Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:24

Leuk ingericht en gaaf plan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:30

Dat kacheltje <3

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:34

Ah wat gaaf. Mooi geworden. Dapper houtkacheltje. Waar laten jullie stookspul, water, enz. En hoe gaan jullie het doen. Campings, camperplaatsen? Ivm wc en douche en zo. Wel een hele belevenis

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:44

In 1982 kochten wij een "tiny house". Een voormalig boerderijtje aan de voormalige Zuiderzee. Een zolder van gejutte scheepsluiken, een dak van zelfgemaaid riet, een inpandige niet-meer-werkende waterput, de poepdoos buiten, incl. emmer die wekelijks geleegd werd in de sloot, geen badkamer, geen warmwatervoorziening en ongeveer 80m2 aan woonoppervlakte. O ja en nog een boogvormig gemetselde kelder, vol met spinnen en salamanders. Elektrakabels waren nog met katoen omlegd in ijzeren buis, dus ja er was stroom. Aan onroerendgoedbelasting betaalden we 98 gulden per jaar. Dat waren nog eens tijden... Met in notime 4 kinderen werd het al snel te klein en na een aantal verbouwingen is het woonoppervlak verzesdubbeld ofzo. Nu we weer met zijn 2en zijn droom ik er weleens van om weer zo'n huisje, zelfs met alle ongerief, te hebben. Maar deze worden een zeldzaamheid. Hooguit nog te koop tegen redelijk geld in de noordelijke provincies.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:47

80 m2 klein? Mmm dan woon ik al tiny :+ en gv ook met zijn 71m2. Huis wat ik nu heb ik beneden 8 bij 6. Boven staan nog spullen van oa ex maar ik kom er niet. Ales wat ik nodig heb staat beneden en wat in garage. Heb dus minder dan 70 m2 in gebruik

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 08:26

karuna schreef:
Ah wat gaaf. Mooi geworden. Dapper houtkacheltje. Waar laten jullie stookspul, water, enz. En hoe gaan jullie het doen. Campings, camperplaatsen? Ivm wc en douche en zo. Wel een hele belevenis

We hebben achterin de bus een watertank en we hebben een fornuis en oven die werken op gas (gastank zit onder de bus). Verder hebben we dadelijk een wc in een la onder het bed, dat is eigenlijk gewoon een wcbril met een zakje eronder. Douche hebben we niet en is ook niet nodig, we hebben namelijk een extra grote wasbak met uittrekbare kraan. Haren wassen kan dus daarin en we nemen veel washandjes mee :)

Het plan is om eerst naar de Noordkaap te gaan (we gaan over 5,5 week weg). We proberen zoveel mogelijk wild te kamperen, wat in Scandinavië erg makkelijk is en verder camperplaatsen. Campings willen we zoveel mogelijk vermijden ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:41

Klinkt lekker. Noordkaap wel frisjes. Hebben jullie bus al getest met erge kou? En oja stroom hebben jullie door panelen?wasbak kan dan ook. Ik zou douche gaan missen denk ik. Wc is handig, met poepen wat geurend misschien. :+

Hier camper van paps dadelijk de kou weer in. Met zonnepaneel maar afgelopen feb was stroom hardstikke op halverwege de nacht ivm kachel en -19 :brr: stroomkabl lag in kastje dat niet open wilde. Normaal is camper netjes warm te houden. Ook gastank onder wagen ideaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:18

Ik denk dat de meeste ouderwetse portiekwoningen met kamer-en-suite en 1 slaapkamer de 80 m2 niet halen :)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:27

karuna schreef:
Klinkt lekker. Noordkaap wel frisjes. Hebben jullie bus al getest met erge kou? En oja stroom hebben jullie door panelen?.

Panelen op de Noordkaap in de winter lijkt me niet echt een goede keus :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:34

Daarom :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:48

Wel enorm gaaf Ballard!
Zo’n kachel lijkt me prima werken in de kou, maar je moet wel om de paar uur de wekker zetten om er hout bij te gooien :Y)

Panelen doen het in de winter idd niet erg goed als je richting het Noorden gaat vanwege weinig zonuren. Hebben jullie wel goede accu’s die af en toe kunnen worden bijgeladen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:01

Ook in duitsland laden ze niet voldoende op blijkt wel. Ondanks aardig weer toen, sneeuwvrij paneel, dag ervoor flink eind gereden en gelezen bij zaklamp om stroom te besparen, kachel op 5 graden gezet en een accu die normaal het moeiteloos volhoud was gewoon op. Was knap frisjes in de camper en goddank boiler en watertank niet bevroren. Wij kunnen wel wat hebben maar de watertanks wil je noet kapotgevroren hebben. Dat is weer voordeel van houtkachel. Je hebt briketten die de boel lang smeulende houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:21

Maar dan had je een elektrische kachel dus? Die vréten stroom, dat red je nooit op een accu.
In de winter leveren panelen altijd heel weinig, en een accu kan niet goed tegen kou.
Een windmolen is een beter idee voor ‘s winters. Die werkt ook ‘s nachts.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:32

We hebben dadelijk 3 zonnepanelen en 2 goede, grote accu’s die we ook makkelijk bij kunnen laden. Noordkaap is idd frisjes, maar we hebben niet alleen een houtkachel, maar ook een standkachel die op diesel werkt. Als je in een stadje staat ofzo is het niet heel fijn als je loopt te roken met je houtkachel :P we gaan het zien hoe het gaat qua energie. Des noods gaan we naar een camping en stoppen we er een stekker in. We hebben de bus ook niet getest met extreme kou, maar er zijn genoeg mensen die met zo’n bus naar de Noordkaap zijn gereden in de winter, dus dat moet wel goed komen. We gaan het zien en als we het niet leuk vinden, gaan we weer naar het zuiden :) zo makkelijk is dat dan ook weer

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:46

Klinkt hartstikke leuk! En zo’n kleine ruimte houd je natuurlijk gemakkelijk warm. Ik zou zelfs bang zijn dat de kachel niet laag genoeg gezet kan worden en het binnen 30 graden wordt. Maar dat ligt waarschijnlijk ook aan het type kachel.
Je kan altijd kiezen voor een elektrische deken en de verwarming uit doen ‘s nachts. Die verbruiken zo’n 50 Watt en kunnen prima op de accu.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:53

Goede gaskachel/boiler. Gasverwarming maar de ventilator heeft stroom nodig om de ringverwarming gaande te houden. Electrische verwarming is kansloos hihi

Maar klinkt wel aardig doordacht plan en camping of camperplaats met stroom is altijd een optie, vooral de standkachel is wel een handige ja. :j en meer panelen. Ooit misschien meer panelen. Maar voor nu ben ik al zo blij dat ik de camper van mijn vader (eerst ouders) kan gebruiken. Hij gaat er eigenlijk niet meer mee weg en mijn zus heeft een eigen gekocht.

Ouders hebben overigens bijna een jaar ook in hun camper gewoond, oude huis was verkocht, huurflat nog niet opgeleverd. Was voorganger van deze :j . Tafel apart vast bed, wc met aparte douche en best veel bergruimte. En gebleken wintervast. Grootste reden voor de vorstvrij kachelstand is water bevriezen voorkomen. :)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:11

8nnemiek schreef:
Klinkt hartstikke leuk! En zo’n kleine ruimte houd je natuurlijk gemakkelijk warm. Ik zou zelfs bang zijn dat de kachel niet laag genoeg gezet kan worden en het binnen 30 graden wordt. Maar dat ligt waarschijnlijk ook aan het type kachel.
Je kan altijd kiezen voor een elektrische deken en de verwarming uit doen ‘s nachts. Die verbruiken zo’n 50 Watt en kunnen prima op de accu.

Ja precies! Er is altijd wel weer een oplossing :)

En ja het is al snikheet met de houtkachel aan! Dan moeten we al een raampje open zetten. :') De standkachel heeft gelukkig meerdere standen, maar hij is nog niet aangesloten, dus hoe warm het met die wordt moeten we nog bekijken ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:30

Raampje open is op zich niet verkeerd, want in een kleine ruimte met mensen kan een hoop vocht zich ophopen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:33

Plus dat je het risico op koolmonoxide vergiftiging (stikken) voorkomt.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:28

Klopt! We hebben sowieso een koolmonoxide melder en verder altijd een raampje open (waar een fan in komt, zodat er wat meer circulatie is)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:37

Actieve ventilatie is inderdaad slim, en ook fijn om de luchtvochtigheid wat lager te houden, ook als de ruimte een tijdje niet gebruikt wordt.
Wij hebben twee dakventilators op zonne-energie waarvan eentje ook op accu. Eentje draait dus vooral overdag, de andere ook 's nachts, en dat merk je zo goed in de luchtvochtigheid! Alle kleding en beddengoed voelt direct minder klam aan als het koud of nat is buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:41

Wat een enorm leuk topic! :D

Ik ben zelf momenteel voor mijn studie bezig met het ontwerpen van een "utopische samenleving", en die van mij en mijn teamgenote gaat over nomaden. Het is eigenlijk hartstikke onlogisch dat we in deze tijd nog op een vaste plek wonen om heel veel redenen (oorlogen, klimaatverandering, gewoon veel te duur), dus wij zoeken naar een manier waarop je je huis en vooral je thuis kan meenemen. We zijn dus bezig met het ontwerpen van een huis wat in iedere omstandigheid kan "overleven", en ook rond kan rijden en kan varen. :D Het is uiteraard een "fantasie"project, maar de resultaten zal ik hier zeker delen! :)

Overigens zijn m'n ouders momenteel een nieuw volkstuinhuisje aan het bouwen, wat eigenlijk ook een tiny home wordt. Wil ik ook best delen, als daar behoefte aan is. :)

@Ballard_L

Wat ongelofelijk gaaf! Vanbinnen ziet het er ook echt veel groter uit dan vanaf buiten. Dat keukentje erin is ook echt gaaf!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:50

Wat gaaf Resistance! Ik ben heel benieuwd naar jullie project!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:00

Eilish schreef:
De huizenprijzen liggen ook hoog in Almere, dat heeft er misschien ook mee te maken.

Ik heb 4 december een workshop voor een kavelpaspoort bij de gemeente die de kavels verkoopt. Maar ik ben nog in gesprek of er nog een betere kavel voor mij is dan die ik nu toegewezen gekregen heb. Maar ik kan denk ik al wel grotendeels het kavelpaspoort maken zonder te weten waar de kavel precies komt te liggen.

En de gemeente wil in januari of februari de optieovereenkomsten vrijgeven, maar dan moet eerst het kavelpaspoort goedgekeurd zijn. En de kosten van het aanleggen van de voorzieningen moeten duidelijk zijn, dat moeten we als bewoners gezamelijk aanleggen.

Mijn oom is overleden en we hebben zijn huis verkocht in almere voor 145.000 gewone klassieke rijwoning in de muziekbuurt.Wel verouderd maar met een verfje en nieuwe keuken weer als nieuw. Mijn zus haar huis met 5 slaapkamers in almere buiten is voor 240.000 verkocht.Dus ik vond de prijzen in Almere juist laag.

Ik zou wel foto's van binnen willen zien van dit huis.Het is zo groot als mijn slaapkamer,dus ik ben benieuwd hoe het ingedeeld is.
Ik ga volgende week bij vrienden kijken die hebben er 1 gemaakt van 4x8 .Heb toen het casco en verder alleen de foto's gezien dus ben benieuwd hoe het nu in het echt is geworden.Het bed hebben ze met gasdruk veren,dat zakt naar beneden als ze gaan slapen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:13

Resistance schreef:
Wat een enorm leuk topic! :D

Ik ben zelf momenteel voor mijn studie bezig met het ontwerpen van een "utopische samenleving", en die van mij en mijn teamgenote gaat over nomaden. Het is eigenlijk hartstikke onlogisch dat we in deze tijd nog op een vaste plek wonen om heel veel redenen (oorlogen, klimaatverandering, gewoon veel te duur), dus wij zoeken naar een manier waarop je je huis en vooral je thuis kan meenemen. We zijn dus bezig met het ontwerpen van een huis wat in iedere omstandigheid kan "overleven", en ook rond kan rijden en kan varen. :D Het is uiteraard een "fantasie"project, maar de resultaten zal ik hier zeker delen! :)

Overigens zijn m'n ouders momenteel een nieuw volkstuinhuisje aan het bouwen, wat eigenlijk ook een tiny home wordt. Wil ik ook best delen, als daar behoefte aan is. :)

@Ballard_L

Wat ongelofelijk gaaf! Vanbinnen ziet het er ook echt veel groter uit dan vanaf buiten. Dat keukentje erin is ook echt gaaf!

Gaaf project zeg! Dan moet je aan veel dingen denken! Het is een fantasieproject, maar zijn jullie er wel echt fysiek mee bezig? Of blijft het een droom?

Ja het is heel gaaf! Onze bus zelf is ook al best groot (je moet ook een C rijbewijs hebben enzo), maar van binnen lijkt het heel ruim :)