Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurfje

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 23:22

Nee geen marifoon aan boord.

Sluizen hebben wij maar weinig. Dus niet zoveel last van.

De oranje sluizen hebben 2 gangen. Dus beroeps en plezier gescheiden

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:20

yvonnedv schreef:
Yavanna schreef:
Wij hebben iig erg goede ervaringen met EMF..

Het is efm

Dat heb je met snel typen n auto aanvulling...

Eindelijk is onze dame na 15 dagen weer terug in t water.. Hadden onverwachte tegenslag en moesten t water weer uit... Maar nu, t is een plaatje.. Eens kijken hoe ik snel een foto kan plaatsen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 20:19

Jeeejjj ;) we hebben een motor! *\o/*

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:26

Koel!!!!

Fijn zeg. Wat voor een?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 21:10

Yamaha 9.9 4 takt. Moet er alleen nog een afstands bediening opmaken

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 23:20

8nnemiek schreef:
25 jaar? Pfoe hee :+

Wat betreft motoren heb ik geen idee.
Onze boot heeft een 10 pk Buhk motor, één cilinder :Y) Haalt ie gemiddeld 5 knopen mee, max 7. Maar hij is wel lekker stil.

Hebben hier mensen ervaring/tips voor sluizen passeren?
En hebben jullie een marifoon aan boord?

Wat wil je weten over sluizen? Ik heb zo geen tips, maar afgelopen jaar wel veel sluizen meegevaren, met zeilboot en (moeilijk manouvreerbare) motorjacht.

In elk geval tip 1: zet nooit je trossen vast! (heb een 10m zeiljacht scheef zien hangen een keer xd)

Ik heb vandaag weer gevaren voor zeiltraining. Was de 3de dag varen (nu 5 boten gehad) en kan nu slepen en boeien leggen :) gewoon leuk die dingetjes

Edit: geen marifoon, zeiltrainging gaat nooit door een sluis. Wel porto's om te communiceren met elkaar

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:14

Marifoon is altijd handig, maar hier moet je wel een certificaat voor halen. Zonder deze kun je alleen de marifoon afluisteren maar zelf niet roepen. Dit heeft te maken met de "roepcode" die je krijgt als je je certificaat haalt, alleen dan kunnen ze een marifoon op de juiste manier programmeren.
En sluizen, rustig blijven, je niet op laten jagen door anderen, en duidelijke afspraken met de " kapitein" maken. Ik doe altijd de voorkant van t grote schip, doe een lus om de bolder, en om de bolder op de sluis, andere eind weer terug aan boord en langzaam met het water meegaan, dus of aanhalen of lossen, afhankelijk of je naar boven of beneden gaat.. Maar nooit terug vastzetten aan boord, als je gaat hangen kan de schade groot zijn, zorg daarom altijd voor een scherp mes in de buurt, zodat je in geval van nood je lijn kan lossnijden.
En van de speedcruiser sta ik altijd aan de achterkant..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:40

Dat scherp met is inderdaad een goede tip. Hebben jullie allemaal zo'n echt bootmes, of is een stanleymes ook geschikt? Dat zal wel te dun zijn, niet?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 09:51

Gisteren was het een jaar geleden dat wij ons eerste hondje op een leeftijd van 15 jaar in lieten slapen.
Dat vonden wij wel een mooi moment om de boot een naam te geven;
Afbeelding

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:59

Mooi LadyMadonna!

@8nnemiek: ik heb zelf een roestvrijstaal mes, niet echt een bootmes, maar goed, ik zeil dan ook alleen, of vaar een RIBje. Mijn lijnen zijn max 1cm doorsnee, meer zal het echt niet zijn.
Ik zou je niet adviseren een stanleymes te nemen. Die zijn toch wel erg dun ja, en hebben vaak zo'n schuifknopje wat niet zo handig is.

Meestal is het fijn om een mes te hebben dat in te klappen valt (die van mij kan dat) of een met een goede hoes eromheem. En dan dus lekker scherp xD Het blad van het mes hoeft niet perse groot te zijn, als het maar lekker stevig is, zodat je evt kunt duwen, trekken en zagen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:11

8nnemiek schreef:
Dat scherp met is inderdaad een goede tip. Hebben jullie allemaal zo'n echt bootmes, of is een stanleymes ook geschikt? Dat zal wel te dun zijn, niet?

Wij hadden altijd een bijl aan boord

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:43

Wij hebben een scherp brood of keukenmes, onze lijnen zijn rond de 24 mm. Stanleymes zou ik niet doen. En zorg voor een plek waar je hem veilig, maar toch snel voor t rapen hebt.

Een bijl.. Hm, ik zou toch voor een mes gaan ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:21

Een bijl :)) ik zie me al vanuit de kuip met een bijl in mn nek naar voren strompelen om een lijn door te hakken :)) ik denk dat ik liever voor twee inklapbare mesjes ga, zodat we er allebei een in onze broekzak hebben :j

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:28

Ik bedenk me trouwens net: er zijn bij ons ook een aantal mensen die op de RIB's varen met een zwitsers zakmes. Als je zorgt dat hij scherp is, is dat een prima mesje eigenlijk.
Maar hangt er natuurlijk ook vanaf wat je moet doorzagen. Mijn eigen mes heeft ook een karteltje op het blad, en dat is heerlijk scherp! Snijd wel heel fijn.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:31

Marifoon hebben wij zeker, is ook wel belangrijk vind ik. We hebben al eens meegemaakt dat we een schip in nood tegen kwamen die zelf geen marifoon hadden, ze hadden geluk dat wij langsvoeren en de hulpdiensten op konden roepen, anders hadden ze echt een probleem gehad. Zeker als je op zee wil gaan zeilen heb je echt een marifoon nodig, maar op sommige stukken van het IJsselmeer heb je ook geen mobiele telefoon bereik.

Mijn vader heeft een leatherman als mes, een grote en een kleine. De kleine zit altijd in zijn broekzak en de grote ligt voor het grijpen.

Zo een:

Afbeelding

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:56

Ik heb een leger mee aan boord, enorm scherp maar niet echt handig, ligt niet echt voor handen maar dat komt meer omdat ik sowieso veel moet lopen om ergens bij te kunnen. Sluizen zijn altijd tricky en je moet ook altijd op passen, genoeg mensen die er niet zo handig mee zijn en nog wel eens wat raken :=

ik kan alleen een sluis door komen maar handig is het niet, ik leg van te voren de touwen al klaar en als ik langs een bolder vaar gooi ik het achterste touw er omheen, dan draai ik de boot richting wal en loop naar voren om daar het touw om de bolder te doen en dan weer naar achteren met beide touwen vast houdend om de motor uit te zetten. Het is een hele hindernis maar na wat oefening is het goed te doen

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:23

die marifoon hangt er dus volledig vanaf waar je naartoe gaat. Ijsselmeer en op zee, zeker aan te raden!
Ik vaar alleen op het Veerse Meer (zeeland), relatief smal vaarwater, je kunt altijd de overkant zien, dus de overkant ook jou en in de zomer is het er altijd druk! Dus genoeg mensen om je te helpen in geval van nood.
Maar ja, ik vaar dan mini-zeilboot of RIB, daarin neem je gewoon geen marifoon mee, nergens, want dat gaat gewoon niet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:34

8nnemiek schreef:
Een bijl :)) ik zie me al vanuit de kuip met een bijl in mn nek naar voren strompelen om een lijn door te hakken :)) ik denk dat ik liever voor twee inklapbare mesjes ga, zodat we er allebei een in onze broekzak hebben :j

Nou je een bijlTJE dan. Een tros van zo'n 2,5 a 3 cm doorsnee heb je met een mes niet zo maar door en met een bijltje wel

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 06:54

Valt mee hoor, zeer scherp mes, en dan duurt t niet zo lang, geen bijl, zou te bang zijn om te hard te slaan, en dan alsnog schade aan t bootje te maken... Wij zijn gisteren lekker met vakantie naar de Loosdrechtse plassen vertrokken, en komen er straks aan, lekker op t gemakje :-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:47

Ik heb inmiddels ook een scherp mes op zak :) Hoop dat het nooit nodig is om em te gebruiken!

Wij gaan aanstaande vrijdag aan de lange tocht richting Limburg beginnen. 3 tot 5 dagen zijn we onderweg. Spannend!
Vooral het strijken van de mast wordt spannend.. Die moet een paar keer plat gelegd worden.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:21

Leuk hoor.

Belangrijkste is dat je geniet!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:36

8nnemiek: fijne vakantie!

Hier thuis-vakantie op het Veerse Meer vieren! Ik kom natuurlijk niet zo ver in mijn open Splash, dus een reis varen zit er niet in. (zeilbootje is 3,5 meter lang, dus ook geen slaapplaats oid) Wel gisteren heerlijk gevaren, en nu bont en blauw. Windkracht 4 was misschien toch een beetje veel voor mij...

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:44

Lekker hoor, kan ook geen genoeg van t varen krijgen, liggen nu heerlijk te genieten op t mooiste plekje dat ik ken...
Geniet van de rust om je heen, veel plezier.. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:24

Bedankt allemaal!
Ik heb er echt zin in!

Ai mirriezz, wat heb je gedaan dat je er zo geblutst uit kwam?
Te veel wind is idd niet fijn. Ik heb begin dit jaar eens met windkracht 5 gezeild, maar oef, dat ging hard :Y)

Edit, dit is em trouwens, ons nieuwe bootje <3
Moet nog veel aan gebeuren.. het grootzeil moet vervangen worden, er zit niks van elektronica of navigatie op de boot, en er moeten nog wat zaken opgeknapt worden, maar het is wel een mooi, ruim en degelijk schip wat heerlijk vaart :D
Afbeelding

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:28

Heb je je pb nog gelezen? Enne als je t oude zeil wegdoet, ik hou me aanbevolen...