Omgaan met water in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:42

@morganlefay, pispotje is ook in volle mate aanwezig inderdaad. Dat woekert nog erger dan de bramen/ frambozen.
En hedera.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:47

BillyJ schreef:
veerledec schreef:
Riet kan wel tegen een stootje hoor, maar geen chloor door je wc inderdaad ;). We hebben dat hier thuis ook.

Hebben jullie de toilet dan ook op het rietfilter?

Dat zou ik denk ik zelf wel gewoon naar een septische put / riolering laten overlopen.. vooral omdat ik het water wil gebruiken in de moestuin en ik toch at angstig ben.
Als je supergezond leeft zal het mss niet zo schadelijk zijn maar toch :Y)

Ja, we zitten niet op het riool aangesloten, dus alles door het rietfilter. Maar keuken/badkamer gaan eerst nog via een vetfilter en toiletten via septic tank inderdaad.

Overigens sproeien we niet vanuit de vijver waar dit water naartoe stroomt. Dat doen we wel vanuit een andere vijver op het terrein.

Suzanne F.

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:51

Het is mij gelukt om de hedera zo goed als dood te krijgen trouwens. Ik moest hem heel flink bijsnoeien omdat de buurman begon te klagen over dat hij zijn tuin in ging. Heb de heggenschaar gepakt en heel kort gemaakt. Nu is de klimop heel zielig, geen idee of hij dit overleeft.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:53

rien10 schreef:
KimD schreef:
rien10 schreef:
Niet iedere keer de wc doorspoelen bespaart zeker water. Maar ik vind het vies.

Wat precies is er vies aan dan?!

Ik vind het vies. Onhygiënisch, het gaat ruiken.

Als je helemaal niet doorspoelt dan ruik je dat inderdaad. Hier wel in elk geval.

Wij hebben onze toiletten wat anders afgesteld. Het toilet beneden gebruiken we voor de grote boodschap(pen :D ) en voor bezoek. Bij het toilet boven hebben we de spoelbak zo afgesteld dat ie wel water geeft, maar slechts een paar liter. Dat is genoeg om een plas door te spoelen en dan ruik je er niets van.
Het klinkt misschien wat gierig, maar ik vind het zonde om drinkwater door het toilet te spoelen als het niet nodig is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:54

Ik google braaf alle namen van planten die hier genoemd worden, die ik niet ken. Zo leer ik nog eens wat :P. En nu weet ik ook hoe die stomme wikkel/woekerplant heet waar we last van hebben. Pispotje dus :P.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:56

Suzanne F. schreef:
Het is mij gelukt om de hedera zo goed als dood te krijgen trouwens. Ik moest hem heel flink bijsnoeien omdat de buurman begon te klagen over dat hij zijn tuin in ging. Heb de heggenschaar gepakt en heel kort gemaakt. Nu is de klimop heel zielig, geen idee of hij dit overleeft.

Wanneer heb je dit gedaan?
Meestal is ie in 2/3 weken weer groen. Kan nu wat langer duren door de droogte.

Wij snoeien hem een keer in de zoveel tijd helemaal terug tot ie bruin wordt omdat ie anders zo breed wordt. Lijdt ie niks van :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:58

verootjoo schreef:
Suzanne F. schreef:

Wanneer heb je dit gedaan?
Meestal is ie in 2/3 weken weer groen. Kan nu wat langer duren door de droogte.

Wij snoeien hem een keer in de zoveel tijd helemaal terug tot ie bruin wordt omdat ie anders zo breed wordt. Lijdt ie niks van :D

Meer dan een maand geleden. Hij is zo goed als kaal met een paar blaadjes. Ik zit er over te denken om hem er binnenkort uit te laten halen door de hovenier en er een klim kardinaalsmutsje neer te zetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:05

Oscar schreef:
Als je helemaal niet doorspoelt dan ruik je dat inderdaad. Hier wel in elk geval.

Wij hebben onze toiletten wat anders afgesteld. Het toilet beneden gebruiken we voor de grote boodschap(pen :D ) en voor bezoek. Bij het toilet boven hebben we de spoelbak zo afgesteld dat ie wel water geeft, maar slechts een paar liter. Dat is genoeg om een plas door te spoelen en dan ruik je er niets van.
Het klinkt misschien wat gierig, maar ik vind het zonde om drinkwater door het toilet te spoelen als het niet nodig is.

Daar is niks gierigs aan; dat is nadenken over waar je mee bezig bent.
Dat lukt op dit moment hier niet zo goed, maar met de verbouwing zijn dat wel de dingen om mee te nemen.

Ruimte voor een vijver hebben we niet maar waarschijnlijk komen er wel enkele serieuze regentonnen. Ingraven gaat waarschijnlijk niet lukken omdat de inrit de enige bruikbare plek is en die tanks vooralsnog niet bestand zijn tegen terreinauto's van meer dan 2ton.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:16

Suzanne F. schreef:

Hedera gaat alleen dood als je m echt helemaal uitgraaft.
Zelfs tig keer snoeien krijgt ze niet dood

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:22

Morganlefay schreef:
Suzanne F. schreef:

Hedera gaat alleen dood als je m echt helemaal uitgraaft.
Zelfs tig keer snoeien krijgt ze niet dood

Oh nou hij ziet er niet uit nu. Ik denk dat ik hem toch maar laat weghalen, dat lukt mijzelf nooit. Veel te dikke stammen inmiddels. Vraag het wel aan een hovenier.

Toch ken ik wel iemand die echt een hedera dood heeft laten gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:24

Als ze dood lijken, komen ze het seizoen erna vaak weer op. Wij hebben een haag, en af en toe zit er een dode streng in, die doet dan dat seizoen niet mee, maar het seizoen erna is ie gewoon weer groen. (En zit er ergens anders een dode streng :') )

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:35

verootjoo schreef:
Als ze dood lijken, komen ze het seizoen erna vaak weer op. Wij hebben een haag, en af en toe zit er een dode streng in, die doet dan dat seizoen niet mee, maar het seizoen erna is ie gewoon weer groen. (En zit er ergens anders een dode streng :') )

Of hij popt 10 meter verderop ineens op vanuit de grond. Dat hebben wij hier heel erg. Vorige bewoners waren gek op hedera. We hebben het overal uitgegraven maar blijkbaar zit het hier over de hele vlakte onder de grond.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 10:41

Wees blij dat het geen bamboe was

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:47

Of munt := zet NOOIT munt in de volle grond.

Herfstaster is trouwens ook een gigantische woekeraar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:15

verootjoo schreef:

Als munt gaat woekeren, drink je te weinig muntthee :))

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:18

Op een gegeven moment had ik voor heel Marokko muntthee :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:21

verootjoo schreef:

:x

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:49

Haha ja munt kun je zelfs in een bak zetten en dan vind je het later terug in de tuin. Asters enzo vind ik juist wel fijn. Koopt paar planten en binnen notime alles bedekt. Goedkoop en makkelijk denk ik dan, bijen worden er ook blij van. Ga de hele voortuin volzetten met dat soort planten. Heb nu al in bakken herfstaster, sedum wat look en kruipend zenegroen. 4 planten zijn inmiddels wel 20 planten en zodra er geen bouwvakkers meer door de voortuin lopen plant ik het daar uit. Lading verwilderingsbollen in het gras en ik heb hele jaar door bloemen met weinig werk.

Weet iemand hier hoe het zit met muggen en regentonnen? Gaat daar stilstaand water een mooi plekje zijn voor larven?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:56

Ja hoor, die muggen hebben een open regenton in no-time gevonden.
maar de oplossing is ook simpel: een heel klein druppeltje afwasmiddel erin gooien.
Dat breekt de oppervlaktespanning van het water en kunnen muggenlarven niet meer aan het oppervlak "hangen".

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:57

Bramen zijn ook echt verschrikkelijk. Overal blijven ze opkomen... Vorig jaar goed gesnoeid en nu echt ontploft. Als er geen dorens aan zaten kon ik er prima mee leven... Gelukkig smaken de bramen zelf prima in de jam.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:08

Herfstaster is idd een woeketaar. Ik was ooit blij dat ik er 1 had. Nu zijn het er 100 ofzo. Wel leuke bloemen verder en de insecten vinden ze ook nog wat dus vooruit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:10

Tancreda4 schreef:
Herfstaster is idd een woeketaar. Ik was ooit blij dat ik er 1 had. Nu zijn het er 100 ofzo. Wel leuke bloemen verder en de insecten vinden ze ook nog wat dus vooruit.

Joh, dan haal je weg wat je te veel vindt en de rest is voor de bijtjes :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:16

Ik heb ze ook wel eens proberen te verplaatsen. Dus paar uit gegraven en op een plek gezet waar ik wel wat meer bloemen wilde. Maar dan gaan ze massaal dood hihi. Ik haal idd wat weg, ze gingen wat andere planten over groeien. Maar heb er alsnog een berg staan. De bloemen straks zijn wel leuj en gezellig.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:24

Ik vind dit zo'n leuk topic. Volgend jaar wil ik beginnen met een gedeelte van onze grond om te toveren tot tuin en ik haal hier al aardig wat tips en inspiratie uit. :)

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:32

*Kruipt even onder meeleessteen vandaan*

Zeepkruid, dat is ook ellende :( -O-