In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:47

In woon en werk sinds 4,5 jaar in Zweeds Lapland. Ben er in mijn eentje heen verhuisd met de gedachte het een jaartje te proberen. Inmiddels dus 4,5 jaar verder. Samen met mijn partner ouders van een geweldige dochter en eigenaren van een fijn huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:54

elnienjo schreef:
Waikiki schreef:
Ik woon al bijna 7 jaar in Australië en heb mijn sponsorship hier ook gedaan. Ik kreeg mijn residency meer dan 2 jaar geleden. Reken maar op rond de 4000euro voor een skilled visa, en rond de 8 a 9000 euro voor je PR. Prijzen gaan omhoog en het wordt ook moeilijker. Mijn PR proces duurde 7 maanden van het aanvragen totdat ik het kreeg. In de tussentijd betaal je meer belasting dan de rest en zit je vast aan je baan. Je betaald meer voor ziekenkosten etc maar krijgt minder terug totdat je PR bent.
Terug zou ik never nooit niet willen. Ik vervloek Nederland soms dat ze geen dubbele nationaliteit toestaan, en zou het haast daarvoor opgeven....

Belachelijk idd, Nederland zit vol met dubbele nationaliteiten, maar de nationaliteit van hun bloedeigen onderdanen moet opgeven worden als je er een andere nationaliteit bijkrijgt.

Een NL vriendin van mij is in Nederland met een Bulgaar getrouwd en samen zijn ze naar Australie geemigreerd. De Bulgaar is op dit moment dus in het bezit van 3 nationaliteiten (want hij hoefde zijn Bulgaarse niet op te geven om Nederlander te worden) en hij hoeft ook de Nederlandse niet op te geven om Australier te worden. Mijn vriendin wél, zij is nu dus alleen nog Australische. Zó krom!

Waarom is dat krom? Nederland heeft besloten dat als je wilt naturaliseren, je Nederlanderschap wordt ingetrokken, Bulgarije heeft dat blijkbaar niet. Dat is gewoon at the discretion van het land in kwestie. Je vriendin is genaturaliseerd, wist dat als ze dat zou doen, ze haar Nederlandse nationaliteit kwijt zou raken, dus wat is het probleem? Overigens is het zo dat als je de nationaliteit van je geregistreerd partner of echtgenoot aanneemt, je je Nederlandse paspoort ook gewoon mag behouden, dus er zijn echt wel mogelijkheden om toch een dubbel paspoort te hebben zonder meteen Nederlander-af te zijn als volwassene. Had ze Bulgaarse geworden, of gewacht tot haar partner Australisch was geworden, dan had ze wellicht wel haar Nederlandse paspoort ook gewoon kunnen behouden.

Ik ben nu toch wel nieuwsgierig wat jouw beweegredenen zijn om niet te naturaliseren, Waikiki, ook al weet je dat je niet terug wil. :P Ik weet ook niet of ik het zo snel zou doen, hangt er vooral vanaf wat ik ervoor in de plaats krijg. Ik hecht niet veel waarde aan mijn Nederlanderschap an sich, maar het is toch wel lekker om in een heleboel landen uit het vliegtuig te rollen en gewoon een port of entry visa te krijgen als toerist, of om dat gewoon ter plekke te kunnen regelen zonder eerst door allerlei bureaucratische rompslomp op ambassades etc. te hoeven.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:57

Ik snap de combinatie van uitkeringen ontvangen en dubbele paspoorten niet maar goed :+
Ben blij dat wij die optie juist wel hebben.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:40

Ook al krijg je een dubbele nationaliteit dmv huwelijk, bij 10 jaar in het buitenland wonen (buiten NL en EU) vervalt je Nederlandse nationaliteit automatisch. Tenzij je voor een jaar terug komt.

Mijn permanent residency is niet zo permanent als het klinkt. Dit moet iedere 5(!!) jaar vernieuwd worden. Paspoort is veel handiger.
En ik ben ook zeer zeker niet onder de indruk van Mark Rutte’s reden en brief waarom wij geen dubbel paspoort krijgen.
Ik ben niet meer ingeschreven in Nederland, ik krijg geen uitkering, ik krijg niks vanuit Nederland. Owja de ABN AMRO die je eruit gooit omdat ze geen Nederlands in het buitenland willen die daar een rekening hebben. >;)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:59

Waikiki schreef:
Terug zou ik never nooit niet willen. Ik vervloek Nederland soms dat ze geen dubbele nationaliteit toestaan, en zou het haast daarvoor opgeven....

Zelfde hier,wij zijn ook aan het denken om onze nationaliteit op te geven.Als je turk marokaan of egyptenaar ben kan het allemaal wel,blijft een beetje zuur.
Wij moeten iedere 5 jaar een verblijfsvergunning aanvragen,en iedere 5 jaar is er een regel verandert waardoor er een papier niet in orde is en moeilijk dat ze dan doen.Heb ik het over belgie he.

We hebben een woning in spanje,maar kunnen er nog niet wonen omdat ik de zorg voor mijn ouders nog heb.Dus nu gaan we regelmatig korte weekjes of lange weekenden heen en weer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:32

Waikiki, wat bedoel je precies met: dan vervalt je nationaliteit?
Je behoudt toch gewoon je paspoort? Stemmen kun je ook gewoon nog na 10 jaar.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:34

Zou inderdaad wat zijn als je je nationaliteit kwijt raakt. Stel je hebt geen paspoort van je ‘nieuwe’ land, dan ben je opeens stateloos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:44

Piekosjj schreef:
Zou inderdaad wat zijn als je je nationaliteit kwijt raakt. Stel je hebt geen paspoort van je ‘nieuwe’ land, dan ben je opeens stateloos?

Nee, je moet dan gewoon een paspoort aanvragen. :+ In principe staat je nationaliteit namelijk los van het wel of niet hebben van een fysiek paspoort, aangezien je gewoon in het systeem van de overheid zou moeten staan als staatsburger. Een Nederlander (of staatsburger van welk ander land dan ook) die niet in het bezit is van een paspoort, is immers ook niet staatloos. :)

Sizzle: zolang je je Nederlandse paspoort op tijd blijft verlengen (of een verklaring van Nederlanderschap aanvraagt), is er inderdaad niets aan de hand. :=

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:46

nee je als je paspoort komt te vervallen als je een dubbele nationaliteit hebt vervalt je nederlandschap als je niet in NL woont.

zoals:

Automatisch verlies Nederlandse nationaliteit
In sommige situaties kunt u de Nederlandse nationaliteit automatisch verliezen. Bijvoorbeeld als u vrijwillig een tweede of andere nationaliteit aanneemt. Of als u 10 jaar buiten het Koninkrijk der Nederlanden (Nederland, Curacao, Aruba en Sint Maarten) of de Europese Unie (EU) woont met een dubbele nationaliteit en u uw Nederlandse paspoort niet op tijd verlengt. Of als u een Verklaring van afstand aflegt. Er zijn ook uitzonderingssituaties, waarbij u wel Nederlander blijft. Zo raken Nederlanders hun nationaliteit niet kwijt wanneer zij vrijwillig de nationaliteit van hun huwelijks- of geregistreerde partner aannemen.

Als u alleen de Nederlandse nationaliteit heeft, raakt u deze nooit automatisch kwijt, omdat u dan staatloos zou worden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -verliezen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:53

Aha, ik heb er maar 1 dus dan gebeurd er dus niets :D

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:21

Ik heb het topic (nog) niet helemaal doorgelezen, maar zal me wel al even melden.

Ik woon sinds December 2011 in Canada en kom denk ik nooit meer terug :')
De paardenwereld zou voor mij de enigste reden zijn om Canada te verlaten.

Edit; verkeerd gelezen.

Ik kan inderdaad gewoon mijn Nederlands paspoort houden als ik via een Canadees huwelijk mijn citizenship aanvraag :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:34

Het is natuurlijk wel zo dat je niet in de toekomst kan kijken en er ook weleens dingen veranderen.

Mijn oom is Italiaan en woont al bijna 50jr in Nederland. Kinderen in Nederland geboren, hebben Italiaans paspoort. Of het altijd handiger is geweest..........Nee, niet altijd. Maar zolang er geen gekke dingen gebeuren, hebben ze er niet veel last van.

Vroeger kregen kinderen geen eigen paspoort en stonden meestal bij de moeder erin. Mijn tante moest om die reden 2 paspoorten.

Nederland is helemaal niet zo makkelijk eigenlijk. Je kan je niet eens zomaar in een ander dorp of gemeente vestigen in de sociale sector. Wij moesten ook boven x bedrag kopen om hier te mogen wonen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 17:48

_Snow_White schreef:
Ik heb het topic (nog) niet helemaal doorgelezen, maar zal me wel al even melden.

Ik woon sinds December 2011 in Canada en kom denk ik nooit meer terug :')
De paardenwereld zou voor mij de enigste reden zijn om Canada te verlaten.

Edit; verkeerd gelezen.

Ik kan inderdaad gewoon mijn Nederlands paspoort houden als ik via een Canadees huwelijk mijn citizenship aanvraag :j

Als ik het goed lees heb je daar ook gestudeerd? Misschien is het dan al makkelijker om aan een visum te komen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:24

Wij mogen over ongeveer 4,5 jaar de Franse nationaliteit aanvragen. Dan wonen wij hier 10 jaar. Als alles hier loopt zoals we hopen dan gaan we dat zeker doen. Onze kinderen mogen kiezen als ze 12 zijn maar krijgen nu nog automatisch de Nederlandse nationaliteit. Vind het vooral vreselijk onhandig mrt paspoorten regelen. Moeten daarvoor naar de ambassade van Parijs (ruim 4,5 uur reizen enkele reis om het over de kosten maar niet te hebben). Nu iedereen een paspoort zouden we eventueel in Nederland een paspoort aan kunnen vragen maar dan moet je wel langer dan een week in Nederland zijn en wij blijven eigenlijk nooit langer dan 4 dagen.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:24

moonsparkle schreef:
Als ik het goed lees heb je daar ook gestudeerd? Misschien is het dan al makkelijker om aan een visum te komen?

Ik ben geemigreerd voordat ik ging studeren, maar het wordt wel makkelijker inderdaad :j

Ik zit nu nog op een werkvisum ivm rotte wetverandering waardoor ik (nog) geen permanent residency heb, maar door mijn studie kan ik wel een express aanvraag doen. Helaas kost het nog een paar duizend dollar en dankzij een fout van DUO heb ik dat nu even niet -O-

Mijn collega komt uit India en die moet wel een behoorlijk bedrag (>10k) op zijn bankrekening hebben staan om een PR te krijgen. Eigenlijk bizar sinds dat wij even "nuttig" zijn voor het land ivm onze Canadese opleiding en het gebrek aan werknemers.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:36

Shenavallie schreef:
Misschien een knuppel in het hoenderhok, maar ik ben juist voorstander van één nationaliteit. Dubbele snap ik het nut niet van en zie ik als 'wel je hand op willen houden voor uitkeringen, maar verder niets bijdragen'. Of is er iemand die mij een ander inzicht kan geven? Ben wel benieuwd naar logische onderbouwingen.

Als wij Nieuw-Zeelandse staatsburgers zouden worden, dan raken we automatisch ons Nederlanderschap kwijt. Maar rond onze pensioen moeten we dan alsnog weer contact met Nederland opnemen dat ons opgebouwde pensioen vanuit nl aan ons uitgekeerd wordt, de hoeveelheid wordt dan eventueel nog aangevuld naar de nz'se maatstaven.

Alleen in de EU en onder bepaalde voorwaarde voor kinderen mag de nl'se nationaliteit behouden blijven. Er is een regel dat zolang ik mijn nl'se paspoort of bewijs van Nederlanderschap op tijd verleng ik beide nationaliteiten zou kunnen behouden. Echter heeft de Nederlandse overheid de macht om zonder pardon mijn nl'se paspoort en dus nl'se nationaliteit in te nemen als ik die van NZ aanneem. Kinderen die in het buitenland geboren worden en dan minimaal x jaar (meen 5) voor hun 18de in dat land gewoond hebben kunnen een nieuwe nl'se nationaliteit aanvragen mits één van de ouders nog steeds de nl'se nationaliteit heeft. Alle kinderen die hier geboren worden, nadat wij residency hebben en wii nog de nl'se nationaliteit hebben, hebben automatisch recht op de nz'se en de nl'se nationaliteit. Maar vanuit Nederland zal daar op 18-jarige leeftijd wel een keuze in gemaakt worde

Wij zijn nu bezig om van een werkvisum naar een tijdelijke residency voor 2 jaar te gaan. Als we die krijgen moeten daarna de permanente residency aanvragen. Als we dan weer 5 jaar in het bezit van de permanente residency zijn, zouden we nz'se nationaliteit aan kunnen vragen.

Edit: Als ik dan weer buiten de EU zou gaan wonen met iemand uit dat land. Ik zou dus in de nieuwe nationaliteit trouwen, dan mag ik wel de Nederlandse nationaliteit behouden.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 11-07-19 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:47

Frummels schreef:
Ik weet niet helemaal hoe het in Australië werkt, maar heeft ze dan geen verklaring van Nederlanderschap aangevraagd? Daarmee kan je toch altijd je Nederlandse nationaliteit behouden? Ook in Australië als het goed is.

Zoals ik het nu begrepen heb kunnen ze je die inderdaad niet afpakken zolang je maar op tijd verlengd. Is nog goedkoper ook.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:03

Wij zijn toch weer wat serieuzer aan het kijken naar de mogelijkheden. Dat is een beetje scheef omdat ik deze week begin met mijn nieuwe baan, maar het emigreren is toch wel een lange termijn plan (volgend jaar, jaar erna?) Gelukkig doe ik werk wat ik in Engelstalige landen goed kan voortzetten bij soortgelijke kantoren, dus dat zou geen probleem mogen zijn. Mijn man werkt voor zichzelf en kan dat eigenlijk overal ter wereld doen, zolang hij maar een laptop en telefoon heeft. :+
We gaan in elk geval dit najaar en volgend voorjaar twee keer op vakantie naar Canada om eens te kijken welke steden ons daar bevallen. Voor nu staan Vancouver en Toronto op de planning en wat kleine stadjes/wijken eromheen. :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 11:18

Wat fijn dat je man flexibel is qua werk, als een van ons dat had waren we denk ik al weggeweest :')

Wij zitten met twee goeie/leuke maar specifieke banen dus er is een kans dat wij dan wel echt allebei iets heel anders zouden gaan doen, wat het toch iets lastiger maakt.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 30-07-19 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:37

Ja echt super fijn! En ik dus op zich ook wel, omdat ik in mijn vakgebied vrijwel overal ter wereld bij een soortgelijk bedrijf terecht kan. Dat maakt het wel een stuk makkelijker.
Nu nog kiezen waar we heen willen :')

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:01

interessant topic! na mijn stage in Nieuw-Zeeland begin dit jaar ben ik ook erg aan het nadenken om eventueel ooit te gaan emigreren. ik heb familie in Canada en Nieuw-Zeeland, dus beide zou voor mij wel een optie zijn. Volgend jaar als ik afgestudeerd ben ga ik weer naar Canada op familiebezoek...

ik zie mezelf best die stap maken, maar of het permanent zal zijn, geen idee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 01:12

Onze zoon was in Noord Italie op vakantie en stuurde geweldige foto's, dus ik zei; koop er wat :) Hij zei, dat is goed. Maar ons bod op een huis in Nederland was net geaccepteerd en hij maakt min of meer een grapje, maar staat er ook net als ik wat dubbel in.

Nu wat bobbels op de weg, dus als het toch niet rond komt, ga ik echt niet meer in Nederland kijken zei ik tegen mijn man. Dan is het een voorteken dat we echt moeten gaan :)

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 01:40

Frummels schreef:
Wij zijn toch weer wat serieuzer aan het kijken naar de mogelijkheden. Dat is een beetje scheef omdat ik deze week begin met mijn nieuwe baan, maar het emigreren is toch wel een lange termijn plan (volgend jaar, jaar erna?) Gelukkig doe ik werk wat ik in Engelstalige landen goed kan voortzetten bij soortgelijke kantoren, dus dat zou geen probleem mogen zijn. Mijn man werkt voor zichzelf en kan dat eigenlijk overal ter wereld doen, zolang hij maar een laptop en telefoon heeft. :+
We gaan in elk geval dit najaar en volgend voorjaar twee keer op vakantie naar Canada om eens te kijken welke steden ons daar bevallen. Voor nu staan Vancouver en Toronto op de planning en wat kleine stadjes/wijken eromheen. :j

Wat gaaf zeg! Dan heb je wel beide geluk met je baan dat het best "flexibel" is qua werken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:18

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-26 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:22

Eulogy schreef:
Ohhh Canada lijkt me ook heel gaaf!

Ik ben op m'n 19e naar de UK verhuisd, ik ben nu 24 en heb altijd heel hard geroepen dat ik echt niet meer terug naar Nederland ga. Heb een Britse vriend en een koophuis hier, maar mijn mening begint toch wat te veranderen. Toch ook het besef dat ik geen broers of zussen heb en mijn ouders ouder worden, dus misschien over +/- 5 jaar toch terug naar Nederland.
De sfeer/politiek hier momenteel helpt natuurlijk ook niet mee.

Dat snap ik heel goed hoor. Maar Nederland verandert ook en zeker niet ten goede. UK is relatief dichtbij. Maar over 5 jaar weet je hoe alles gaat tussen UK en Europa.