Fun-da deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:22

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:26

Denk dat je niet goed op de hoogte bent hoe de woningmarkt in elkaar zit. Dit is niet
" Een schuur van 4 ton, dit is een na verbouwing van een geschatte 1,25 ton een vrijstaand huis met een marktwaarde van minimaal 650.000 euro. Dus ja echt wel een goede investering. ( Bouwgrond van 1500 M2 kost daar al meer dan 350 euro per M2)[/quote]

Het is allemaal een belofte, niks meer dan dat.[/quote]Maar tot die tijd is het een schuur van 4 ton...

Hoezo een belofte?
Is toch gewoon rekenwerk, aantal meter x grondprijs.
Je kunt morgen al dat huis bouwen, alle vergunningen zijn al rond.
Niks geen belofte, gewoon een duidelijke plan lijkt me.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:33

Wat betreft waarde van woningen. Die zijn simpel uit te rekenen via allerlei tools bij de makelaar/ taxateurs
Daar komt een minimale richtprijs uit. Dus mbt beloftes, het is gewoon na te rekenen. En dat is maar goed ook, want iedere bank zal bij een hypotheekaanvraag
min of meer zekerheid moeten hebben mbt tot waarde vh pand

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:12

Jillz1 schreef:
Wat betreft waarde van woningen. Die zijn simpel uit te rekenen via allerlei tools bij de makelaar/ taxateurs
Daar komt een minimale richtprijs uit. Dus mbt beloftes, het is gewoon na te rekenen. En dat is maar goed ook, want iedere bank zal bij een hypotheekaanvraag

Nou dat valt tegen hoor. Bij grond is het idd een redelijk eenvoudige rekensom, maar bij woningen valt dat toch tegen. In de stad heb je vaak nog wel veel referenties om mee te vergelijken. In buitengebied is dat lastiger. Heb vaak super unieke panden. Daar kan je niks mee vergelijken, maar ook geen tools op los laten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:14

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:00

manzano schreef:
Jillz1 schreef:

Nou dat valt tegen hoor. Bij grond is het idd een redelijk eenvoudige rekensom, maar bij woningen valt dat toch tegen. In de stad heb je vaak nog wel veel referenties om mee te vergelijken. In buitengebied is dat lastiger. Heb vaak super unieke panden. Daar kan je niks mee vergelijken, maar ook geen tools op los laten.

Je moet wel realistisch blijven daarin maar het is en blijft gewoon uit te rekenen, de bank werkt al jaren met die tools. En die trekken 10% daar vanaf. Dus je kunt het zeker wel realistisch berekenen.
Maar of een pand verkoopbaar is ligt echt aan heel veel meer factoren, bijv. De prijsklasse en locatie. Het is gewoon zo dat duurdere prijsklassen (boven 1,2 miljoen) een veel kleinere markt heeft dan een pand in de meer betaalbare prijsklasse.

Bij unieke panden heb je weinig vergelijk maar ook daar heb je de standaard rekentools voor, er wordt in die tools geen rekening gehouden met wat de eigenaar er aan eigenwaarde toevoegt. En daar zit vaak het probleem bij die panden, de eigenaar wil graag uiterste prijs omdat " zijn pand" zo uniek is.

Met betrekking tot dat pand in Gemonde , daar vraagt men minder voor dan de daadwerkelijke grondprijs daar doet ( 320 x 1500= 480.000, en dan heb je grond plus opstal en kant en klaar bouwplan erop.
Dus de opmerking van een oude schuur van meer dan 4 ton lijkt mij een beetje ondoordacht.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:10

Achterom schreef:
SillyB schreef:
:o Ik snap die opmerking over Gemonde en die schuur niet helemaal, ook niet als ik teruglees. Wat mis ik?
[/quote

Een Met betrekking tot dat pand in Gemonde , daar vraagt men minder voor dan de daadwerkelijke grondprijs daar doet ( 320 x 1500= 480.000, en dan heb je grond plus opstal en kant en klaar bouwplan erop.
Dus de opmerking van een oude schuur van meer dan 4 ton lijkt mij een beetje ondoordacht. van meer dan 4 ton :j

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:12

Sorry bovenstaande ik mis de quote met de opmerking vd prijs vd schuur maar ik krijg hem niet erbij gezet
Laatst bijgewerkt door Jillz1 op 11-12-19 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:16

Minder bla, meer links! **\O/**

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:20

Nou dan lopen wij als vooraanstaande makelaar kennelijk hopeloos achter als het allemaal zo makkelijk te berekenen is met tools :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:21

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:25

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:31

Leuke achterburen met de nadruk op burEN.

Jeetje Jillz1, heb jij belang bij de verkoop van die schuur? Je wil erg graag overtuigen dat het een goede investering is. Ik zou (behalve dat ik zo’n bedrag niet over heb voor een woning) het echt niet willen kopen, omdat ik er niks aan vind. Historisch of niet...

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:55

Ceetje_bokt schreef:
Leuke achterburen met de nadruk op burEN.

Jeetje Jillz1, heb jij belang bij de verkoop van die schuur? Je wil erg graag overtuigen dat het een goede investering is. Ik zou (behalve dat ik zo’n bedrag niet over heb voor een woning) het echt niet willen kopen, omdat ik er niks aan vind. Historisch of niet...

Nee hoor, ieder zijn eigen smaak, maar ik wilde alleen aangeven dat het niet alleen een schuur betreft maar een heel plan dat je koopt.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:00

manzano schreef:
Nou dan lopen wij als vooraanstaande makelaar kennelijk hopeloos achter als het allemaal zo makkelijk te berekenen is met tools :=

Nou vertel eens hoe jullie het dan berekenen?
Ik heb jaren gewerkt bij makelaar en bij ons werden toch echt de prijzen adhv tools berekend.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:01

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:03

Die in Epe was al eens gepost. Ben heel benieuwd naar de binnenkant!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:03

Die tweede heeft er al op gestaan. Mooi maar er zit nog wel een hoop werk aan idd!
De prijs is al best flink maar dat zal ook wel veel locatie zijn. Dan mag je hopen dat al je werk de waarde nog flink kan opkrikken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:56

Jillz1 schreef:
Het is allemaal een belofte, niks meer dan dat.
Maar tot die tijd is het een schuur van 4 ton...

Hoezo een belofte?
Is toch gewoon rekenwerk, aantal meter x grondprijs.
Je kunt morgen al dat huis bouwen, alle vergunningen zijn al rond.
Niks geen belofte, gewoon een duidelijke plan lijkt me.[/quote]
En in hoeverre zijn die bouwkosten realistisch? Als je de tekst leest is dat maar de vraag.
Bovendien ligt er een plan van een ander, wat nou als je het naar je eigen hand wilt zetten? Dat is immers het leuke van bouwen, je eigen ding er van maken.
Hier kan dat niet, de schuur is een monument, er zitten strikte eisen aan het plan en de huidige eigenaar heeft al zaken gedaan. Het is dus half af, waarbij je je altijd af moet vragen of de kwaliteit is zoals jij wilt dat ie is.
Als ik interesse zou hebben (wat ik dus niet heb) zou ik in dit geval heel stevig gaan onderhandelen, want in mijn ogen is het juist minder waard dan een standaard bouwkavel vanwege alle restricties. En het lijkt alsof de eigenaar er vanaf moet, anders had ie het zelf wel afgemaakt.

En ontopic... in deze lees ik iets over herinrichtingsrente, wat is dat? https://www.funda.nl/koop/haaksbergen/h ... lerweg-11/

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:00

Achterom schreef:
En ontopic... in deze lees ik iets over herinrichtingsrente, wat is dat? https://www.funda.nl/koop/haaksbergen/h ... lerweg-11/

Volgens mij betekent dat dat het perceel ooit in een ruilverkaveling heeft gezeten. Daar is de ligging of kwaliteit verbeterd en daar betaal je voor.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:05

nynke55 schreef:
Cayenne schreef:
Hier moet je als koper wel even doorheen kunnen kijken :wow:
https://www.funda.nl/koop/amsterdam/app ... ovlaan-76/

Wat geweldig afschuwelijk! Die mensen hebben echt hun flat naar hun smaak ingericht, ik hou ervan! Niet de spullen op zich, die vind ik vreselijk.

Mooi van eigenheid. Degene die het koopt kan alvast op zoek naar een stucadoor om die gatenkaas dicht te strijken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:08

Je zou alles maar moeten afstoffen :')

edit.
Dat huis met het gekleurde glas in lood staat gewoon op de verkeerde plek. Leuk huisje, maarja met zoveel achterburen toch minder aantrekkelijk. _O-

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:15

Chasey schreef:

edit.
Dat huis met het gekleurde glas in lood staat gewoon op de verkeerde plek. Leuk huisje, maarja met zoveel achterburen toch minder aantrekkelijk. _O-

Heel zonde van de leuke huisje, maar wel een stille hint om altijd onderzoek te doen naar bouwplannen om je perceel heen. Zelf ben ik wel eens ergens wezen kijken waar er vrij uitzicht was tot ongeveer de Duitse grens, maar na onderzoek bleek dat er op vrij korte afstand een gebouw van 8 verdiepingen gebouwd zou worden... dat was best jammer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:16

Cayenne schreef:
Die tweede heeft er al op gestaan. Mooi maar er zit nog wel een hoop werk aan idd!
De prijs is al best flink maar dat zal ook wel veel locatie zijn. Dan mag je hopen dat al je werk de waarde nog flink kan opkrikken.

Ja dure regio/locatie. Ik zoek er al bijna een jaar tevergeefs :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:32

Pipodipo schreef:
Chasey schreef:

edit.

Heel zonde van de leuke huisje, maar wel een stille hint om altijd onderzoek te doen naar bouwplannen om je perceel heen. Zelf ben ik wel eens ergens wezen kijken waar er vrij uitzicht was tot ongeveer de Duitse grens, maar na onderzoek bleek dat er op vrij korte afstand een gebouw van 8 verdiepingen gebouwd zou worden... dat was best jammer.

Dat heb ik ook gehad. Mn droomhuis gevonden, pand uit 1900, grote tuin erbij. Er kwam aan de overkant wel een "appartementengebouwtje" volgens de makelaar. Dat bleek een galerijflat van 5 verdiepingen hoog op nog geen 30m van de voordeur...