[FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 16:37

Mwa die boeit het weinig. :+ Hihi anderen zien liever asfalt en tegelzaad en vinden alles groener ean dat al een wildernis. 8)7 mar vorige eigenaar hield ook van groen dat zet ik gaag voort alleen met iets minder werk :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:12

Ziet er netjes uit hoor. +:)+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 17:42

O ja nog vergeten neer te zetten. Gister bij de deka twee leuke/nuttige dingen kunnen kopen voor weinig.was in totaal nog geen 50 euro kwijt. *\o/*

Tafeltje voor denk ik voor of ooit ene keer zijkant van huis als die klaar is. :') voor staat nu een oud bankje dat van vorige eigenaar daar is achter gebleven. Zit daar soms in het zonnetje. Met stevige hekje kan ik dan ook wat gemakkelijker fikjes voor erbij laten als ik wat verzin voor laatste stukje dat open is. Twee stoeltjes erbij vinden dan nog, ga wel een keer bij tweedehands zaak kijken of ze bistro stoeltjes hebben.

En een powertool }> een beetje vrouw houdt van groot toch. :D maar mijn oude was langzaam aan aan vervanging toe, te groot te lomp en zwaar, te oud en niet scherp meer. Was van mijn vader geweest en minstens 20 jaar oud maar mogelijk eerder 30 of meer.

Inmiddels is mijn hoeveelheid electrische apparatuur flink gegroeid, :P goede werkbank, hamerboor, decoupeerzaag, cirkelzaag en tafel, schuurmachine zowel blok als vlak, soldeerspullen, electrische schrobzaag, strimmer, onkruidding, schredder en een mooie nieuwe heggeschaar dus.

Afbeelding

Afbeelding

Renee1991

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:54

Goed bezig Karuna!
Leuk dat je een vijg plant, worden mooie boompjes. Wel goed bijhouden! Die van ons hier in de tuin nemen we elk voorjaar terug, maar die schiet elk jaar weer keihard uit met takken van 3 meter lang.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 18:06

Dat is de bedoeling ook. Kan goed tegen warme droge plekken en de zuidkant voortuin is daar geschikt voor. Ander groot voordeel wat extra zon weghouden in de zomer uit de kamer en scheelt inkijk ook wat. En heeft mooi blad ook. En ik houd van eten uit eigen tuin. Heb achter ook eea aan fruit en noten staan. Als dadelijk de boel achter ook helemaal klaar is komt er ook een beter stuk voor groente kweek. Meer dan de kweekkas en de twee bakken die ik nu heb :+

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:12

Ik kom jouw topic nu pas tegen en je krijgt een diepe buiging van me!

Wat heb je er toch veel tijd aan besteed, en wat kreeg je er iets moois voor terug!

Prachtig hoe je het voor elkaar heb gekregen.

Als ik die foto's zag voor je begon zou voor mij al zo demotiverend werken omdat ik niet zou weten waar ik moet beginnen :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 22:42

Ik heb er ook heel lang tegen aan ztten hikken hoor. Omdat het zoveel was wat er stond. Opeens klik in hoofd omgegaan en bedacht. Ok klein stukje voor klein stukje en dat werkte veel motiverender. Eerst dat stukje zand waar nu het gras is. En dat scheelde al zo ontzettend veel.

Maar ben er nog niet helaas. Al ziet het er nu al beter uit achter ook zelfs het stuk dat nog nket klaar is. Daarvoor heb ik in bad vanmiddag zitten inrichten. Ik kan met wat handig hergebruik van materiaal eenhoop werk besparen. Groentestuk ga ik achterin doen waar nu materiaal ligt opgeslagen. Er staat daar een nare opsluitband schuin de tuin in. Kreng wil er niet uit.

Ik heb onder het terras aantal opsluitbanden gevonden die zo zwaar zijn dat ze op de grond al voldoen. Daar wil ik dan stuk recht verder ophogen zodat er een rechthoek onstaat. De vullen met tuingrlnd en daar groentes kweken. Grind is kwestie van onkruidvrij maken worteldoek en erop gooien.

En dan daarna het huis zelf nog, -O- dat is een andere orde en wordt heel lastig alleen ivm soort klus en mijn gebrek aan lengte :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 13:04

Zo even de kleintjes beschermd met vliesdoek. Was in aanbieding bij aldi. Aardig wat meters doek voor 3 euro,
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:35

wow dat is al mooi opgeknapt! Lekker bezig hoor!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 18:03

Dank je. Inmiddels staat peer al op zijn nieuwe plekje. Alsof ie er altijd heeft gestaan, :j had alleen alleen ene klein handschepje tot mijn beschikking :') . De zwarte grasjes die mee zijn moeten nog. Die gaan zo even de schuur in hier om bevriezen te voorkomen, moet overleggen waar gv ze wil hebben. :+

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:27

Het is echt mooi geworden! :)

karuna schreef:
Dank je. Inmiddels staat peer al op zijn nieuwe plekje. Alsof ie er altijd heeft gestaan, :j had alleen alleen ene klein handschepje tot mijn beschikking :') . De zwarte grasjes die mee zijn moeten nog. Die gaan zo even de schuur in hier om bevriezen te voorkomen, moet overleggen waar gv ze wil hebben. :+

Haha, ja, vrieskou komt altijd onverwacht :P

Maar wel slim bedacht om ze even binnen te parkeren. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 19:28

Had er al rekening mee gehouden, vandaar dat ik gister nog wat gedaan heb en peer vandaag de grond in moest, heb bij gv meteen twee violen in zak binnen geparkeerd, zou zonde zijn als de boel bevriest. Vind de kou wel even lekker. Alleen de bijen hommels en de vlinder die ik zag gister gaan het zwaar krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 18:01

Niet veel, zeg maar gerust niks gedaan afgelopen dagen. Schouder kostte wat tijd en het weer werkte ook niet echt mee. :+ vandaag minibeetje gedaan. Nou ja zitten worstelen met vier schroeven in een hardhouten schutting. _O-

Aldi had tuinschilderijtjes te koop en wat planten. Dingen heel groot in de auto maar eenmaal aan de schutting zie je ze nauwelijks terug. Achter staat ook wat l ullig vooral omdat het daar nog niet klaar is. Maar het oogt wel al minder kaal. Die aan de zijschutting met ree is niet te zien van binnenuit. Mogelijk verhuist die nog maar dat hangt af van de klimroos die ook tegen die schutting staat.

Daarnaast drie rozen en een camelia gekocht voor 159 ct per stuk. :+ een rode klimroos voor achterste schutting waar nu ook schilderij hangt voorlopig. Een roze bodembedekker laagblijvende voor voortuin. Achter de kale gras tegen de straat aan is een keeg vak ontstaan. De lavendel daar was dood en de andere twee planten hebben winter niet overleefd. Is de zelfde licht roze kleur die ook aan andere kant als struik staat. En een gele gewone struikroos met geur voor in een legkomende grote bak voor. De camelia is voor een zelfde grote bak achter.

Verder liggen er nog te wachten drie hostas, zootje zomerbollen, paar aardbeien en een sterappel.

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:19

Hardhout moet je voorboren kwam ik ook achter. :')

Maar ziet er weer netjes uit en af en toe een klein beetje maak niks uit toch je moet ook aan jezelf denken. :(:) :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 18:23

Weet ik, maar had geen zin boormachine te pakken :+ frustrerende was een haak zat zo vast de andere wilde niet. Zat die eenmaal bleek ik rekenfoutje gemaakt te hebben en kon de moeilijke haak weer los om verplaatst te worden, :') die zat zo vast.

Ga zo twee rozen planten vast. Is maar gedaan voor het eten. :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 19:23

Toch iets meer gedaan nog. Alle gekochte plantjes en een deel van de grasjes hebben nu een plekje. Kan niet wachten tot alles groeit en bloeit :))

Drie rozen (een roze laagblijver/bodembedekker voor een leeg vlak in de voortuin tegen het hekje voor aan) een rode klimroos (achter tegen de schutting, die wordt verder vernieuwd vanaf de buitenkant. Het idee is dat de roos om het schilderij gaat groeien en bloeien) een gele normale struik (een van de leeggekomen potten voor) en een rode camelia (in een zelfde bak achter)

Samen met nog wat zwarte grasjes die nog over zijn van de voortuin aantal lege plekken weer gevuld. Wat nu nog de grond in moet zijn drie hostas paar aardbeien en drie lelies en paar onbestendige bollen.

Ja de twee bakken moeten opgeleukt opgefrisd worden. Ben er nog niet over uit wat ik ermee wil doen. Schilderen of met de resten schutting en vlonder een ombouw timmeren.
Het is niet die paar kale rare takken maar het groene sprietje links daarvan. Die takken zijn van een onbekende plant. Geen idee of die nog wat gaat doen, had voordeel van twijfel gegeven. Hot is knetterhard en laat zich nauwelijks zagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:16

Je bent weer lekker bezig geweest! Mooie schilderijen ook voor in de tuin!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 17:32

Pfff 180 kilo gehad nog 27 keer 20 kilo te gaan. Zakken brekerszand. Besloten dat deels te gaan gebruiken als terrasstuk. Ook bambe rolschermen voor achterschutting aan buitenkant. En tegen mijn principe in gif -O- moet wel komt teveel onkruid steeds ben ertegen vechten moe. Komt op grind stuk bestrating en stukje voor waar oa zevenblad en hop en elsopschot blijft komen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:45

Kimbers schreef:
500m2 maar een achtertuintje spatter? :')

Wil ik wel hebben hoor. Ik heb 250 m2 en daar staat ook mijn huis op.

TS. Ik ben hier al 21 jaar met roundup bezig tegen zevenblad. Het is nu te handelen. Nog een blaadje of 20 per jaar. Je zal wel moeten ben ik bang.

Succes. Je hebt “lekker” veel eer van je werk. Tjongejonge wat een klus.
Tip: plant veel bollen die voor verwildering geschikt zijn. Geen onderhoud, mega veel plezier in het voorjaar.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:50

karuna schreef:
Pfff 180 kilo gehad nog 27 keer 20 kilo te gaan. Zakken brekerszand. Besloten dat deels te gaan gebruiken als terrasstuk. Ook bambe rolschermen voor achterschutting aan buitenkant. En tegen mijn principe in gif -O- moet wel komt teveel onkruid steeds ben ertegen vechten moe. Komt op grind stuk bestrating en stukje voor waar oa zevenblad en hop en elsopschot blijft komen

Per ongeluk pb gestuurd ipv quote.... handig bokt op mn mobiel haha.

Vraag was dus, waar heb je het gif gehaald? Ik ontkom er namelijk ook niet meer aan helaas...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 18:00

Tuincentrum hier goed spul maar ook snel weg voor gif redelijk insect en diervriendelijk gelukkig.

Bollen heb ik ook veel. Borders ook bodembedekking planten. Schhelt werk. Gif op het oude grind al die brandnetels van vorig jaar oa.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 20:20

Uiteindelijk achter ook beetje gedaan nog. Twee hortensias gesnoeid, moest nog. Daar wat geharkt en een kleintje geplant, bloeit omdat ie uit supermarkt als binnenplant was verkocht. En laatste tuinschilderij opgehangen en omgewisseld ook met andere. Daarna douchen en lekkere kip/pasta/groenvoer salade op. Pootjes hoog met zinloos tv programma wachten op fikjes en vroeg slapen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 23:36

Plan voor komende week als weer meewerkt mijn schouder en mijn hulp niet zoek wordt. Achter buitenkant schutting snoeien/planten weghalen in voorbereiding. Laatste betonbanden uitgraven en verplaatsen woensdag met hulp. Deze gaan gebruikt worden om de nu al aanwezige verhoging rechthoekig te maken en te vergroten. Dit wordt dan in eerste instantie moestuin. Moet daarvoor alleen wel alle materialen weer verplaatsen. Zucht. :+

Schutting bamboe rollen plaatsen met hulp, afvoer van snoeimateriaal met hulp(aanhangwagen zit dan aardig vol). Eventueel verder snoeien aan de laurier voor er vogels gaan broeden. Grind van voor naar achter verplaatsen, en hopelijk een stukje terras (voorheen vlonder)voorzien van worteldoek en brekerszand. En heel misschien dan voor de gekortwiekte laurier winddoek plaatsen zodat inkijk weg is. Maar denk dat dat een te ambitieus plan is. Hihi

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:05

Poeh zoveel verandering iedere keer weer! Maar met dit betrekkelijk mooie weer is het ook wel fijn dat je het kan doen, vanaf woensdag is dat weer even over... :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 12:25

Ik weet het woensdag (leasekind en gv) heb ik juist hulp en donderdag ook (van een lieve bokker) . Vandaag doe ik niet veel stijf stram en pijnlijk koud mistig weer is niet fijn voor mijn lijf. En die dikke vettige mist doet mijn longen ook geen goed, beweeg me vandaag als een oud wijf -O-

Ga zo rustig in huis de rest van de was weer terug in de kast doen, had ik vrijdag net klaar gelegd om anders in te delen toen telefoontje kwam dat mijn vader was afgevoerd naar de eerste hart hulp. Dus die stapel ligt er nog. Misschien dat nog bijtrekt maar ja. Morgen kan ik zowiezo niet veel doen en moet ik niks in tuin doen. Fysio voor schouder en als het lukt s avonds trainen weer.

Zit alleen met een logistiek en praktisch probleem. Vanmorgen even rondje gelopen maar geen idee waar ik het materiaal moet laten dat van de plek moet om schutting te kunnen doen. Enige plek die er is ligt materiaal van iemand die eerder geholpen heeft maar door mijn toedoen nog niet weer is geweest. Nu zit hij met zijn werk krap in de tijd.

En sjips heb wel even staan vloeken vanmorgen. De 36 zakken brekerszand waren bedoeld voor plek waar eerder vlonder lag. Maar wat blijkt. Is niet zand is deels zand en deels zand over oud grind en worteldoek _-:( -:(- %) -O- dus tsja wat daarmee te doen. :o? Toch zand erover heen kiepen of toch alles grind maken. Brekers zand raak ik wel kwijt op andere plekken eventueel. Of kan terug naar de winkel wat over is