macbook apple of windows laptop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:15

LoveBodin schreef:
Hardware bedoel je? :+
Ik ben het verder met je eens: zoek de beste specs voor de laagste prijs uit, en gooi er linux op. Geen virussen, geen vastlopen, fijn interface. Wat wil je nog meer?

Wat raad je aan?

En hoe is de compabiliteit met mobiele telefoons en tablets?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:24

clarence schreef:
LoveBodin schreef:
Hardware bedoel je? :+
Ik ben het verder met je eens: zoek de beste specs voor de laagste prijs uit, en gooi er linux op. Geen virussen, geen vastlopen, fijn interface. Wat wil je nog meer?

Wat raad je aan?

En hoe is de compabiliteit met mobiele telefoons en tablets?

ik heb zelf alleen ervaring met ubuntu, maar het ligt er helemaal aan wat je zelf met je computer wil doen.
Volgens mij komt Ubuntu er nu ook voor tablets en telefoons :). Heb ik zelf niet.

@Rebeccaa, dat komt ook omdat er veeeeel meer laptops zijn die op windows draaien. Vergelijking is dus niet helemaal eerlijk ;)

Anoniem

Re: macbook apple of windows laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:27

Klopt, maar elke Apple laptop is kwalitatief gewoon goed terwijl er heel veel troep laptops zijn met windows- en deels daardoor krijgt windows ook een slechte naam.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:35

LoveBodin schreef:
ik heb zelf alleen ervaring met ubuntu, maar het ligt er helemaal aan wat je zelf met je computer wil doen.
Volgens mij komt Ubuntu er nu ook voor tablets en telefoons :). Heb ik zelf niet.

En welke hardware gebruik je daarbij?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:28

Rebeccaa schreef:
Klopt, maar elke Apple laptop is kwalitatief gewoon goed terwijl er heel veel troep laptops zijn met windows- en deels daardoor krijgt windows ook een slechte naam.

Klopt, maar daar is de prijs dan meestal ook naar. Voor bijvoorbeeld een Macbook Pro uit 2012 betaal je bijna 1000 euro. Vergelijk dit met een willekeurige laptop van ongeveer dezelfde prijs, en je hebt qua hardware veel meer dan die Macbook :Y)

Zie: http://tweakers.net/pricewatch/compare/ ... categorie/

Zo maar willekeurig een laptop van dezelfde prijs uitgekozen.

Sja, ik zou dat niet allemaal willen inleveren, puur omdat ik dan meer gebruiksvriendelijkheid heb :Y)

(nog beter, koop helemaal geen laptop van 1000 euro en koop een goede PC (incl. monitor) van 1200 euro waarbij je nóg meer waar voor je geld hebt ~~}> )

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:31

Op zich waar, maar weet je er ook zo één op te trommelen met een 13" beeldscherm? (ik ben er niet zo handig in). Want heel lang heeft apple het voordeel gehad dat ze ook 13" schermen hadden terwijl je bij Windows slechts 10", 15" of 17" hadden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:34

Pfoe dan zou ik even moeten gaan zoeken in dat enorme filter menu van Tweakers :') Zou best kunnen idd dat er vrijwel geen 13" is. Ik ben niet zo thuis in de laptops. Mijn vergelijkingen stammen meer af van Desktop of iMac :j Ik denk dat het verschil minder groot is bij laptops (al vind ik het verschil tussen mijn 2 voorbeelden best groot) en ik vind sowieso dat laptops veel te duur zijn voor wat je er voor krijgt. Daarom koop ik zelf liever een Desktop, en wil je toch iets bij de hand, dan een tablet :+ Maar ik ga ff kijken naar een 13".

Geen idee of dit een goede vergelijking is, maar iig allemaal 13 inch... :')
http://tweakers.net/pricewatch/compare/ ... categorie/

Vind het verschil bij deze vergelijking overigens kleiner, denk ik.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:45

Lekker met een desktop en monitor onder je arm naar school :+ :)ddd

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:51

Thesserd schreef:
Pfoe dan zou ik even moeten gaan zoeken in dat enorme filter menu van Tweakers :') Zou best kunnen idd dat er vrijwel geen 13" is. Ik ben niet zo thuis in de laptops. Mijn vergelijkingen stammen meer af van Desktop of iMac :j Ik denk dat het verschil minder groot is bij laptops (al vind ik het verschil tussen mijn 2 voorbeelden best groot) en ik vind sowieso dat laptops veel te duur zijn voor wat je er voor krijgt. Daarom koop ik zelf liever een Desktop, en wil je toch iets bij de hand, dan een tablet :+ Maar ik ga ff kijken naar een 13".

Ik denk dat ts niet echt veel hieraan heeft. De vergelijking desktop/IMac heeft echt helemaal niks met laptop/MacBook te maken. Dat Apple minder goede hardware gebruikt dan andere fabrikanten is algemeen bekend. Gelukkig doet dat (om eerder genoemde redenen) helemaal niks af van de prestaties. Bovendien is het inderdaad heel handig om je desktop + monitor iedere dag mee naar school te nemen.

Valt me wel op dat er mensen negatief reageren terwijl ze nog nooit langdurig met een Mac gewerkt hebben :')

Ik stond ook negatief tegenover een MacBook, maar nu heb ik al mijn tweede. En een IMac. En een IPhone.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:25

Cyella schreef:
Thesserd schreef:

Ik denk dat ts niet echt veel hieraan heeft. De vergelijking desktop/IMac heeft echt helemaal niks met laptop/MacBook te maken. Dat Apple minder goede hardware gebruikt dan andere fabrikanten is algemeen bekend. Gelukkig doet dat (om eerder genoemde redenen) helemaal niks af van de prestaties. Bovendien is het inderdaad heel handig om je desktop + monitor iedere dag mee naar school te nemen.

Valt me wel op dat er mensen negatief reageren terwijl ze nog nooit langdurig met een Mac gewerkt hebben :')

Ik stond ook negatief tegenover een MacBook, maar nu heb ik al mijn tweede. En een IMac. En een IPhone.

Er was een discussie gaande over dat windows niet met Apple vergeleken moet worden maar met mac osx. Daar haakte ik op in met dat als je de juiste hardware kiest (die meestal goedkoper is dan hardware van Apple) dat 'Windows' prima beter kan presteren. En ik weet heus wel dat TS geen desktop wil, dat was meer een side note, meer algemeen :+

En ik werk dagelijks met een iMac op mijn werk + ik heb zelf thuis een iMac gehad en ik heb een iPhone 4 gehad :') de iMac thuis heeft het maar 3 jaar volgehouden (24" model uit 2009 en ik kon er niet eens 1080p films op kijken 8)7 )
en met de imacs op het werk gaat ook regelmatig wat mis (harde schijf crashes en sinds nieuwe yosemite regelmatig vastlopen). Mijn iPhone werd na 2 jaar ook gewoon hartstikke sloom, dus nee, naast het besturingssysteem (die dan weer z'n nadelen heeft qua software die je kan gebruiken) zie ik echt geen voordelen in een Apple product t.o.v. een niet Apple product met vergelijkbare of betere hardware. En dat is wat je aan de hand van gegevens zelf kan terug zien in mijn Tweakers vergelijkingen :+
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 23-01-15 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:26

Ik heb een laptop van alienware. Perfect afgestemde hardware, draait op windows en ook nog eens een prachtig design.
Maar waarschijnlijk is die net wat té voor de doeleinden waar je je laptop voor wilt kopen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:30

Thesserd schreef:
Er was een discussie gaande over dat windows niet met Apple vergeleken moet worden maar met mac osx. Daar haakte ik op in met dat als je de juiste hardware kiest (die meestal goedkoper is dan hardware van Apple) dat 'Windows' prima beter kan presteren. En ik weet heus wel dat TS geen desktop wil, dat was meer een side note, meer algemeen :+

En ik werk dagelijks met een iMac op mijn werk + ik heb zelf thuis een iMac gehad en ik heb een iPhone 4 gehad :') de iMac thuis heeft het maar 3 jaar volgehouden (24" model uit 2009 en ik kon er niet eens 1080p films op kijken 8)7 )
en met de imacs op het werk gaat ook regelmatig wat mis (harde schijf crashes en sinds nieuwe yosemite regelmatig vastlopen). Mijn iPhone werd na 2 jaar ook gewoon hartstikke sloom, dus nee, naast het besturingssysteem (die dan weer z'n nadelen heeft qua software die je kan gebruiken) zie ik echt geen voordelen in een Apple product t.o.v. een niet Apple product met vergelijkbare of betere hardware. En dat is wat je aan de hand van gegevens zelf kan terug zien in mijn Tweakers vergelijkingen :+

Dat laatste was niet op jou gericht :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:41

Bedankt voor het vergelijk van de 13". Dan zijn ze inderdaad vergelijkbaar voor dezelfde prijs.

Ik ben ooit begonnen met 15" sony vaio, dat was een lief ding en als kind heb ik er veel plezier mee gehad. Toen een loeizware 17" (8kg) van Acer welke mijn lust en leven was maar dus niet te tillen, daarna overgestapt op een 10" (1kg) budgetmodel (via werk kon ik de btw laten aftrekken, kostte toen nog maar 200€) van compaq, dat ding draaide als een jekko. Hij is 3 jaar lang mijn pc geweest. Incl. toetsenbord, muis, 2 externe schijven, boxen en beeldscherm. Maar toen ik windows (xp) opnieuw ging installeren omdat hij toch volgelopen was, is het mis gegaan (toen had ik nog maar een halve windows) en er staat nu linux op. Maar dat bevalt niet dus hij is de kast in gegaan en ik heb een andere, 11", gekocht van 400€, medion. Het ding werkt voor geen meter dus zodra ik weer geld had ben ik toch maar over gegaan op desktops (hp en acer i.v.m. 2 werkplekken, de acer bevalt beter).

Ik wilde toen (i.p.v. 11") eigenlijk een 13", maar die waren er toen eigenlijk nog niet. 15" is namelijk te groot voor mij om prettig in mijn tas te doen. Daarom heb ik redelijk recent nog zitten twijfelen voor een macbook maar omdat ik niet fijn kan werken met Mac osx (en andere apple software, ik heb behoorlijk wat oorlog gehad met itunes, welke ik nodig had voor het converteren van een muziekbestand-type) toch besloten om het niet te doen. Dus ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden (ik ben fan van Acer, dus die 2 zijn extra interessant), maar dan moet ik nu eerst weer sparen.

En ooit krijg ik mijn handen wel weer op een goede .iso van windows XP, dan maak ik die kleine van mij weer levend. Want wat was dat ding geweldig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:59

Cyella schreef:

Er zijn hier ook meerdere mensen die Apple afwijzen terwijl ze wel langdurig met een Mac gewerkt hebben. Lijkt me dus toch een beetje confirmation bias: zien wat je verwacht te zien.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:10

Ik heb zelf niets met apple, raak er compleet geïrriteerd van, omdat ik er geen .... van snap.
Zelf heb ik een asus laptop en een asus 2 in 1 tablet. Beide zeer fijn, super snel met allerlei dingen en nog nooit een vastloper gehad.
De tablet heb ik sinds een week, connect met mn telefoon, mn geluidsinstallatie en de tv. Ik wilde dan ook perse windows en geen android. Word excel alles staat erop.
Laptop is na 5 jaar gebruik en praktisch de hele schijf vol met foto's nog steeds super snel.

Voor mij geen apple (net zoals de rest keihard roept voor mij geen Windows) ik heb er gewoon helemaal niets mee.....

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:29

Cyella ok, sorry! :+

Kijk, er zijn veel positieve reacties over Apple, en dat snap ik ook wel, omdat je in principe niet verder hoeft te kijken dan je neus lang is, je weet wat voor kwaliteit je kan verwachten. Ga je voor een Windows laptop, dan is het zaak dat je zelf onderzoek doet (of laat doen) zodat je weet dat je een goede laptop aanschaft, er is geen kwaliteitsgarantie zoals Apple dat heeft, omdat Windows geen Microsoft laptops heeft zeg maar. Je zult dus zelf een goed merk en goede hardware moeten uitzoeken en kiezen :j

Wat ik verder aan wil geven, is dat ik voor mijn gevoel te veel heb betaald voor mijn iMac destijds. Voor een iMac van 1800 euro uit 2009 verwacht je toch wel dat je er fatsoenlijk 1080p films op kan kijken bijv. Maar helaas... :') Het zelfde geldt voor mijn iPhone, leuk ding, maar niks beter dan mijn Nexus 5 nu die maar 400 euro heeft gekost. Je betaalt dus echt voor het besturingssysteem en het ontwerp, qua hardware wordt je belazerd voor mijn gevoel.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:56

Shadow0 schreef:
Cyella schreef:

Er zijn hier ook meerdere mensen die Apple afwijzen terwijl ze wel langdurig met een Mac gewerkt hebben. Lijkt me dus toch een beetje confirmation bias: zien wat je verwacht te zien.

Dat is toch ook niet wat ik zeg. Ik zeg dat het me opvalt dat er mensen NEGATIEF over APPLE reageren, terwijl ze er NIET mee gewerkt hebben. Hierbij zeg ik niks van wat ík verwacht. Of over mensen díe wel negatief waren terwijl ze er wél mee gewerkt hebben. Ik heb het over mensen die gewoon zoiets hebben van 'Apple is hardwarematig slechter en overpriced'. En dan gewoon het meteen haten. Terwijl ze geen ervaring ermee hebben. Het is toch logisch dat er zowel mensen zijn die tevreden als ontevreden zijn, dat gebeurd bij alle merken. Dus zien wat je verwacht te zien past in dit geval beter bij jouw comment ;)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:24

Cyella schreef:
Shadow0 schreef:

Dat is toch ook niet wat ik zeg. Ik zeg dat het me opvalt dat er mensen NEGATIEF over APPLE reageren, terwijl ze er NIET mee gewerkt hebben. Hierbij zeg ik niks van wat ík verwacht. Of over mensen díe wel negatief waren terwijl ze er wél mee gewerkt hebben. Ik heb het over mensen die gewoon zoiets hebben van 'Apple is hardwarematig slechter en overpriced'. En dan gewoon het meteen haten. Terwijl ze geen ervaring ermee hebben. Het is toch logisch dat er zowel mensen zijn die tevreden als ontevreden zijn, dat gebeurd bij alle merken. Dus zien wat je verwacht te zien past in dit geval beter bij jouw comment ;)

Dit gedeelte is ronduit quatsh. Ik zeg ook dat Apple overpriced is en hardwarematig slechter. Dat overpriced is blijkbaar nog een punt voor discussie omdat sommigen oa het OS heel veel waard vinden, maar dat ze hardwarematig prutter zijn ís zo. Ik sta er nog altijd echt van te kijken hoe weinig je krijgt voor je geld bij Apple. HAAT ik Apple daarom? Nee, maar ik vind de naam die ze hebben overroepen en ik vind het zonde dat in enorm veel topics gelijk geroepen wordt dat enkel Apple werkt, en enkel Apple stabiel is, en enkel Apple alles tegelijk kan draaien (ik heb voor de grap op mijn 4 jaar oude Windows 7 laptop van amper 650 euro onlangs eens een testje gedaan en het resultaat was stunnig!) want dat is gewoonweg niet waar. Resultaat is wel dat mensen er duizenden euro's tegenaan gooien terwijl ze misschien met een Windows voor de helft van de prijs even gelukkig waren geweest, puur omdat er gelijk gezegd wordt dat enkel Apple het beoogde werk aankan en er daarbij een boel onwaarheden in het rond gesmeten worden over Windows.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:37

Eens met xHaithi, echter is het wel zaak dat je eerst goed onderzoek doet voordat je zomaar een laptop koopt. Er zit rommel tussen, dus bekijk bijv. eerst rustig op internet reviews van de laptop die je op het oog hebt, en je kan dan voor minder geld een prima laptop aanschaffen, die net zo veel aan kan als een Apple laptop.

Als je veel waarde hecht aan het gebruiksvriendelijke Mac OSX (en bereid bent om daar meer voor te betalen) en als je het niet erg vind dat je veel programma's en games niet kan gebruiken op je Apple laptop, dan is een Apple laptop ook prima.

Het is gewoon storend om te lezen hoe Windows per definitie als onstabiel wordt weg geschreven, terwijl dat niks met het besturingssysteem Windows te maken heeft, maar eerder met de waarschijnlijk slechte hardware.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:58

Ik hecht die waarde daar inderdaad aan. Ik heb jaaaaaren zooi gehad met Windows, dat is gewoon mijn ervaring. Dat kan prima aan de hardware software combinatie hebben gelegen, maar ik werd er gewoon gestoord van.

Ik zie het zo, ik betaal nu 1 malig meer voor mijn macbook pro, maar als ik over 3 jaar een nieuwe wil, verkoop ik mijn oude voor zo'n 600/700 euro, en gebruik ik dat geld voor de aanschaf van een nieuwe en ben ik op dat moment dus evenveel kwijt als ik voor een high end laptop met windows zou zijn.

Dus, tja, ik wil die eenmalige investering wel betalen voor de gebruiksvriendelijkheid en de degelijkheid. Want duidelijk is dat ze tegen een behoorlijk stootje kunnen over het algemeen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:01

Nou, dat is prima toch :D Ik zeg niet dat daar iets mis mee is, maar sja... Het automatisch afkraken van Windows door Apple gebruikers is best storend. En dan krijg je vaak zo'n vervelende discussie waar beide partijen elkaar afkraken, terwijl we beter gewoon kunnen bekijken wat de voor en nadelen van beide producten zijn :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:02

Cyella schreef:
En dan gewoon het meteen haten. Terwijl ze geen ervaring ermee hebben.

Maar waar zie je die dan? Ik kon zo gauw eigenlijk geen reacties vinden van mensen die het ongenuanceerd afwijzen zonder dat ze er ervaring mee hebben.

Verder helemaal eens met Thesserd. Iedereen mag prima z'n voorkeur hebben :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:05

Thesserd schreef:
Nou, dat is prima toch :D Ik zeg niet dat daar iets mis mee is, maar sja... Het automatisch afkraken van Windows door Apple gebruikers is best storend. En dan krijg je vaak zo'n vervelende discussie waar beide partijen elkaar afkraken, terwijl we beter gewoon kunnen bekijken wat de voor en nadelen van beide producten zijn :j

Dat gebeurd andersom anders net zo hard hoor. Ik ben het wel eens met de opmerking eerder. Er zijn héél veel mensen die Apple afkraken puur op "ik moest er 10 minuten mee werken en kon er niet mee overweg". Nee duhuh, als je niet even een uurtje de tijd neemt om de verschillen te leren en je gewend bent aan windows, zul je er in eerste instantie niet direct mee overweg kunnen. I could know... I was one of them :+ . Oh je had me een paar jaar terug moeten horen vloeken op Mac, toen ik op mijn werk alleen op een Mac mijn data kon uitwerken.

Er is over en weer gewoon heel veel kritiek, en een groot deel is ongegrond.

Persoonlijk vond ik windows 8 dan weer de misser van de eeuw aan de kant van windows, maar goed. Blijven meningen. Ook 1 van de redenen waarom ik overgestapt ben toen eigenlijk. Ik moest een nieuwe computer en ik wilde ab-so-luut geen windows 8.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:09

Shiloh schreef:
Dat gebeurd andersom anders net zo hard hoor. Ik ben het wel eens met de opmerking eerder. Er zijn héél veel mensen die Apple afkraken puur op "ik moest er 10 minuten mee werken en kon er niet mee overweg".

Die reacties heb ik zeker in dit topic juist heel weinig gezien. Er zijn wel mensen die nadelen aan Apple benoemen, of gebruikservaringen, maar vrijwel alle reacties die ik terug heb gelezen zijn juist onderbouwd en gegeven door mensen die wel langer ervaring hebben maar het desondanks niet waarderen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:12

Nou, ik toch wel :+ , maar laten we die discussie alsjeblieft vermijden, ik heb geen om te moeten gaan lopen terug zoeken, ik kan wel een nuttigere tijdbesteding verzinnen.