussie' ten einde is en dat we weer gewoon lekker kunnen gaan leven.

Fijn dat het zo kon, inderdaad een heel goed idee moestuin op wielen, ik denk dat er weinig tuinen zijn in een woonwijk die continu zon hebben, lijkt me dat hij er al wat langer woont en dan ook wel kan bedenken wat de beste plek kon zijn voor een moestuin gezien de ligging van de tuinen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:47

Vjestagirl schreef:
Birdie60 schreef:

Een plataan

Daar heb je in ieder geval geen rotzooi van toch.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 22:18

Birdie60 schreef:
Vjestagirl schreef:
Een plataan

Daar heb je in ieder geval geen rotzooi van toch.

Hij heeft vrij veel blad wat op een gegeven moment naar beneden komt, en hij laat af en toe wat balletjes los :D. Maar geen kleverig gedoe, geen stuifmeel, geen 10.000 nakomelingen. Gewoon... boom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:24

Birdie60 schreef:
Joh, je had daar gewoon kinderen op in moeten zetten: kastanjes zoeken, 2 euro per mandje. Goudmijn was dat geweest! :))

Fijn dat je even kon lachen met je buurman, TS!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 03:48

Off topic.

Kastanjes zijn leuk. Hier een paar wilde in het bos. Ik liep hier voor de eerste keer met de honden, kwam de bocht om en dacht dat iemand kuikens had gedumpt. Zag gelukkig snel wat het wel was, maar schrok wel even uit de verte.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:57

Helaas is het bij mij misgegaan,de 50 jaar oude conifeer in mijn tuin is na de klachten van de buurman weggehaald door de woningcorporatie. Dit is een huurwoning en zij zeiden dat het hun boom is en dat die gevaar opleverde omdat hij tegen de schutting groeide (waar inderdaad een scheur in zat).Ze hebben er een kapvergunning voor moeten aanvragen. Ik heb maar niet daartegen geprotesteerd omdat het kansloos zou zijn geweest wegens die inderdaad gescheurde muur. Een bedrijf is hier met 3 man en materieel een hele dag bezig geweest om die boom te verwijderen. Ik vond het heel erg ,maar het is wel op kosten van de corporatie gegaan. Nu een lege plek en nog steeds kapotte muur. Dat zouden ze nog komen maken.Als dat klaar is ga ik me beraden op nieuw groen.Ik dacht al aan een fruitboom maar die vervelende buurman spuit ook met gif waardoor ik vrees dat hier gegroeid fruit minder gezond kan zijn.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:51

Ik kom even binnenvallen, maar afgelopen donderdag was er bij Meester Frank Visser op sbs6 een burenruzie over een boom. Misschien heb je er wat aan!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:59

Ik heb een gepeperde blafbrief liggen van twee A4tjes omdat m'n buurman, boer, dreigde op eigen houtje onze bomen te laten zagen en ook nog eens de kosten op ons ging verhalen.

Pb me voor de brief. Er staat een hoop juridisch gesmijt in. Maar meneer bond wél in hehehe.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:34

Arabesk schreef:
omdat m'n buurman, boer, dreigde op eigen houtje onze bomen te laten zagen en ook nog eens de kosten op ons ging verhalen.

Wait, whut? :wow:

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:55

Wat is dat toch met al die mensen die tegen bomen zijn? Wees blij met een boom in je omgeving!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 00:01

ellenlouise schreef:
Wat is dat toch met al die mensen die tegen bomen zijn? Wees blij met een boom in je omgeving!

Vier bomen naast z'n vier f.king hectare. Echt een uithoekje.
Ik ga dit voorjaar meteen allemaal wilgen langs de slootkant zetten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:57

iirrssjjee schreef:
Ik kom even binnenvallen, maar afgelopen donderdag was er bij Meester Frank Visser op sbs6 een burenruzie over een boom. Misschien heb je er wat aan!

Heb ik ook gezien. Deze keer liep het goed af voor de boom.Ook leerzaam voor mij omdat blijkt dat de verplichte afstand tot de erfgrens niet geldt als het huurwoningen zijn waarbij alle grond van 1 eigenaar,de woningcorporatie,is. Want ik heb nog een boom in mijn (gehuurde) tuin waar de vervelende buurman ook vanaf wil....die zou pas rusten als mijn hele tuin leeg en betegeld is,dat vind hij "netjes"heeft hij gezegd....

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:01

ellenlouise schreef:

Nouja, ik heb een tuin ok het noordwesten. Als mijn buurvrouw zou bedenken dat het een goed idee is bomen te planten is het gedaan met de zon voor mij. Ik ben pro groene tuin, ik heb ook een groene tuin maar ik ben tegen meters hoge bomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:14

ellenlouise schreef:

En wat als er giftige Esdoorns langs je perceel staan of heel veel eiken zodat je paarden nergens meer veilig kunnen lopen/grazen ??

Bomen zijn leuk, maar niet als het ten koste gaat van je dieren.