Ervaringen elektrisch rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:33

Ja ik ook, maar daar zit echt megaveel subsidie op

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:38

ikke schreef:
Laat je anderen voor je kosten opdraaien. Lekker uitgangspunt.

De oplossing is simpel: ophouden met die doodlopende weg van elektrische auto's op een accu en serieus werk maken van de echte alternatieven, waaronder chemische brandstoffen en de aanzet daarvoor: het aantal zonnepanelen verveelvoudigen; elk beschikbaar dak benutten, in plaats van akkerland ervoor misbruiken.

Over die kosten: meen je dat echt? Ik zou er eerlijk gezegd niet eens bij stilstaan, maar gooi jij ook 20 cent in een potje bij vrienden als je je mobiel oplaadt?

Voor de rest ben ik het trouwens helemaal met je eens: elektrisch rijden is echt niet het summum, om zaken handelbaar te houden zullen ook andere alternatieven verder ontwikkeld moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:49

Wij hebben afgelopen weekend 1200 km gereden met de Bolt. Ging prima :)

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:04

turtlelito schreef:
ikke schreef:
Laat je anderen voor je kosten opdraaien. Lekker uitgangspunt.

De oplossing is simpel: ophouden met die doodlopende weg van elektrische auto's op een accu en serieus werk maken van de echte alternatieven, waaronder chemische brandstoffen en de aanzet daarvoor: het aantal zonnepanelen verveelvoudigen; elk beschikbaar dak benutten, in plaats van akkerland ervoor misbruiken.

Over die kosten: meen je dat echt? Ik zou er eerlijk gezegd niet eens bij stilstaan, maar gooi jij ook 20 cent in een potje bij vrienden als je je mobiel oplaadt?

Voor de rest ben ik het trouwens helemaal met je eens: elektrisch rijden is echt niet het summum, om zaken handelbaar te houden zullen ook andere alternatieven verder ontwikkeld moeten worden.

Ik zou me knap generen in ieder geval, als ik een hele auto op zou gaan staan laden in het stopcontact met een dik snoer door het huis naar buiten :o Het toont toch even wat anders dan een mobieltje, wat ik eerlijk gezegd ook al een beetje lüllig zou vinden om op te gaan laden bij iemand waar je op bezoek bent :P

Ben benieuwd naar welke vorderingen we nog geen maken op het gebied van duurzaamheid en wat zuiniger omgaan met die ene aarde die we hebben. Soms vraag ik me ook wel eens af of het allemaal nog wel op tijd gaat komen, of dat we de boel al dermate verkloot hebben dat het al te laat is ofzo...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:41

Een privé paal kun je zelf van bepalen of anderen die mogen gebruiken en tegen welk tarief. Anderen scannen dan gewoon met een pasje en betalen het door jou gekozen tarief.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:58

pmarena schreef:
[

Ik zou me knap generen in ieder geval, als ik een hele auto op zou gaan staan laden in het stopcontact met een dik snoer door het huis naar buiten :o Het toont toch even wat anders dan een mobieltje, wat ik eerlijk gezegd ook al een beetje lüllig zou vinden om op te gaan laden bij iemand waar je op bezoek bent :P

Ben benieuwd naar welke vorderingen we nog geen maken op het gebied van duurzaamheid en wat zuiniger omgaan met die ene aarde die we hebben. Soms vraag ik me ook wel eens af of het allemaal nog wel op tijd gaat komen, of dat we de boel al dermate verkloot hebben dat het al te laat is ofzo...

Het ging mij om opladen als je ergens blijft slapen (wat eerder gebeurd als het wat verder is, dus kans op lege auto bij aankomst is groter). Als ze ergens buiten een stopcontact hebben zitten kan hij daar gewoon in natuurlijk, anders is de 'dikke snoer' alleen buiten en zul je de afstand naar een stopcontact binnen moeten overbruggen met een normale verlengsnoer. Ik zal het ook niet snel doen (we hebben de beschikking over een 'normale' auto), maar een optie is het wel. En ik laad ook zonder enige gene mijn telefoon op bij vrienden als ik daar blijf slapen hoor.

En wat betreft het nog op tijd zijn om de aarde te redden: ik denk dat we een versnelling nodig hebben en dat die op dit moment in gang gezet wordt. Dat zal zeker niet zonder slag of stoot gaan, zoals je ook in dit topic kunt zien, hangen we allemaal aan ons normale gemak en verandering is altijd lastig.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:41

https://www.facebook.com/15058070829436 ... 901115952/
Artikel uit algemeen dagblad vandaag.
Precies wat ik al zei wordt hier bevestigd door onderzoek. Voor modaal gezin is een electrische auto gewoon onbetaalbaar en er zijn nog steeds veel te weinig aansluitingen om op te laden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:53

Een betere titel zou zijn 'modaal gezin geen geld voor nieuwe auto'.
Dat is niet iets van tegenwoordig, en dat heeft ook niks met elektrisch of benzinemotor te maken. Wij hadden vroeger altijd tweedehands bakjes, en dan maar ééntje, die beide ouders deelden.

Ik verwacht dat het niet lang duurt voordat de elektrische auto's goedkoper zijn dan de auto's met verbrandingsmotor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:56

Wat ik bij de Tesla gewoon heel naar vind is dat ze in Amerika zeker de helft maar kosten. Daar heb je een model S waarvoor je hier net aan een 3 kan kopen/leasen. Zit vanuit Amerika een enorme export tax op sinds Trump die in het leven heeft geroepen in het kader 'Make America great again'. En hoewel Tesla ook in NL produceert zijn ze nog steeds duur omdat de onderdelen wel weer met diezelfde tax geimporteerd worden. Pas als de onderdelen ook in Europa gemaakt kunnen worden (en dat gaat dus nog niet / mag niet van Ameria) worden ze hier dezelfde prijs. Een Tesla 3 kost in Amerika 35000 dollar, dat is omgerekend 31000 euro. Dat zou heel aantrekkelijk moeten zijn voor lease en daarna voor tweedehands verkoop, maar exact dezelfde uitvoering kost hier dus 50000 euro. :=

Voor ons lijkt Tesla ook af te gaan vallen nu en wordt het vermoedelijk de Hyundai Kona.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:13

Die hele handelsoorlog is gewoon vreselijk.. -O-
Sowieso die invoerrechten.. Ooit in het leven geroepen om onze eigen (auto)industrie te beschermen, maar nu dat Nederland zelf geen auto's meer ontwerpt heeft die tax geen enkel ander nut dan de staatskas te spekken.

Ik weet niet hoe het zit met tweedehands auto's. Er worden momenteel vrij veel Fiat 500e auto's vanuit Amerika hierheen verscheept, die vaak al voor 10 tot 15.000 hier worden verkocht.
Als de Tesla's over een aantal jaren ook tweedehands deze kant op komen, en er weinig kosten bij komen, dan zou dat geweldig zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:28

Ja :j dat zou mooi zijn. En anders de Nederlandse tesla's, zeker model 3 moet toch 2e hands op termijn wel betaalbaar zijn.

Wij zijn van plan om bij onze nieuwe leaseauto een prijsafspraak te maken voor eventuele overname na de 4 jaar. Ter vervanging van onze tweede auto :j

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:36

Hanafubuki schreef:
Ja :j dat zou mooi zijn. En anders de Nederlandse tesla's, zeker model 3 moet toch 2e hands op termijn wel betaalbaar zijn.

Wij zijn van plan om bij onze nieuwe leaseauto een prijsafspraak te maken voor eventuele overname na de 4 jaar. Ter vervanging van onze tweede auto :j

Als dat dan nog aantrekkelijk is en de accu's kunnen nog poos mee. Dat is nog redelijk onbekend volgens mij?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:00

8nnemiek schreef:
Een betere titel zou zijn 'modaal gezin geen geld voor nieuwe auto'.
Dat is niet iets van tegenwoordig, en dat heeft ook niks met elektrisch of benzinemotor te maken. Wij hadden vroeger altijd tweedehands bakjes, en dan maar ééntje, die beide ouders deelden.

Ik verwacht dat het niet lang duurt voordat de elektrische auto's goedkoper zijn dan de auto's met verbrandingsmotor.

Maar wat ik hierbij wel een opmerkelijk verschil vind, is dat je voor een tweedehands elektrische auto veel betaald in verhouding tot de meeste tweedehands benzine/diesel motoren. Of Hybride motoren.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Fiat 500 E, daar betaal je nu voor een occasion +- 15.000 euro voor. Voor dat geld heb je een prachtige benzine/diesel occasion. Heb je meer auto, meer comfort.
Ik denk dat er een hoop moet gebeuren in de ontwikkelingen wat betreft elektrisch rijden, voordat ze het goedkoper kunnen maken dan auto´s met een verbrandingsmotor.

Ik denk overigens dat er weinig mensen zijn die een nieuwe auto kopen. Wij hebben ook altijd tweedehands auto´s gehad, dat is hartstikke normaal imo. Een nieuwe auto kunnen kopen is juist een uitzondering naar mijn idee.

Ik vind het vooral jammer dat ze die elektrische auto´s vaak zon futuristic look geven. Geef mij maar gewoon een normale auto, niet te lang, niet te klein.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:04

Een betaalbare oplaadbare Honda Jazz :+:

Ik vraag me wel af wat nu echt de toekomst wordt. Elektrisch rijden of wat anders.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:32

Wij hebben een benzine autootje Honda jazz, automaat weliswaar. Maar die rijd heerlijk!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:45

Wij ook, uit 2010 :D Het is heus geen paradepaardje ofzo, maar gewoon een prima, heerlijk veelzijdig autootje, ik ben er super blij mee +:)+

Alleen wij kwamen er bij toeval achter dat de airbags er niet in zaten -:(-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:07

Shaggy09 schreef:
Maar wat ik hierbij wel een opmerkelijk verschil vind, is dat je voor een tweedehands elektrische auto veel betaald in verhouding tot de meeste tweedehands benzine/diesel motoren. Of Hybride motoren.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Fiat 500 E, daar betaal je nu voor een occasion +- 15.000 euro voor. Voor dat geld heb je een prachtige benzine/diesel occasion. Heb je meer auto, meer comfort.

Dat is zeker waar. Maar dat ligt puur aan de vraag en aanbod. Er is heel weinig aanbod in tweedehands elektrische auto's, en juist heel veel vraag. Zou je zo'n Fiat 500e voor minder dan 10.000 te koop zetten dan staan de mensen er waarschijnlijk voor in de rij. Die handelaren proberen natuurlijk het onderste uit de kan te krijgen, en schijnbaar zijn dit momenteel de prijzen waarbij er nét genoeg mensen het bedrag ervoor willen/kunnen neerleggen.
Zodra de markt verzadigd raakt zullen de prijzen pas echt dalen.

Shaggy09 schreef:
Ik denk dat er een hoop moet gebeuren in de ontwikkelingen wat betreft elektrisch rijden, voordat ze het goedkoper kunnen maken dan auto´s met een verbrandingsmotor.

In principe zijn ze qua ontwikkelingen al best ver. De techniek is een heel stuk simpeler en goedkoper dan een brandstofmotor. Een elektromotor is zo klein, die kun je in een flinke rugzak vervoeren, en die is zo simpel dat ie bijna niet stuk kan gaan. Het stelt echt weinig voor.. de motor wordt (via via) aangesloten op de accu, en op de wielen (even heel simpel gezegd). Het is een heel stuk simpeler te bouwen en te installeren dan een verbrandingsmotor. De accu's zijn nog het lastigste om weg te werken.
De grootste reden van de hoge prijzen is denk ik de oplage; er worden nog weinig elektrische auto's gemaakt en verkocht, de machines moeten nog worden terugverdiend, alle onderzoeken en testen enz enz die eraan vooraf gaan moeten worden terugverdiend..
Ik denk (en hoop) dat, zodra die auto's echt in grote getale de fabrieken uit rollen, dat de prijzen dan ook verder zakken.

En inderdaad, die futuristische looks, dat doet mij ook weinig. Maar daar zou ik me dan wel overheen kunnen zetten als ik een fijne en betaalbare auto tegen zou komen :j
Voorlopig ben ik ook nog heel blij met mijn oude Fiat 500 uit 2009. Die rijd ik sowieso eerst op.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:10

Dat klopt, maar dan moet de markt eerst verzadigd raken. En daar zet ik mijn vraagtekens bij. :P Een actieradius moet toch wel wat verlengt worden anders is het voor diegene die veel op de weg zitten gewoon geen goede uitkomst. Het laden duurt vaak 4 tot 8 uur. Dus je zult vaker onderweg moeten stoppen om bij te laden, anders sta je een aantal uur langs de kant. Een een laadpaal aan huis is lang niet voor iedereen weggelegd; (denk aan rijtjeswoningen of appartementen waarbij je je auto 2 blokken verder moet parkeren, of gewoon geen eigen oprit hebben)

Al met al is het gewoon nog te onder ontwikkeld op het moment vind ik. Ze zullen écht met meer aanbod moeten komen, lagere prijzen en langere actieradius. Hoe het er nu voor staat is het gewoon echt meer iets voor de rijkere. Mijn werkgever heeft een Tesla en heeft in de parkeergarage vlakbij het werk een vak met laadpaal gereserveerd 5 dagen per week.
Ik wil niet eens weten wat hij daar voor betaald.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:40

Zeker waar :j
Maar dat geldt voor elk soort nieuwe technologie. De mobiele telefoons stelden 20 jaar geleden niks voor, overpriced, en nauwelijks bereik.. maar als je dan ziet hoe snel dat ineens ging toen het eenmaal begon te rollen.. Nu koop je een simpele mobiel voor 20 euro die zo veel meer kan dan de eerste mobieltje, en inmiddels weten we niet beter.
Ik denk dat de auto ook die kant op gaat. De eerste modellen zijn gewoon ‘test’auto’s, om te zien wat de markt wil, om de techniek onder de knie te krijgen, om duur te kunnen verkopen aan de rijke mensen die altijd het nieuwste van het nieuwste willen.. en daarna zullen er steeds meer simpele consumentenauto’s worden gebouwd.
Ik denk eigenlijk ook dat er in de toekomst gewoon bestaande modellen worden omgebouwd naar elektrisch. Zo komt volgend jaar de Fiat 500e naar Europa, maar ik denk dat andere kleinere auto’s ook die kant op gaan uiteindelijk. Dat hoop ik iig! :D

Ik zag gisteren bij de Gamma een laadpaal. Hartstikke slim :j Ik denk dat er wel meer bedrijven daarop gaan inspelen. Met een laadpaal trek je meer klanten, én zorg je dat ze langer binnen blijven.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 14:50

Mee eens dat een nieuwe elektrische auto voor vergelijkbare prijzen als een nieuwe middenklasse auto te krijgen is. Helaas is dat voor de meeste mensen geen optie. Een tweedehands elektrische auto is echter nog nauwelijks te krijgen, terwijl je ze in benzine of diesel voor het uitkiezen hebt, dat drukt de prijs. Het is een kwestie van vraag en aanbod. De voorwaarden zijn er ook nog niet om massaal elektrisch te rijden. Er zijn nog veel te weinig laadpalen. En daarom rijden ook weinig mensen elektrisch, en blijven er weinig laadpalen. Zo is het cirkeltje rond... Als dat cirkeltje eenmaal doorbroken wordt, gaat het vast hard met de aantallen elektrische rijders. Of er zijn andere opties, zoals rijden op waterstof, dat kan ook...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:58

_djoeke_ schreef:
Mee eens dat een nieuwe elektrische auto voor vergelijkbare prijzen als een nieuwe middenklasse auto te krijgen is. Helaas is dat voor de meeste mensen geen optie. Een tweedehands elektrische auto is echter nog nauwelijks te krijgen, terwijl je ze in benzine of diesel voor het uitkiezen hebt, dat drukt de prijs. Het is een kwestie van vraag en aanbod. De voorwaarden zijn er ook nog niet om massaal elektrisch te rijden. Er zijn nog veel te weinig laadpalen. En daarom rijden ook weinig mensen elektrisch, en blijven er weinig laadpalen. Zo is het cirkeltje rond... Als dat cirkeltje eenmaal doorbroken wordt, gaat het vast hard met de aantallen elektrische rijders. Of er zijn andere opties, zoals rijden op waterstof, dat kan ook...

Dit denk ik ook. :j
Ik denk echter wel dat er groei in zit, dat er dalijk meer auto´s elektrisch worden, die worden weer goedkoper, word het meer gekocht en dan uiteindelijk zullen er ook meer laadpalen worden neergezet.
Alleen de groei gaat tamelijk langzaam naar mijn idee. Die vergelijking met mobieltjes is mooi, maar hoe die in een korte tijd als een speer zijn gegaan zie ik de elektrische auto zich niet zo snel ontwikkelen.
Maar dat komt met de tijd wel.
Ik vind het in ieder geval zaak om het goedkoper en toegankelijker te maken voor de midden en lagere inkomens. Dat is iets waar ze nu wel al mee kunnen beginnen. Al betwijfel ik of ze dat ook daadwerkelijk gaan doen, Tesla was afgelopen jaar maar net ontsnapt aan een faillissement. Nu zijn hun natuurlijk niet de enige, maar zij zijn ondertussen wel een beetje de grote jongen onder de elektrische auto´s.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 15:05

Opel brengt dit jaar een elektrische Corsa op de markt met een actieradius van circa 300 km. Dat zijn autos die voor iedereen elektrisch rijden haalbaar zou kunnen maken, zeker als ze tweedehands beschikbaar komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:16

_djoeke_ schreef:
Opel brengt dit jaar een elektrische Corsa op de markt met een actieradius van circa 300 km. Dat zijn autos die voor iedereen elektrisch rijden haalbaar zou kunnen maken, zeker als ze tweedehands beschikbaar komen.

Zoek voor de gein eens op wat het accupakket kost en welke garanties daar bijhoren.
Die auto wordt binnen zeer afzienbare tijd heeel betaalbaar; het onderhoud des te minder......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:32

Ik hoop dat meer benzine stations laadpalen installeren. Hier in Californië zijn er al veel, maar vaak bij bv winkelcentra, hotels, etc. En dan zie je vaak dat aso benzine wagens daar geparkeerd staan :+ Al moet ik zeggen dat we de auto 99% van de tijd toch thuis opladen, maar het was nogal irritant tijdens onze roadtrip. Ook 1 laadpaal gezien die in een handicap parking spot stond, naast het politiebureau.. :')

Tesla's lopen qua laadpalen wel erg vooruit, ze zitten overal en laden enorm snel op. Ben wel benieuwd hoe het zit wanneer iedereen een model 3 heeft, vraag me af of ze het bij kunnen houden.
We zijn blij met de Bolt maar we hebben het er stiekem al over om over een jaar of 5 toch over te stappen naar de Tesla, vooral voor de auto pilot.

Hier in de VS lijkt het veel voordeliger om een elektrische auto te kopen dan in Nederland. We krijgen 2,500 terug van de staat zelf, 7,500 tax rebate en 800 van onze energie leverancier. Plus een voordeliger contract. Hoe zit dat in Nederland?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:47

Anthea schreef:
Ik hoop dat meer benzine stations laadpalen installeren. Hier in Californië zijn er al veel, maar vaak bij bv winkelcentra, hotels, etc. En dan zie je vaak dat aso benzine wagens daar geparkeerd staan :+ Al moet ik zeggen dat we de auto 99% van de tijd toch thuis opladen, maar het was nogal irritant tijdens onze roadtrip. Ook 1 laadpaal gezien die in een handicap parking spot stond, naast het politiebureau.. :')

Tesla's lopen qua laadpalen wel erg vooruit, ze zitten overal en laden enorm snel op. Ben wel benieuwd hoe het zit wanneer iedereen een model 3 heeft, vraag me af of ze het bij kunnen houden.
We zijn blij met de Bolt maar we hebben het er stiekem al over om over een jaar of 5 toch over te stappen naar de Tesla, vooral voor de auto pilot.

Hier in de VS lijkt het veel voordeliger om een elektrische auto te kopen dan in Nederland. We krijgen 2,500 terug van de staat zelf, 7,500 tax rebate en 800 van onze energie leverancier. Plus een voordeliger contract. Hoe zit dat in Nederland?

De belasting op auto's in NL is ongeveer 50% Dan kun je wel, voorlopig, geen wegenbelasting hoeven betalen voor je elektrische auto, maar je kunt nogal wat jaren autorijden voor 40.000 euro.....