Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:59

Als ik dit lees dan heeft ts wel degelijk goede grond om de eiken te laten verwijderen gezien het bewijs dat ze hebben dat buurman dit uitsluitend doet om de paarden te vergiftigen...
https://www.amsadvocaten.nl/blog/aanspr ... xusstruik/

Citaat:
Vermoedelijk speelt bij het oordeel van het hof een rol dat de giftigheid van taxus voor paarden niet bekend was in de kring van personen waartoe Verkoulen en Broen behoorden. Met betrekking tot een boer was dit oordeel dus mogelijk anders uitgevallen.

De buurman weet heel goed dat eikels giftig zijn voor paarden en is dus wel degelijk aansprakelijk voor de gevolgen.

Sanet

Re: Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 20:12

Ik vind die dreigementen/pesterijen wel heel heftig. Kun je daar niets mee?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:21

Volgens mij mag je alles wat over jouw kant van het terrein hangt wegzagen, zou dat dan ook actief doen.
Wellicht kan je aan jouw kant van de erfgrens nog die hazelnoten planten, zodra ze goed hoog zijn zullen ze ook een deel van de eikels opvangen, en buurman kan niet meer naar binnen kijken.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 09:00

Ik denk niet dat we er echt om gaan vechten, zeker niet juridisch. Ik heb de mogelijkheid een strook af te zetten en het plan om daar nog een haag oid. neer te zetten zullen we ook doorvoeren. Wat wel stopt is het eindeloos rekening houden met hem. En ik noteer nu alles van aanvaringen zoals de vorige, voor het geval het toch een keer escaleert.

Hoe en wat precies weet ik verder ook nog niet. Het doet me wel enorm goed om te lezen dat ik niet de enige ben die denkt dat dit debiel gedrag is.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:03

Wat een vervelende situatie zeg.
Ik heb ook weleens gezien dat mensen een soort vangnet maken zodat daar de meeste eikels in komen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:34

Vreselijk hè, je woont er naast en hebt het er mee te doen. Wij wonen in een 2 onder 1 kap en hebben ook "ruzie" met de buurman. Hij kan zijn zoon niet aan en die speelt gerust doordeweeks tot 23.00 computerspelletjes met het nodige lawaai. Mijn buurman zijn oplossing is dat hij maar in het achterhuis gaat zitten zodat hij het zelf niet hoort....
Ik moet vaak s'nachts al om 3.15 er uit... Aanbellen heeft geen zin, hij smijt gewoon de deur dicht. Zijn zoon is "baas" in huis. Het kind is 14. En wat kunnen wij, niks...
Het liefst gooi ik een keer een baksteen door het raam.. maar dat mag niet.

Ik hoop voor jou dat buurman zich erbij neer gaat leggen. Maar je woonplezier word zo wel vergalt zeg!

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:36

Eikels vallen recht naar beneden dus als de takken niet boven je erfgrens lopen zal jij er ook geen last van hebben.

Plus het duurt echt wel even voordat er schadelijke hoeveelheden eikels afvallen, lijkt me niet dat in een woonwijk die formaat bomen zomaar gezet worden..

De situatie is erg vervelend maar denk dat je het eerst maar eens moet aanzien, misschien ga je wel veel profijt hebben van de schaduw die ze bieden voor je dieren?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:22

Ik zou een hokje maken en in die wei zetten aan zijn kant. Met de naam Knorretje erop. En dan zeggen dat dat het onderkomen voor jullie toekomstige varkentjes is. Varkens eten graag eikeltjes dus als hij doorgaat met planten komen er 2 varkentjes. :+ als buren :D is een optie. Maar moeten wel geregistreerd worden. Kan je altijd overwegen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:30

Hier vinden we overal op het terrein jonge eikenboompjes van de twee eiken die achterop het terrein bleken te staan (inmiddels gekapt).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:47

pipo schreef:
Ik zou een hokje maken en in die wei zetten aan zijn kant. Met de naam Knorretje erop. En dan zeggen dat dat het onderkomen voor jullie toekomstige varkentjes is. Varkens eten graag eikeltjes dus als hij doorgaat met planten komen er 2 varkentjes. :+ als buren :D is een optie. Maar moeten wel geregistreerd worden. Kan je altijd overwegen.

Dit vind ik wel een hele ludieke :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:00

Mijn haf heeft zijn hele 24 jarige leven eikenbomen naast zijn wei gehad. Op mijn werk hebben de pony's 27 jaar eikenbomen rondom hun weilanden gehad. Er is 1 x een fjord met koliek geweest, nadat een pittige zomerstorm teveel onrijpe eikels uit de bomen had geblazen, waar zij in een groep van 4 als enige teveel van had gesnoept... Ook ik zou me drukker maken om de processierups en simpelweg de rotzooi...en de 'fijne' buurman :(:)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:34

pipo schreef:

_/-\o_
Hele goeie, die lucht die daar vanaf komt vind buurman wellicht fijner als de "overlast" van de paarden _O-

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:35

veerledec schreef:
Hier vinden we overal op het terrein jonge eikenboompjes van de twee eiken die achterop het terrein bleken te staan (inmiddels gekapt).

Vogels en eekhoorntjes maar ook ratten nemen de eikeltjes mee en laten ze ergens achter. Ik vond jonge eikenboompjes ook in mijn bloempotten terwijl er hier om mijn tuin heen geen eikenbomen staan wel een heel stuk verderop en eikeltjes vallen echt geen 5 tuinen verder van een boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:38

Delaja schreef:
Ik denk niet dat we er echt om gaan vechten, zeker niet juridisch. Ik heb de mogelijkheid een strook af te zetten en het plan om daar nog een haag oid. neer te zetten zullen we ook doorvoeren. Wat wel stopt is het eindeloos rekening houden met hem. En ik noteer nu alles van aanvaringen zoals de vorige, voor het geval het toch een keer escaleert.

Hoe en wat precies weet ik verder ook nog niet. Het doet me wel enorm goed om te lezen dat ik niet de enige ben die denkt dat dit debiel gedrag is.

Hazelnoten (Corylus) zijn snelle groeiers en leveren ook nog eetbare noten op
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/pr ... DwQAvD_BwE

Knorretje }>
En je hebt goed scharrelvlees.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:00

pipo schreef:

Geniaal :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:08

Hoe groot zijn de bomen die hij plant? Wanneer die man wat ouder is gaat hier het gezegde boompje groot plantertje dood ook op. Gewone inlandse eik groeit niet zo hard. Vooral niet wanneer er wat round up op zit }>

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:13

pipo schreef:

Dit vind ik nou een leuk idee :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:20

Sansevieria schreef:
pipo schreef:

_/-\o_
Hele goeie, die lucht die daar vanaf komt vind buurman wellicht fijner als de "overlast" van de paarden _O-

Ik heb varkens ivm eikels van de buren maar ruiken doe je het echt niet hoor. Zo'n ontzettend schone dieren

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:41

Ik zou toch nog wel even heel duidelijk tegen de buurman en buurvrouw zeggen / schrijven, dat je een laatste kans geeft om er voor te kiezen om op een goede manier met elkaar om te gaan. En als meneer niet van plan is om rekening met jullie te houden, dat dat van jullie kant dan ook ophoudt.

En ik zou daarbij dan even puntsgewijs benoemen wat dat inhoudt. En aangeven dat je het sneu vindt voor de buurvrouw als die daar ook last van heeft, dat je het niet doet om haar te pesten maar dit de consequentie is van het vijandige gedrag van haar man.

Ik zou dit trouwens totaal niet op een vijandige of dreigende toon doen. Maar gewoon op teleurgestelde / hoopvolle toon dat het toch anders kan. Niet dreigen dat je terug gaat pesten, maar gewoon duidelijk aangeven dat als de buurman geen rekening met jullie houdt en voor zijn eigen plezier kiest, dat jullie dat dan ook gaan doen :j

En ik zou dan ook gerust iets benoemen van een soort gebruik van de wei dat jullie heel goed uitkomt, maar hij nog veel vervelender vindt O:)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:43

pmarena schreef:
Ik zou toch nog wel even heel duidelijk tegen de buurman en buurvrouw zeggen / schrijven, dat je een laatste kans geeft om er voor te kiezen om op een goede manier met elkaar om te gaan. En als meneer niet van plan is om rekening met jullie te houden, dat dat van jullie kant dan ook ophoudt.

En ik zou daarbij dan even puntsgewijs benoemen wat dat inhoudt. En aangeven dat je het sneu vindt voor de buurvrouw als die daar ook last van heeft, dat je het niet doet om haar te pesten maar dit de consequentie is van het vijandige gedrag van haar man.

Ik zou dit trouwens totaal niet op een vijandige of dreigende toon doen. Maar gewoon op teleurgestelde / hoopvolle toon dat het toch anders kan. Niet dreigen dat je terug gaat pesten, maar gewoon duidelijk aangeven dat als de buurman geen rekening met jullie houdt en voor zijn eigen plezier kiest, dat jullie dat dan ook gaan doen :j

En ik zou dan ook gerust iets benoemen van een soort gebruik van de wei dat jullie heel goed uitkomt, maar hij nog veel vervelender vindt O:)

Dit vind ik een heel goede tip :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:08

Misschien als je zo op papier aangeeft wat je allemaal al doet voor hen om een vriendelijke buur te zijn en om "overlast" te voorkomen, en als hij dat rustig even met zijn vrouw kan lezen.... (zou ook echt de envelop in de brievenbus doen op naam van zijn vrouw, of beter nog: het briefje aan haar geven als je haar ziet :j ) dat ze dan toch beseffen dat het nog véél erger kan, jullie al behoorlijk je best doen en ze alsnog eieren voor hun geld kiezen....?

Een laatste vriendelijk voorstel van wat je te bieden hebt, wat je daarvoor terug verwacht (simpelweg het niet vergiftigen / in gevaar brengen van je paarden...lijkt me niet echt veeleisend := ) en als hij er voor kiest om geen rekening met elkaar te willen houden, dat dat zijn keuze is en jullie daar dan helaas in mee gaan en ook je eigen plan trekken :(:)

Ik zou het echt even op vriendelijke, maar duidelijke manier op papier zetten.

Terug verwijzen naar dat je het heel erg spijtig vindt wat de buurman allemaal geroepen heeft voor bedreigingen, dat je gezien hebt dat de eerste eik aangeplant is en benoem het commentaar van de buurman erbij, en dat je deze brief ziet als een laatste poging om vreedzaam met elkaar om te gaan in alle jaren die nog voor jullie liggen, omdat zo'n langdurige burenstrijd voor niemand leuk is.

Dan er in zetten wat je allemaal al doet om overlast te voorkomen. Eventueel nog iets van een voorstel doen om het nog iets fijner te maken. Aangeven wat je terug verwacht. Aangeven dat jullie mee gaan in hun keuze van hoe jullie als buren met elkaar om zullen gaan en je graag van hen terug hoort en hoopt dat jullie er samen uit kunnen komen. Diverse contact-gegevens erbij zetten. En aangeven dat je bij geen reactie en het laten staan van de eikenboom er van uitgaat dat ze er voor kiezen om geen rekening met elkaar te houden en dat jullie vanaf komend jaar dan ook jullie eigen plan gaan trekken...wat inhoudt: puntsgewijs dit-en-dat-en-zus-en-zo.

En afsluiten met een sorry voor de buurvrouw, dat het je spijt dat jullie op dit punt aanbeland zijn en teleurgesteld bent dat het blijkbaar helaas zo moet gaan.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:50

Sansevieria schreef:
_/-\o_

Dat zal de buurman vast ook denken, maar varkens zijn erg schoon en die ruik je in principe niet. ( beertjes laten castreren). Het enigste is dat als je ze vaste tijden gaat voeren, ze toch gaan roepen tegen de tijd dat ze iets verwachten. Maar ze ruimen het wel netjes op en je kan veel van je groenafval aan ze kwijt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:14

Een troost, als ik het goed heb onthouden produceert een eik pas eikels na ongeveer 20 jaar.

Daarbij kennen ze mastjaren wat inhoud dat ze eens in de zoveel jaar veel meer eikels aanmaken dan andere jaren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:15

Volgens mij heb ik hier dan de afgelopen 5 jaar elk jaar een mastjaar gehad :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:22

DubbelFun schreef:
Volgens mij heb ik hier dan de afgelopen 5 jaar elk jaar een mastjaar gehad :)

Ongeveer eens in de vier jaar, dus het zou kunnen ;)

Edit verkeerd gelezen :') haha