Meerdere bank/spaarrekeningen zou ik je ook absoluut aanraden. Dat maakt het sparen ook meteen een stuk makkelijker. Voor jezelf ook handig is één bankrekening voor je vaste lasten, en één bankrekening voor vaste 'leuke' lasten (roken, kleding. Immers is dit wel belangrijk en vrij vast, maar niet je eerste prioriteit.) en de laatste voor alle leuke activiteiten. Daar mag je alleen het geld op zetten dat je overhoud per maand, dan hoef je je ook niet schuldig te voelen als je dat uitgeeft!
Verder zou ik eens gaan beginnen met oppassen! Dit is absoluut een aanrader, je verdient er zó veel mee! Als je dit nu op de bankrekening zet voor vaste lasten dan heb je het nét wat ruimer. Of je zet 75% van wat je verdient bij de vaste lasten, en de rest bij je leuke activiteiten.
Ik zal even schetsen hoe het er nu bij mij uit ziet, momenteel heb ik één adresje waar ik elke week oppas. Gezien ik pas 14 ben verdien ik nog niet zoveel. Ik vraag 3 euro per uur.
Elke week €15,- x 4 = 60 euro in de maand. Daar kan je toch al mooi zeker 3 weken van eten!
Daarnaast wordt ik vaak (door hetzelfde adresje) door omstandigheden vaker gevraagd. Maakt dat ik 2x en soms zelfs 3x per week oppas.
€15,- x 8 = 120 euro
€15,- x 12 = 180 euro
Dat is flink wat geld in de maand! Daarnaast kan je 's avonds aan je studie werken. Over het algemeen slapen kinderen vaak goed. Natuurlijk heb ik het geluk een vast adresje te hebben. Dat moet je maar net overkomen, maar hang een briefje op in de AH en binnen een week heb je (had ik dan tenminste) zeker 3 á 4 adresjes. (Nu had ik wel al ervaring toen ik het briefje ophing)
Daarnaast ben je een stukje ouder (
) dan ik ben en kan je dus ook meer per uur vragen. Een bedrag van 5 á 6 euro per uur (voor 's avonds) is dan wel redelijk. Ga je ervan uit dat je van half 7 tot half 11 zit is dus 4 uur. 4 x 5 = 20 euro. 4 x 20 euro is 80 euro per maand. Misschien krijg je zelfs wel meer.
Als TS alles op een rijtje heeft en dán stopt met roken zal dat vermoedelijk veel beter gaan. Je kan niet 100'en nieuwe gewoontes tegelijk aanleren. Ze moet ook haar kamer bijhouden, studie, geld etc. Dat komt nog wel, daarnaast, TS wíl het niet dus dan gebeurt het ook niet.
Natuurlijk is het het allerbeste en een zeer goede aanpak wanneer je meer geld wilt overhouden, het scheelt onwijs veel geld. Maar wil je die stress er ook nog bij?
Ben zelf ook druk bezig met het aanleren van betere gewoontes en het is af en toe knap lastig. Vandaar dat ik zeg dat ze het veel tegelijk is, omdat dat daarin mijn ervaring is. Ik sta altijd open voor andere meningen daarover.
Inmiddels kan dat niet meer zo makkelijk omdat ik in het buitenland woon en heb ik een stuk meer inkomsten, dus het gaat bij mij wel tegenwoordig.