Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:46

vuurneon schreef:
Heeft mij geen cent gekost :n

Nu moet men toch langzaam overgaan op een slimme meter (of iig moet worden aangeboden) dus nieuwe meter heb je toch binnenkort nodig. Dat komt nu goed uit :Y)

In dit geval natuurlijk wel, Want jij geeft aan dat je het vermoeden hebt dat het niet klopt, Dus zal er op jouw aanvraag een onderzoek ingesteld worden om te kijken of het klopt. Gezien het een huurhuis is kan het zijn dat het je niks kost. maar in principe, de gene die dit aanvraagt zal het moeten betalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:57

kiwiwitje schreef:
vuurneon schreef:
Heeft mij geen cent gekost :n

Nu moet men toch langzaam overgaan op een slimme meter (of iig moet worden aangeboden) dus nieuwe meter heb je toch binnenkort nodig. Dat komt nu goed uit :Y)

In dit geval natuurlijk wel, Want jij geeft aan dat je het vermoeden hebt dat het niet klopt, Dus zal er op jouw aanvraag een onderzoek ingesteld worden om te kijken of het klopt. Gezien het een huurhuis is kan het zijn dat het je niks kost. maar in principe, de gene die dit aanvraagt zal het moeten betalen.

Ik heb gewoon het als storing gemeld en heb echt niets hoeven te betalen, doorgegeven dat het om een oxxio meter ging en toen zei de man aan de andere kant 'ooooo die krengen, meterstanden zijn niet meer af te lezen zeker'.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-04-15 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:01

Zit me nu te bedenken.. ik heb gebeld voor een kapotte meter met het nummer voor als er een storing is. Mijn meter was ook kapot (was al een digitale) en ze maakte netjes een afspraak voor de week erop om hem te vervangen.. kostte niets. Dus gewoon bellen voor een storing. ;) Niet in detail treden en als de monteur komt uitleggen. Die noteerd dat op zijn formulier en via (hier is het enexis) is het geregeld met mijn leverancier (essent) gelukkig konden ze de meterstanden namelijk bij mij nog achterhalen. Dat was 19-04-2014 vandaar dat ik er niet zo snel op kwam. :D

wendyenbram

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:09

Heb jij bij het ontvangen van jou huis een papier ondertekent van oxxio? waar de beginstanden op stonden?
Toen wij 4 jaar geleden dit huis betrokken wilde de bewoners dat wij het papier van oxxio ondertekende, waar dus de waardes opstonden. Dit heb ik geweigerd en alleen via de makelaar laten noteren wat de meterstanden waren. De bewoners hebben alles op alles gezet, om het ons toch te laten tekenen... Dit niet gedaan Maar met oxxio gebeld. Bleek dat als we getekent hadden, we het contract van de vorige bewoners (wat nog 5 jaar duurde) over genomen hadden.

Als dit bij jou ook het geval is, dan zou je dus idd de "schuld" van de vorige bewoners erbij in betalen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 13:14

Vorige bewoner zat bij Nuon, lijkt mij niet het geval dan?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:17

Nee denk ik niet, Maar het loopt wel raar, met zoveel gebruik.
Ik woon in een boerderij, vrijstaand slecht geisoleerd groot gezin. met de zomermaanden een zwembad pomp dag en nacht aan, en in de winter een extra kacheltje op stroom. Maar ik gebruik maar 4500 kwh per jaar.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 13:20

Mijn pa gaat morgen iig met de oxxio bellen, heb gezegd dat er sowieso eerst een elektricien bij moet komen voor we ook maar denken aan ijken. Ben blij dat hij dat voor mij wilt doen, denk dat ik te pissig zal zijn xD en ik moet dáarna ook nog werken...

Mijn Koningsdag weekend is iig naar de klote, niks meer aan te doen, ik ben geestelijk helemaal uitgeput en moet straks van 17:00 tot 02:00 in de horeca werken...

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:22

De woningbouw heeft hier geen invloed of verplichting in. Voor de meter moet je bij de netwerkbeheerder zijn. (ff uitzoeken wie dat is)
Je hebt oxio, die levert stroom en de leidingen en ik dacht ook de meter is van de netwerkbeheerder. Vroeger was dat 9 van de 10 x Essent.

Je moet goed kijken op de factuur of de standen goed zijn over genomen. Ik heb 3 jaar gevochten om een rekening waarbij de stand op de factuur 35000 was en in real live 53000.... ze hadden de cijfertjes verkeerd in de pc gezet.
Ik had alles op papier (getekend door de woningbouw) omdat het over het eerste jaar huren ging en kon het bewijzen maar trok steeds aan het kortste eind omdat het nou eenmaal zo in de pc stond.

Je hebt dus met meerdere partijen te maken. De oxio hoeft jou niet te waarschuwen en helaas doen ze dat dus ook niet. Er kijkt namelijk niemand tussendoor naar je verbruik. Dat is je eigen verantwoording.

Ik heb er een serieus trauma aan over gehouden kan ik je zeggen. Elke dag je standen opschrijven op dezelfde tijd is de enige manier waarop je de controle in handen houdt.

Ik wens je veel sterkte, succes en een hele lange adem.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:24

lifaya schreef:
Mijn pa gaat morgen iig met de oxxio bellen, heb gezegd dat er sowieso eerst een elektricien bij moet komen voor we ook maar denken aan ijken. Ben blij dat hij dat voor mij wilt doen, denk dat ik te pissig zal zijn xD en ik moet dáarna ook nog werken...

Mijn Koningsdag weekend is iig naar de klote, niks meer aan te doen, ik ben geestelijk helemaal uitgeput en moet straks van 17:00 tot 02:00 in de horeca werken...

Een elektricien kan alleen naar je apparaten kijken en verder niks. hij mag niet aan de meter komen, das strafbaar. Nogmaals zoek uit van wie die meter is, netwerkbeheer of oxio, maar dat kan haast niet, en laat die er naar kijken en vervangen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:31

lifaya schreef:

Maar, dat is wel iets waar je ook zelf wat invloed op hebt he? Want het was vanaf het begin af aan duidelijk dat je in een weekend + koningsdag toch niets kunt veranderen. Dus heb je zelf altijd nog de keuze om er ofwel het hele weekend mee bezig te zijn, of het los te laten en er dinsdag mee aan de gang te gaan.

(Geen makkelijke keuze trouwens hoor. Maar hoe meer je oefent in het loslaten van dergelijke dingen, hoe beter dat uiteindelijk lukt.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:31

Gewoon even een powernap nemen nu :j even wat energie terug krijgen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 13:34

Ik heb nogal veel te voortduren gehad de afgelopen weken/maanden dus het was de druppel zeg maar. Ik denk dat niemand in een feestmood is met een rekening van 1800 euro die niet te verklaren is :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:40

@ vuurneon; Ik denk ook niet dat ts het zal moeten betalen als ze om een controle oid. van de meter vraagt gezien het een huurhuis is. Maar het onderzoek zal wel betaald moeten worden(door de verhuurder) gezien dat het een oude meter is en het waarschijnlijk geen van oxxio zelf is. aangezien de meter er al in zat bij de vorige huurders en die bij Nuon zaten. en ts zelf aangeeft dat de meter oud is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:44

lifaya schreef:
Ik heb nogal veel te voortduren gehad de afgelopen weken/maanden dus het was de druppel zeg maar. Ik denk dat niemand in een feestmood is met een rekening van 1800 euro die niet te verklaren is :+

Nee, maar het blijft een keuze. Nu heb je een rekening die niet te verklaren is en een rotweekend. Ik snap het best, maar objectief gezien heb je dan niet de beste deal. Al die zorgen veranderen toch niks, en da's best goed om je te beseffen: actieplan maken om het op te lossen, en dan kun je het weer even in de kast zetten tot je de volgende stap van dat plan ook werkelijk moet uitvoeren. Nee, da's niet makkelijk, maar het is toch wel goed om te beseffen dat dat een keuze is, en dat het niet verplicht of onvermijdelijk is dat je weekend verpest wordt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 13:54

Nouja het veranderd juist een hoop... Een extreem grote kans dat ik weer terug moet bij mijn ouders. Dan is dit misschien niet het einde van de wereld maar dan voel ik mijzelf wel een mislukkeling die niet eens een jaar op zichzelf kan wonen zonder zichzelf in de schulden te werken. Ik kan een hoop hebben maar als er gewoon teveel pech opstapelde dan ja...krijg je dit :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:45

kiwiwitje schreef:
Volgens vriendlief, is de meter eens teruggedraaid en niet geeikt. Dus je kan hem laten controleren/opnieuw laten eiken. Maar dat zal je zelf moeten betalen. Dan zal daarna met de energie maarschappij moeten overleggen hoe dat ze het gaan oplossen en hoe dat het afgelopen jaar betaald zal moeten worden.

Lange IJ graag, worden anders rare bomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:48

TS, trek overigens als het kan de oude huurder aan zijn/haar haren als het gaat om de energierekening.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 14:53

Ik zorg er sowieso voor dat alles goed word uitgezocht. Ik heb nu alles aan staan zoals ik normaal ook geb, hij staat nu nog op 50. Ik ga het morgen nog een x doen maar dan met computer op stand-by, kijken of dat een oorzaak kan zijn maar lijkt mij niet...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:09

Joh, niet meteen in de paniek dat je weer terug naar je ouders moet en dat je weekend verpest is. Dat je gister geen zin meer had kan ik prima begrijpen, maar ga gewoon lekker in het zonnetje even een drankje doen, er vandaag voor thuis blijven zitten veranderd toch niks & als je lekker even weg bent (en het is heerlijk weer) voel je je vaak ook alweer een stuk beter.
Fijn dat je vader het voor je wilt uitzoeken, hopelijk komen jullie er uit en valt het op 't eind allemaal toch best mee met je rekening! :*

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:11

Morganlefay schreef:
kiwiwitje schreef:
Volgens vriendlief, is de meter eens teruggedraaid en niet geeikt. Dus je kan hem laten controleren/opnieuw laten eiken. Maar dat zal je zelf moeten betalen. Dan zal daarna met de energie maarschappij moeten overleggen hoe dat ze het gaan oplossen en hoe dat het afgelopen jaar betaald zal moeten worden.

Lange IJ graag, worden anders rare bomen.

Zag het net al inderdaad maar dacht, ach we begrijpen het vast laat maar:p toch bedankt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 15:13

Ik heb nergens gezegd dat ik er voor thuis blijf zitten. Moet over een uur gewoon werken maar ik ben geestelijk wel echt kapot, wat logisch is gezien ik vrijwel niet geslapen heb en ook echt gewoon belabberd voel. Al sinds gisteren ochtend overigens :) maar ik ben hierdoor inderdaad niet gaan stappen, puur omdat ik niet geld kan uitgeven als ik nog niet weet hoe en wat en daarbij was ik op dat moment idd gewoon niet in staat om het van mij af te zetten.

Mja, ik ga mij omkleden, ik hoop dat ik wat eerder naar huis kan, maar vrees er voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:22

lifaya schreef:
Nouja het veranderd juist een hoop... Een extreem grote kans dat ik weer terug moet bij mijn ouders.

Maar het is niet dit weekend die dat uitmaakt. Stel dat je wel was uitgegaan gisteravond, was de kans dan groter, kleiner of even groot geweest dat Oxxio (of de huisbaas of wie dan ook) het probleem uiteindelijk oplost?

De rekening is vervelend en mogelijk een groot probleem, en dat onderschat ik niet! Maar of je nu wel of niet je weekend laat verpesten maakt voor het eindresultaat niks uit. Dat onderscheid is wel belangrijk.

Citaat:
Dan is dit misschien niet het einde van de wereld maar dan voel ik mijzelf wel een mislukkeling die niet eens een jaar op zichzelf kan wonen zonder zichzelf in de schulden te werken. Ik kan een hoop hebben maar als er gewoon teveel pech opstapelde dan ja...krijg je dit :')

Hou ook voor jezelf vol dat je je hier niet in de schulden 'werkt'. Het is geen falen van jou, dit is eerst en vooral gewoon pech. Rot, maar niet iets waar je anders op had kunnen reageren. Ook dat is makkelijker gezegd dan gedaan, en ook dat snap ik, maar ook daar is het goed om de dingen te zien zoals ze zijn. En zoals het is: het ligt niet aan jou, daar word je dus geen mislukking door, dit is gewoon balen.

Overigens - ik zou nog niet teveel op de conclusie vooruit lopen, want voorlopig heb je Oxxio nog niet eens gesproken en weet je dus helemaal niet wat er verder gaat gebeuren. Actieplan is dus: eerst contact opnemen met Oxxio en zorgen dat je weet waar het aan ligt, dan proberen om een goede afwikkeling te vinden, en pas als dat niet werkt, komt verhuizen in zicht. Een voor een, voorlopig heb je nog een aantal dingen die je kunt doen om dit wel tot een goed einde te brengen :j Je vader neemt morgen contact op met Oxxio, dus wacht vooral eerst dat af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:48

Zelfs al was het 20 ampere, dan nog ga je er overheen met 26 ampere als er niks anders in huis is dat op zo'n moment stroom gebruikt.

En wat ik eigenlijk bedoel is dat tenzij je een industriële smelter hebt je nooit 6000 watt kunt verbruiken op een tosti ijzer, eerder 1/6e daarvan.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:35

als bij de vorige bewoner het gas afgesloten is geweest, is er ergens elektrische verwarming aanwezig?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:52

kiwiwitje schreef:

Bij de meeste energie maatschappijen betaal je alleen voor het ijken als de meter niet kapot blijkt te zijn. Als hij wel kapot is, dan betaal je niks.