Hoe maken jullie thuis schoon?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_kimm

Re: Hoe maken jullie thuis schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:28

Ik heb laminaat en de winkel waar ik het gekocht heb en ze hebben het ook gelegd adviseerde mij om te dweilen met water en een klein beetje groene dreft.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:36

Zijn er mensen hier die last hebben van huisstofmijtallergie en zo'n robotstofzuiger hebben? Merken jullie verschil?

Ik heb een kat en een hond en zou eigenlijk vaker moeten stofzuigen maar ik kom er niet aan toe (fysiek+cognitief zware fulltime baan en daarnaast ook nog veel van huis)...

Is bij die dingen goedkoop duurkoop of is het niet zinvol om in de middenmoot-prijs te gaan zitten? Ik weet niet zo goed waar ik op moet letten bij aanschaf van zo'n ding := Qua merknaam ken ik alleen Roomba maar die vind ik aardig aan de prijs..

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 06:12

Fillis schreef:
Zijn er mensen hier die last hebben van huisstofmijtallergie en zo'n robotstofzuiger hebben? Merken jullie verschil?

Ik heb een kat en een hond en zou eigenlijk vaker moeten stofzuigen maar ik kom er niet aan toe (fysiek+cognitief zware fulltime baan en daarnaast ook nog veel van huis)...

Is bij die dingen goedkoop duurkoop of is het niet zinvol om in de middenmoot-prijs te gaan zitten? Ik weet niet zo goed waar ik op moet letten bij aanschaf van zo'n ding := Qua merknaam ken ik alleen Roomba maar die vind ik aardig aan de prijs..

Geen huisstofmijtallergie, maar ik heb wel een robotstofzuiger in de goedkopere prijsklasse. Ik ben er ontzettend tevreden over en hij zuigt ook alle haren van mijn katten op (ik heb laminaat, ik laat hem niet over het hoogpolig tapijt gaan)

https://www.coolblue.nl/product/823529/ ... t-605.html

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 06:33

Ik dweil altijd met Dammol vloerreiniger. 3 druppels op ongeveer 5 liter, werkt ontzettend goed op pvc, laminaat, tegels, etc.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 06:40

Fillis schreef:

Ik zweer zelf bij m'n luchtreiniger, dacht altijd dat die dingen onzin waren maar 1) mijn vriend kan ineens blijven slapen zonder piepend en snotterend wakker te worden 's morgens 2) als je kijkt hoeveel stof er op de voorkant van dat ding zit! :oo en dat op dagen waarop ik dacht heel goed schoongemaakt te hebben :=
ik heb de Winix Zero, niet zo duur, ik gebruik hem ook niet constant, maar het is echt een fijn ding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 07:25

Fillis schreef:

Een robot zuigt niet beter dan een goede gewone stofzuiger. Maar de mijne zuigt wel echt heel goed. Ook het kleed en de deurmat. En hij doet geen hoekjes en plintjes of onder lage kastjes. En geen trappen natuurlijk. Dus je moet ook zelf aan de bak. Maar het grote werk doet hij voor je.

Neato Botvac is een betaalbaarder alternatief voor de Roomba van goede kwaliteit.

Filmpjes op YouTube kunnen je helpen met kiezen. Kijk ook naar of je hem op één verdieping wilt inzetten of meerdere. Want dan moet hij meer floormaps kunnen onthouden. Bedenk ook of je no go areas hebt (bij mij voerbakjes van de katten, een hoek waar plantjes staan), want dan is het handig om er eentje te nemen waarbij je dat kan aangeven. Dan blijft dat mooi staan. Ik vind het prettig dat ik met de mijne ook zones kan laten zuigen. Even de troep bij de bank weg of even door de keuken na het brood bakken, zonder dat hij de hele begane grond doet, want daar is hij ruim een uur mee bezig. De mijne kan je ook plannen. Ik dacht dat ik hem daarmee s nachts zou laten zuigen. Maar hij maakt nog best wat lawaai, dus dat doe ik nooit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 07:30

Ik heb 5 honden die buiten wonen maar ook wel binnen mogen dus hier word elke dag gezogen en 1x oer week gedweild. Plavuizen vloer. Stoelen en banken worden ook 1x per week goed afgezogen. Tafels worden dagelijks af genomen. Keukenblad en gas stel ook dagelijks gesopt. Op de trap en de slaapkamers hebben we tapijt en dat zuig ik 1x per week. Honden mogen niet boven.
Toiletten sop ik ook 1x per week. Zijn met z’n 2
Badkamer idem. Gebruik gewoon een allesreiniger en bleek.
Bed verschonen 1x per week. Handdoeken ook.
Ramen lappen 3x per jaar. Dat vind ik een rot werk en doet mijn man die kan er beter bij.
Ik houd van proper en geen rotzooi.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 07:32

Fillis schreef:

Als je te weinig zuigt naar je idee dan is een robot natuurlijk altijd winst, want die kan je elke dag ff aan doen.

Wij hebben een simpele van de Wehkamp voor 80 euro. Die is vrij 'dom' en doet gewoon een bepaald patroon en als hij leeg is blijft hij staan en kan je hem opzoeken en opladen.
Maar het werkt! Wij schrokken echt de eerste keren als we hem gebruikten hoeveel stof en andere zooi hij opzuigt.
Wij hebben een 2 persoons huishouden zonder kids en huisdieren, doen op zaterdag zelf en op woensdag doet onze Harry ff tussendoor. Kan duidelijk het verschil zien.

Als start zou ik eerste een goedkope proberen, als het totaal niet bevalt dan kan je die altijd nog weer verkopen en verlies je er niet zoveel op.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 07:54

Een beetje naar aanleiding van dit topic en gezeur van mijn man over onze stofzuiger hebben we sinds zondag een robotstofzuiger. Als je ziet hoeveel er elke dag weer in zit schrik je best wel.

Wij hadden eerst een Eufy op het oog, die is prijstechnisch ook wel leuk, maar uiteindelijk toch gekozen voor een Roomba. Deze leert hoe je huis eruit ziet, gaat zelf terug als ze (we hebben haar Roosje Roomba genoemd :D ) leeg is en we hebben haar gekoppeld als onze Google Home.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:00

Banyu schreef:
Waar dweilen jullie mee? Ajax, schoonmaakazijn, of?

Tegels dweil ik met de stoomreiniger. Verder geen schoonmaakmiddelen want dat zorgt vaak voor een laagje over de vloer

Laminaat boven om de zoveel tijd alleen met water en een enkele keer met water met azijn

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:00

Bedankt allemaal! Ik ga eens kijken naar een passende.

Ik moet sowieso zelf wel stofzuigen i.v.m. hoe mijn huis in elkaar zit maar dat geeft niet, gaat me inderdaad echt om de winst van dat ding vaker aanzetten dan dat ik zelf stofzuig :j

Magrathea schreef:
Ik zweer zelf bij m'n luchtreiniger, dacht altijd dat die dingen onzin waren maar 1) mijn vriend kan ineens blijven slapen zonder piepend en snotterend wakker te worden 's morgens 2) als je kijkt hoeveel stof er op de voorkant van dat ding zit! :oo en dat op dagen waarop ik dacht heel goed schoongemaakt te hebben :=
ik heb de Winix Zero, niet zo duur, ik gebruik hem ook niet constant, maar het is echt een fijn ding

Gelukkig heb ik er niet zó veel last van, maar dit is zeker een goede om in mijn achterhoofd te houden! Bedankt voor de tip!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:09

een luchtreiniger heb ik ook, ik snotter en piep nu ook een stuk minder, wat wel handig is in deze tijd waarin je absoluut niet mag snotteren en piepen :roll:

Stofzuigen doe ik iedere dag, boven en beneden, ik heb een langharige kat en verder heb ik de pest aan huishatelijk werk. Eens per week de badkamer en wekelijks bedden verschonen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:32

Ik krijg van dit soort topics altijd zin om schoon te maken. Het houdt helaas niet lang aan... Ik zou echt niet zonder Roomba (Sjon) meer kunnen. Toen ik een paar maanden geleden verhuisde heb ik een nieuwere versie gekocht. Was niet goedkoop, maar echt zoveel beter dan het oudere model!

Ik twijfel nog over een dweilrobot. Lijkt me toch niet zo hygiënisch als ie alles met dezelfde doek en hetzelfde water doet.

Wel zojuist de Tody app gedownload, want 'waar beginnen' is bij mij ook altijd een dingetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:31

zonnebloem18 schreef:
Een beetje naar aanleiding van dit topic en gezeur van mijn man over onze stofzuiger hebben we sinds zondag een robotstofzuiger. Als je ziet hoeveel er elke dag weer in zit schrik je best wel.

Bizar he? Ik heb grote tegels op de vloer, geen koters, 2 katten en we zijn veel weg. Maar manmanman, wat haalt dat ding een troep op! Zand, kattenharen, stof.... Overigens heb ik wel de indruk dat het ook stof scheelt op andere plekken in huis. Wat hij opvreet kan al niet meer verhuizen naar hoekjes en kasten.

Ik heb de nieuwe filters trouwens besteld op Aliexpress. Dat was minder duur.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:01

Naar aanleiding van dit topic ben ik Tody gaan gebruiken en ik moet zeggen dat het zeker helpt :D was een goeie tip, die app!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:31

Ik stofzuig elke dag en dweilen om de dag, wc elke dag heb een dochter van 4 jaar en die wc moet gewoon schoon zijn. Afwas laat ik nooit staan, dat vind ik echt smerig. Ook doe ik elke dag alle contact punten even afnemen. En met contact punten bedoel ik deurklink, kranen, lichtknoppen, trapleuning, tafels en de handvaten van de keuken kastjes + koelkast. Het aanrecht doe ik gedurende de dag regelmatig ff met een sopje na dat ik er bezig ben geweest. Ik heb smetvrees en ocd dus schoonmaken geeft mij rust, als ik mijn huis niet schoon heb blijf ik erg onrustig en zie ik overal wel iets waar ik me aan erger. Nou heeft mijn vriend een huisstofmijt allergie en heb ik een stofzuiger met allergie filter en dat verschil is wel te merken, veel minder last van een verstopte neus. Luchten doe ik ook elke dag, ook in de winter. Heerlijk ff een frisse wind door je huis!

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 23:19

Rosebud schreef:
Huishouden?? Wat is dat, ik heb altijd bewondering voor mensen waar het zo schoon en heel erg netjes is. Lukt mij niet maar ik zit er ook niet mee, natuurlijk het sanitair word uitstekend bij gehouden en de stallen en kattenbakken ook maar verder? Net zoals het uitkomt. Voordeel is wel dat al mijn volwassen kinderen extreem netjes zijn, die hebben gezien hoe het niet moest. En verder, ik heb een bordje hangen, Goh, gisteren was mijn huis nog opgeruimd en schoon, heb je net gemist.

Dit bordje moet ik hebben!

Mijn huishouden is een ramp. Ik haat poetsen etc maar heb het wel graag schoon. Ik woon alleen en het komt hier echt wel vaak voor dat de afwas een week staat en mn vloeren geen stofzuiger of dweil zien. Ik wil wel ALTIJD mijn wc schoon hebben en elke week schoon beddengoed op mijn bed. De rest probeer ik te doen als ik er tijd voor heb en dat wisselt nogal helaas..

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 00:35

I felt that I should clean my house and then I went riding and the feeling went away :-))

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 03:21

Sinds wij een roomba pets hebben is het hier brandschoon. Wat een geweldig ding. Zo goed dat er zelfs een tweede is. Dat is de Braava dweilrobot. Na de vaatwasser en wasmachine ook een fantastische uitvinding. Die veegt stil en dweilt, en doet de badkamer onder andere. En zo blijft er steeds meer tijd over voor de aangename dingen des levens. Wat nog ontbreekt is een stofafneemrobot, een trapreinigrobot en een glazenwasrobot.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:16

Misschien hebben jullie tips voor het volgende;
Wij hebben een natuurstenen vloer. Deze lag er al in toen we in het huis kwamen wonen en vermoedelijk ligt deze er al vanaf de bouw van het huis. We vinden hem niet perse mooi, dus zijn aan het sparen voor een nieuwe tegelvloer, maar tot die tijd voldoet deze. Hij is nergens kapot of wat dan ook, dus dat is op zich ok. Waar ik tegenaanloop met deze vloer, is dat de waslaag er (gedeeltelijk) af is. Maar op sommige plekken zit ie er nog. Omdat we dus aan het sparen zijn voor een nieuwe vloer willen we geen nieuwe waslaag erop laten zetten, maar het resultaat is dus dat de vloer eigenlijk nooit helemaal schoon lijkt. Dat issie natuurlijk wel, maar doordat de was op sommige plekken voor strepen en vlekken zorgt, is het resultaat niet heel erg mooi. Ik mag er niet met azijn, chloor of wat dan ook aankomen, dus moet het doen met normaal schoonmaakmiddel en de stoomreiniger. Heeft toevallig iemand tips voor niet te hard bijtend schoonmaakmiddel wat ik nog eens zou kunnen proberen in de hoop dat het een beetje beter werkt? Of zou ik het ermee moeten doen tot we tegels hebben :):)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:17

Afbeelding
Ik heb deze, had ik opgehangen bij de voordeur :Y)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:35

Zelf durf ik niet te beginnen aan een robotstofzuiger. Ooit gehoord van iemand dat zn kat had gespuugd en de robotstofzuiger had het door de hele kamer verspreid :oo :r

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:15

Ik zet hem alleen aan als ik net weg ga, op dat moment is er dan in elk geval niets gebeurd en dan moet het wel heel erg pech zijn wil er dan binnen het uur erna 1 spugen.

Fijn dat de Tody app goed bevalt Telpeva, ik heb in het begin vooral zitten puzzelen met hoe vaak iets gedaan moest worden, maar nu hij goed ingesteld is vind ik het ideaal.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:51

Ja ik ook Zonnebloem, ik merkte aan tody bijvoorbeeld dat ik sommige dingen vaker deed als nodig, en andere belangrijke (maar imo vervelende) dingen deed ik weer niet vaak genoeg. Voorbeeld, ik ben alleen en ik doe af en toe eens vegen of stofzuigen wanneer ik vind dat het vies is, tody is van mening dat ik dat vaker moet doen en dat heb ik (braaf als ik ben, lol) ook maar gedaan maar je ziet dan toch dat de boel dan schoner was als daarvoor. Blijkbaar was het toch alweer vies, ook al zag ik dat zelf niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:23

Ik ga toch ook maar eens nadenken over een robot.

Ik heb 3 uur per week hulp in de huishouding, omdat ik het zelf niet kan vanwege gezondheidsproblemen. Maar het loopt niet helemaal goed qua plannen, dus soms ook weken niemand. Ik kan eigenlijk vrij weinig zelf, maar heb wel een hond dus vaker stofzuigen zou wel goed zijn.

Verder ben ik bezig met een lijstje waar alle dingen op staan die moeten gebeuren en hoe vaak. Zodat ik die kan ophangen en af kan vinken. App werkt minder goed als ik het ook aan de hulp wil laten zien en die ook wil afvinken. Ik vind die lijst maken al moeilijk :') Vergeet rustig dingen op te schrijven en dan gebeuren ze dus niet. Tijd geleden had ik een hulp die veel initiatief toonde, dus hoefde ik niet op te schrijven wat er moest, nu met wisselingen wel en ook om bij te houden wanneer de ramen bijvoorbeeld gedaan zijn.