Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:34

Ik word al moe als ik dit topic lees. :')
Vriend en ik werken beiden fulltime (ik 36, hij 40 uur) ik heb 1,5 uur reistijd per dag, mijn vriend 3 uur per dag, geen huisdieren (wel een paard maar niet aan huis). Wij hebben geen vaste lijstjes en doen wanneer we het nodig vinden / tijd / energie ervoor hebben. We hebben wel wat beters te doen met onze vrije tijd. Een schoonmaakster vinden we (nog) te duur.

De mensen die (bijna) elke dag stofzuigen: hebben jullie dan wel een stofzuiger met HEPA-filter? Anders is het toch hartstikke ongezond ivm fijnstof?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:53

Suzanne F. schreef:
Hier gelukkig geen huisdieren en ik houd alles bij. Als ik kruimels op de vloer heb dan pak ik de kruimeldief even. Verder 1 x per week stofzuigen, 1 x per week de Swiffer erdoor. 1 x per week stoffen op de gangbare plekken. WC's 2 x per week, even de borstel erdoor met chloor en een doekje over de bril. Vloeren met nat doe ik niet zoveel, is ook niet nodig omdat we binnen geen schoenen dragen en geen huisdieren hebben. Bedden ongeveer eens in de 2 weken, ligt er een beetje aan. 's Zomers meer dan 's winters.
Keukenkastjes aan de binnenkant doe ik dus echt zelden. Wat valt daar te poetsen dan? Net als in de koelkast. Lekken al die flessen en etenswaren dan? Mijn koelkast is eigenlijk altijd schoon, wat moet ik daaraan poetsen?
Ramen doe ik 2 x per jaar ofzo. Je draait je om en ze zijn weer vies, daar begin ik niet eens aan.

Dit zou ik kunnen zijn :')
Ik doe ook alleen zinnige dingen.... keukenkastjes en ramen zemen, moet er niet aan denken :=

_Yasmine_

Re: Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:16

Grappig om de verschillen te lezen, hier neem ik een aantal dingen over in huis om mijn moeder te ontlasten in het schoonmaken :)

Ik probeer zeker om de dag een doekje over het toilet te halen. Met WC-eend dennengeur, heerlijk! :j Daarbij neem ik de wastafels etc mee. De badkamer als geheel maak ik eens in de week schoon.

Er wordt hier om de dag geveegd/of stofzuiger. 2x in de week gaat de dweil over de vloer. De lage kasten en meubels om de dag afgenomen en de hoge kasten eens in de week. Beddengoed was ik van mijzelf minder maar ik slaap weinig thuis :o De ramen lappen doen wij iedere twee weken, want hond en katten zitten graag met de neus tegen het raam :+

Dingen als hoog op de kachels, afzuigkap etc. proberen we eens in de maand te doen, maar heel eerlijk halen we dit niet altijd. Sommige dingen verstoffen toch iets

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:53

ik stofzuig om de dag, boven om de 3 dagen. zo ongeveer ligt eraan hoe erg de kinderen rommel maken of hoe erg de 4 katten en de hond verharen, badkamer 1 keer per week , wc regelmatig,
heb eigenlijk geen vast dagen wanneer ik wat doe, heb beperkt energie door reuma, en slaap slecht, maar als ik me dan super voel , doe ik het liefst gelijk het hele huis in 1 keer,

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:59

Dorientjuh; geen idee , heb een dyson allergy dus ik vermoed van wel

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:11

Ik heb een nilfisk bedrijfsstofzuiger met verschillende soorten filters.
Dus heb geen idee..zal wel goed zijn denk ik.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:13

Wc's, badkamer en het stofzuigen word iedere dag bij ons gedaan.
Badkamer word 1 keer in de week grondig gedaan, dan neem ik echt alle tegels mee en worden alle handdoeken uit de kast gehaald om de kast te reinigen. Verder word het bad waar wij eigenlijk nooit in zitten ook iedere dag gedaan omdat die ontzettend stof aantrekt.

Beddengoed word er iedere week afgetrokken, waar nodig vaker vooral in de zomer.
Wasmachines draaien hier eigenlijk iedere dag.

Wat ik doe is misschien best wel vaak, maar als je dit maar 1 keer in de 2 weken doet dan heb je toch gigantisch veel werk?

Wij hebben een eigen bedrijf waar wij constant mee druk zijn, dus ik doe dit allemaal naast het werk..

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:05

laetitia schreef:
Wassen jullie ook de badmatten regelmatig uit? Ik moet het vaker doen, maar ben er te laks in.

Dit doe ik dan wel weer elke week. :')
Anders komt die wasmachine nooit vol.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:31

hier thuis ( 10 vogels binnen, 1 kat die binnen buiten loopt en een hond die ook binnen en buiten loopt) we zijn met zijn 4 en vaak thuis

iedere dag word de kamer gang trap gestofzuigd, wekelijks de slaapkamers
1 keer in de week word er gedweild
om de dag word de keuken gedaan
iedere dag de wc's en de douche
wekelijks word de badkamer gestofzuigd en maandelijks grondige reiniging (ontkalken van muren ALLE 4 en de vloer gedweild)
de ramen worden om de maand buiten gezeemd en iedere maand binnen
dagelijks word er ook gestoft bovenop de kastjes en fotolijstjes

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:00

watchthesky schreef:
laetitia schreef:
Wassen jullie ook de badmatten regelmatig uit? Ik moet het vaker doen, maar ben er te laks in.

Dit doe ik dan wel weer elke week. :')
Anders komt die wasmachine nooit vol.

Dit doe ik ook wekelijks. Ik was altijd 1x per week mijn werkkleding van de hele week(ik werk in pak, met een wit overhemd. Dus pakken naar de stomerij en overhemden in de was) en die badmatten zijn ook wit, vind het zonde om een kleine was te draaien. Dus dat gooi ik er dan maar bij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:06

Badmatten was ik echt bijna nooit, heb zo'n dikke van de Ikea liggen en dat ding neem ik elke keer met stofzuigen mee en klop ik goed uit (ligt voor de wastafel, niet in/bij toilet).
Maar als je die wast duurt het in huis 2 dagen voordat hij droog is en hij stinkt naar natte hond :r , dus in de winter was ik dat ding alleen als ik het idee heb dat het echt nodig is, max 2x in een half jaar.

In de zomer (of zoals nu) kan hij buiten drogen en dan doe ik het wel vaker maar nog maar elke 6 weken of zo :x

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:13

Ik heb ook die van Ikea, en bij mij stinkt hij nooit? := Gaat elke week in de was, mee met de handdoeken op 60 graden. Is binnen/met een dag weer droog, gewoon op het wasrek :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:20

Het is dat wij twee langharige katten hebben, daarom moet ik elke dag zuigen en moet ik elke dag de ganse bank en de hocker 'afzuigen' :'). Verder dweil ik ook elke dag, omdat ik dat fris vind. Ik neem dagelijks het keukenblad/inductie en de gootsteen in de badkamer af. Vind ik wel zo fris. De badmat gaat hier ook elke week in de wasmachine. Bed verschoon ik elke week, omdat ik zo intens gelukkig word van schone, frisse, onaangeraakte lakens.

Maar, ik zit ook thuis op dit moment, dus ik heb er de tijd voor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:30

MarliesV schreef:
Badmatten was ik echt bijna nooit, heb zo'n dikke van de Ikea liggen en dat ding neem ik elke keer met stofzuigen mee en klop ik goed uit (ligt voor de wastafel, niet in/bij toilet).
Maar als je die wast duurt het in huis 2 dagen voordat hij droog is en hij stinkt naar natte hond :r , dus in de winter was ik dat ding alleen als ik het idee heb dat het echt nodig is, max 2x in een half jaar.

In de zomer (of zoals nu) kan hij buiten drogen en dan doe ik het wel vaker maar nog maar elke 6 weken of zo :x

Ik denk dat het dan tijd is voor een nieuwe die gewoon wel regelmatig gewassen wordt ;)
Dat ding kan trouwens gewoon in de droger.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:48

Berdien schreef:
Ik heb ook die van Ikea, en bij mij stinkt hij nooit? := Gaat elke week in de was, mee met de handdoeken op 60 graden. Is binnen/met een dag weer droog, gewoon op het wasrek :)

Bij mij gaat 'ie ook op 60, met handdoeken, vaatdoeken, badjas, tafelkleden enzo. Centrifugeren op het maximum toerental en hij is binnen een dag weer droog inderdaad.
Ik heb dit ding:

Afbeelding

Kost haast niks, dus als ik ontdek dat 'ie stinkt en blijft stinken, ook na wassen, dan mik ik hem weg en koop een ander kleurtje. :')

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:09

Ik heb 2 badmatten, klop ze wekelijks uit maar wassen doe ik max 1 x per maand :=

Denk dat ik een paar haal zoals jij hebt Watchthesky, die kunnen makkelijk mee de was in.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:11

Hmm ik maak elke week alles schoon. 1x in de week een grote schoonmaak. Vind ik wel zo fris altijd :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:28

Voor alle fanatieke poetsers, beseffen jullie wel dat bleek ontzettend slecht voor het milieu is. Er zijn genoeg alternatieven. En schoonmaken met desinfectie zepen is ook erg slecht, voor het milieu maar ook voor jezelf.
Gebruik van ‘desinfecterende’ bacterie dodende zepen en schoonmaakmiddelen zoals Dettol en Unicura kan effect hebben op het immuunsysteem van kinderen (bron: Centres for Diseases Control). Je krijgt immers minder (goede) bacteriën binnen, wat normaal het geval is en je weerstand vergroot. In ziekenhuizen heeft het gebruik van dit soort zepen er voor gezorgd dat zogenaamde superbacteriën onbestrijdbaar worden. Zelfs antibiotica is daar niet meer tegen opgewassen, met dodelijke slachtoffers als gevolg. Het werkende middel triclosan is daarnaast funest voor het waterleven. En omdat je het met je huid opneemt, kan het schadelijk zijn voor je lever. Desinfecterende middelen kunnen ook kankerverwekkende stoffen bevatten en giftige stoffen die schadelijk zijn voor de luchtwegen. Ook allesreinigers en kalreinigers zijn erg slecht.
Probeer eens gewoon schoonmaakazijn te gebruiken, even wennen maar veel onschadelijker en spotgoedkoop. Vooral voor mensen die Groen links gaan stemmen toch wel een must om al deze middelen uit je huis te bannen }>

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:30

Ik heb alles van jemako, ecologisch verantwoord :Y) dus kan zoveel schoonmaken als ik wil :')

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:06

Ik heb geen kinderen en maak eens in de maand schoon met Dettol of Bref. Rest van de tijd stof ik enkel af en waar nodig met een vochtig doekje erover. Schoonmaakazijn en baking soda koop ik in bulk.

Dat bacterie geneul, ik loop iedere dag op een paardenstal en heb honden om me heen, die keren dat ik goed schoonmaak wil ik dat het lekker ruikt en Bref en Dettol ruiken lekker dus dat gebruik ik :7.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:16

Ik ben erg vies en maak veel te weinig schoon, dus ik hoop vooral wat te leren van dit topic en wat tips op te doen. Zijn er hier ook mensen die van weinig poetserig naar wél opgeruimd en schoon zijn gegaan? En hoe heb je die gewoonte veranderd?

Ik neem mezelf vaak voor om elke dag gewoon een kwartiertje even op te ruimen of schoon te maken, en dat gaat dan vaak wel een tijd goed. En dan vervolgens vergeet ik het een keer en is de dag erop dat kwartier natuurlijk meteen een halfuur en dan ben ik moe en wil ik niet meer :(

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:21

YellowGray schreef:
Ik ben erg vies en maak veel te weinig schoon, dus ik hoop vooral wat te leren van dit topic en wat tips op te doen. Zijn er hier ook mensen die van weinig poetserig naar wél opgeruimd en schoon zijn gegaan? En hoe heb je die gewoonte veranderd?

Ik neem mezelf vaak voor om elke dag gewoon een kwartiertje even op te ruimen of schoon te maken, en dat gaat dan vaak wel een tijd goed. En dan vervolgens vergeet ik het een keer en is de dag erop dat kwartier natuurlijk meteen een halfuur en dan ben ik moe en wil ik niet meer :(
Ja, hier! Ik was echt een smeervarkentje, stoffen, neu. Vlekken wegpoetsen? What for.. Toen ik me bedacht hoeveel mijn nieuwe spulletjes me gekost hebben en hoe zonde het is om ze vies/smoezelig te laten worden omdat ik zo'n sloddervos was, is mijn instelling 180 graden gedraaid. Nu vind ik schoonmaken leuk en als ik dan klaar ben en de lucht opsnuif ben ik blij :D.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:01

Bigone, kan me de laatste keer dat ik bleek of chloor heb gekocht niet eens herinneren. :')
Ik maak schoon met vloeibare zeep, schoonmaakazijn en bakingsoda
Voor de vloer lijnzaadolie zeep en voor de wcpot Ecover dennenfris omdat die zo lekker ruikt :+

Dettol gebruik ik dan weer wel , maar das is 1 maal per week voor de vloer , dat is met twee grote kwijlende projectielen echt geen overbodige luxe
Ben nog op zoek naar eco verantwoorde vervanger maar nog niks naar mijn zin gevonden

Edit: en ik stem niet eens GL _O-

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:08

Ik heb een hond en een kind.

Ik doe iedere dag (soms twee keer): sotfzuigen, dweilen, stoffen, wc's schoonmaken + wasbakken.

En 1 x in de week iets groots alle ramen zemen of de hele badkamer schoonmaken.

Ik probeer juist drastisch te minderen met schoonmaken maar ik kan het gewoon niet :D

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:40

ik voel me echt enorm smerig nu, terwijl het huis echt schoon is, miss af en toe wat stof op een plankje.

ik woon dan wel op 2 plekken maar zelfde ritueel. slaapkamer neem ik elke week af voordat ik erin kom. beddengoed 1 keer per maand (slaap er dus in een maand maar 2 weken in en ben geen overmatige zweter etc)

Toiletten 1 keer per week uitbundig, vrdr ja gewoon goed de borstel er doorheen. badkamer zelfde idee, wasbak neem k extra af als nodig is met handen wassen en spoel k hem schoon.
vrdr ja, stofzuigen hooguit 2 keer per week.
Aanrecht etc is wel elke keer na t koken, met de natte lap effe alles na lopen.