Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:43

Ik ben wel benieuwd naar dat apparaatje :j

Wij gaan in de toekomst helemaal off-grid wonen, dus zo’n dingen vind ik erg interessant.

Er bestaat ook een apparaat dat elektriciteit opwekt uit een zuur, vergelijkbaar met een generator, maar dan zonder herriemakende motor en zonder dat het co2 uitstoot. Hydromax fuel cell heet ie dacht ik. Maar die zijn nog érg duur.

En jullie hadden geen stromend water, toch? Hebben jullie dan een grondpomp of lekker ouderwets met emmertjes? En drinken jullie dat ook?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:49

Een put schreef ze ergens. Grondwater kun je op schone plaatsen best drinken. Hier heb ik het ook wel uit de pomp gedronken.

sureido

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:41

Wauw wat een verhaal <3

Wat ik me afvraag: hoe gaan jullie dan richting het dorp als dat 25km weg is? Of jouw man werken. Hebben jullie dan een fiets of?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:27

Ik ben inderdaad ook erg benieuwd naar het wild.. Ik zou het doodeng vinden om 30 meter naar 't toilet te lopen, zonder dat ik weet wat er allemaal om me heen sluipt haha.. :))

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:37

Ik ben heel benieuwd naar foto's van de moestuin en het wecken!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:24

Ik volg ook.
Heel interessant om te lezen en de foto’s te bekijken.

Ik ben met mijn zieke lijf van de voorzieningen.
Kan niet zonder scootmobiel en elektrische dekens.

kydaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:42

Wat schrijf je fijn ts!
Het lijkt wel alsof je ons allemaal even 'meeneemt' naar jullie fijne huisje :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:49

Je schrijft inderdaad heel fijn en beeldend :j
Maar voor mij heeft het juist de uitwerking dat ik denk: dat nooit! :D

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:15

Sizzle schreef:

Mijn gedachte. Maar ook ik vind het toch heel boeiend om te lezen hoe de ts leeft op een manier waarvan ik denk 'hoe dan?'

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:12

Moon10 schreef:
Sizzle schreef:

Mijn gedachte. Maar ook ik vind het toch heel boeiend om te lezen hoe de ts leeft op een manier waarvan ik denk 'hoe dan?'

Oh haha, zo zie je maar dat iedereen weer anders is.
Bij mij begint juist alles te kriebelen als ik het lees. *D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:16

Matheno schreef:
Moon10 schreef:

Oh haha, zo zie je maar dat iedereen weer anders is.
Bij mij begint juist alles te kriebelen als ik het lees. *D

Hier ook! Ik zou het zo doen

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:17

Ja echt? Wij wonen met vier volwassenen waarvan er vier nette kleding, sportkleding en vieze werkkleding in de was gooien. Echt, ik moet er niet aan denken!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:28

Mijn wederhelft zegt.. gaaf ik zeg.. ga maar alleen.

Zo zie je dat iedereen er anders over denkt.
Zou er niet aan moeten denken om zonder dagelijkse warme douche te moeten.

Ik vind het geweldig om te lezen hoe jullie het doen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:54

TS eten jullie ook vlees?

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 21:18

Bedankt voor alle leuke complimenten en reacties.

8nnemiek: we hebben een waterput in de tuin, net als alle andere mensen hier op het platteland, waterleiding hebben ze hier nergens. Alleen hebben de meeste hebben daar een pomp op en wij halen het gewoon met emmers rechtstreeks uit de put. Dit water kun je gewoon zo opdrinken en het smaakt beter dan het duurst gekochte bronwater:)
en de link naar die warmtegenerator https://www.tegmart.com/thermoelectric-generators/wood-stove-air-cooled-30w-teg
nynke55 en nine1987: Beren hebben we hier gelukkig niet en voor rendieren wonen we te zuidelijk. Meest hebben we hier elanden, reeën, herten, vossen, konijnen en kraanvogels, allemaal vrij onschuldig dus maar regelmatig worden er hier ook wel wolven en lynxen gesignaleerd, maar die ben ik nog nooit tegen gekomen. Ik denk meestal maar zo, de meeste dieren zijn banger voor mij als ik voor hun :)
Hannanas: High tech kleding dat moest ik even googlen, daar had ik nog nooit van gehoord... Maar naar even snel rond gekeken te hebben, denk ik niet dat het wat voor mij is. Ik zag al dingen van fleece en gore tex langskomen. Vanuit mijn filosofie maak ik alleen gebruik van natuurlijke materialen, zoals linnen, katoen en wol. Deze producten ademen en zijn voledig biologisch afbreekbaar. Ik denk niet dat het gezond is om kleding te dragen die gemaakt zijn van kunstvezel, eigenlijk draag je dan gewoon een soort plastic zak. Misschien is het wel slijtvast en ziet het er gaaf uit, maar uit mijn oggpunt niet echt goed voor het milieu en misschien nog wel het belangrijkste punt, als je werkt met vuur, kachels, en kaarzen, de gevolgens zijn niet te overzien als kunstvezel vlam vat, dan is een natuurlijk materiaal 100X veiliger.
poes: Ja, muziek maken we zelf, maar met de computer kunnen we ook naar klassieke muziek of bluegrass luisteren, sst, niet verder vertelen hoor ;) .
Matheno: Zodra het seizoen weer begint daarover meer, nog even geduld :)
Libera: Nee, wij eten al jaren vegetarisch :)

vrijdag schoonmaakdag

De haan wekte ons bij de krieken van de dag, na het aankleden ging ik naar buiten om het buitentoilet te gebruiken. De lucht zag grijs en een mist nevel hing tussen de bomen. Hmm, dat lijkt nog een natte dag te worden. Hoewel we eigenlijk wel genoeg waterhebben gehad de laatste tijd, mij hoor je niet klagen! Nadat we 2 jaar geleden 3 maanden met een droge put hebben gezeten , dan liever iets te nat! Even blijf ik daar staan om naar het vrolijke gekwitter van de vogeltjes te luisteren. Ondanks dat alles nat en koud is, voel je dat het voorjaar niet ver weg meer is. Binnen zet ik mijn natte schoenen naast de deur en hang ik mijn jas aan de haak. Na het ontbijt stroop ik mijn mouwen op en ga aan het werk. Wat wordt alles stoffig van de kachel! Hoog tijd om alles weer eens flink op te poetsen.

Met de plumeau even langs alle schilderijtjes en een doekje over de kastjes. De mat van de vloer. Zo, nu vegen. Voordat ik daar aan kan beginnen haal ik eerst het bakje met de oude theevelletjes. Ik hoor je denken, wat ga je daar nou mee doen?! Ik weet niet of je wel eens een vloer geveegd heb waar allemaal stof op ligt? Je begint te vegen en al het stof dwarreld op en valt om je heen gewoon weer neer, al je werk voor niets! Dat willen we dus net! Om dit te voorkomen spaar ik alle oude theevelltjes op, en wij drinken heel veel thee, en als ik dan ga vegen, stooi ik de nog wat vochtige velletjes op de vloer. Daarna pak ik de bezem en als ik nu het stof wegveeg, kleeft het aan de thee en heb ik geen probleem met ronddwarreld stof :) Al het stof met de thee veeg ik bij elkaar en met het veger en blik gooi ik het naar buiten.

Afbeelding

Met een emmer heet water en de mop dweil ik de vloer helemaal schoon. Zo nu is de mat nog aan de beurt. Gelukkig is het weer inmiddels wat opgeklaard en een waterig zonnetje schijnt door de wolken. De mat hang ik over de lijn en met de mattenklopper klop ik hem helemaal schoon. KLOP, KLOP, klop klop echode het geluid terug. Nu weet de hele buurt dat ik mijn mat aan het kloppen ben. Na een kwartier stevig slaan is hij weer fris om in de kamer te gaan. Weldra zag mijn huisje er weer tip top uit.

Afbeelding

Nog steeds geniet ik met volle teugen als ik hier in de natuur rondloop. Met de hond aan de riem en mijn wandelschoenen aan trekken we er graag op uit. Hier kun je uren ronddwalen zonder ook maar een auto te horen of tegen te komen. Langs de wegen liggen bewoonde huizen en boerderijen, maar ook woonplaatsen uit lang vervlogen tijden. De steenmuren langs de weides vormen een natuurlijke afscheiding en benadrukken het karakteristieke landschap.

Afbeelding

Grasland en bos wisselen elkaar af. Op een weide hier vlakbij spot ik een koppeltje kraanvogels. Deze grote elegante vogels zijn een lust voor het oog en het geluid dat ze maken is op km´s afstand te horen. Opeens vliegen ze verschrikt op en ben ik weer aleen met mijn hond.

Afbeelding

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:22

Prachtig die stenen muurtjes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 00:04

Wow komen die kraanvogels ook tot daar. Zijn dat dezelfde als die die je ook in Afrika ziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 00:09

Wat een mooie foto's. Ik vind het ook erg gaaf dat jullie besloten hebben om op deze manier te leven.

Ik las iets over een net beleerde pony, kippen en een hond. Hebben jullie meer dieren? En eten jullie ook vlees van jullie eigen dieren? En hoe verplaatsen jullie je over afstanden die niet meer te lopen zijn? :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 00:27

Geweldige tip vd theeblaadjes, op stal maak ik wat aubiose vochtig strooi dat uit voor ik veeg.
Dank je voor het delen van jullie leven.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 00:29

wauw wat gaaf zeg! ik ga meevolgen :) mooie manier van leven zo

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 01:17

Oo ik had al een keer eerder gereageerd, geen idee of je dat hebt gezien. Maar hoe meer ik lees van je hoe nieuwsgieriger ik wordt.

Met schoonmaken, gebruik je dan zeep of iets in het water? En zo ja koop je dat of maak je dat.

En ik las dat je 2 ‘werk’jurken hebt en 1 nette. Hoe lang draag je 1 jurk? Ik weet niet hoe vaak je wast maar red je het daarmee tot de volgende wasbeurt? Ik kan mij voorstellen dat je best vies kan worden met het werk in de moestuin, buiten en met dieren. Of als het echt warm is in de zomer en je zweet dat je vaker wat schoons aan wilt.

Nooit de behoefte gehad om een douche te improviseren?
Hoe heb je dat toen gedaan toen de put 3 maanden droog stond. Koop je dan water?

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:05

Leuk zeg om te lezen!
Hou erg veel van die kledingstijl & deze manier van leven...voor even dan want voor altijd lukt me niet denk ik haha
Je schrijft erg leuk en boeiend, fijn om te lezen. Ben erg benieuwd naar je pony ook; heb je er maar 1? Hoe doe je dat als hij ziek is & een vee-arts nodig heeft? Krijgt je pony ook krachtvoer als hij veel werkt of krijgt hij iets anders?
Wie heeft je leren naaien trouwens? Erg gaaf dat je dit zo goed kunt!

Benieuwd naar je volgende blog!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:17

Die steenmuren zijn zo mooi!
Respect hoor. Wat een werk heb je als het op die manier wilt doen. Ik zou snel de Dyson er doorheen slingeren en daarna soppen met mijn Leifheit vloerwisser en een Mr. Proper sopje. En dat wassen ook, wat een gedoe. En zelf in bad gaan... pfff. Nee ik ben toch wel gewend aan mijn luxe hoor. Airco aan ‘s zomers met 35 graden.
Maar ik vind het wel heel intrigerend om te lezen en te zien. Iets in mij zou het wel willen maar mijn verstand zegt meteen: Nee, ben je belazerd, natuurlijk niet. :D

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:22

Precies, ik zie de romantiek er ook wel van in maar weet ook dat het niets voor mij zou zijn. Vegen en matten kloppen, akkoord. Ik veeg ook vaak in plaats van te zuigen.

Maar die was hè? En geen douche. Dat zou me echt opbreken.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:55

Wat een leuk topic. Mooie schrijfwijze en leuke foto's. Ik lees graag mee :)