Overlast buurman wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snorkel8

Re: Overlast buurman wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:18

Hahaha goed bezig! Gaat je rust geven!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:25

Och wij hebben ook niet de fijnste buren van Nederland. Nu hebben ze weer iets nieuws uit gevonden ; een speelgoedvogeltje wat geluid maakt constant op standje non-stop fluiten zetten.
En dat is het zoveelste ding in de categorie -probeer de buren zoveel mogelijk te irriteren-
Wat ze overigens moeilijk lukt.. al was de discoverlichting op ons huis gericht wel creatief :')

Wat wel te ver ging was 3x per dag met hun koppies over de schutting komen gluren toen wij niet thuis waren, ook even een keer met de camera in mn hand terug gedaan en daar waren ze dusdanig van onder de indruk dat ze het tot nu toe niet meer gedaan hebben :')
Ach.. zo zie je maar weer ouder is niet altijd wijzer :Y)

Ik snap TS wel, op een bepaald moment irriteer je je aan alles maar let it gooo.. maak eventueel melding bij politie/wijkagent zodat ze op de hoogte zijn en thats it.. heel vervelend maar sommige mensen zijn gewoon zo

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:51

Maar wat ga je tegen de wijkagent zeggen dan? Hij praat en klotst in zijn tuin?
Zo lang die niet schreeuwt, geen harde muziek draait, geen rook in de richting van TS blaast... gaat de wijkagent niet eens langs, want hij doet wettelijk niets verkeerd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:59

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:03

Het is nu toch pas drie nachten voorgekomen? Dan is er toch geen sprake van elke nacht?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:06

Jans schreef:
Volgens mij is het wel strafbaar wat de buurman doet gezien het elke nacht de nachtrust van zijn buren verbreekt, dan spreek je van artikel 431 uit het wetboek, http://www.wifihw.nl/basis/stelselmatig.htm

Maar zijn het geen gewone geluiden? Normale leefgeluiden, niet iets waar een andere buur over zou klagen?

Kijk ik zou het zelf ook niet relaxed vinden. Ik slaap ook heel licht en hoor alles. Maar denk niet dat dit valt onder nachtrust verbreken als het normale leefgeluiden zijn. (Water en praten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:08

Vergeet niet dat zo'n jacuzzi ook een flinke bak herrie maakt he. Daarin lukt normaal praten niet echt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:11

c_alsemgeest schreef:
Jans schreef:
Volgens mij is het wel strafbaar wat de buurman doet gezien het elke nacht de nachtrust van zijn buren verbreekt, dan spreek je van artikel 431 uit het wetboek, http://www.wifihw.nl/basis/stelselmatig.htm

Maar zijn het geen gewone geluiden? Normale leefgeluiden, niet iets waar een andere buur over zou klagen?

Kijk ik zou het zelf ook niet relaxed vinden. Ik slaap ook heel licht en hoor alles. Maar denk niet dat dit valt onder nachtrust verbreken als het normale leefgeluiden zijn. (Water en praten)

Een jacuzzi maakt echt smerig veel geluid (heb er een staan), daar kun je, als ie aan staat, elkaar echt niet in verstaan op fluisterstand/praatstand. Dus je moet je stem al verheffen. Tel daarbij op dat geluid in de nacht verder draagt dan overdag...

Nee, ik snap TS wel. Ik zou al gallisch worden van alleen die jacuzzi 's nachts. Pleurisherrie.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:30

Heb t even opgezocht, de meest nieuwe en best geisoleerde jacuzzies geven rond de 70 decibel aan geluid af. Is vergelijkbaar met een vaatwasser.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:36

70db is hier al het hoogste wat nog toegelaten wordt in de gemeente. Hier kan je voor waarden er onder ook al bellen :j
Eerste getal is overdag (7 tot 19), tweede is begin avond (19 tot 23), derde is na 23:00

LAr,LT op de gevel van gevoelige gebouwen 50 dB(A) 45 dB(A) 40 dB(A)
LAr,LT in in- en aanpandige gevoelige gebouwen 35 dB(A) 30 dB(A) 25 dB(A)
LAmax op de gevel van gevoelige gebouwen 70 dB(A) 65 dB(A) 60 dB(A)
LAmax in in- en aanpandige gevoelige gebouwen 55 dB(A) 50 dB(A) 45 dB(A)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-17 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:37

Maar ik heb ts niet gehoord over de jacuzzi, wel over het gegiechel en water geklots.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:38

Of met een stofzuiger. En dat is best een takkeherrie om 3:00 's nachts in je tuin. Zeker als er dan ook nog bij gegiecheld en 'geklotst' wordt (en laten we er even niet vanuit gaan dat de buurman van TS het nieuwste van het nieuwste heeft).

Edit: Klopt Lie, maar het geeft wel aan dat dat fluisteren van hen ook een beetje een wassen neus is - ik hoef naast mijn (normale) stofzuiger echt niet te gaan staan fluisteren, dat verstaat geen mens :\

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:40

Blue_Eyes schreef:
Of met een stofzuiger. En dat is best een takkeherrie om 3:00 's nachts in je tuin. Zeker als er dan ook nog bij gegiecheld en 'geklotst' wordt (en laten we er even niet vanuit gaan dat de buurman van TS het nieuwste van het nieuwste heeft).

Wat is het nu, een stofzuiger of een vaatwasser? Mijn vaatwasser maakt bijna geen geluid. De stofzuiger daarentegen.... Daar komt echt geen gegiechel of geklots boven uit.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:40

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:42

Blue_Eyes schreef:
70 dB is vergelijkbaar met een stofzuiger. Ter vergelijking: 75 dB is vergelijkbaar met een vol restaurant rond lunchtijd.

Ah duidelijk. Maar een vaatwasser is dan wel een heel stuk minder. Of je moet een vooroorlogse hebben of zo.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:44

Ik zat me ook al af te vragen wat voor vaatwasser dat was :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:44

Citaat:
Geluidsoverlast en de wet
We wonen in Nederland zo dicht op elkaar dat het vrijwel onmogelijk is de buren niet te horen, ook normale geluiden dringen regelmatig tot de woning door en uiteraard kunt u ook hier last van hebben. U kunt echter pas actie ondernemen tegen het geluid als er een wet of regel wordt overtreden of als de geluidsoverlast voorkomt uit “onrechtmatig handelen”. De wet bepaalt over dit soort geluidsoverlast dat de aard, ernst, duur en de omvang van de geluidshinder en de daardoor veroorzaakte schade bepalen of de geluidsoverlast ook daadwerkelijk juridisch kan worden aangepakt.

De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)

Deze normen gelden niet voor bijzondere situaties. Als er gemiddeld per etmaal hogere geluidswaarden worden gemeten dan kan de geluidsoverlast die u ondervindt onrechtmatig zijn.

Dit zijn de normen volgens de wet, die 70 decibel zit dus al boven de wettelijke normen die er gelden in de nacht.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:47

Blue_Eyes schreef:
Ik zat me ook al af te vragen wat voor vaatwasser dat was :D

Dat was de vergelijking die de website maakte :o. Maar goed, het is dus flink wat geluid.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:48

En.... lekker geslapen mét je oordopjes.

Lekker laten doen je er niet meer aan ergeren dan gaat t vanzelf over een anders als hij ligt te slapen ga jij op de dag gewoon je huishoudelijke klussen doen iets harder dan normaal
Meestal zijn dat mensen die zich daar eigenlijk niet aan storen

Maar wat vinden de buren aan de andere kant hiervan.
Hebben die ook overlast of storen die zich er niet aan.

Dát mis ik in dit verhaal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:36

Ik ben ook benieuwd of de oordopjes geholpen hebben?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 10:54

Ik heb ze in gehad en heb niet heel goed geslapen, denk even wennen. Hebben ze niet gehoord tot vanmorgen. Hoop alleen dat ik niet allergisch ben voor de oordoppen heb een allergie voor sommige plasticsoorten en siliconen :')

De andere buren worden niet wakker van ze, daar zitten ook twee garages tussen en ze gaf aan heel vast te slapen. Dus dat is voor hun in elk geval fijn :D achterburen weet ik niet, daar hebben we verder geen contact mee.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:18

Mando schreef:
anders als hij ligt te slapen ga jij op de dag gewoon je huishoudelijke klussen doen iets harder dan normaal

Dat zou toch wel echt heel kinderachtig zijn. En juist burenruzie uitlokken. Waarom zou je je daartoe verlagen...?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 11:36

Ja ik heb daar ook weinig zin in.. voel me daar ook niet goed bij. Nu al de hele ochtend herrie, harde muziek enz. Dat deed ie eerder nooit, hadden echt het idee dat het een beetje een kluizenaar was..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:47

Misschien heeft hij vakantie en is los gekomen met zn vriendinnetje. Zal dan ook wel overwaaien als dat al die maanden niet is geweest. Ik haat muziek smorgens maar misschien is zij wel van de muziek. Ik ken er genoeg die dat wel fijn vinden.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:52

Ik vind dat TS zich echt aanstelt hoor :') volgens mij zit de irritatie hem vooral tussen je oren; niet in de frequentie van het geluid.

Mensen moeten toch gewoon in hun eigen tuin mogen kunnen zitten en praten? Pff jeetje. Het is maar wat gepraat en geluiden van water..

Ik woon zelf dan wel in een studentenhuis (ja hier heb ik ook voor gekozen), maar ik hoor bijna iedere nacht gepraat/schreeuw, muziek en ik woon langs een trein spoor, en zelfs ik kan het hier overleven :D het is gewoon een kwestie van aanpassen. Wordt het geluid te erg, dan doe ik gewoon oordopjes in. Het is misschien even wennen maar met mijn oordopjes hoor ik haast niets meer en dan slaap ik als een roos :P

Dus sorry maar dit is mijn mening, maar ik vind dat meneer gewoon in zijn tuin moet kunnen zitten (zo lang hij gewoon normale/niet overmatige geluiden maakt) en dat jij zelf verantwoordelijk bent voor een oplossing zodat jij kunt slapen. Niet de buurman.