Ontspullen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:09

Heerlijk Sjp, ik wou dat ik dat al voor elkaar hebt. :+
Ik heb onze zolder tot nu toe nog vermeden met ontspullen. Daar zie ik wel tegenop. -O- Af en toe wel eens een artikel er vandaan gepakt die weg kon, maar nog niet de hoofdmoot aangepakt.

SJP

Berichten: 164
Geregistreerd: 09-03-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:23

[Deleted]
Laatst bijgewerkt door SJP op 09-05-23 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:33

Je hebt gelijk Sjp, zo ben ik door de overige kamers ook gegaan.

Veel op de zolder is van mijn man, dus daar kan ik al niet zoveel mee.
Deel is seizoensgebonden (winterjassen, veel paarden dekens en kerstspullen). Deel van mij betreft schilderijen van overleden paarden die uit andere kamers reeds verbannen zijn, die vind ik wat lastig maar neemt niet de meeste ruimte in.
Dan nog het deel wat verkocht kan worden. :+
Zal het plank voor plank doorlopen, dat zal meer te behappen zijn.

Ik irriteerde mij van de week weer toen ik enkel gebroken bitten moest hebben en daarvoor eerst allerlei stapels dekens aan de kant moest leggen voor ik bij de juiste kist was. Ik wist gelukkig wel van te voren waar het in lag, zover was het al geordend. Nu moeten de bitten die niet passen weer terug van stal en weer de juiste kist in. -O-

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 22:00

Hier zijn we juist voor een groot deel begonnen met de zolder, veel daarvan is in de weggeefgroep gegaan. Decoratie die nooit gebruikt wordt :evaw: . Vandaag is er ook terug van alles de deur uit gegaan.

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 22:04

Lori schreef:
Hier zijn we juist voor een groot deel begonnen met de zolder, veel daarvan is in de weggeefgroep gegaan. Decoratie die nooit gebruikt wordt :evaw: . Vandaag is er ook terug van alles de deur uit gegaan.

8-) goed bezig!

Snorlex

Berichten: 2536
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 23:39

Ik krijg morgen de sleutel van mijn nieuwe appartement, maar ben pas 3 oktober vrij en ga dan echt verhuizen. In de tussentijd langzaam ontspullen, doos voor doos richting het nieuwe huis.

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 07:15

Snorlex, gefeliciteerd met je nieuwe appartement.

Ik heb gewoon gedroomd over wat er weg kan vanuit de zolder. _O- Ik weet van een aantal grote spullen dat ze daar liggen en weg kunnen, dus heb nu al zin om volgende week die alvast te verwijderen. 8-)

Snorlex

Berichten: 2536
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 07:19

Haha productieve droom!

xZiva_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 07:51

cobiie schreef:
Goed gedaan Ziva +:)+ , heb je een slaapkamer of heel huis gedaan?

Mijn zeer kleine slaapkamer :+
Ik was al die spullen zó zat!

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:41

xZiva_ schreef:
cobiie schreef:
Goed gedaan Ziva +:)+ , heb je een slaapkamer of heel huis gedaan?

Mijn zeer kleine slaapkamer :+
Ik was al die spullen zó zat!

:+ Merk je verschil als je in je kamer bent? Is het nu rustgevender?

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:52

Leuk topic dit. Ik ben ook van het opruimen, weggooien en weggeven.
Minstens 1x per jaar ga ik het hele huis door om alles uit te zoeken en op te ruimen.
Deze winter gaan we verhuizen, dus mooie reden om weer eens extra overal naar te kijken.

Helaas heb ik een (wel hele lieve :P ) vriend die dus het tegenovergestelde is van wat ik ben. Hij kan werkelijk niks wegdoen, wil alles bewaren en neemt vaak veel (in mijn ogen) zooi mee naar huis wat daar dan nooit meer gebruikt wordt. Want wie weet, misschien heeft hij het ooit nog nodig. :+

Afijn ik las dat er op Netflix etc filmpjes staan van de Marie Kondo manier, die ga ik maar eens kijken. Vind opruimvideos altijd leuk om te zien en word er zelf ook weer enthousiast van om hier verder te gaan.

xZiva_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:02

cobiie schreef:
xZiva_ schreef:
Mijn zeer kleine slaapkamer :+
Ik was al die spullen zó zat!

:+ Merk je verschil als je in je kamer bent? Is het nu rustgevender?

Ik merk zoveel rust! Alles heeft een plekje, en daardoor kan je het ook in 1 keer pakken. niks meer in kastjes gepropt wat eigenlijk niet past :=

Es_ther

Berichten: 18736
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:29

Ik had niet veel spullen...
Tot ik ging verhuizen en er achter kwam dat ik zooi had waar ik het bestaan niet meer vanaf wist :') .
Dus dat weggedaan, en nu bezig met kleding in een grote zak voor het goede doel. Alles wat het hele seizoen niet uit de kast is geweest gaat in de zak, dat ga ik toch niet meer aan doen.

Malenka

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:42

Voor mij is dit lastig omdat ik in het verleden heel vaak zo goed als geen geld had. Ik bewaarde daardoor alles dat ik misschien wel eens nodig zou hebben of zou kunnen verkopen. Bijvoorbeeld ook kleding die ik kreeg en nooit droeg maar wel (enigszins) paste. Ik doe dit dus nog steeds en kan 'goede' kleding moeilijk weg doen.

Daar komt nog eens bij dat ik heel voorzichtig ben met de kleding die ik echt heel leuk vind. Die draag ik bijna niet omdat ik niet wil dat er iets mee gebeurt...

Ik weet heel goed dat dit niet zo werkt. Maar dat patroon veranderen is best lastig.

Mijn huis ligt dus vol kleding die 'te goed' is om dagelijks te dragen en kleding die ik misschien ooit wel nodig heb omdat ik niks anders kan kopen.

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:49

Ik ben ook een persoon die nieuwe kleding niet zomaar wou aantrekken zolang ik nog een oud soortgelijk kledingstuk had wat verder opgedragen kon worden.

Door juist de oude (versleten) kleding weg te doen ben ik het nieuwere nu dagelijks gaan dragen maar nog heb ik die drang om nieuw/duur/mooi niet aan te willen trekken.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:00

Ik bewaarde veel oude kleding 'om in te verven', maar op een bepaald moment hingen er zoveel 'verf'-shirtjes en broeken dat er weinig ruimte meer was voor 'nette' kleding :)

Syberdepiep

Berichten: 1611
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 22:36

Ik zoek met de verandering van seizoen mn kledingkast uit, zorg dat ik een paar goede basics heb die eigenlijk overal wel bij passen. Dan maak ik combinaties, bijv 3 verschillende broeken, en zoek daar dan een aantal combinaties van tops/shirts/truien/vesten bij uit die daar weer perfect op passen. Achter elke broek hang ik die bijpassende bovenkleding sets, zodat ik altijd heel makkelijk een goede combinatie kan uitzoeken, omdat ik weet wat waar bij hoort. Verder 2 jurken en wat leuke jasjes/colberts, sjaals en schoenen/laarzen die bij de outfit combinaties passen. Meer heb ik niet aan kleding, ander seizoen berg ik op. Sinds het zo doe heb ik altijd wat om aan te trekken en draag ik alles in mn kast.
Voor bij de paarden 6 sets kleding met bijpassende spullen voor paard, zo matcht alles en voorkomt onnodig aankoop van meer spullen, heb immers al keuze genoeg en alles compleet.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:04

Deze week neem ik mijn slaapkamer onder handen, opruimen, alles wat ik een jaar niet heb gebruikt gaat weg.
En dan muurtje verven, en rustige inzet van de kamer.

Het kan zijn dat er dan een aantal dingen niet meer kloppen, dus wellicht, 2 nieuwe overtrekken, zodat alles bij elkaar past....dan gaan er weer wat overtrekken weg.

Basis word helder wit en oker geel.

Kaptafel gaat weg, een nachtkastje, wat rommeltjes.
Inbouwkast leeg en wordt dan klaargemaakt voor 1 plank met nachtgoed, ook komt hier dan afwisselend de winter en de zomer garderobe.

Gaby
Berichten: 3409
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:19

Ik word vrolijk van alle opruimverhalen, goed bezig allemaal! :D

Ik ben gek op ontspullen en Marie Kondo. Ik heb net een lege kast weggedaan. :)

Maar met sommige dingen heb ik moeite: ik heb een slacentrifuge die ik nooit gebruik (ik heb geen afwasmachine, en het ding is irritant om met de hand af te wassen), maar wegdoen vind ik ook lastig ... Hij gaat toch maar weg, denk ik.
Moeilijker is mijn 4-in-1 keukenmachine. Ik gebruik de blenderfunctie al jarenlang zo'n 2 keer per jaar om linzensoep te pureren en het ding staat verder maar stof te vangen. Maar als ik hem wegdoe, ben ik bang hem toch weer nodig te hebben...

Esther_

Berichten: 4000
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:24

Als je iets nog gebruikt, dan zou ik het bewaren. Weggooien vind ik dan teveel verspilling. Andere optie is, ding verkopen en als je het zelf nodig hebt, bij iemand lenen.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:27

Je kunt altijd gewoon een staafmixer kopen, die neemt een stuk minder ruimte in

Gaby
Berichten: 3409
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:32

Vjestagirl schreef:
Je kunt altijd gewoon een staafmixer kopen, die neemt een stuk minder ruimte in

Dat is ook een goede gedachte! :)

Ik ga hem op markplaats zetten, denk ik :) . Moet ik wel eerst een doos voor de keukenmachine regelen ...

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:08

Dat van de keukenmachine herken ik, van mij mag hij de deur uit maar vriendlief is het daar nog niet mee eens. Hij wordt af en toe voor soep gebruikt maar we hebben ook een staafmixer en een enkele keer om bloemkoolrijst oid te maken, dat is wel weer lastiger met ander keukengerei.

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 16:39

Gaby schreef:
Maar met sommige dingen heb ik moeite: ik heb een slacentrifuge die ik nooit gebruik (ik heb geen afwasmachine, en het ding is irritant om met de hand af te wassen), maar wegdoen vind ik ook lastig ... Hij gaat toch maar weg, denk ik.
Moeilijker is mijn 4-in-1 keukenmachine. Ik gebruik de blenderfunctie al jarenlang zo'n 2 keer per jaar om linzensoep te pureren en het ding staat verder maar stof te vangen. Maar als ik hem wegdoe, ben ik bang hem toch weer nodig te hebben...

Ik heb een heel ouderwetsch metalen mandje dat opvouwbaar is om de sla droog te zwieren, maar het kan ook in een schone theedoek. En ik pureer soep met de staafmixer, veel minder gedoe (als in overschenken en extra vaat).

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:25

Ik ben begin juli verhuisd van een studio van 30 m2 naar een appartement met 1 slaapkamer van ongeveer 60 m2. Ik heb nu ook nog een berging in de kelder van ongeveer 2 bij 3 meter. Er zijn nog best wat dozen niet uitgepakt en ik weet dat er ook gewoon veel ‘zooi’ bij zit die eigenlijk wel weg kan. Maar toch kijk ik er enorm tegenop. Daarom vraag ik me af: hoe beginnen jullie? Hebben jullie een systeem om mee te werken?

Marie Kondo enzo ook al bekeken, maar persoonlijk vind ik dat wel een beetje zweverig :')