Moestuin wie o wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:23

@chamion, thanx voor de tips! Aardappelen vallen voor mij af. Die eet ik bijna nooit maar die tomaatjes en sla dat is wel het proberen waard. Heb ook al wel eens een mintplantje gehad maar die ging redelijk snel hangen. Mint zou ik nog wel weer willen. Verse muntthee heerlijk!!

@maralyn, die slakken enzo lijken me super iritant, dat is ook de reden dat ik mn aardbeien aan de schutting heb. Zo'n vliesdoek leg je die er gewoon overheen? Hoe werkt dat?

Eerst maar eens kijken hoe goed ik mijn aardbeien kan onderhouden en wat daar voor oogst af komt. Hihi

Dala8

Re: Moestuin wie o wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 09:50

Hmmm dilemma.. vorige week thuis binnen bonen voor gezaaid die zijn zo ontzettend hard gaan groeien dat ze nu eigenlijk wel de grond in moeten. Maaaaaar ik woon 12 hoog en op het moment is er windkracht 5 buiten of zo.. dus uitharden buiten op balkon zal knak knak knak weg boontjes worden..
Tot hoe hoog zou ik ze binnen kunnen houden? Zijn stambonen dus ze hoeven niet te klimmen...

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:11

Zijn er hier trouwens ook mensen die werken met de Makkelijke Moestuin?
Heb dit net gevonden op google & dit lijkt me echt veel handiger dan al die potten en in de grond enzo.
http://www.makkelijkemoestuin.nl

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:13

Ik gebruik ideeën van de makkelijke moestuin

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:30

Karin, dan moet je even in het andere moestuintopic zoeken ( [VT] De eetbare tuin ), daar zijn een aantal mensen die er al jaren mee werken en ook iemand die de mix verkoopt en er een hoop over kan vertellen :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:33

Karin92 schreef:
@chamion, thanx voor de tips! Aardappelen vallen voor mij af. Die eet ik bijna nooit maar die tomaatjes en sla dat is wel het proberen waard. Heb ook al wel eens een mintplantje gehad maar die ging redelijk snel hangen. Mint zou ik nog wel weer willen. Verse muntthee heerlijk!!

@maralyn, die slakken enzo lijken me super iritant, dat is ook de reden dat ik mn aardbeien aan de schutting heb. Zo'n vliesdoek leg je die er gewoon overheen? Hoe werkt dat?

Eerst maar eens kijken hoe goed ik mijn aardbeien kan onderhouden en wat daar voor oogst af komt. Hihi

Een vliesdoek is zo licht, dat je die er los overheen kunt leggen, en aan de zijkanten een beetje zand er op.
Echter ben ik een zeur, en heb ik saté stokjes onder mijn vliesdoek, zodat mijn vliesdoek boven mijn plantjes blijft.

Ik gebruik grind stenen om hem op plaats te houden.

Nog geen slak, die er onder door kan komen, want dan moeten ze graven.

Ik strooide zo'n 20 euro slakkenkorrel per jaar er door, zoveel slakken.
En heb vorigjaar wel 400 huisjesslakken geruimd. Over naaktslakken niet te spreken.
Vind je gelukkig maar weinig van weer, gezien ze dan op zwarte macaroni stukjes gaan lijken :D

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:18

@8nnemiek. Ik heb al heel veel info van de site gehaald van de makkelijke moestuin. Denk dat ik daar mee wil gaan werken. En dan de bakken van de grond af, dan schijn je ook niet veel last te hebben van de slakken enzo.

Ik heb via marktpaats al een moestuinbak gevonden die ik voor 15 euro over kan nemen :D Die ga ik van t weekend ophalen.
Ik heb er al helemaal zin in om ook mijn eigen moestuin te gaan doen. Nu door het topic nog meer hihi.

@maralyn haha dat zou ik dan denk ik ook doen inderdaad. Zou het doek ook niet op mn plantjes willen hebben. Dus zo'n zeur ben je niet hoor :P Of we zijn gewoon samen zeuren dan haha.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:35

Ik had een moestuintje in mijn achtertuin, maar door de verkoop van het huis heb ik nu tijdelijk alleen een balkon van 2 m2. Maar dat houdt me niet tegen, want ik heb wel heel fanatiek de moestuintjes van de Albert Heijn verzameld. Met als gevolg bakken op het balkon en in de vensterbank met
Sla
Tomaat 2 soorten
wortel
radijs
broccoli
aubergine
Thijm
Dille
Peterselie
Bieslook
Lenteui
Paprika
Selderij
aarbei
Spinazie
Rucola
viooltjes

Nu gaat het nog redelijk, maar ik ga van de zomer echt een ruimteprobleem krijgen.

Gelukkig heb ik volgend jaar een nieuw huis met grote tuin, dus dan heb ik weer plek voor een echte tuin.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:46

Help!! Ik had een grote tomatenplant, maar bij het uit de pot halen viel hij op z'n kop; hoofdstam afgebroken. Gaat deze het nog doen of is dit zonde van de ruimte in de kas?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:04

De hoofdstam in de grond stoppen, nat houden, en daar groeien nieuwe wortels aan :)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:33

@Marsu. Doen jouwn potjes van de AH het wel? Bij mij is er na een maand nog steeds helemaal niks te zien. Ik heb ze nog steeds in de potjes van de AH zitten.

Goh, dat er aan de hoofdstam nieuwe wortels groeien wist ik niet. Een tip om te onthouden dus!
Zonde om zoiets dan maar weg te gooien, handig om te weten dat er nieuwe wortels aan groeien!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:36

@karin92. Sommige hebben wat tijd nodig gehad, maar ze zijn echt allemaal opgekomen. Thijm en aardbei hebben er wel duidelijk moeite mee, maar ze zijn wel opgekomen.

Veel water geven is het advies. Die turfbakjes moeten altijd vochtig blijven.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:37

Marsu schreef:
@karin92. Sommige hebben wat tijd nodig gehad, maar ze zijn echt allemaal opgekomen. Thijm en aardbei hebben er wel duidelijk moeite mee, maar ze zijn wel opgekomen.

Heb jij ze wel in het potje van de AH gepoot gelijk of heb je ze gelijk in andere grond gepoot? Misschien is het een idee dat ik ze in potgrond zet, daar zat ik nog wel over te denken en anders geef ik ze maar gewoon op.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:39

Gewoon in de bakjes van de Albert Heijn. Die heb ik in een grote schaal met een laagje water in de vensterbank gezet.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:42

Marsu schreef:
Gewoon in de bakjes van de Albert Heijn. Die heb ik in een grote schaal met een laagje water in de vensterbank gezet.

Oow dat is wel een idee idd. En dan daar gewoon elke keer het water bijvullen zodat ze constant nat blijven?
Ik neem aan dat ze zodra ze verzadigd zijn geen water meer opnemen...

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:45

De buitenkant van die turfpotjes kan een beetje wit uit gaan slaan, maar verder gaat de boel niet rotten ofzo. Bij mij kwam alles in ieder geval mooi op. 14 slaplantjes uit één zo'n bakje.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:56

Dankjwel! Ga ik dat nog even proberen, en dan hopen dat de boel alsnog op komt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:28

De hoofdstam heb ik niet meer...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:46

Ah jammer, maar je kan ook gewoon een diefje laten staan, die groeit dan gewoon uit tot nieuwe hoofdstam. Zul je wel goed moeten ondersteunen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:22

Ik moet snel mijn rucola gaan opeten :D
Karin92: dit is een makkelijke moestuin, met zaadjes van de AH (wel rechtstreeks uit het witte zadenmatje gehaald en in de grond gestopt)

Afbeelding

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:42

@spekkie. Wauw dat is een mooi tuintje!
Ik ga vrijdag of zaterdag mijn moestuinbak ophalen.

Ik heb nu mijn AH moestuintjes in een bak met water staan zodat ze constant nat blijven. Hoop dat de boel alsnog op komt.

Vandaag mijn aardbeien in een grotere pot gedaan.
Alleen me toch een beetje verkeken in de grootte van de pot :P
Volgens mij had de pot nog wel wat groter gemogen hihi.
En er zit zelfs al een bloemetje aan, die was er gister nog niet.
Afbeelding

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:02

Wat een leuk topic :D
Ik vind het mooi om te zien hoe andere mensen dit doen. Zelf heb ik een kas, maar die staat er al zo lang dat het hout niet meer zo goed is en de glasplaten naar beneden komen vallen (de meeste glasplaten zitten er volgens mij nog wel in). Echt een kas is het niet meer noemen :P
Ik ben hem wel weer aan het opknappen, er staat echt heel veel onkruid in, de meeste planten die erin staan zijn half dood en de grond is zo hard als steen.
De harde grond is wel echt een probleempje, maar ik heb het al een beetje los kunnen krijgen.

Momenteel staat er een perzikboom in die het gelukkig nog doet en een druivenstruik die helaas voor een klein deel lijdt aan meeldauw. Van de druiven die wel lekker zijn om te eten maken we meestal druivensap.
Voor de rest hebben we in de tuin nog heel wat fruit bomen en struiken staan.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:47

Kun je vermiculiet bij de welkoop kopen?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:26

Ze zullen het in elk geval wel kunnen bestellen denk ik. De Welkoop waar wij vaak kwamen was heel behulpzaam wanneer we iets zochten dat ze niet standaard in het assortiment hebben. :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:17

Eergisteren nog niks te zien aan mijn bakje met tomatenzaaigoed. Vandaag opeens 16 groene blaadjes en wat spruitspul die de grond al omhoog aan het duwen zijn. :D
De makkelijke moestuin maak ik al jaren zelf door de kleine bakjes in grote piepschuim bakken te zetten en in broodmanden (die de supermarkten gebruiken) Alleen omdat wij meestal grote vruchten/groente enz. kweken en tot dit seizoen maar 1 kas hebben werden ze na een tijdje uitgehard en daarna op de volle grond gezet.

Tip voor de mensen die last hebben van slakken leg kleine stukje steen/plastic enz neer op de tuin met slakkenkorrels eronder. Slakken zitten graag in schaduwrijke plekjes en ze gaan dan daar zitten ipv van in je groente. (doek werkt bij ons niet, dan kan ik een km doek gaan kopen voor de hele tuin)

Owja nog even een vraagje vorig jaar hadden wij prachtige spruitenplanten, maar helaas zijn er rupsen in gekomen (van deze niet zo fijne beesten; http://www.akkerwijzer.nl/upload/nieuws ... aca9f5.jpg) En op elke van 3 planten zaten minimaal 200 van die krengen (ik heb ze geteld }:) ) en ze hebben dus de volledige oost opgegeten -:(-
Wie weet daar een fijn hulpmiddel voor om het dit jaar te voorkomen?