De experimentele zaaier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:05

Wel de beste stengels laten zitten.

Ik heb een peterselie van de jumbo op het balkon, hij is mooi vol geworden. Houdt van veel zon en heeft veel dorst

CKR

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:50

Wat een leuk topic! Leuk om alles over jullie experimenten te lezen :D

Sinds begin dit jaar ben ik uit huis en samen gaan wonen. In de tuin stond al een vijg, framboos(hangen er verschillende aan) en druif(2 trossen).

Zelf ook het een en ander gezaaid; maïs, komkommer(hangt nu 1 aan), tomaat(hangen er verschillende aan), peper(verschillende geoogst), paprika, flespompoen en courgette. De laatste is helaas zo goed als helemaal opgegeten door de slakken. Oja, ook nog een aardbei plantje, maar die niet zo lekker en doet het niet zo goed. Ook nog wat bakken met kruiden. Wordt wel gedeeld met radijs en wortel, dat doet het ook wel aardig.

Hier nog kersenpitjes en papaya pitjes gedroogd. Die laatste zal het hier in NL niet zo goed doen, vrees ik :')
En ook hier staat een avocado met zn kont in water.

Niet slecht voor een eerste keer, dacht ik zo :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:54

Een aardbei geeft pas lekkere aardbeien in het 2de jaar, en het jaar er op weer minder

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 00:05

Heb het plantje van iemand anders gekregen, dus geen idee in welk jaar deze zich nu bevindt :+

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 00:15

Als ie volgend jaar niet lekker is, issie ouder haha. Ik zou de uitlopers die het geeft laten wortelen dan heb je meer plantjes om mee te wisselen als ze ouder zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 00:16

Ik vind zaaien echt leuk! Voor in de tuin hebben we alleen geen goede manier gevonden (i.v.m. konijnen en barricades om de planten heen slopen ze altijd) dus voorlopig houden we het nog op een paar potjes waar o.a. peterselie en basilicum inzitten.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 00:31

Mossel schreef:
Als ie volgend jaar niet lekker is, issie ouder haha. Ik zou de uitlopers die het geeft laten wortelen dan heb je meer plantjes om mee te wisselen als ze ouder zijn

Hoe? :+ ik ben nog maar een beginner :')

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 00:44

Als het goed is maakt je plant deze uitlopers
Afbeelding
En die kan je gewoon in de volle grond of een potje laten wortelen ( wel aan de plant laten zitten) als ie oud genoeg is kan je m van de plant afhalen, en heb je er nog een aardbeien plantje bij

sanso
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 06:12

Mijn cherrytomaatjes zijn mini plantjes! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:11

sanso schreef:
Mijn cherrytomaatjes zijn mini plantjes! *\o/*

:D

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:26

Mossel schreef:
Als het goed is maakt je plant deze uitlopers
[ [url=m/PWj3iJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
En die kan je gewoon in de volle grond of een potje laten wortelen ( wel aan de plant laten zitten) als ie oud genoeg is kan je m van de plant afhalen, en heb je er nog een aardbeien plantje bij

Ah thanks, ik ga eens kijken

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:44

Wat een leuk topic. Ik heb net ook een perzikpit, een mangopit en een pruimenpit in de grond gestopt. Nu maar zien wat er van komt. Het proberen alleen al is al leuk :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:49

Als er iemand zin heeft in een snel makkelijk projectje; kikkererwten zijn dus binnen 2 dagen al een plantje :oo
Ik had droge kikkererwten een nachtje in water gezet en daarna in de grond.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:24

Magrathea schreef:
Als er iemand zin heeft in een snel makkelijk projectje; kikkererwten zijn dus binnen 2 dagen al een plantje :oo
Ik had droge kikkererwten een nachtje in water gezet en daarna in de grond.

Ohhh leuk! Wij hebben nog een halve kilo liggen. Ook maar even proberen!

Mijn avocadopit is gespleten *\o/* dus hopelijk daar straks een boompje uit

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:34

Jaren geleden dit boekje bij een kringloopwinkel gekochtAfbeelding
En dit is een ui die in bloei staat.. (dit voorjaar een uitgelopen ui in de grond gezet)
Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:38

Mijn avocado heeft een worteltjeeeee *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*
Hij is nog geen cm groot, maar ik heb gelezen dat hij in de aarde mag als ie 3-4 cm is... Ben zo benieuwd! :D :D

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:55

Magrathea schreef:
Mijn avocado heeft een worteltjeeeee *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*
Hij is nog geen cm groot, maar ik heb gelezen dat hij in de aarde mag als ie 3-4 cm is... Ben zo benieuwd! :D :D

Leuk!!! Wist je dat je het ook direct in de aarde kunt zetten,dus dat het eerst in water laten wortelen niet eens nodig is? Sterker nog; de plant heeft dan een grotere kans.omdat de wortels dunner en slapper groeien in water, is de overgang naar aarde lastiger. Avocado planten maken namelijk van nature wortels met heel weinig vertakkingen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:16

Oei, ik dacht juist dat wortelen in water hard nodig was :oo
Ik maak deze week beter geen tijd voor plantjes, tentamens enzo :') Volgende week gaat ie in de aarde.
Met die wortel komt het wel goed denk ik, mijn nieuwe favoriete tool bij het verpotten is een tapasprikker :j Werkt erg goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:28

Mijn citroen krijgt opeens nieuwe takjes onderaan!

Afbeelding

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:07

Resistance schreef:
Mijn citroen krijgt opeens nieuwe takjes onderaan!

[ [url=m/ZrHfeD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wouw! als ik het goed heb, betekent dat, dat sowieso één van de twee plantjes later eetbare vruchten kan krijgen! Die is dan z.g. "vegetatief " ontstaan. Goed voor blijven zorgen *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:17

Hoe zit dan dan? :D Moet ik ze op den duur uit elkaar halen?

Het zijn er overigens 3. :)

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:23

Pocca_Locca schreef:
Jaren geleden dit boekje bij een kringloopwinkel gekocht[ [url=m/Z7e8Sj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat gaaf, dat boek!
Banaan?? :oo Hoe dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:25

Iets met een klok en klepel hier vrees ik. Vegetatief vermeerderde planten zijn stekken. Al dan niet geënt. Maar in ieder geval, die zijn dus identiek aan de (eetbare) 'ouder'. Ouder tussen aanhalingstekens, omdat het geen kind (geen zaad) is, maar gewoon een kloon van het origineel. Daarom geven vegetatief vermeerderde fruitplanten eetbare vruchten. Domweg omdat dat de enige manier ís om meer van dezelfde fruitplanten met identieke eigenschappen te verkrijgen.

In het geval van de citroen van Resistance zijn de twee scheuten gewoon ogen die van onder de grond zijn uitgelopen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:35

8nnemiek schreef:
Pocca_Locca schreef:
Jaren geleden dit boekje bij een kringloopwinkel gekocht[ [url=m/Z7e8Sj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat gaaf, dat boek!
Banaan?? :oo Hoe dan?

Ja..niet zo makkelijk!
Afbeelding

Afbeelding

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:44

Ibbel schreef:
Iets met een klok en klepel hier vrees ik. Vegetatief vermeerderde planten zijn stekken. Al dan niet geënt. Maar in ieder geval, die zijn dus identiek aan de (eetbare) 'ouder'. Ouder tussen aanhalingstekens, omdat het geen kind (geen zaad) is, maar gewoon een kloon van het origineel. Daarom geven vegetatief vermeerderde fruitplanten eetbare vruchten. Domweg omdat dat de enige manier ís om meer van dezelfde fruitplanten met identieke eigenschappen te verkrijgen.

In het geval van de citroen van Resistance zijn de twee scheuten gewoon ogen die van onder de grond zijn uitgelopen.

Zou best kunnen hóór dat ik het niet goed heb begrepen.Er staat me alleen iets bij w.b.citrus vrucht pitten, dat die een bijzondere eigenschap kunnen hebben,dat ze spontaan een "meerling" kunnen produceren uit één enkele pit.