Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Jans schreef:Volgens mij is het wel strafbaar wat de buurman doet gezien het elke nacht de nachtrust van zijn buren verbreekt, dan spreek je van artikel 431 uit het wetboek, http://www.wifihw.nl/basis/stelselmatig.htm
c_alsemgeest schreef:Jans schreef:Volgens mij is het wel strafbaar wat de buurman doet gezien het elke nacht de nachtrust van zijn buren verbreekt, dan spreek je van artikel 431 uit het wetboek, http://www.wifihw.nl/basis/stelselmatig.htm
Maar zijn het geen gewone geluiden? Normale leefgeluiden, niet iets waar een andere buur over zou klagen?
Kijk ik zou het zelf ook niet relaxed vinden. Ik slaap ook heel licht en hoor alles. Maar denk niet dat dit valt onder nachtrust verbreken als het normale leefgeluiden zijn. (Water en praten)

Blue_Eyes schreef:Of met een stofzuiger. En dat is best een takkeherrie om 3:00 's nachts in je tuin. Zeker als er dan ook nog bij gegiecheld en 'geklotst' wordt (en laten we er even niet vanuit gaan dat de buurman van TS het nieuwste van het nieuwste heeft).
Citaat:Geluidsoverlast en de wet
We wonen in Nederland zo dicht op elkaar dat het vrijwel onmogelijk is de buren niet te horen, ook normale geluiden dringen regelmatig tot de woning door en uiteraard kunt u ook hier last van hebben. U kunt echter pas actie ondernemen tegen het geluid als er een wet of regel wordt overtreden of als de geluidsoverlast voorkomt uit “onrechtmatig handelen”. De wet bepaalt over dit soort geluidsoverlast dat de aard, ernst, duur en de omvang van de geluidshinder en de daardoor veroorzaakte schade bepalen of de geluidsoverlast ook daadwerkelijk juridisch kan worden aangepakt.
De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
Deze normen gelden niet voor bijzondere situaties. Als er gemiddeld per etmaal hogere geluidswaarden worden gemeten dan kan de geluidsoverlast die u ondervindt onrechtmatig zijn.
achterburen weet ik niet, daar hebben we verder geen contact mee.
volgens mij zit de irritatie hem vooral tussen je oren; niet in de frequentie van het geluid.
het is gewoon een kwestie van aanpassen. Wordt het geluid te erg, dan doe ik gewoon oordopjes in. Het is misschien even wennen maar met mijn oordopjes hoor ik haast niets meer en dan slaap ik als een roos